E-Leasing’in Büyük Hedefi

Sektörün özelliği nedeniyle gelişme beklenenden yavaş ilerliyor. Ancak, Batı’dan, özellikle ABD’den gelen rakamlar gelecek için umut vaat ediyor. ABD’de leasing işlemlerinin yüzde 25’i internet üze...

1.08.2003 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Sektörün özelliği nedeniyle gelişme beklenenden yavaş ilerliyor. Ancak, Batı’dan, özellikle ABD’den gelen rakamlar gelecek için umut vaat ediyor. ABD’de leasing işlemlerinin yüzde 25’i internet üzerinden gerçekleştiriliyor. Sadece bir şirketin işlem hacmi 25 milyar dolara ulaşmış olması da trendin gücünü ortaya koyuyor. Türkiye’de ise 13 şirket internet üzerinden hizmet sunmaya başladı. Mevzuat nedeniyle sonuçlandırma yapılamasa bile, hız ve maliyet açısından ciddi avantajlar oluşturması, beklentileri artırıyor. Hedef ise şu anda yüzde 3’ler düzeyinde olan işlem payını, yüzde 15’lere çekebilmek…  
 
Leasing sektöründe sessiz sedasız bir değişim yaşanıyor. Şirketleri bu değişime zorlayan faktörlerin başında düşen faizlere bağlı olarak azalan kâr marjlar ile artan maliyetler var. Bunlara bağlı olarak gelişen değişimin yeni odak noktası ise internet üzerine kurulu.  
Türkiye’deki leasing şirketleri, internetle ilk olarak 2000 yılında tanıştılar. Başlangıçta tanıtım amaçlı olan internet stratejisi şimdi işlemlerin önemli bölümünün sanal ortama taşınmasıyla birlikte dönüşüm geçiriyor.    
 
Şirketler, bu nedenle de dünyadaki örnekleri yakından izliyorlar. Çünkü, tüm dünyada leasing şirketleri maliyetlerini düşürmek, dolayısıyla da kârlılıklarını yükseltmek için alternatif dağıtım kanallarına yönelmiş durumda.  
 
Örneğin, Amerika'da leasing işlemlerinin yüzde 20-25'lik bölümünün alternatif dağıtım kanalları aracılığıyla gerçekleştirildiği söyleniyor. Amerika'da alternatif dağıtım kanalları konusunda lider olan leasing şirketi CIT'nin internet üzerinden gerçekleştirdiği işlemler ise 20 milyar doları buluyor.    
 
E-leasingde 13 şirket var  
 
Türkiye’de şu anda 13 leasing şirketi internet aracılığıyla müşterilerine ulaşıyor. Ancak, mevzuat gereği henüz işlemler internet üzerinden sonuçlandırılamıyor. Bunun en büyük nedeni, leasingin Türkiye’de sadece finansal kiralama olarak uygulanması. Bu da muhafazakar bir kredilendirme süreci ve tüm sözleşmelerin noter tasdikinden geçmesini gerektiriyor. Dolayısıyla, bir kiracı en fazla teklif aşamasına kadar e-leasingi kullanabiliyor.  
 
Ancak, şirketler iş süreçlerini kısaltacak çok sayıda hizmeti internete taşımış durumda. İnternet üzerinden hizmet veren 13 şirketin tümü, ürün ve şirket tanıtımlarını siteleri üzerinden gerçekleştiriyor. Ayrıca, hem birinci el hem de ikinci el ürünler için fiyat teklifleri de internet üzerinden veriliyor. Online başvurular kabul ediliyor, müşterilerin ödeme planları, borç durumları da yine internet üzerinden görüntülenebiliyor.  
 
Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Berrin Avcılar, iki yıl önce internet sitesini yenileyerek bir yatırımcının leasing hakkında öğrenmek istediği tüm bilgileri sunmaya başladıklarını ve teklif alınabilecek aşamaya geldiklerini söylüyor.  
 
Garanti Leasing Genel Müdürü Ferruh Eker ise müşterilerinin internet üzerinden online fiyat teklifi alabildiğini, başvuruları anında yapabildiklerini ve ikinci el ekipmanlara ilişkin fiyat tekliflerini öğrenebildiklerini söylüyor.      
 
Maliyetleri aşağı çekiyor  
 
Tüm finans sektöründe olduğu gibi leasing sektöründe de online işlemlerin en önemli yararı işlem maliyetlerini ciddi oranda aşağı çekmesi. Henüz işlemler tam olarak sonuçlandırılamasa bile, başvuruların kabul edilmesi ve fiyat tekliflerinin verilmesi bile leasingde internet kullanımını son derece cazip kılıyor. Ayrıca, sektör yetkilileri, online leasingin müşteri memnuniyetini artırdığı ve kaliteli hizmet sunmaya katkı sağladığını söylüyorlar.  
 
Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Berrin Avcılar, online işlemlerin, toplam işlem hacmi arasından aldığı payın oldukça düşük olduğunu söylüyor. Avcılar, “Bu nedenle de henüz operasyonel anlamda bir faydadan söz etmenin zor” diyor.    
 
Koç Lease Genel Müdürü Hamit Aydoğan, e-leasing sayesinde müşterilerin internet sitesi aracılığıyla, şirket şirket gezme ya da telefonla arayarak fiyat teklifi alma yükünden kurtulduğunu söylüyor. Aydoğan, “Böylece müşteriler de maliyet ve zamandan ciddi oranda tasarruf etme şansı yakalıyor” diyor.  
 
Aynı avantajlar leasing şirketleri için de geçerli. Çünkü, şu anda sistem ağırlıklı olarak telefon üzerinden işliyor. Müşteri şirketi arıyor, vade planını söylüyor ve fiyatlandırma istiyor.  
 
Müşteri temsilcisi de telefon aracılığıyla istenen vadeye göre, hesaplama yaparak müşteriye fiyat veriyor. Fiyat konusunda anlaşılırsa kredi değerlendirilmeye geçiliyor. Ancak, bu işlem web sayfaları üzerinden yapıldığında leasing şirketleri de hem zaman hem de insan kaynağı açısından ciddi tasarruf ediyorlar. Ayrıca, maliyetleri de düştüğü için gider kalemleri önemli oranda azalıyor.  
 
Online değerlendirme zor  
 
Ancak, tüm bu yararlarına rağmen, online leasingin, toplam leasing işlemleri arasındaki payı yüzde 3’ler civarında. Bunun en büyük nedeni, işlemlerden ağırlıklı olarak küçük ve orta ölçekli (KOBİ) şirketlerin yararlanıyor olması. KOBİ’lerde internet kullanımının düşük olması, bu tabloyu ortaya çıkarıyor.    
 
Ayrıca, leasing işlemlerinin sonuçlandırılmaması da e-leasingi’in önündeki bir başka büyük engel olarak kabul ediliyor. Koç Lease Genel Müdürü Hamit Aydoğan, Türkiye’de bilançoya göre kredi verilmediği için, online olarak leasing işlemlerinin sonuçlandırılamadığına dikkat çekiyor. Bu nedenle de e-leasingin gelişmediğini belirten Aydoğan, değerlendirmelerine şöyle devam ediyor:  
 
“Kişinin gerçek varlığını gerçek kredibilitesini ibraz ettiği belgelerden öğrenebilirseniz, böyle bir sistem uygulanabilir. Ama Türkiye’de hiç kimsenin gerçek gelir düzeyini kağıt üzerinde göremezsiniz. Böyle olunca da kredi değerlendirmede scoring sistemini çalıştırmak çok mümkün olmuyor.”  
 
Aydoğan’ın dikkat çektiği nedenlerden dolayı online leasing denilen ürün, şimdilik sadece başvurunun yapılması, fiyatlamanın yapılması ve müşterinin ödemelerini görmesinden öteye gidemiyor. Buna da hem mevzuat hem de müşterinin durumu engel oluyor.  
 
İşlem hacmi artacak  
 
Sektör yetkilileri, şu andaki mevcut yapı nedeniyle de online leasingde son noktaya gelindiğini düşünüyor. Çünkü, şu anda internet üzerinden yapılabilecek işlemlerin tamamı zaten gerçekleştiriliyor. Bu nedenle, özellikle teknoloji anlamında yeni adımların atılması beklenmiyor. Ancak, internet üzerinden yapılan işlemlerin çeşitliliğinin artması bekleniyor.  
 
Koç Lease Genel Müdürü Hamit Aydoğan, mevcut koşullarda leasing sektörünün müşterilerine online olarak tüm işlemleri yaptığına dikkat çekiyor. Leasing sözleşmelerinin ofiste ya da evde imzalanmasının tam olarak e-leasinge geçilmesi anlamına geldiğini söylüyor. Ancak, önümüzdeki 5 yılda bunun uygulanabilirliğinin oldukça az olduğuna dikkat çekiyor. Aydoğan’a göre, e-leasingin gelişmesi için, bireye yönelik leasing işlemlerinin önünün açılması gerekiyor. Böylece şu anda yüzde 3’lerde olan e-leasing işlem hacmi, hızla yüzde 10-15’lere yükselebilecek.  
 
Garanti Leasing Genel Müdürü Ferruh Eker de, leasing sektöründe önümüzdeki dönemde internet işlemlerinin artacağını ifade ediyor. Eker, “Müşterilere ihtiyaç duydukları bilgilendirmeler anında ve doğru olarak yapabilirse, bu hizmet kullanılır. Çünkü zaman kazandırmakta, ve hızlı bir proses takip edilmektedir. Özellikle fiyatlandırma ve başvuru konusunda önemli oranda artış bekliyoruz” saptamasını yapıyor.  
 
“İNTERNETTE VENDOR LEASİNGİ BAŞLATACAĞIZ”  
 
Ferruh Eker / Garanti Leasing
 
 
Garanti Leasing Genel Müdürü Ferruh Eker, “online leasing”de yeni bir dönemi açacak olan “vendor leasing” uygulamalarına başlamayı planladıklarını söylüyor. Bu, araç-gereç ve ekipman satan şirketlerle ortaklaşa hayata geçirilecek bir proje. Eker, konuyla ilgili görüşlerini şöyle anlatıyor:  
 
“Bizim için şu anda önemli olan bir konu da vendor leasing uygulamaları. Yani satıcı firmalar ile ortak olarak yapacağımız leasing uygulamaları. Yeni sitemizde, anlaşmalı vendor firmamız, kendi işlemlerine ilişkin bütün bilgileri şifre ile internet üzerinden alabilecek.”  
 
Ayrıca, bu vendorların yani ekipman satan firmaların her bir bayisi, kendi şifresi ile anında müşterilerine leasing fiyat teklifini verebilecek. Yani leasing şirketine dönmeden, sitede vendor için yapılmış olan özel adımdan anında kendi malına ilişkin fiyat teklifini verebilecek. Ardından da leasing işleminin aşamalarını takip edebilecek.  
 
Vendor uygulamaları bir çeşit B2B niteliğinde olup, vendorlarımızın müşterilerine  anında fiyat verebilmelerini sağlaması açısından önemli bir uygulama. Ferruh Eker, “Bu nedenle de etkin bir kullanım bekliyoruz” diyor.  
 
“YENİ ADIMLAR ATILMALI”  
 
Berrin Avcılar  / Yapı Kredi Leasing
 
 
Yapı Kredi Leasing Genel Müdürü Berrin Avcılar, online leasingde bulunulan noktayı başlangıç olarak kabul etmek gerektiği görüşünde. Operasyonel anlamda bir gelişme için yeni adımlar atılması gerektiğini söyleyen Berrin Avcılar, konuyla ilgili görüşlerini şöyle anlatıyor:  
 
BİR SONRAKİ AŞAMADA NE OLACAK? Önümüzdeki dönemde leasing işlemlerinin takibini kolaylaştırmak yönünde adımlar atılmasının yararlı olacağı düşüncesindeyim. Bugüne değin gelinen aşamada leasing başvurusunda bulunabilme olanağı sağlanmakla birlikte, tüm operasyonel ve mali altyapının müşterilere açılması hedefleniyor. Bu şekilde, kiracı firmalara tüm finansal kiralama işlemlerini ve bunların detaylarını online takip etme imkanı sağlanması mümkün olabilecek.  
 
GELECEĞİN ONLİNE LEASİNGİ Sanal ortamda online işlemlerin ağırlık kazanmasıyla birlikte kiracı firmalar, başvurularıyla ilgili işlemlerin hangi aşamada olduğunu anında takip edebilme imkanına kavuşacaklar. Böylelikle kiracıların yapmış oldukları sözleşmelerle ilgili kira ödeme planlarını, gerçekleştirdikleri kira ödemelerini, varsa gecikmiş borçlarını ve bunlarla ilgili gecikme faizlerini görebilmeleri sağlanabilir. Dolayısıyla gerekli teknolojik altyapı ve müşteri alışkanlıklarının da bu yöne kanalize olmasıyla leasing başvurularında teklif aşamasından malın teminine kadar tüm bilgiler ve işlemler kiracı firmalara sanal ortamda sunulabilecek ve iş süreçlerinde önemli bir değişim yaşanması gündeme gelecek.  
 
SEKTÖRÜN YATIRIM POTANSİYELİ VAR Sektör genelinde mevcut yapıda online işlem konusu, henüz doğmamış bir çocuk konumunda bulunuyor. Bu konuda leasing şirketleri gerekli teknolojik yatırımı gerçekleştirebilecek güce sahip olmakla birlikte sanal ortamın ağırlık kazanmasında müşteri kitlesinin alışkanlıklarının önemi de göz ardı edilmemesi gereken bir olgudur. Finans piyasalarında da benzer davranışların yaşandığını düşünürsek leasing sektöründe de bu tür işlemlerin başlangıcında  istenen sonuçlar elde edilemeyebilir, ancak kısa sürede hızlı bir ivme kaydedilebilir.  
 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz