Sağlıkta Örnek “İş”

Projenin adı mobil@med....  Siemens Business Services Türkiye (SBS) tarafından, Siemens MED için yürütülüyor. Bir sağlık projesi... Ancak, onu farklı kılan, Türkiye’nin “ilk ve en hızlı mobil ...

1.08.2002 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Projenin adı mobil@med....  Siemens Business Services Türkiye (SBS) tarafından, Siemens MED için yürütülüyor. Bir sağlık projesi... Ancak, onu farklı kılan, Türkiye’nin “ilk ve en hızlı mobil iş” projesi olması. Sağlık sektöründekilere büyük kolaylık getirmeyi, zaman ve mekan sorununu ortadan kaldırmayı amaçlıyor. Örneğin istediğiniz yerden hasta bilgilerine ulaşma, randevu alma, haberleşme, kritik bilgilere ulaşmak mümkün. Bu  önemli projeyi, işin başındaki Serkan Neşet Güler anlattı..
 
Gelişen teknolojinin iş yaşamına kazandırdığı en yeni konseptlerden biri de “Mobil ofis” (Mobile Office) oldu. Şirket yaşamında büyük bir devrim başlatan bu uygulama, her sektörde farklı bir şekilde hayata geçirilebiliyor. Siemens Business Services Türkiye (SBS) tarafından başlatılan yeni bir proje, Türkiye’de örnek bir “mobil ofis” uygulamasının başlatılmasına zemin hazırlıyor.

SBS Türkiye’nin, Siemens MED Bölümü için hazırladığı mobil iş çözümü, “ilk ve en hızlı mobil ofis” olmayı amaçlıyor. Ekim 2001’den bu yana çalışmaları sürdürülen çalışma, mobil@med olarak adlandırılıyor ve GPRS platformu kullanılarak yürütülüyor. Böylece, çalışanlar, özellikle de satıcılar, şirketin harici ve dahili bilgilerine, istedikleri yerden, diledikleri zaman, cep telefonu ya da avuçiçi bilgisayar (PDA) ile ulaşabiliyorlar. Örneğin bu iş çözümü sayesinde, sağlık sektöründe hasta bilgi takibi, randevu alma, çeşitli bilgilere ulaşma ve hastalarla emailleşme, zaman ve mekana bağlı olmaksızın yapılabiliyor.

Bu öncü projeyi, SBS Türkiye’de mobil@med Proje Yönetici Serkan Neşet Gülener, DIGITAL’e anlattı:

Mobil@med Projesi nedir? Projeyi anlatır mısınız?

Mobil@med Projesi, SBS Türkiye'nin Siemens AŞ Tıp Teknolojileri (MED) bölümü için geliştirdiği bir mobil iş çözümüdür. Proje, Siemens MED bölümünün kağıtsız ofise geçişinden sonra e-dönüşüm süreçlerini hızlandırmasına bağlı olarak gelişmiştir.

PDA cihazlarından yararlanmak suretiyle satış ekibinin mobil ortamda bazı ofis süreçlerini kesintisiz ve süratli şekilde gerçekleştirebilmesini hedefleyen MED yönetimi, bu konuda çözüm arayışlarına geçti ve ilk olarak Mobilera firmasıyla ve Compaq ile görüşmelere başladı.

Bu sırada bizim entegre mobil çözümlerimizi duyarak SBS ile de temasa geçtiler. Yapılan ortak toplantılar neticesinde MED'in ihtiyaçlarının sadece kendilerine PDA cihazı tedarik etmek veya buna uygun bir yazılım geliştirmek ile çözülemeyeceği belirlendi ve SBS tarafından kendilerine bir "işletim hizmeti" sunuldu.

Çözümümüz aracılığıyla MED satış bölümü uzmanları, son teknoloji ürünü PDA cihazlarını, Turkcell’in GPRS teknolojisini ve SBS’in RLA adı verilen uzaktan güvenli erişim “koridoru”nu kullanarak işe başladılar. Bununla, Türkiye'de teknik olarak uygun düşen her noktadan Siemens AŞ şirket ağına ulaşıp ürün/pazar/rakip/lojistik bilgilerini görebilir, elektronik posta okuyup gönderebilir ve seyahat işlemlerini gerçekleştirebilir yetkinliğe kavuşmuşlardır.

İşletim modelimize göre, kullanılan PDA cihazları, belirli periyotlarda yeni teknolojiyi temsil eden cihazlarla değiştirilecektir. İlk kullanılan PDA, GPRS desteğini entegre olarak içerisinde barındıran Siemens SX45 cihazıdır. Hizmetin kapsamında tüm bileşenlerle ilgili sorunları kapsayan yetkinlikte bir çağrı masası servisi de sunulmaktadır. Cihazlar SBS'in demirbaşında tutulmak suretiyle, müşterinin bilançosu yatırım yükünden arındırılarak sağlanan tüm entegre hizmet, kullanıcı başına aylık sabit bir ücret karşılığında verilmektedir.

Somut olarak ne tür yararlar sunuyor? Eski ekonomi düzenini sürdüren kuruluşlardan farklı olarak ne tür avantajlar sağlıyor?

Bu proje sayesinde müşterimiz Siemens MED Bölümü, kendi ana işi olan sağlık teknolojisi çözümlerine konsantre olabilmekte ve mobil ortamda da kesintisiz iletişimi ve bilgi aktarımını sürdürebilmektir. Kablosuz hayatın getirdiği esneklik ve bağımsızlık, özellikle satış süreçlerindeki dinamizmi destekleyecek, bu şekilde rekabet avantajı elde edilecektir.

Arka-ofis ortamındaki süreçlerde oluşan sıkışıklık azalarak maliyet avantajı elde edilecek, kağıtsız ortamda süratle gerçekleştirilen işlemler Siemens MED'in kendi müşterilerine daha etkin hizmetleri çok daha çabuk iletebilmesini destekleyecektir.

Bu uygulamada SBS’in rolü nedir, uygulama başka alanlara da adapte edilebilir mi?

SBS'in vizyonu, proaktif davranabilen bir servis şirketi olarak iş dünyasına hizmet sunmak olduğu için, bu projemizde de müşterinin gerçek ihtiyacını keşfedebilmek attığımız ilk adım oldu. Müşterimiz başlangıçta işin donanım ve yazılım tarafına dikkatini yoğunlaştırmışken, bizimle birlikte fikir geliştirmeye başladıktan sonra, esas ihtiyaçlarının "anahtar teslim bir servis çözümü" olduğunu onaylayabildiler.

İş süreçlerini destekleyen teknoloji çözümlerinde esas kritik faktörün sistemin bileşenlerini buluşturmak ve bu sistemi devreye almaktan çok "başarılı işletim" ile sürekliliği sağlamak olduğunun bu proje sayesinde bir kez daha vurgulayabildik. Müşterimizle birlikte belirlemiş olduğumuz "hizmet seviyeleri", sözleşmede yer alan performans kriterleri ve hizmet sürecimizi destekleyen çağrı masası gibi faktörler de projemizin Türkiye'de başlatılan yaratıcı özellikte elektronik/mobil iş projeleri arasında yer almasını sağlıyor.

Bu projede biz sağlık sektöründe çalışan Siemens MED satış ekibine yönelik bir çözüm geliştirmiş olsak bile, çözümümüz çok ufak adaptasyon çabalarıyla hemen hemen her branştaki satış ekiplerinin kullanımına sunulabilir; yine de her müşteriyle başlangıçta iş süreci analizi yapmamız gerekli olacaktır.

Sırada yeni projeler, benzer uygulamalar var mı?

Siemens MED ile bunu takiben yapmayı planladığımız ve Almanya Siemens'de de SBS-Siemens MED ortak çalışması olarak hayata geçirilmiş olan çalışma ise "mobil teknik servis  " projesi olacaktır. PDA kullanılarak yurt dışında gerçekleştirilmiş oldukça kapsamlı bu çalışmada, daha detaylı entegrasyon çalışmaları yer alacaktır. Özellikle, şirketin SAP sistemi ile doğrudan entegrasyon sağlanacaktır.

Böylece, Siemens MED cihazlarında oluşan bir teknik problemin Siemens MED çağrı merkezine bildirimi ile başlayan süreç, mobil ortamdaki iletişim ve veri aktarımı sayesinde, ilgili yedek parçaların tanımlanıp ihtiyaç noktasına aktarımı ve işi mobil cihazı üzerinden aldığı mesajla üstlenen yetkili servis mühendisinin gönderilen malzemeyi kullanarak probleme müdahale edip işlemi tamamlaması ve çağrı merkezine işin tamamlandığını bildirmesi ile neticelendirilecektir. Bu arada PDA ler üzerinden yapılan kayıt işlemleri ve diğer tüm işlemler şirketin entegre bilgi sistemine işlenebilmektedir.

Türkiye'deki sağlık sektörünün IT yatırımları ve konuya yaklaşımını nasıl değerlendiriyorsunuz? SBS bu sektöre ne sunuyor, siz neler önerirsiniz?

SBS Türkiye olarak, mobil iş sahasında müşterilerimizin ihtiyaçlarını teşhis ederek geliştirdiğimiz çözümlerle elektronik iş dünyasına katkılarımızı sürdürmeye devam ediyoruz.

Mobil@med dışında sağlık sektörünün kamu bacağına yönelik başarılı çalışmalarımız da mevcuttur. Sağlık Bakanlığı ile ortak yürütmekte olduğumuz projelerle Türkiye’nin sağlık hizmetleri altyapısının elektronik dönüşümünü gerçekleştirmekteyiz.

SBS'in e-Devlet çabalarının bir modülü olan kamuya dönük e-sağlık çalışmaları Türkiye sağlık sektörüne sunabileceğimiz IT hizmetlerine planlayıcı bir temel teşkil edebilecektir; buradan hareketle özel sağlık sektöründeki kuruluşların da iş servisi ihtiyaçlarını karşılayacak projeleri hayata geçirebileceğimize inanıyoruz.
 
“HASTANELER BİLGİSAYAR ÇÖPLÜĞÜ MÜ”?

Türkiye'deki sağlık sektörünün IT yatırımları ve konuya yaklaşımını nasıl değerlendiriyorsunuz?

Türkiye’de sağlık sektörünün durumu bilişim teknolojileri açısından incelendiğinde ortaya bugün itibariyle pek de parlak bir tablo çıkmıyor. Sektör, plansızlık ve buna bağlı yanlış yatırımların acısını çekmektedir.

Türkiye'de değişik kurumlara bağlı olarak çalışan sağlık kuruluşları bir çatı altında toplanamamakta, sektörde makro bir plan, belirlenmiş standartlar oturtulamamaktadır. Bunun sonucu olarak da kuruluşlar sadece kendi iç süreçlerini yönetmeye yönelik bilgi sistemleri oluşturmaya çalışıyorlar. Tüm seviyedeki sağlık kuruluşları "hastane bilgi sistemleri" yazılımı adı altında,  idari amaçlı hasta ve kurum bilgilerini birbirinden bağımsız, birbirleriyle ve uluslararası platformlar ile uyumsuz elektronik ortamlara taşımaya çabalamaktadırlar. Bu olumsuz sürecin doğal sonucu, hastanelerin bilgisayar çöplüğüne dönmesi ve ülkenin değerli kaynaklarının boşa harcanmasıdır. Makro plan ve standartlar oturtuluncaya kadar bu sıkıntıların devam edeceği öngörülmektedir.

SBS bu sektörde ne sunuyor?

SBS'in  halen yürütmekte olduğu "Çekirdek Kaynak Yönetim Sistemleri" Projesi, Sağlık Bakanlığı’nın merkez teşkilatı ve 81 İl Sağlık  Müdürlüğü’nün idari fonksiyonlarına cevap verecek bir proje olarak  ortaya çıkmakta. Buradan yola çıkarak bakanlığın diğer alt birimlerinin ihtiyaçlarını karşılayacak uygulamaları gerçekleştirmek ve bunları entegre etmek bir sonraki aşama olabilir. Ayrıca, hastaneler ile ilgili çeşitli entegre çözümler sunulmakta.
 
SİSTEMİ KULLANAN MÜŞTERİ İLK İZLENİMİNİ ANLATIYOR

Ufuk Eren/Siemens Tıp Çözümleri Satış Ve Pazarlama Müdürü

“Bu projenin henüz bir aylık geçmişi var. O nedenle satışlar üzerindeki etkisini söylemek ozr. Ancak, bu sistemin arkadaşları ciddi bir şekilde motive ettiğini söyleyebilirim. Örneğin, şu anda ben Ankara Bilkent’ten işyerine bağlanıp, maillerimi kontrol edebiliyor, şirketin intranetine girip, güvenlik kaygısı olmadan şirketin teknik bilgilerine ulaşabiliyorum. Cep telefonuyla da internete bağlanmak, mailleri kontrol etmek mümkün. Ancak, son derece sınırlı işlem yapılabiliyor.

Projenin uygulanmasından bu yana getiriyle ilgili somut bir ölçüm olmadı. Ancak, bilgiyi kablo olmadan kontrol edebiliyor, ulaşabiliyorum. Bu şekilde de rakibe göre doğru bilgiye ulaşmada, daha hızlı ve avantajlı hale geliyoruz.

Ayrıca, bu sistemle mobile travel işlemini de yapabiliyor, bilet, otel rezervasyonu, araba kiralama gibi işlemleri gerçekleştirebiliyoruz. Bu da aracı koymadan, işlemleri, hızlı ve doğru bir şekilde yapmamızı sağlıyor. Bunlar bize büyük bir motivasyon ve hız kazandırıyor.

Şu anda projenin ilk aşamasındayız. Bundan sonrası ikinci aşama geliyor ve bu aşamada teknik hizmetlerle, bayileri de bu sisteme entegre olacaklar. Ayrıca, teknoloji gelişiyor ve daha hızlı, gelişmiş PDA’larla çalışacağız.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz