Savaş Teknolojisi Neleri Değiştirecek?

Nilgün Akın / SBS    Amerikalılar, İkinci Dünya Savaşı’nda dost ve düşman uçağı karışıklığını önlemek için geliştirdikleri teknolojiye “RFID” adını verdiler. “Radio Frequency Identificati...

1.06.2004 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Nilgün Akın / SBS  
 
Amerikalılar, İkinci Dünya Savaşı’nda dost ve düşman uçağı karışıklığını önlemek için geliştirdikleri teknolojiye “RFID” adını verdiler. “Radio Frequency Identification Device” teknolojisi, 1980’lere kadar askeri alanda kullanıldı. Ardından, ürünlerin içine yerleştirilmeye başlandı. 1990’larda ise iyice iş dünyasında etkisini gösterdi. Şimdi gıdadan perakendeye, her sektörde yayılıyor. İşin özünde ise radyo frekanslarıyla birlikte ürün hakkında bilgi aktarımı var. SBS’den Nilgün Akın, “Şu anda perakendecilik, üretim ve ilaç gibi alanlarda yaygın. Aslında, bu teknoloji, ürünlerin tanınması, dağıtılması ve depolanması gereken her yerde kullanımı uygun” diye konuşuyor.  
 
Dünyada birçok teknoloji, İkinci Dünya Savaşı sırasında, savunma amaçlı olarak geliştirilmiş. Bunlardan biri de “Radio Frequency Identification Device” (RFID) adı verilen teknoloji. Amerikalılar, dost ve düşman uçaklarını birbirinden ayırmak için RFID uygulamalarına başvurmuş ve büyük ölçüde de başarı kazanmışlar.  
 
Uzun yıllar özel sektörde, şirketlerde kullanılmayan teknoloji, sonraki yıllarda yön değiştirmiş, başta perakende olmak üzere hayatın içine girmiş. 1980’lerde başlayan uygulamalar, 1990’larda büyük hız kazanmış. İşin özünde ise tıpkı uçaklarda olduğu gibi, ürünün tanınması var. Radyo frekansları kullanılarak ürünün “akıllı etiketleri” aracılığıyla her türlü bilgi aktarımı yapılıyor. Uygulama, her ürünün kendi minik bir bilgisayar çipine sahip olmasını öngörüyor. Böylece, ürün ve sistemlerin konuşması da sağlanıyor.  
 
İşin önemini kavrayan şirketler, bu yönde ürünler geliştirmek ve teknolojiye adapte olmak için harekete geçtiler. Özellikle Avrupa Birliği’nde Pazar çok hareketli. Çünkü, 2005 yılından sonra gıda maddelerinden başlamak üzere ürünlerin izlenmesi zorunluluğu getiriliyor. Bu nedenle de şirketler yatırım için kolları sıvadılar. Siemens Business Services, benzer bir uygulamayı, Almanya’da dev perakendeci Kauhof ile yapıyor.  
 
Türkiye’de ise çeşitli uygulamalar var. Ancak, esas yayılmanın önümüzdeki dönemde olacağı tahmin ediliyor. Siemens Business Services Türkiye’den Nilgün Akın, AB üyeliği yolunda, RFID uygulamasının Türkiye’de de yaygınlaşacağını tahmin ediyor. Akın, Digital’in bu konudaki sorularını yanıtlarken şu bilgileri verdi:  
 
RFID teknolojini bize anlatır mısınız? İlk olarak hangi amaçla kullanılmış?  
 
RFID (Radio Frequency Identification Device), radyo frekanslarını kullanılarak etiket okumayı sağlayan teknolojidir. Barkod’lardan farklı olarak ürünle ilgili bilgilerinin, herhangi bir manuel operasyona gerek olmadan okunabilmesi ve üzerindeki anten vasıtasıyla bir RFID alıcısına iletebiliyor olmasıdır. Temel prensip, mikroçiplerin ürünlere yerleştirilerek, fiziksel irtibat yerine, ürünlerin kimliklerinin radyo dalgalarıyla okunabilmesine dayanıyor.  
 
Barkodların aksine, nesnelere  temas etmeye ve görsel kontrole gerek yok. 70 santimetre mesafeden nesnelerin kimlikleri belirlenebiliyor. Etiket, anten, okuyucu ve ara yüz olarak RFID Sistemin dört bileşeni olması gerekiyor. RFID etiketinin farklı şekilleri ve boyutları olmakla birlikte, genelde bu teknoloji kağıt, plastik veya seramik içine yerleştirilmiş, boyutları 1.5 santimetrekareden küçük ve sadece 0.3 milimetre kalınlığında bir çipden oluşuyor.  
 
Bu teknoloji ilk olarak hangi amaçla kullanılmış?  
 
İlk olarak savunma sanayinde kullanılmış.  II. Dünya Savaşı’nda,savaşan tarafların uçaklarını birbirinden ayırmak amacıyla bu teknoloji kullanılmış. Zamanla geliştirilmiş ve farklı iş alanlarda değerlendirilmeye başlanmış.  
 
Zamanla RFID teknolojisi ne gibi aşamalar kat etti ve ne gibi değişiklikler oldu?  
 
1948’de  RFID Teknolojisi Otomatik Veri Toplama (ADC: Automated Data amaçlı olarak kullanılmış. 1980'lerde ise ürün ve eşyaların içine girmiş. 1990'larda ticari amaçlı kullanılması hız kazanmış.  
 
Bu teknolojiyi ilk defa hangi sektörler ve şirketler, "iş" amaçlı olarak kullanmaya başladılar?     
 
İş amaçlı olarak baktığımızda RFID teknolojisinin kullanımı şu anda perakendecilik, üretim ve ilaç gibi endüstri sektörünün bir çok alt segmentinde yer alan uygulama alanlarında dikkat çekiyor. Aslında, bu teknoloji, ürünlerin tanınması, dağıtılması ve depolanması gereken her yerde kullanımı uygun.  
 
RFID'den şu anda şirketler hangi amaçlarla, nasıl yararlanıyorlar. Daha çok hangi  
sektörlerde kullanılabiliyor?
    
 
Mağazalarda belli ürünlerin otomatik sayım işlemleri için veya şirketlerde demirbaşların takibi için RFID kullanımından yararlanılıyor. Böylelikle hem iş süreçleri kısalıyor hem de sürecin standartlaştırılması sağlanıyor. Özellikle üretim ve lojistik alanında veri toplama işi genelde elle manuel olarak yapıldığı için, hem hatalara açık hem de fazla zaman  tüketen bir yöntem ve bu konuda süreç iyileştirmesine ihtiyaç var.  
 
Tedarik zinciri yönetiminde RFID sistemi şöyle çalışıyor. Depoya gelen paletlerin üzerinde, RFID içeren akıllı etiketler bulunuyor. Bunların okunmasıyla birlikte, tüm bilgiler sisteme otomatik olarak aktarılıyor. Böylelikle ürünlerin doğru raflarda ve yeterince bulunması sağlandığı gibi, sevkıyat ve yerleştirme işlemleri de zamanında gerçekleşiyor. Üstelik, hatasız yapılıyor. Bütün bunlar da maliyetlerden büyük ölçüde tasarruf edilmesine olanak veriyor.    
 
Bu işin şirketler için yararı nedir? Şirketler neden bu işe yatırım yapıyorlar?  
 
RFID kullanımı ile lojistik süreçleri hızlandırılabilecek ve maliyetler düşürülebilecek. Üretim ve lojistik iş süreçlerinde veri akışının elle takip edilmesinden kaynaklanan  hatalar ve zaman kaybı önlenecek. Ürün yaşam döngüsünde, ürünlerin son kullanım tarihlerinin takip edilebilmesi sağlanacak. Envanter bilgilerinin güncel olması, ürün garanti ve yedek parça durumlarının güncel olarak takip edilebilmesi sağlanacak.  
 
Siemens Business ServicesAlmanya  tarafından yedek parça lojistiği konusunda yapılan bir pilot projede, yaklaşık yüzde 10 ile 20 arasında bir maliyet tasarruf potansiyeli  sağlanmış. Bu da sorunuza bir yanıt oluşturur.  
 
Peki, tüketiciler açısından anlamı nedir? Tüketiciye ne yarar sağlar, ne sunar?  
Bu teknolojinin kullanımı yaygınlaştığında, ürünler, tüketici ile etkileşim içerisinde olabilecek. Örneğin, sıcaklık, nem veya sarsıntı sınırları aşıldığında, tüketicilere otomatik uyarı verebilecek.    
 
Tüketiciler açısından, ürünlerle ilgili taklitçiliğin, sahtekarlığın ve hırsızlığın önlenmesi gibi pek çok yarar da sağlanabilecek.  
 
Şu anda dünyada hangi şirketler bu teknolojiyi kullanıyor?  
 
Şu anda Amerika’da perakendecilik devi Wal-Mart’da uygulama var. Wal-Mart, tedarik zincirinde yer alan 100 tedarikçi ile önümüzdeki sene ocak ayında bu teknolojiyi entegre etmeyi planlıyor. Yine önümüzdeki sene için Amerika Savunma Bakanlığı’nın tedarikçilerinden talep var.  
Bunların yanı sıra, Merloni’de ve Metro Group’da da uygulamalar var.  
 
Bu teknoloji şu anda Türkiye'de kullanılıyor mu?     
 
Türkiye'de, RFID teknolojisi ile ilgilenen perakende sektöründe mağaza zincirleri var. Ayrıca, bazı üretim şirketleri de ilgileniyor. Bunların başında ise akıllı ev eşyaları üreten şirketleri yer alıyor.  
 
