Tesco Türkiye'de neden yayılamadı?

İngiltere merkezli uluslararası perakende şirketi Tesco, 2003 yılında İzmirli Kipa’yı satın alarak Ege Bölgesi’nden Türkiye pazarına giriş yaptı. Ancak Türkiye pazarında aradığını bulamamışa benziyor. Beğendik'le şirketi satmak için görüşmeleri halen sürdüren Tesco'nun 12 yıllık Türkiye macerası ise şöyle...

14.09.2015 12:11:310
Paylaş Tweet Paylaş
Tesco Türkiye'de neden yayılamadı?

İngiltere merkezli uluslararası perakende şirketi Tesco, 2003 yılında İzmirli Kipa’yı satın alarak Ege Bölgesi’nden Türkiye pazarına giriş yaptı. O dönemde Tesco Kipa’nın CEO’su olan Steve Hammett, Capital’e 2004 yılında verdiği söyleşide, “Bir ülkede işe girerken küçük çapta bir başlangıç yapmayı tercih ediyoruz. Mutlaka ilk ya da ikinci sırada başlayacağız diye bir kural yok. Biz çalışarak o sıralara yükselebiliriz diye düşünüyoruz” şeklinde bir açıklama yapmıştı. “Elbette ki Türkiye’ye sadece Ege Bölgesi’ndeki 5 mağaza için gelmedik” diyen Hammett, “Hedefimiz, her zaman için girdiğimiz pazarda ilk ya da ikinci sırada yer almaktır” demişti. Ancak Tesco, bu amacına hiçbir zaman ulaşamadı. Uzmanlar, süreç içerisinde Tesco’nun Ege Bölgesi’ne sıkışıp ulusal çapa yayılamadığı konusunda sık sık görüşlerini dile getirdi.
EGE’YE SIKIŞMIŞ BİR ŞİRKET
2013’te CEO’luk görevini sürdüren Jeff Adams ile yaptığımız söyleşide bu görüşleri kendisine sorduğumuzda şöyle yanıt vermişti:
“Aslında bizim ülkenin batısında kalmamızın nedeni ekonomik... Dağıtım merkeziniz neredeyse o bölgelerde yayılmanız çok daha doğru. Sonuçta dağıtım en büyük maliyet kalemlerimizden biri. Ne kadar çok uzağa dağıtım yapmak zorunda kalırsanız, maliyetiniz o kadar artar. Yani aslında bunun stratejik bir karar olduğunu söylemek mümkün. İstanbul’a daha yakın olabilmek için buraya yakın yeni bir dağıtım merkezi kurduk.
Uzun vadede Türkiye’nin her yerinde olmak, Türkiye’ye yayılmak amacındayız. Ama şu ana kadar attığımız her adımda büyüme stratejimize uygun davrandığımızı da düşünüyoruz. Hala bu bölgede girmek istediğimiz yerler var. Bu nedenle önceliğimiz Ege Bölgesi.”
TESCO’NUN PERFORMANSI NASIL?
Türkiye’de Tesco gibi büyük bir İngiliz devinin bu yatırımla iyi performans sergileyemediği konuşulan konulardan biriydi.  Adams’a bunu sorduğumuzda şöyle yanıt vermişti:
“Biz İngiltere’nin beklediği şekilde performans gösteriyoruz. İşin kendisi zaten kısa vadeli bir yatırım değil. Ortaya konulan performansın, başarısız olduğunu asla söyleyemeyiz.”
2013 büyüme planları dahilinde 3-4 yıl daha Ege Bölgesi’ne odaklanacaklarını söyleyen şirketin CEO’su Jeff Adams, “Uzun vadede Türkiye’nin farklı bölgelerine de yayılacağız ama kısa vadede bu tip bir yatırım şu anda söz konusu değil. İstanbul bizim için çok önemli. Zaten İstanbul’da mağaza açmaya başladık ve bu yatırım devam edecek” demişti.
Anlaşılan Tesco bu uzun vadeli hedeflerinden vazgeçerek Türkiye pazarında havlu atma kararı almış gibi görünüyor. Şirketi satmak için görüşmeleri sürdüren Tesco’nun Türkiye’deki 12 yıllık macerasının kısa bir hikayesi işte böyle… 


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz