Şahin Tulga / HP Türkiye Genel Müdürü Elektronik ticaret ve elektronik işten sonra internette yeni bir iş yapma modeli daha geliştirildi. HP Türkiye’nin “Hepbizz” platformunda geliştirdiğ...
Şahin Tulga / HP Türkiye Genel Müdürü
Elektronik ticaret ve elektronik işten sonra internette yeni bir iş yapma modeli daha geliştirildi. HP Türkiye’nin “Hepbizz” platformunda geliştirdiği “elektronik işbirliği” modelinde şirketler, iş ortakları ve müşterileriyle “dijital bir ekosistem” içerisinde biraraya gelip entegre çözümler üretiyorlar. HP Türkiye Genel Müdürü Şahin Tulga, bu modelin, geleceğin iş modeli olduğuna dikkat çekiyor.
Yeni ekonomi iş yapma biçimlerini her geçen gün biraz daha değiştiriyor. Önce elektronik ticaretle dijital ortamda da satış yapılabildiğini gördük. Sonra şirketler, değer zincirlerini internete taşıdılar ve elektronik iş modelleriyle karlılıklarını artırdılar. Şimdi de karşımızda elektronik ortamda işbirliğine dayalı yeni bir model var.
Hewlett Packard (HP) Türkiye’nin “Hepbizz” projesiyle hayata geçirdiği bu model, dijital bir ekosistem içerisinde şirketlerin, iş ortakları ve müşterileriyle bir araya gelip katma değerli çözümler üretmelerine olanak sağlıyor.
Tüm dünyada iş yapış modellerinde büyük değişimler olduğuna dikkat çeken HP Türkiye Genel Müdürü Şahin Tulga, bunların başında firmaların iş ortaklarıyla birlikte hareket etmek ve müşterilerine yakınlaşarak hizmetlerini bir işbirliği platformunda sunmak zorunluluğunun geldiğini belirtiyor. Bundan sonra şirketlerin, değer zincirlerinde yer alan tüm faaliyetlerini, karşılıklı iletişim ve etkileşim içerisinde gerçekleştireceklerini ifade eden Tulga, Hepbizz’in de bu mantıkla oluşturulmuş bir platform olduğunu söylüyor.
Hepbizz gibi ekosistemler içinde gelişen elektronik işbirliği modeli 21. yüzyılın iş modeli olacağını ve yaygınlaşacağını belirten Tulga ile yeni ekonominin bu yeni iş modeli üzerine bir söyleşi yaptık:
Hepbizz bir dijital ekosistem. Buna ekonet de deniyor. HP’nin, Türkiye’deki kuruluşları yeni ekonomiye taşıyan lider kuruluş olmak gibi bir misyonu var. Bu misyonu ürünlerimiz, hizmetlerimiz, yaratıcı çözümlerimiz, müşterilerimizle kurduğumuz yakın ilişkiler ve dijital ortama taşıdığımız ekosistemimizle hayata geçirmeyi amaçlıyoruz.
Türkiye’deki kuruluşları yeni ekonomiye taşımak oldukça zor. Tek bir firmanın bunu kendi başına yapması mümkün değil. Böyle geniş bir hedefe ancak iş ortaklarımızla ve müşterilerimizle beraber açılabileceğimizi düşündük ve Hepbizz projesini geliştirdik.
İş ortaklarımız ve müşterilerimizle elektronik ortamda bir araya gelip bir ekosistem oluşturacağız. Bu ortama değişik sektörel çözümlerimizi de taşıyoruz. Bunların bir kısmı HP çözümleri, bir kısmı iş ortaklarımızın çözümleri olacak. Müşterilerimizden de katılımcı olmalarını bekliyoruz.
İnternet sürekli bir iletişim imkanı sağlıyor. Müşterilerimiz, örneğin herhangi bir çözüm hakkındaki düşüncelerini, memnuniyetlerini ya da şikayetlerini Hepbizz’de dile getirecekler. Bu ortamda, sorunlarına hangi ürünlerle çözüm buldukları gibi tecrübelerini diğer müşterilerimizle de paylaşacaklar. Sonuçta bu platform geri beslemeli, müşterilerin içerik yarattığı bir ortam olacak. Ayrıca, her katılımcı kendi uzmanlık alanına odaklanacak. Bu da verimlilik getirecek.
Bu platform bildiğimiz e-iş modellerinden nasıl farklılaşıyor?
Yeni ekonomi değişik evrelerden geçti. Önce elektronik ticaretle başladık. Elektronik ticarette firmalar ürünlerini kataloglara koydular. Broşür mantığıyla çalışıldı. Bundan sonraki evrede elektronik iş yapılmaya başladı. Tedarikçiler de işin içine girdi.
Şimdi yeni aşamada “elektronik işbirliği” var. Burada firmalar ortak bir platformda bir araya geliyorlar. Sonuçta Hepbizz gibi markalar yaratılıyor.
Dünyada Hepbizz gibi başka örnekler var mı?
Hepbizz, bilgi teknolojileri alanında benzeri olmayan bir model. Ancak, yapı olarak Linux modeline benziyor. Linux işletim sistemi tamamen Hepbizz mantığıyla çalışıyor. Linux kodu geliştiren müşteriler var, bunu deneyen müşteriler var. Kodu internet üzerinden çekiyorlar, bilgisayara yüklüyorlar, geri beslemelerini yapıyorlar. Merkezi bir otorite var. Bu otorite, hangisinin sisteme ilave edilebileceğine karar veriyor. Biz de bu sistemden esinlendik.
Hepbizz platforma katılmak için ne gerekiyor. Örneğin sadece HP müşterisi olmak yeterli mi?
HP müşterisi olmak Hepbizz’e katılmak için yeterli. Ancak, iş ortakları açısından, sadece iş ortağı olmak yeterli değil. Onların Hepbizz’e koyacakları ürün ya da çözümlerin tarafımızdan onaylanması gerekiyor.
HP içinde sektörel bazda çözüm grupları oluşturduk. Bu gruplar, iş ortaklarımızın sunduğu çözümleri belirleyip, gruba dahil ederek çözüm paketlerinin ve Hepbizz içeriğinin oluşturulmasına çalışıyor. Bu çözümlerin müşteriye ulaştırılması için de ortak bir uygulama ve pazarlama modeli üzerinde çalışılıyor.
İş ortaklarımızın çözümlerini değerlendirirken değerlerimizin ne kadar paylaşıldığına bakıyoruz. Sadece yeni bir ürün ya da çözümüm var, bunu burada satayım anlayışıyla yaklaşmamak gerekiyor.
Bu platformu bir dijital ekosistem olarak değerlendiriyorsunuz. Peki bu ekosistem içerisinde bulunmak katılımcılara nasıl fayda sağlıyor?
Öncelikle her firma kendi uzmanlık konusuna konsantre oluyor. Örneğin, çözüm üreten bir firma Hepbizz’e sadece çözümünü getiriyor. Satışa odaklanan firmalar, bu ürünü alıp satışa sunuyor. Böylece çözüm üreten firmanın bir satış organizasyonu yapmasına gerek kalmıyor.
Tek bir konuya odaklanınca yaratıcılık artıyor, aynı zamanda sistem daha verimli çalışıyor. Fiyatlar düşüyor. Müşteri coşkusu yaratılıyor. Kimse lüzumsuz yatırım yapmıyor. Sonuçta müşteriye tasarruf, verimlilik, edinme kolaylığı, imaj, eğlence, güvenlik, çevresel kalite ve ilişki kalitesi gibi çok önemli değerler sunuluyor.
HP açısından faydaları neler?
Öncelikle rekabetin zeminini değiştireceğimizi düşünüyoruz. Bu platform sayesinde daha önce hayal edemeyeceğimiz genişlikte çözümler sunabileceğiz. Biz de, diğer katılımcılar gibi bu ekosistemin bir üyesiyiz. Bizim de diğerleri gibi çorbada tuzumuz var. Onların sağladıkları faydaların hepsi bizim için de geçerli.
Dijital ekosistem içerisinde yapılacak işler bazen bize gelecek, biz ekosistemimizdekileri nemalandıracağız, bazen iş ortaklarımıza, bazen de müşterilerimize gelecek, onlar bizi nemalandıracaklar. Bu bir sanal topluluk. Bu topluluk birbirine kenetlenecek diye düşünüyoruz.
Hepbizz sonuçta bir marka. Bu marka sadece dijital ortamda mı katma değer sağalayacak?
Esas iletişim ortamı internet. Ancak, hayatımız hibrid. Hem internette hem gerçek hayatta iş yapıyoruz. Hepbizz markasının zemininde web sitesinden başka dergi, radyo ve televizyon şovu olmasını düşünüyoruz. Bu platformun amacına uygun olarak, bir arada olmak için piknikler, Hepbizz partileri de düzenleyeceğiz.
Hepbizz’in sunduğu katma değerlerden birinin eğlence olduğunu unutmamak gerekiyor. Sonuçta bilgi teknolojilerine gönül vermiş, bu konuda fayda bekleyen, birbirlerinin varlığından, yaratıcılığından hoşlanan bir grup oluşturmayı planlıyoruz. Bütün bunları Hepbizz çatısı altında çok çeşitli kanallardan gerçekleştirmeye çalışacağız.
Hepbizz’in dergisinin ikinci sayısı yayınlandı... Web’in altyapısı ne zaman tamamlanacak?
Hepbizz Projesi, HP’deki değişim projesinin bir parçası ve ilk ürünü olarak yaklaşık 5-6 ay önce başladı. Ocak 2002’de aynı adlı dergi yayın hayatına girdi. Bugün Web kanalının altyapısı da tamamlanmış durumda. Bu altyapıyı da baharla birlikte iş ortaklarımıza açacağız. Bundan bir buçuk ay sonra da müşterilerimizle buluşacağız.
“Dijital ekosistem” adını verdiğimiz bu yeni modeli, 21. yüzyılın iş modeli olarak görüyoruz. Yeni ekonomi sadece bizim gibi bilgi teknolojileri firmalarıyla sınırlı değil. Türkiye’deki dünyadaki her kuruluş, yeni ekonomi firması olabilir. Tüm eski ekonomi kuruluşları, yeni ekonomi kuruluşları haline gelecek. Hepimiz Hepbizz gibi bir ya da birden fazla ekosistemin bir parçası olacağız. Türkiye’de e-club, kobiline gibi yapılar var ama bunlar ekosistem değil. Çünkü, bu yapılar içerisinde müşteri yok.
Hepbizz.com’da neler olacak?
Hepbizz.com, katılımcılarının sektörlerine özel, bağımsız ve ihtiyaca yönelik çözümlere ulaşabilecekleri çok yönlü bir iş platformu. Bu adres, katılımcılarının ihtiyaç duydukları her türlü bilgiyi ve projeleri için çeşitli finansman olanaklarını sağlayan bir destek olacak. Bu platformda yer alanlar, tasarladıkları çözümleri önerebilecek ve ihtiyaçları olan eğitimi, gerekli araç ve hizmetleri alabilecekler. Diğer müşterilerin deneyimlerinden faydalanabilecek, piyasadaki son gelişmeler hakkında da bilgi sahibi olabilecekler.
Bunların yanı sıra, dinamik bir ortamda yeni ilişkiler kurulup, tanınırlı
klarını artırabilecekler. Bu platformda sektörel bilgilerden piyasa analizlerine ve gündemdeki genel haberlere dek uzanan zengin bir içerik var. Bu içerik iş dünyasının etkili isimlerinden köşe yazıları, etkinlik haberleri, sorularınızı yanıtlayacak çözüm ve teknoloji uzmanları, eğitimler, HP iş ortakları hakkında bilgi, HP’den son haberler ve ödüllü yarışmalara kadar geniş bir yelpazede sunuluyor.
ŞEKER YATIRIM’A ENTEGRE ÇÖZÜM
Ramazan Öznacar/Şeker Yatırım Genel Müdür Yardımcısı
Şeker Yatırım, uzun zamandır HP’nin müşterisi. Güvenli bir internet altyapısı kurmak ve yatırımcılarına internet üzerinden yatırım yapma olanağı sağlamak isteyen şirket, çözüm için yine HP’ye başvurdu. HP, firmanın ihtiyaçlarını Hepbizz platformuna taşıdı. Burada, iş ortaklarıyla işbirliği yaparak Şeker Yatırım’ın tüm ihtiyaçlarını karşılayacak entegre bir çözüm oluşturuldu.
Bu projenin, Hepbizz’in genel mantığını yansıtan güzel bir başlangıç olduğunu belirten Şeker Yatırım Genel Müdür Yardımcısı Ramazan Öznacar, “Dijital ekosistem”i şöyle değerlendirdi:
“Hepbizz platformu Şeker Yatırım’ın iş yapma anlayışıyla son derece uyumlu bir fonksiyona sahip. Sermaye piyasasından beklentilerimiz hiçbir zaman sadece yüksek işlem hacmi ya da yüksek kar olmadı. Bunlardan önce, her zaman ne kadar halka tabana yayılırsak o kadar kalıcı olabileceğimizi düşünüyoruz.
Sermaye piyasası, operasyon maliyetleri çok yüksek bir sektör. Operasyon maliyetlerini düşürmek için güvenliği ihmal etmeden uygulamalarımızı bilgisayar ortamına taşımak istedik. Böylece müşterilerimize, herhangi bir aracı olmadan tüm işlemlerini evlerinden güvenli bir şekilde gerçekleştirebilmelerine olanağı sağlayabilecektik.
HP, ihtiyaçlarımızı Hepbizz platformuna taşıdı. HP ve iş ortaklarının işbirliğiyle amacımıza uygun entegre bir çözüm oluşturduk. Bu platformda çözüm için gerekli ürünlerin bir araya getirilmesinden başka iş akışlarımızın düzenlemesi, müşterilerimize verdiğimiz hizmetin iyileştirilmesi konularında da danışmanlık aldık. Bu proje şu anda bizim için bir prestij projesi. Türkiye’de internet kullanımının artmasıyla birlikte orta vadede bu çabanın işlem hacmimize de yansıyacağını düşünüyoruz ”.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?