Türkiye'de yaygınlaşmasını bekliyor musunuz?     
 
Yurtdışında yaygınlaşmasını takiben, orta ve uzun vadede Türkiye’de de yaygılaşmasını bekliyoruz. Bu teknoloji de internet gibi dalga etkisi ile hızla yayılacak. Çünkü, zincirleme olarak firmaların kullanımı diğer firmaların kullanımını da gerektiriyor.  
 
SBS'nin RFID dünyasındaki yeri nedir? Neler sunar, farklı ne gibi bir yeri vardır?     
 
SBS’in bu konudaki çözüm yaklaşımı, diğer SBS hizmetlerinde de olduğu gibi danışmanlıktan başlayarak, kurulum ve bakıma kadar uzanan tüm değer zincirini içeriyor.  
RFID  fırsatlarının analiz edildiği Fırsat Analizi Aşaması, İş’e olan etkilerinin değerlendirildiği Etki Analizi (Business Impact Analysis) aşaması ve RFID’ ye geçiş sürecinin planlanması ve yol haritasının çıkarılması gibi danışmanlık hizmetleri metodolojik bir yaklaşım ile sunuluyor. Teknolojinin, süreçlerin, uygulama ve verilerin    entegrasyonu ile çözümün hayata geçirilmesi ve sahaya yaygınlaştırması bütünleşik olarak SBS tarafından iş ortaklıkları ile birlikte sağlanıyor.  
 
SBS’in kullandığı RFID değerlendirme metodolojisi ile lojistik iş süreçlerinin RFID teknolojisi doğrultusunda, yeniden tasarımı ve standardizasyonu gerçekleşiyor.  
SBS’in Intel ile birlikte Almanya’da Münih yakınlarında kurduğu RFID Merkezinde, özellikle lojistik, ve tedarik zinciri süreçleri ve müşteri ilişkileri yönetimi alanlarındaki uygulamalar demolar şeklinde gösteriliyor ve müşterilerin RFID konusunda eğitim almaları sağlanıyor.  
Burası RFID entegrasyonu uygulayan  bir laboratuar konumunda. SBS, RFID teknolojilerini tedarik zinciri yönetimi süreçleri ile birleştirerek, verileri SAP İş Çözümleri Programına aktarıyor.  
 
“AVRUPA BİRLİĞİ 2007’DE RFID’İ ZORUNLU KILACAK”  
 
RFID'de teknoloji nereye gidiyor, geleceğinde ne var?     
 
Amerika’da IDC’nin yaptığı araştırmaya göre, 2003 yılında 91 milyon dolar olan Tedarik Zinciri Uygulamaları alanında teknoloji harcamaları pazarının 2008 yılında 1.3 milyar dolara çıkacağı tahmin edilmiş.    
Avrupa’da ise 2005 yılında devreye girecek olan bir AB yönergesi ile gıda maddeleri endüstrisinde de ürünlerin izlenebilirliği zorunlu olacak. RFID teknolojisi sayesinde ileride, kendi kendine sipariş verebilen buzdolaplarımız olabilir.    
 
Gartner Research’ın Ocak 2004 raporuna göre, 2006’da, ABD, ülkeye giren ve çıkan tüm kargolarda standart RFID kullanımına geçecek. 2007’de tüm global nakliye şirketleri, taşıyıcılarında RFID etiketlerinin sistematik kurulumunu başlatacaklar.  
 
ALMAN KAUFHOF AG SİSTEMİ NASIL KULLANACAK?  
 
Okuyucuların anlaması için bu konuyu başarıyla uygulayan şirketler var mı? Bu konuda başarılı bir örnek verir misiniz?     
 
Temmuz ayı başından itibaren, Kaufhof AG, Siemens Business Services’ın RFID çözümünü Almanya’daki iki şubesinde kullanıyor. Bu çözüm birden çok tedarikçi ile çalışan mağazanın Gerry Weber’den gelen tüm tekstil ürünlerini tek tek izleyebilmesine olanak tanıyor.  
20 bin civarında RFID çip’inin kullanıldığı bu projede SBS, proje koordinasyonu, iş ortaklığı yönetimi ve RFID verilerinin girilmesi için yazılımın tedariği de dahil olmak üzere sistem entegrasyonu ve  karlılık hesaplamasını üstleniyor.  
 
SBS, Kaufhof çalışmasında, 10 bin bite kadar arttırılabilen, 1024 bitlik bir depolama kapasitesi bulunduruluyor. Geleneksel barkodlara kıyasla bu çip ürün, lojistik ve üretim konularında hatırı sayılır düzeyde bilgi depolama yeteneğine sahip.  
Yine global olarak baktığımızda SBS tarafından Airbus Deutschland GmbH için ve  German Association of the Automotive Industry için yapılan uygulamalar var.    
 

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz