Depolamada “Adres” Zamanı

Thomas Heiser / EMC İçerik Adresli Depolama Çözümlerinden Sorumlu  Başkan Yardımcısı   EMC, dünyanın önde gelen “veri depolama” şirketlerinden... Sunduğu ürünlerle pazarı yönlendiriyor...

1.06.2002 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Thomas Heiser / EMC İçerik Adresli Depolama Çözümlerinden Sorumlu  Başkan Yardımcısı

 

EMC, dünyanın önde gelen “veri depolama” şirketlerinden... Sunduğu ürünlerle pazarı yönlendiriyor. Hedefi, 50 milyar dolarlık pazarda bir numara olmak. Şirket, bu amaçla Centera adlı ürünü piyasaya sundu. “Content Addressed Storage-İçerik Adresli Depolama” konseptindeki bu ürün, sektörde yeni bir dönemi başlatıyor.  “Sabit içeriğin” depolanmasını amaçlayan bu ürün, şirketlere online içerik ve bundan yıllar boyu değer elde etme olanağı sunuyor. Şirketin başkan yardımcılarından Thomas Heiser, “Şirketler bu yöntemle yeni gelir kaynaklarına ulaşabilecekler” diyor.

 

İçinde yaşadığımız döneme damgasını vuran iş modeli, “bilgi” odaklı ve onun kullanımından değer yaratmayı hedefleyen bir yapıda... Sadece bilgiye sahip olmak değil, onu kullanıp, bir değere de dönüştürmek bu açıdan son derece kritik... Özellikle müşterilere ait bilgileri saklamak ve gelecekte bunları kullanmak isteyen şirketler, çözümü veri depolama (Data Storage) yöntemlerinde buluyorlar. Son yıllarda ise hem teknoloji hem de uygulama alanında büyük yenilikler ardı ardına devreye giriyor. Teknolojinin devleri ise bu işe milyonlarca dolarlık harcama yaparak yeni ürünler piyasaya sunuyor.

 

Veri depolama pazarı aslında basit bir temelde şekilleniyor. Bilgiyi saklamak ve tekrar kullanmak.....Ancak, teknolojideki hızlı değişimin şirketlere yansıması işi büyütüyor.

 

Dünyada veri depolama pazarının bugünkü hacmi 50 milyar doları buluyor. 2005 yılında pazar büyüklüğünün 97 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Dünya devleri veri depolama da yeni ürünler, hatta yeni kategoriler oluşturma yarışına giriyor. EMC pazar yeni sunduğu Centera adlı ürünüyle bilgi depolama alanında CAS (Content Addressed Storage - İçerik Adresli Depolama) adlı yeni bir alan açıyor.

 

Sadece veri depolama sistemleri ve yazılımlarını geliştiren şirketin yeni ürünü Centera ise adeta bir devrim niteliği taşıyor. EMC pazar yeni sunduğu Centera adlı ürünüyle bilgi depolama alanında CAS (Content Addressed Storage - İçerik Adresli Depolama) adlı yeni bir alan açıyor. Bu yeni kategori şirketlerin sabit bilgilerini koruma altına alıyor. Şirketin Başkanı Joe Tucci, bu yeni ürünü, “Centera’yı EMC tarihinde yeni bir dönüm noktası” olarak değerlendiriyor.

 

Yaptıkları araştırmalar sonucunda sabit içeriğin özel bir yaklaşımla depolanmasının önemini gördüklerini anlatan Tucci, EMC Centera çözümünün bu gereksinimi karşılayan ilk çözüm olduğunu vurguluyor. 

 

2003 yılında 3 milyar dolar, 2005 yılında ise 10 milyar dolardan fazla iş hacmine ulaşacağı tahmin edilen “adreslenebilir içerik pazarının” önümüzdeki birkaç yılda Centera ile şekilleneceğini belirten EMC İçerik Adresli Depolama Çözümlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Thomas Heiser ise “Centera beni heyecanlandırıyor. Bundan sonra herkes bizi takip edecek” diyor. Heiser ile 7 yılda gerçekleştirilen Centera ve veri depolama pazarını konuştuk:

 

Veri depolama pazarının şu anki toplam büyüklüğü ne kadar? Pazar 2005’e kadar nasıl büyüyecek?

 

Teknolojideki hızlı değişimin şirketlere yansıması işi büyütüyor. Dünyanın önde gelen teknoloji şirketleri bu alanda çalışmalarını sürdürüyor. Dünyada veri depolama pazarının bugünkü hacmi 50 milyar doları buluyor. Bu pazar katlanarak büyüyecek. 2005 yılında pazar büyüklüğünün 97 milyar dolara ulaşması bekleniyor.

 

Pazarın toplam büyüklüğü içinde Avrupa, Ortadoğu ve Afrika’nın payı yüzde 32 düzeyinde. Bu oranın değişeceğini sanmıyorum. Yani şu anda bu bölgenin toplam büyüklüğü 10.7 milyar doları buluyor. Zaten dünyada toplam büyüklük 50 milyar dolara yakın. Bu rakam 2005’de 100 milyar dolara yaklaştığında, Avrupa, Ortadoğu ve Avrupa pazarının büyüklüğü 22 milyar dolarlar civarında olacak. Pastadan alınan payın değişmeyeceğini düşünüyoruz. Yine toplam büyüklüğün yüzde 32’si olacak.

 

Centera’yı tam olarak anlatır mısınız?

 

EMC, Centera ile sadece bilgi temelli dünyanın gereksinimlerini yanıtlamanın ötesinde, bu alanda gelecek teknolojileri de yönlendirdiğini ortaya koyuyor. EMC Başkanı Joe Tucci, Centera’yı, “30 yıldır bu endüstrinin içindeyim, hiç bu kadar heyecanlanmamıştım. Centera bütün kariyerim boyunca gördüğüm en iyi ürün” olarak tanımlıyor.

 

Ben de oldukça heyecanlıyım. EMC olarak şirketler için büyük önem taşıyan sabit içeriğin çevrimiçi (online) depolama, yönetim ve erişimini sağlamak amacıyla büyük bir yenilik yaptık. Centera ile bilgi depolama alanında, “İçerik Adresli Depolama – CAS (Content-Addressed Storage)” adlı yeni bir kategori açıldı. Ürün, elektronik dokümanlar, dijital X-ray’ler, filmler ve yayıncılık gibi, içeriği uzun süreli değişmeyen, “sabit” içeriğin depolamasının en etkin biçimde sağlanması için özel olarak tasarlandı.

 

Sabit içeriğin tanımını biraz açabilir misiniz?

 

Sabit içerik; elektronik doküman, sayısal x-ray, e-posta, yayınlanmış içerik gibi değiştirilemeyen ama paylaşılan bilgiler anlamına geliyor. Kaliforniya Berkeley Üniversitesi’nin bir süre önce gerçekleştirdiği araştırma, bilginin her geçen yıl, bir öncekinin iki katına çıktığını ve yaratılan dijital bilgilerin yüzde 50’sinin ise sabit içerik olduğunu ortaya koyuyor.

 

Sabit içerik alanında yaşanan gelişmelerin bilgi teknolojileri kullanıcılarının yaşadığı en büyük değişim olduğu, bu değişimin 90’lı yıllarda ortaya çıkan ilişkisel  veritabanı fenomeninden bile daha hızlı ve büyük olacağı belirtiliyor.

 

Şirketler Centera sayesinde sabit içeriklerini çevrimci olarak depolayarak yeni gelir modelleri oluşturacaklar ve yıllardır değiştirmedikleri ama kullandıkları bilgilere yeni değerler yükleyebilecekler.

 

Bu ürün geleneksel depolamaya nasıl bir farklılık getiriyor?

 

Geleneksel sistemler sabit içeriğe göre değil. Geleneksel depolama sistemleri sabit içerikle ilgili gereksinimlere yanıt vermiyor. DAS (Direct Attached Storage), NAS (Network Attached Storage) ve SANs (Storage Area Networks) gibi geleneksel sistemler, sabit içerik için tasarlanmadı. Bu sistemler, gelişmeyen bilgilerin uzun süre hafızada tutulmak yerine, hızlı işlem tabanlı uygulamalar için üretildi.

 

Centera hangi sektörleri hedefliyor?

 

Finans, bankacılık, tıp, telekom, medya ve kamu sektörleri başta olmak üzere her türü hedeflediğini söyleyebiliriz.

 

Centera’dan ne bekliyorsunuz? Sizce pazarda nasıl bir yer edinecek?

 

İçerik, depolanmadığı için değerini yitiriyor. Şirketlerde her zaman sabit içerik var. Ancak, depolanmadığı için değerini de kaybedebiliyor. Artık içerik sayısallaşıyor. Bir iki yıl önce x-ray’ler analog olarak yapılıyordu ve filmlere basılıyordu. Bugün dünyadaki x-ray’lerin yüzde 95’i sayısallaştı. Bu ürünler depolanabilir. Centera’nın, EMC’nin en hızlı büyüyen ürün yelpazesi olacağına inanıyoruz.

 

İş ortaklarınızda oldukça önem taşıyor...

 

İş ortaklarımız, bizim başarımızda en kritik faktörlerden biri. Ernst&Young, Computer Science Corporation, Fujitsu, Kodak Medical Imaging, FileTek ve Avid gibi bir çok şirket yer alıyor. Centera’daki iş potansiyelimizin yüzde 70’nin iş ortaklarımız tarafından geleceğini düşünüyoruz. Hedef sektörlerimiz ise finans, tıp, telekom, medya ve kamu.

 

EMC olarak Türk pazarını nasıl değerlendiriyorsunuz?

 

Bu soruya biraz genel olarak yanıt vereceğim. Türk pazarını gelişmekte olan bir pazar olarak değerlendiriyoruz. Özellikle iletişimin özelleşmesiyle pazarın genişlemesi daha da hız kazanıyor. Türkiye ve çevre ülkelerde internette ciddi yatırımlar yapılıyor. İnternet bilgi ile ilgili bir teknoloji ve bu noktada da bizim işimiz başlıyor. 

 

IT konusunda hızla gelişen ve dinamik bir pazar olan Türkiye EMC merkezi tarafından ilgiyle izleniyor. Hızla büyüyen verinin ve bu veri yığınlarının organize edilerek rahatça kullanıma sokulmasının önemini Türkiye’deki kuruluşlar tarafından da anlaşılıyor. Pazardan alınan işaretler doğrultusunda Türkiye’ye yapılan yatırımların artmaya devam edeceğiz.

 

BİLGİ TEK TEK ADRESLENİYOR

 

CenteraStar yazılımı hakkında neler söyleyebilirsiniz?

 

Centera, sektörde ilk içerik tabanlı adreslemeye yönelik yazılım olma özelliğini taşıyan CentraStar adlı yazılımı ile yönetimi kolaylaştırıyor. İçeriğin kendine has özelliklerini koruma altına alıyor ve terabyte’lardan petabyte seviyelerine kadar sabit içerik gereksinimlerini karşılayacak ölçeklenebilirliği sunuyor.

 

CentraStar’ın içeriği adreslemek için kullandığı özel yöntem, her türlü bilginin tek tek ve lokasyon bağımsız olarak adreslenmesine olanak tanıyor. CentraStar içerik adreslemeye ek olarak geniş ölçekli kurulumlara kendi kendine yönetim, oto-konfigürasyon, kendi kendini iyileştirme ve içerik kopyalaması gibi birçok kritik özellik sunuyor.

 

EMC Centera, kendi in-house uygulama-geliştirme özellikleriyle, doğrudan EMC tarafından ve sayıları hızla artan EMC Centera iş ortakları tarafından iş ortaklarının farklı sektörlere yönelik sundukları kendi içerik yönetimi çözümleri ile birlikte satışa sunuluyor. Dünya çapında içerik uygulamalarına sahip olan CommVault, Avid, Agfa HealthCare, Cap Gemini Ernst&Young, Kodak Medical Imaging, KPMG ve Fujitsu gibi 30’un üzerinde şirket, EMC ile bilgi depolama alanında çığır açan yeni çözümü için işbirliğine gidiyor. Bunların hemen hepsi en yakın zamanda uygulamalarını Centera uyumlu hale getireceklerini açıkladılar.

 

CENTERASTAR İÇERİĞİ ADRESLEMEDE YENİ YÖNTEM

 

Centera ile yeni bir kategorinin oluştuğunu söylüyorsunuz. Birkaç yıla kadar benzer ürünler pazara sunulacak mı?

 

Bazı şirketlerin Centera’nın içindeki CentraStar yazılımını taşıyan farklı donanımlar üretebileceklerini düşünüyoruz. Ama bunun için CentraStar’ı lisanslamaları gerekecek.

 

Centera’nın yazılımı CentraStar, içeriği adreslenmek için bir yöntem oluşturuyor. Bu yöntemle her türlü bilgi tek tek adresleniyor. Bu adresleme işlemi kullanıcı tarafından belirlenen bazı kıstaslara göre yapılıyor. Örneğin isimlere ya da tarihlere göre...

 

Ayrıca, bu içerik adresleme lokasyon bağımsız olarak gerçekleştiriliyor. Yani disk içerisinde herhangi bir hiyerarşik sistem uygulanmıyor. Centera, Windows  2000, Windows NT, Solaris ve Lunix platformlarında çalışan uygulamalar için uygulama programları ara yüzlerini API (Application Programming İnterfaces) destekliyor. Konfigürasyonu ve yönetimi kendisi yapıyor.

 

“İÇERİK GELİR KAYNAĞINA DÖNÜŞÜYOR”

 

Bu ürün şirketler ne gibi avantajlar sağlayacak?

 

Sabit içeriklerini, EMC Centera çözümü ile online olarak saklayabilecekler. Böylece yeni gelir kaynakları yaratabilecek, bilgilerinden yıllarca yeni değerler kazandıracak biçimde yararlanabilecekler.

 

Dünyanın ilk CAS çözümü olma özelliğini taşıyan EMC Centera maliyetleri düşürmenin yanı sıra, sabit içerik gereksinimlerinde tek haneli terabyte’lardan petabyte’lara kadar hiçbir karmaşıklığa yol açmadan yüksek ölçeklenebilirlik sunuyor.

 

Üzerinde çalıştığınız başka yeni ürünler var mı?

 

Önümüzdeki dönemde gerçekleştireceğimiz yeni ürünlerde de Centera’da olduğu gibi işlevselliği daha çok yazılıma taşımayı amaçlıyoruz. Donanımı bir araç olarak kullanarak  donanımları artık daha kolay hale getireceğiz.

 

 

 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz