Mete Sayıcı / Megavizyon Yönetim Kurulu Başkanı Megavizyon, CD’den kitaba, DVD’den kasete, kültür ürünleri pazarlıyor. Bir elektronik kültür mağazası gibi... Kurucusu ise Mete Sayıcı... İ...
Megavizyon, CD’den kitaba, DVD’den kasete, kültür ürünleri pazarlıyor. Bir elektronik kültür mağazası gibi... Kurucusu ise Mete Sayıcı... İş yaşamı Anadolu Endüstri Holding’den Net Holding’e kadar çeşitli şirketlerde geçti. Son olarak bu şirkette odaklandı. Sınırlı bir büyümeyi düşündüğünü, İstanbul ağırlıklı genişleyeceklerini söylüyor. Yakında internet üzerinden satışa başlayacaklarını, ancak bunu bir mağaza olarak gördüklerini belirtiyor.
Mete Sayıcı, iş dünyasının çok yakından tanıdığı bir isim. Çeşitli kamu kuruluşlarında çalıştıktan sonra, 1980 yılında Anadolu Endüstri Holding’e geçti. Grubun sigara işine girmesinde etkin rol oynadı. Anadolu Endüstri Holding ve Koç Holding ortaklığında kurulan Maret’in de mimarlarından biri.
1987 yılında Net Grubu’na geçti ve turizm yatırımlarına yön verdi. 1991 yılında Net Holding’de genel koordinatörlüğe getirildi. Mete Sayıcı, “Bundan sonraki işim hep kriz çözmek oldu” diyor. 1999 yılında ise artık krizlerin bittiğini düşünerek Net Holding’deki görevinden ayrıldı. Mete Sayıcı, “Benim misyonum yeni bir şeyler inşa etmek, yeni girişimlerde bulunmak üzerine kurulu. İstifanın arkasında da bu yatıyor” diyor.
Sonrasında Net Holding’deki çalışması sırasında, Emir ve Eren Nil kardeşlerle birlikte kurduğu yatırım şirketinin başına geçiyor. Aynı zamanda çeşitli şirketlere de danışmanlık yapmaya başlıyor. Yatırım şirketi aracılığıyla yeni şirket satın alma konusunda girişimleri başlatıyor. İlk aldıkları şirket ise Net Holding’de fikir babalığını yaptığı Megavizyon oluyor. Mete Sayıcı, Megavizyon’un satın alınma sürecini şöyle anlatıyor:
“Net Holding turizm işleri nedeniyle bu sahadan çekilmek istiyordu. Biz de kültür işinin çok büyüyeceğini düşünüyordum. Teklif verdik ve kabul edildi. Sonuç olarak bizim şirketimiz Megavizyon’un yüzde 63’ünü aldı. Yüzde 37’lik bölüm ise yine Net Holding’de kaldı.”
Mete Sayıcı, Ağustos 2000’den beri yönetim kurulu başkanlığını yürüttüğü Megavizyon’u ve gelecek stratejilerini Capital’e anlattı.
Megavizyon’un şu andaki yapısı hakkında bilgi verir misiniz?
Megavizyon mağazaları kültür açısından tüm ürünleri veriyor. Bu nedenle aynı zamanda iyi bir buluşma noktası. Şu anda dört mağazamız var. Bunlardan üçü büyük mağazacılık şeklinde yapılanırken, Antalya Dışhatlar Terminali’nde bulunan mağazamız turistlere yönelik daha küçük bir mağaza. Bu mağazalar arasında satışlar açısından Beyoğlu önde gidiyor. Carousel, bizim büyüklük ve tasarım olarak ideal kabul ettiğimiz mağazadır. Aynı zamanda alışveriş merkezinin çekim noktalarından biridir. Capitol’de de sinema katında yaklaşık 600 metrekarelik aynı şekilde yapılanmış bir mağazamız var.
2000 yılında Megavizyon’un yönetimi, sizin yatırım şirketinize geçti. Yönetim değişiminden sonra neler oldu?
Genel olarak şirketin işleyişinde bir değişim olmadı. Büyümeyle ilgili çeşitli planlar yaptık. Mali yapılandırılmasını organize ettik. Yeni ortaklıklarla daha güçlü bir sermaye yapısına ulaşmasını sağladık. Bunu iyi ki de yapmışız. Çünkü, biz şirket olarak 2001 yılına borçsuz girdik. Bilgisayar sistemimiz de oldukça iyiydi.
Kriz nedeniyle müşterilerinizin alışveriş tercihlerinde nasıl bir değişim yaşandı?
Ağırlıklı olarak nispeten daha ucuz olan ürünlere doğru bir yönelim oldu. Örneğin DVD’den VCD’ye bir kayış oldu. Yabancı müzik kasetlerinden, yerli müzik kasetlerine doğru bir yönelim var. Ayrıca, CD yerine, kaset alanların sayısı da bir hayli arttı.
Bizim mağazalarımızdaki ürün miksleri alternatifli olduğu için, gelen insan sayısında bir düşme olmadı. Bu arada, daha önce mağazalarımızda olmayan dergi standları kurduk. Bunun da çok büyük etkisini gördük. Çünkü, biz insanların vakit geçirmek için bile olsa, bizim mağazamıza gelmesini istiyoruz. İnsanların dolaştığı buluştuğu yer olmak istiyoruz.
Bu arada 2001 yılında bizim satışlarımızda taksitli kartların payı arttı. Eskiden sadece nakit ve kredi kartı ile çalışılıyordu. Şimdi taksitli kartlarla da çalışmaya başladık. Bu yepyeni bir saha. Bu çalışmaların bizim satışlarımız açısından karşılığını alıyoruz.
Peki 2002 yılı başından bu yana satışlarınızda bir artış var mı? Yıl sonunda nereye ulaşmayı hedefliyorsunuz?
Ocak-şubat-mart ayında satışlarımızda kıpırdanmalar oldu. Tabii bu kıpırdanma oldukça minimal. Çünkü, insanların gelirlerinde ciddi düşüşler meydana geldi. Ama yine de şu anda 2002 yılı bütçemizin üzerinde gidiyoruz. Bu nedenle yeni yatırım fizibilitelerine başladık. Yıl sonunda ise 6 trilyon liralık ciroya ulaşmayı hedefliyoruz. Buna da ulaşabileceğimizi düşünüyoruz.
Bu arada, Megavizyon’un içinde yer alan cafe ve kitapevi alt kiracı olarak çalışıyor. Bunların da mekansal olarak yarattıkları 2 trilyon liralık ek ciro var.
Yatırım fizibilitelerine başladığınızı söylediniz. Yeni yatırım planlarınız hakkında bilgi verir misiniz?
Irak’taki gelişmelere bağlı olarak eylül-ekim aylarında bir yer daha açmayı planlıyoruz. Yeni mağaza da İstanbul’da olacak. Şu anda İstanbul’un dışına çıkmayı düşünmüyoruz. 2003 yılında da Ankara’ya girmeyi planlıyoruz. Hedefimiz tüm Anadolu kentlerine girmek değil. Biz büyük kentlerde olmak istiyoruz. Bu arada şirket ortaklıkları ve şirket satın almalarıyla büyümeyi planlıyoruz.
Gelecek stratejileriniz hakkında bilgi verir misiniz? Megavizyon’da neler değişecek?
Gelecekte de şu andaki stratejimizi aynen devam ettirerek, elektronikteki payımızı artırmayı planlıyoruz. DVD ve VCD müşterisinin high tech ürünlerle ilişkisi devam ediyor. Biz bundan faydalanarak ihtiyatlı bir şekilde ek ürün satışına da girmeyi planlıyoruz.
İlk etapta hem müzik multimedyada hem de elektronik ürünlerde ihtisaslaşmak istiyoruz. Orta dönemde elektronik entegrasyonu olacaktır. Ama büyük elektronikçi olmak istemiyoruz. Kültür ağırlıklı, kültüre gelenlerin aynı zamanda elektronik ihtiyacını gideren bir yapıya gitmek istiyoruz.
İnternet üzerinden satış yapmayı planlıyor musunuz?
İnternette satışa yönelik çalışmalara başladık. Sanıyorum, iki aya kadar online satışa başlayacağız.İlk etapta da mevcut stoklarımızdan yararlanacağız.
Online satış sisteminiz hakkında biraz bilgi verir misiniz? Sistem nasıl işleyecek?
İnternette gördüğümüz tipik bize benzeyen mağazaların çalışma sistemiyle aynı olacak. Öncelikle müzik, DVD ve benzer ürünlerde başlayacak. Kitaba ikinci aşamada gireceğiz. Çünkü, kitap altyapımız henüz buna uygun değil.
İnternet üzerinde özellikle en çok satanlar, en son çıkan ürünler olacak. Fiyatların da mağazayla aynı maliyette olmasına dikkat edeceğiz. Yani ürün, ulaşımla birlikte mağazadaki fiyata müşterilerimize sunulacak.
Teknik alt yapı konusuna ne kadar yatırım yaptınız?
Online satış sistemini kurmak için yatırımcı ortaklarımızdan teknik yardım alıyoruz. Server ihtiyacımızı onlar karşılıyor. Bizim bütün sistemimizin işletimini, bakımını Gel-Git Teknoloji adlı bu şirket yapacak. Bu şirket internet sitesinin içeriğini ve teknik alt yapısını hazırlayıp işletimini üstlenirken, biz de malımızın fiyatlandırmasını ve promosyonların takibini yapacağız.
Online satış için hedefleriniz neler?
İnternete de diğer mağazalarımız gibi bakıyoruz. Yeni bir mağaza açıyoruz diye düşünüyoruz. Sağlıklısının da bu olduğunu düşünüyoruz. Çünkü, dünyada sadece internete dayalı perakende noktalarının çok ciddi krizlerle karşı karşıya olduğunu görüyoruz. Ancak, perakendenin içinde olan şirketlerin açtığı internet sayfaları sağlıklı olarak aktivitelerini götürebiliyor. Çünkü, yeni bir yatırıma, yeni bir mal bilgisine ihtiyacınız yok. Sadece teknik ortamı, sanal ortamı geliştirmek için faaliyet gösteriyorsunuz. Biz bu gözle bakıyoruz. Bu yöntemle de başarılı olacağımıza inanıyoruz. Kullanıcı sayımız arttıkça iktisat kanunları içinde başka ürünlere de gireceğiz.
“PERAKENDE DE BÜYÜYECEĞİZ”
Satın alarak büyümeyi planlıyorsunuz. Şu anda gündeminizde yeni satın almalar var mı?
Şu anda oldukça çok sayıda şirket satılık durumda. Ayrıca, bankaların da alacaklarını tahsil etmek için bazı şirketlerin satışlarında organizatör role soyunacağını düşünüyorum. Örneğin, İstanbul Yaklaşımı devreye girip şirket gruplarının borç yapıları yeniden yapılandırılırsa, bazı şirketlerin bünyelerindeki iştiraklerin o bünyeye uygun olmadığı kararına varılacak. Bunlar satılma yoluna gidilecek.
O dönemde biz belirli satın alma fırsatlarını kollayacağız. Ama bu satın almaların eylül ekim ayında oluşacağını düşünüyoruz. Bunlar mevcut borç tasfiyelerine yönelik olarak yapılacak iştirak satışlarıdır. Perakende alanında olacak satışları yakın takibe alarak fırsatları değerlendireceğimizi söyleyebilirim.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?