Akbank bir süre önce, teknolojik alt yapısını ve dolayısıyla çalışma sistemlerini değiştirme kararı aldı. “Yeni ufuklar” adı verilen proje, bankanın hem daha verimli çalışmasını, hem de daha iyi ve...
Akbank bir süre önce, teknolojik alt yapısını ve dolayısıyla çalışma sistemlerini değiştirme kararı aldı. “Yeni ufuklar” adı verilen proje, bankanın hem daha verimli çalışmasını, hem de daha iyi ve kolay hizmet verebilmesini amaçlıyor. Radikal değişimleri içeren projenin en önemli ayağı “BizTalk Server” ile geldi. Microsoft ve Veripark ile gerçekleştirilen “BizTalk” projesi tüm müşterilerle online bağlantı imkanı yaratıyor ve verimliliği artıyor.
Bankacılık teknolojinin çok yakından takip edildiği sektörlerin başında geliyor. Bankalar teknolojik yeniliklerle birbirlerine fark atmaya çalışıyor. Akbank ise yeni uygulamaya koyduğu BizTalk 2004 projesiyle dikkat çekiyor.
BizTalk 2004 Server sayesinde, Akbank’ın kurumsal ve ticari müşterilerinin kendi bilgisayar sistemleri ile Akbank’ın bilgisayar altyapısının “Konuşmasında” her şey otomatik oldu.
Akbank’ın, Microsof ve VeriPark’la birlikte gerçekleştirdiği bu projeyle kurumsal müşterilerden gelen nakit yönetimi ürünleri, maaş ödemesi, toplu havale gibi çeşitli format ve kategorilerdeki dosyalar, BizTalk 2004 altyapısında toplanıyor.
Akbank Kurumsal ve Ticari Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Ziya Akkurt, bu yeni yapının verimliliği artırdığını belirterek, zamandan nasıl tasarruf ettiklerini şöyle özetliyor:
“Örneğin, 20 bin kişilik bir kitleye ödeme yapmak istediğimiz zaman manuel dediğimiz EFT, havale yöntemiyle bu ortalama 3 gün sürüyor. Ama bu yeni sistemle biz bu işlemi şuanda 15 dakikada yapabiliyoruz.”
Yeni Uygulama Kapsamında Neler Var? Bu Sistem Ne Gibi Kolaylıklar Sağladı?
Her şeyden önce bilgiler çok güvenli bir ortamda iletilmeye başlandı. Elektronik dosya transferlerinde, güvenlik çok önemli bir konu. Öncelikle bunu çözmemiz lazımdı. Çünkü dosyalarla iletilen bilgilerin parasal değeri çok yüksek olduğu için güvenlik çok önemliydi. Bunu artırdık. Tabii her firmanın kendine göre bir yapısı var. Bunun bankanın sistemlerine adaptasyonu, istenilen raporların çıkartılması çok zaman alan, el oyalayan bir iş. Detaylı bir çalışma gerektiriyor. Haliyle ekipler oluşturuyorduk ve çok zaman alan çalışmalar gerçekleştiriliyordu.
Şimdi bu yeni kurduğumuz sistemle bu sorunların tümü ortadan kalktı. Son derece esnek bir yapıya ulaştık. Bunun için “Her dilden konuşuyor” diyoruz. Firmalarda bazı ufak tefek düzenlemeler ve bizdeki çok cüzzi ayarlamalarla esnek bir yapı oluştuk. Böylelikle hem bankada hem de şirketlerde operasyonel verimliliği artırdık hem de maliyetlerde bir azalma oldu. Bu yapılan sistemler de 7x24 hizmet verilmeye başlandı. Artık her hangi bir kanalda 7 gün 24 saat bilgi akışı ve transferi söz konusu olabiliyor. Bu çok önemli. Artık bir iş yapabilmek için mesai saatlerine bağlı değilsiniz.
Bunun yanı sıra, istenildiği an dosyanın bankaya ulaşmasından ödemeler ve tahsilatların yapılması aşamasına kadar herhangi bir kesitte rapor üretilebiliyor. Tüm bunlar değerlendirildiğinde ortaya müthiş bir verimlilik çıkıyor.
Ayrıca, web tabanlı bir sistem olduğu için farklı formatlara çok kolay uyum sağlanıyor. Bilgilerin derlenip toparlanması istenilen bilgilerin aradan çekilmesi çok daha kolay oluyor.
Biztalk 2004 İle Zamandan Nasıl Tasarruf Ettiniz? Örnek Verebilir Misiniz?
Örneğin, 20 bin kişilik bir kitleye ödeme yapmak istediğimiz zaman manuel dediğimiz EFT, havale yöntemiyle bu ortalama 3 gün sürüyor. Ama bu yeni sistemle biz bu işlemi şu anda 15 dakikada yapabiliyoruz.
Fatura tahsilatlarında alternatif dağıtım kanallarını kullanmak isteyen bir bankayız. Sektörde de bu yönde bir gidişat var. Şu anda şube yoğunluklarını engellemek amacıyla daha fazla alternatif kanallara yöneliyoruz. İnternet, çağrı merkezi gibi uygulamalarımızı üçlendiriyoruz. BizTalk 2004’de buna katkı sağlıyor. Bu sistem hafta sonu da kullanılabiliyor. Şirketler tarafında da aslında ofisten bankacılığa dönüyoruz.
Normalde bir firmanın muhtelif kanallardan gelen bilgileri için ortalama 45 dakika ayırmak zorundayız. Bu yoğun iş dünyasında bu ciddi bir süre. BizTalk 2004 ile bunu 3 ile 5 dakika gibi bir süreye indirmeyi başardık. Daha önce 15 dakikada yapılan bir işlem 3 saniyeye kadar düştü. Çünkü bilgiler otomatik olarak sisteme giriyor. İnsan müdahalesi azaldı. Hepsinden önemlisi hata yapma oranımız çok düştü.
Özellikle kurumsal ve ticari firmalara bana terzi usulü yaklaşmak durumunda. Çözümler de terzi usulü oluyor. Biz şuanda da terzi usulü çözümler üretiyoruz. Ama beraberinde toplu bir pazarlama yapma olanağı da buluyoruz.
Biztalk2004 Server İle Gerçekleştirilen Uygulamada Veripak İle Nasıl Bir Çalışma Gerçekleştirildi? Örneğin, İhtiyaçlar Nasıl Tespit Edildi, Uygulama Geliştirme Sürecinde Akbank-Veripak Arasında Nasıl Bir İşbirliği Gerçekleşti?
İşin sahibi bizdik. Microsoft sistemleri hazırladı. Sistemi burada oturtan kuruluş da Veripak’dı. Bu projeyi Microsoft ve VeriPark’la işbirliği yaparak gerçekleştirdik.
Bu uygulamanın Akbank’a maliyeti ne oldu?
Bu konuda çok fazla bilgi vermek istemiyoruz. Ama iş hacmimize oranlar çok cüzzi bir rakamla bu iş çözdük diyebilirim.
Yeni ufuklar değişim projesi çerçevesinde önümüzdeki dönem başka yeni uygulamalar da söz konusu olacak mı?
Oldukça radikal değişim içeren bir proje. Ama biz bunu son derece yumuşak yapıyoruz. Birden herkesin alışkanlıklarını bırakması mümkün olamıyor. BizTalk 2004’de bu değişimin sonuçlarından biri. Artık herkes ilgili olduğu alana konsantre olduğu için haliyle insanlar daha yoğun düşünüyorlar. Bir konu üzerinde çalışırken bunun alt başlıklarını da detaylı değerlendirme fırsatı bulunuyor. Başka ürünler, yeni yaklaşımlar da gelişecektir.
Akbank teknolojiye yılda ne kadar yatırım yapıyor? Bu yatırımların geri dönüşümü ne ölçüde gerçekleşiyor?
Sermaye yoğun bir yatırım olduğu için geri dönüşü de zaman zaman çok uzun sürelere yayılabiliyor. Ama özellikle bankacılık sektöründe geri dönüşler daha hızlı oluyor. Özellikle değişim projesi çerçevesinde yeni yatırımlar yapıyoruz. Her halde en fazla yatırım yapan kuruluşlardan biriyiz. Bunların geri dönüşü de bizim açımızdan çok kısa sürede olacaktır.
Çağlayan Arkan/Mıcrosoft Genel Müdürü
“Bıztalk Üretimde De Kullanılıyor”
Biztalk 2004’ün Teknoloji Alt Yapısından Bahseder Misiniz? Bu Sistem Bankacılık Dışında Başka Hangi Alanlarda Kullanılabilir?
Şu anda Akbank’ın kullandığı bu yapı teknolojinin getirdiği en önemli olanaklardan biri. Bu teknoloji firmalararası ya da uygulamalararası entegrasyon diye adlandırdığımız alandaki en lider teknoloji. Farklı formatlarda çalışan firmaların birbirleriyle entegrasyonunu kolaylaştıran bir yapı. Dolayısıyla bazı prosedürlerin insan eli değmeden otomatik olarak belirlenen onaylama mekanizmalarından geçmesine olanak sağlıyor.
Dünyada binin üzerinde firma tarafından kullanılıyor. Şirketlerin birbirleriyle aynı lisanda konuşmasını sağlıyor. Bu sistem sayesinde onay mekanizması bilgi işlem mekanizmasının üzerinden ilerliyor. Bir anlamda tercümanlık görevi görüyor.
Avrupa’daki bankaların uluslararası para transferleri bu sistem üzerinden ilerliyor. Sadece bankacılık değil, üretim sektöründe de çok sık kullanılıyor. Kullanan şirketler arasında Mercedes enterasan bir örnek. Bütün dünyadaki fabrikaları ve bayileriyle olan entegrasyonunu Biztalk üzerinde yürütüyor. Ayrıca dayanıklı tüketim ve sağlık sektöründe de bu teknoloji kullanılıyor.
“Nakit Operasyonlarını Yönetmek Önem Kazanıyor”
Akbank Böyle Bir Uygulamayı Hayata Geçirmeye Nasıl Karar Verdi? Daha Önce Nasıl Bir Uygulama Söz Konusuydu?
Türk ekonomisi büyüyor. İşlerle birlikte adetler de çoğalıyor. Bunlara insan gücüyle hatasız olarak yetişmek mümkün değil. Büyük firmaların ya da orta çapta ama iri şirketlerin özellikle toplu ödemeleri çoğalıyor. Tahsilatları, maaş ödemeleri ya da bayileriyle aralarındaki para transferleri oldukça yoğun bir iş. Bu işlemlerin parasal değeri de oldukça yüksek. Rakamlar büyük. Bu işlemlerin hepsinin hatasız ve çok iyi bir sistemle yapılması gerekiyor. Ekonomide özellikle iç piyasanın canlanmasıyla bu daha da büyüyor. Zaten kriz dönemlerinde bile para transferlerinin belli bir seviyenin altına inmesi mümkün değil. İnerse işler yürümez, çöker. Lider banka olmak sadece kredi vermek ya da mevduat almakla sınırlı değil. Lider banka olabilmek aynı zamanda firmaların tüm bayileriyle, onlara tedarikçileriyle aralarındaki işlemleri hatasız bir şekilde yapmaktan geçiyor. Büyük firmaların bu tip nakit operasyonlarını yönetmek önem kazanıyor. Bu hem bankanın müşteri ağını geliştirmek hem de firmanın ihtiyaçlarına cevap vermek açısından önemli. Tabi ki daha kısa, daha hatasız toplu çözümler aranıyor. Buradan yola çıktık.
Biztalk 2004 Ne Sağladı?
Manuel olarak yapılan 20 bin havale işleminin 3 gün süren operasyonunun yeni yapı ile onay mekanizmaları dahil 20 dakikada tamamlanabiliyor.
Ortalama 15 dakika süren bir dosya transferi işleminin otomasyon ile akıbet, yükleme dahil 1 dakikaya indirildi.
Farklı dosya desenlerinin Banka formatına uyum (arayüz) çalışmasının testler dahil ortalama 15 günden 2-3 güne düştü.
Firmalara gün içerisinde genelde 1 kez yapılan akıbet bildirimlerinin otomasyon ile ürün bazında gerekirse her saat başı yapılabilmesi imkanı sağladı.
Fadime Çoban
fcoban@capital.com.tr
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?