Şimdi Sıra Şirketlerde

Bankacılık, internet şubelerini 1990’ların sonuna doğru açtı. İlk yıl fazla ilgi görmedi, ancak sonradan bireysel müşteri patlaması yaşandı, 2002 sonu itibariyle 1.5 milyona ulaştı. Ancak, bankalar...

1.06.2003 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bankacılık, internet şubelerini 1990’ların sonuna doğru açtı. İlk yıl fazla ilgi görmedi, ancak sonradan bireysel müşteri patlaması yaşandı, 2002 sonu itibariyle 1.5 milyona ulaştı. Ancak, bankalar bireylerle yetinmiyor, gözlerini şirketlere çevirdi. Büyükler zaten kullanıyor, hedefte orta ve küçük boy ölçekli şirketler var. Bankaların hazırlıkları da bu yönde. Önümüzdeki dönem bu cephedeki rekabetle geçecek, internet müşterisi şirket sayısı yukarıya çekilmeye çalışılacak.  
 
İnternet bankacılığı, son dönemin en gözde alanlarından biri... Hem bankaların hem de müşterilerin vazgeçilmezi haline geldi. 7 gün 24 saat erişim imkanı, işlem yapma kolaylığı, masrafsız olma ve zaman kazandırma gibi avantajlar, internet bankacılığına ilgiyi her geçen gün biraz daha artıyor.  
 
Özellikle de son iki yılda kullanıcı sayısı bir hayli arttı. Bankacıların tahminlerine göre, şu anda internet bankacılığını kullananların sayısı 1,5 milyonu buldu. İşlem hacmi ise artık katrilyonlarla anlatılıyor.  
 
Bankacılar, ulaşılan rakamlardan son derece mutlu. Onları sevindiren gelişme bununla sınırlı değil. Müşteri sayısı artışı bankacıları mutlu ediyor ama onların gözü özellikle şirketler cephesinde. İnterneti kullanan şirket sayısındaki hızlı ve umut vaat eden artış, bankaları bu alana yatırım yapmaya itiyor. Çünkü, son 1 yılda internet bankacılığını kullanan kurumsal müşterilerin, bireysel müşterilerden daha hızlı arttığını söylüyorlar.  
 
İşlem hacminin yükselmesinde de şirketlerin internet bankacılığını daha sık kullanmaya başlamasının etkili olduğunu ifade ediyorlar. Çünkü, tüm dünyada olduğu gibi Türkiye’de de gerçek işlem hacmini kurumsal müşteriler gerçekleştiriyor. Bu yüzden de bankalar, internet bankacılığını kullanan şirket sayılarını artırmaya çalışıyor. Bankalar, gelen olumlu mesajlar nedeniyle işe internet şubelerindeki düzenlemelerle başladılar.  
 
Hacmin yüzde 50’si  
 
İnternet bankacılığını kullanan şirket sayısında ciddi artışlar var. Ancak, sektör geneli için net rakamlar yok. Çünkü, bazı bankalar bu konudaki verilerini açıklamak istemiyor.  
 
Sektörün önde gelen bankalarından aldığımız veriler, şirketlerin geçen yıllara göre daha sık ve etkin olarak internet şubelerini kullandığını ortaya koyuyor. Bankalardan aldığımız verilere göre, internet şubesini kullanan müşterilerin yüzde 20-30’luk bölümünü şirketler oluşturuyor. Yani bankaların internet şubelerini kullanan şirket sayısı 350 bine ulaşıyor. Aldığımız bilgelere göre, bu şirketler, toplam işlem hacminin yüzde 40-55 arasındaki bölümünü gerçekleştiriyorlar.  
 
Garanti Bankası Şubesiz Bankacılık Birim Müdürü Burak Ali Göçer, “İnternet şubesi üzerinden yapılan tüm işlemlerin yüzde 30’u, hacmin ise yüzde 50’sinin şirketler tarafından yapılıyor. İnternet bankacılığını kullanan şirket sayısının ise 75 bin civarındadır” diye konuşuyor.    
 
Müşteri sayısı hızlı artıyor  
 
Bankacılar, son 1-1,5 yılda internet şubesi müşterilerinde şirketlerin payının, bireylere göre daha hızlı büyüdüğünü söylüyor. İnternet şubesinde en fazla şirket müşterisi olan banka ise İş Bankası. Banka yetkililerinin verdiği bilgiye göre, İş Bankası’nın Nisan 2003 itibariyle 151 bin 61 adet ticari interaktif müşterisi var.  
 
Akbank Kurumsal Bankacılık Pazarlama Bölüm Başkanı Ferda Belsi’ye göre, internet bankacılığını kullanan müşteri sayısı 2002’nin ilk 4 ayında 30 bin 57 idi. Bu yılın aynı döneminde ise yüzde 74’lük artışla 52 bin 462’ye ulaştı.  
 
Diğer bankalarda da durum pek farklı değil. İnternet bankacılığını kullanan şirket sayılarında önemli yükselişler yaşanıyor. 2002 yıl sonunda 15 bin 168 şirket Yapı ve Kredi Bankası’nın internet şubesini kullanırken, mayıs ayı itibariyle bu rakam 20 bin 576’ya yükseldi.  
 
Koçbank’ta ise bu rakam 3 bin 743’ten, 10 bin 456’ya çıktı. Şu anda Dışbank’ın internet üzerinden hizmet verdiği şirket sayısı 15 bin, Finansbank’ın 9 bin 500, HSBC Bank’ın ise 2 bin 271.  
 
Para transferleri revaçta  
 
Bankacıların verdiği bilgiye göre, şirketler internet şubelerini ağırlıklı olarak bilgi alma ve para transferleri için kullanıyor. Havale, EFT ve virman en çok yapılan işlemler arasında ilk sıralarda yer alıyor. Ayrıca, yatırım fonu ve döviz alım-satımı gibi küçük çaplı yatırım işlemleri için de şirketler internet şubelerini kullanmaya başladı. Tüm bunların yanı sıra, tahsil ve takastaki çeklerin takibi, şirket kredi kartlarının izlenmesi ve POS işlemlerinin detayının takibi de şirketlerin yaptığı işlemler arasında yer alıyor.  
 
Yapı ve Kredi Bankası Genel Müdür Yardımcısı Erhan Özçelik, “Şirketler internet aracılığıyla en çok para transferi yapıyor. Yılık ilk çeyreğinde bizim bankadan internet aracılığıyla yapılan transfer işlem sayısı 500 bine ulaştı” diye konuşuyor.    
 
Garanti Bankası Şubesiz Bankacılık Birim Müdürü Burak Ali Göçer ise para transferlerinin daha çok ilgi çekmesinde, toplu maaş ödemeleri veya diğer toplu para transferlerinin tek kalemde gerçekleşmesinin etkili olduğunu söylüyor.  
 
Neden tercih ediliyor?  
 
Bankacılara göre, şirketler, internet bankacılığına düşük maliyet faktörü nedeniyle yöneliyor. İşlemlerin daha hızlı ve güvenli bir şekilde gerçekleştirilmesinin yanı sıra iş takibinin kolaylığı da bu şubelere ilgiyi artırıyor.    
 
Akbank Kurumsal Bankacılık Pazarlama Bölüm Başkanı Ferda Besli, “İnternet aracılığıyla yapılan işlemlerde şirketler de masraf ve komisyon ödemiyor. Önemli ölçüde emek ve zaman tasarrufu sağlanıyor. Ayrıca işlemlerin kontrolü de çok daha kolay yapılıyor” diyor.  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer ise internet şubelerinin şirketlere zaman tasarrufu sağladığı görüşünde. Şubelerin kapalı olduğu zamanlarda bile hizmet almanın şirketler için önemli kolaylık yarattığını söyleyen Özer, “Anlık gözlem yapma olanağı, büyük para hareketi yapan şirketlere büyük avantajlar sunuyor”diyor. Özer’e göre, şirketlerin internet şubelerini kullanmaları, insan kaynağı açısından da avantaj yaratıyor.  
 
HSBC Bank Direkt Bankacılık Kanal Yönetimi Müdürü Aylin Güney ise “İnternet bankacılığını tercih eden şirketler, işlemleri yapmak ve takip etmek için eleman bulundurma zorunluluğundan kurtuluyor” diyerek başka bir kolaylığa dikkat çekiyor.  
 
Bankalar müşteri peşinde  
 
İnternet bankacılığının sadece şirketlere değil, bankalara da önemli avantajlar sunduğu bir gerçek. İşlem maliyetlerini düşürmesinin yanı sıra, şube ve personel yoğunluğunu da azaltıyor. Bu nedenle bankalar daha çok müşteriyi bu kanala çekmek için çalışmalar yapıyor. İnternet bankacılığının ilk başladığı yıllarda, bireyler için kampanyalar düzenleyen bankalar, şimdilerde şirketleri internet şubelerine çekmek için çalışıyor.  
 
Başvuru sürecinin kısaltılması da bunların başında geliyor. Ayrıca, doğrudan hedef müşteri kitlesine gidip internet şubesinin yararlarının anlatılması da çalışmalar arasında önemli yer tutuyor. Bunun içinde bankaların genel müdürlük, bölge müdürlükleri ve şubelere bağlı satış ekipleri kullanılıyor.  
 
Bankalar, şirketleri internet bankacılığına çekmek için, internet şubelerini de kullanıyor. Bir çok banka internet şubesi üzerinde, şirketler için demo’lar oluşturarak, onlara işlem yapmanın kolaylığını gösteriyor. İnternet bankacılığının yararlarını anlatıyor.  
 
Hedefte KOBİ’ler var  
 
Bu kampanyaların en önemli nedeni de, tabii ki müşteri sayısını artırmak. Çünkü, bankacılar, önümüzdeki dönemde de şirketlerin internet şubelerine olan ilgilerinin devam etmesini bekliyor.  
 
Bankacılara göre, internet bankacılığını kullanan şirket sayısının artmasında Küçük ve Orta Büyüklükteki İşletmeler’in (KOBİ) payı büyük olacak. Bu nedenle kampanyalar da ağırlıklı olarak bu şirketlere yönelik yapılıyor.  
 
Garanti Bankası Şubesiz Bankacılık Birim Müdürü Burak Ali Göçer, özellikle KOBİ’leri teşvik edecek çeşitli kampanyalar yaptıklarını belirterek, sektördeki bu eğilimi net olarak ortaya koyuyor.  
 
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Bülent Özer de internet bankacılığında kurumsal kullanımın hızla artmasını bekliyor. Özellikle de orta ve küçük boy işletmelerin bu artış da payının yüksek olacağını söylüyor.  
 
Bankalar da hedef belirlerken KOBİ faktörünü göz önünde bulunduruyor. Akbank, öncelikle küçük ve orta ölçekli işletmelere yapılacak çalışmalar çerçevesinde, 2003 yılı sonunda kurumsal internet şubesini kullanan müşteri sayısını 100 bine yükseltmeyi planlıyor.    
 
“ŞUBELERİN ROLÜ BÜYÜK”  
 
Bülent Özer / Finansbank
 
 
Finansbank Genel Müdürü Bülent Özer, şirketleri internet şubesine çekmek için yaptıkları çalışmalar ve hedefleri hakkında şu bilgileri verdi:  
 
BAŞVURU SÜRECİNİ KISALTTIK Müşterilerimizin ücretsiz, hızlı ve anlık takip edebildiği internet bankacılığından hizmet almaya başlamaları için öncelikle başvuru sürecinin kolay ve hızlı gerçekleşmesini sağlıyoruz.  
 
FİRMA TALEPLERİ ALINIYOR İşlem setini sürekli olarak firma talepleri doğrultusunda yeniliyor ve ek hizmetler ile zenginleştiriyoruz. Kullanıcılara tanımlanabilen farklı seviyelerde işlem yetki ve limitleri ile firmanın farklı seviyelerdeki ihtiyacını karşılıyoruz.  
 
TELEFONDAN DESTEK İnternet bankacılığı kullanımını arttırmak için kısa bir sure sonra telefon bankacılığı ile kurumsal müşterilerimize destek hizmet vermeye başlıyoruz. Ayrıca, aktif olarak kurumsal internet bankacılığı kullanımını orta ve küçük boy işletmelere pazarlamaya başlıyoruz.  
 
MÜŞTERİ SAYISI ARTACAK İnternet bankacılığı kurumsal kullanımının hızla artmasını bekliyoruz. Kurumsal ve ticari firmalarda da orta ve küçük boy işletmelerde de artışın gerçekleşmesinde şubelerimiz aktif olarak rol alıyorlar.  
 
ŞUBELERDEN MÜŞTERİ ZİYARETİ Şubelerimizin bizzat yaptığı firma ziyaretlerinde yapılan tanıtım ve yönlendirmeler ile alınan kullanıcı başvurularını internet bankacılığının avantajlarını anlatan broşür ve web sitemizde yer alan kullanıcı demo ile destekleyerek, kısa sürede aktif müşteriye dönüştürmeyi hedefliyoruz.  
 
“İNTERNET ŞUBESİNİ KULLANAN ŞİRKETLER ARTACAK”  
 
Taner Ayhan / Dışbank
 
 
Dışbank Genel Müdür Yardımcısı Taner Ayhan, internet kullanımıyla birlikte internet bankacılığını kullanan şirketlerin sayısının da artacağını söylüyor. Taner Ayhan beklentilerini şöyle anlatıyor:  
 
“İnternet bankacılığı, kullanımı en hızlı artan hizmet kanalımız. Müşterilerimiz neredeyse tüm işlemlerini internet üzerinden gerçekleştirebildiklerini gördükçe bu kanalın kullanımı artıyor. Şimdiye kadar internette sunduğumuz hizmetlerin sayısını artırmak için çalıştık.  
 
Bundan sonra ise hedefimiz kişiselleştirme olanakları sunarak, her müşterimize kendilerine özel bir internet şubesi oluşturmalarını sağlamak. Tüm bu hizmetlerimizi geliştirirken de, güvenlik, yüksek kullanılabilirlik oranı, kullanımı basit teknoloji, kanal entegrasyonu ve esneklik konuların önem veriyoruz. Sonuçta da hedefimiz internet bankacılığını daha çok şirketin kullanmasını sağlamak.”  
 
DENETİM MEKANİZMASINA DİKKAT!..  
 
Burak Ali Göçer / Garanti Bankası
 
 
Garanti Bankası Şubesiz Bankacılık Birim Müdürü Burak Ali Göçer, internet şubelerinde oluşturulan denetim ve onay mekanizmasının şirketleri bu kanala yönelttiğini söylüyor. Göçer, internet şubelerinde oluşturulan denetim mekanizmasını şöyle anlatıyor:  
 
“Şirketlerin internet şubesinde tutar, kişi ve işlem bazında yetki ve onay yapısı kurulabiliyor. Örneğin 1 milyar TL’ye kadar olan havaleler için iki müdür onayı, 1 milyar üzerindeki tutarlar için bir müdür ve bir genel müdür yardımcısı onayı gibi kriterler tanımlanabiliyor. Onay bekleyen işlem, ilgili kişiye e-posta yoluyla bildiriliyor. Bu yapı yabancı paraların transferi için de geçerli oluyor.  
 
Toplu havale ve EFT ile maaş ödemeleri ve diğer toplu ödemeler, zahmetsiz ve güvenli bir şekilde gerçekleştiriliyor.  
 
Tek kişi üzerinden finansal işlemlerini yapan firmalar da aynı şekilde hesaplarını ve çeklerini detaylı takip edebiliyor, günlük işlemlerinin tamamını internetten yapabiliyor.    

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz