Yetenekler üzerine kurulu bir strateji ile nasıl kazanılır?
ANA FİKİR
İş dünyasındaki herkes, rakiplerinin uyum sağlayamayacağı hayati bir üstünlüğü kazanmaya ve sürdürmeye uğraşıyor. Bu alanda başarılı olan şirketler, uzun vadede daima "uyumlu" kalmaktadır.
- İşlerine yarayacak ürün ve hizmetlere odaklanmakta ve yeteneklerine dayalı ürün ve hizmetlere sahip olmaktadırlar.
- Sürekli ve bilerek ilgili yetenekleri derinleştirmeye yatırım yapmaktadırlar. Böylece rakipleri onlara yetişememektedir.
- Alanını seçtikleri oyun ve bunun sonuçta sağlayacağı pazar konumlanması konusunda son derece açık fikirli ve cesurdurlar.
Buna göre ilerlemek ve önde kalmak için yüzde 100 uyumlu olma konusunda istikrarlı ve kesintisiz biçimde çalışın:
- Pazara dair bir yaklaşım benimseyin; bu, size özgü ve rakiplerinizin edinemeyeceği yeteneklere uygun olsun.
- Şirketinizi yönlendirecek ve spesifik alanlarda dünya klasında kılacak 3-6 yeteneği açıklayın.
- Bu yeteneklere dayanan bir ürün ve hizmet portföyü yaratın, böylece üstün geri dönüşler elde edersiniz.
1-Yeteneklerce yönlendirilen bir stratejinin mantığı
Zaman geçtikçe şirketlerin pazar yapısına uygunluğu giderek azalmaktadır:
- Yeni ortaya çıkan bir pazar fark edilir ve şirketin bu pazara uygunlukla ilgili yetenekleri geliştireceği varsayılır. "Sen yap, onlar arkadan gelecektir" yaklaşımı.
- Bir başka yönetici GZFT (güçlü yanlar, zayıf yanlar, fırsatlar, tehditler) analizini benimseyebilir ve yeni bir yön belirleyebilir.
- Statik olan ve kaybolmaya başlamış bir pazara dönük mevcut bir ürün hattına sarılırsınız.
Öte yandan pazarı analiz ettiğinizde, uyumlulukla mali performans arasında açık bir istatiksel ilişki bulunduğunu görürsünüz. Veriler gösteriyor ki bir dizi sektörde ve çeşitli pazarlarda ortaya çıkan istikrarlı bir "uygunluk primi" vardır. Uygunluk dört spesifik ve gözlenebilir yoldan değer yaratır:
1-Yeteneklere dayalı bir strateji izlerseniz daha verimli olursunuz. Çünkü en uygun yeteneklerinizi geliştirme konusunda süreğen ve istikrarlı bir vurgu vardır.
2-Uygunluk, yatırımlarınıza odaklanmanın harika bir yoludur. Verimli bir gelişme döngüsü başlatmak için gerekli olan parayı ve zamanı harcamışsınızdır.
3-Yeteneklerinizi daha fazla ürün ve hizmete uygulamak için çaba gösterdiğinizde, daha fazla değer elde edersiniz. Daha az tekrar ve daha fazla fayda söz konusudur.
4-Açıkça belirlenmiş tek bir stratejiye adandığınızda, herkesi bir noktada buluşturursunuz. Günü birlik alınacak kararlar konusunda çok daha fazla uyum olacaktır.
Pekala yeteneklere dayalı bir strateji izlemek tam olarak ne anlama gelir? Pratik tabirlerle uygunluk, birbiriyle ilişkili üç stratejik unsur üzerinde düşünülerek çıkar:~
O Oyun tarzı - şu sorunun cevabıdır: "Pazardan nasıl değer elde edeceğiz?" Şirketinizin, ticarileşmek için kullanacağı oyun tarzıdır. Bu, yenilikçi olmayı, düşük maliyetli tedarikçi olmayı, kendinizi en üst düzey oyuncu olarak belirlemeyi, müşterilere ve sizin yeteneklerinize tam olarak uyan diğer yaklaşımları içerebilir. Yöneticilerinizin, müdürlerinizin ve çalışanlarınızın hepsinin de şirketin müşteriler için nasıl değer yaratacağını anlaması gerekir.
Y Yetenekler sistemi - şu sorunun cevabıdır: "Değer iletmek için neyi farklı yapacağız?" Yetenekler sisteminiz sizi tercih ettiğiniz yolda başarıya götürecek 3-6 faaliyete dayanacaktır. Müşterilere hizmet vermek için tekrar tekrar yaptığınız şeydir. Eğer seçtiğiniz oyun tarzı şirketinizi sokmak istediğiniz doğrultuyu tam olarak kapsayan şeyse yetenekler sisteminiz de sizi oraya taşıyacak motordur.
Ü Ürün ve hizmet uygunluğu - şu sorunun cevabıdır: "Ne satacağız ve kime satacağız?" Uygunluğa sahip şirketler, teklif portföylerini tüm ürünlerini ve hizmetlerinin yetenekler sistemi tarafından desteklendiği, şirketin seçtiği oyun tarzına uygun bir şekilde oluşturur. Uygunluğu artırmak için sizin yeteneklerinize uygun olmayan ürün ya da hizmetleri kaldırabilirsiniz.
Yeteneklere dayalı stratejinin temel görevi bu üç unsuru bir araya getirmektir. Yeteneklere dayalı bir stratejiyi kullanırken:
- Oyun tarzınız, potansiyel bir pazarı anlamaya çalışmaktan değil, mevcut ve potansiyel müşterilerinizin ihtiyaçlarına, büyüme fırsatlarına, mevcut yeteneklerinize ve tüm bu faktörlerin nasıl bir araya getirileceğine dair derinlikli bir bakıştan çıkar.
- Yetenekleriniz, tesadüfi olaylar üzerine değil, oynamayı seçtiğiniz oyun tarzına göre yaratılır ve bunun üzerine temellenir.
- Ürün ve hizmet gamınız seçtiğiniz oyun tarzınıza göre düzenli olarak ayarlanır.
- Stratejiniz her şeyi bir araya toplamakla ilgili kendi en iyi yargınızdan ibarettir. Buna göre stratejiniz zamanla tecrübe kazandıkça daha da gelişir.
Mevcut uygunluk seviyenizi anlamak için şu soruları cevaplamak faydalı olabilir:
- Nasıl değer yaratacağımız hakkındaki seçimimiz konusunda açık mıyız?
- Bunu yapabilmek için yeteneklerimizi güçlendirmeye yatırım yapıyor muyuz?
- Halen sahip olduğumuz 3-6 yeteneği sayabilir miyiz ve bunların verimli bir sistemde nasıl çalışabileceğini anlatabilir miyiz?
- Şirket operasyonlarımızın tümü bu üstün yetenekler sistemine dayanıyor mu?
- Örgütsel yapımız, işletme modelimiz ve performans yönetimi sistemlerimiz yeteneklerimizi güçlendiriyor mu?
- Ürün ve hizmetlerle ilgili olarak "hedef nokta"yı belirledik mi?
- Sattığımız ürün ve hizmetlerimizin çoğu bu hedefe uygun mu?
- Yeni ürünleri ve şirket satın almaları oyun tarzımıza ve yetenekler sistemimize uygunluğu bakımından istikrarlı olarak değerlendiriyor muyuz?
- Kuruluştaki herkes bizi farklı kılan yeteneklerimizi kendi sözcükleriyle anlatabiliyor mu?
- Şirketimizin liderliği bu yetenekleri istikrarlı olarak güçlendiriyor mu?
- Seçtiğimiz pazarlara girme hakkı kazandık mı?
- Aldığımız tüm kararlar uygunluk seviyemize katkıda bulunuyor mu, yoksa bunların bazıları bizi uygunluktan uzaklaştırıyor mu?~
2-Stratejik tercihlerde üç bileşeni değişken olarak kullanmak
Eğer dikkatli değilseniz, sonuçta tercih ettiğiniz oyun tarzı peşinde olduğunuz pazarın öngörülmüş bir büyüklüğüne, zaten sahip olduklarınız üzerine kurulu bir yetenekler sistemine ve kâr için ne olursa olsun yapmaya dayalı kriterlerce şekillenmiş ürün ve hizmetlere dayalı olacaktır. Bu, işleri geriye götürmektir. Yeteneklere dayalı bir strateji bu şekilde işlemez. Şirketiniz, en iyi yaptığınız işe yoğun olarak odaklanacak kadar disiplinli olmalıdır.
Şirketlerin değer yaratmasının on beş jenerik yolu vardır:
Kaynak eBay |
Bir dizi tedarikçi veya kaynak için bir adım mesafedeki mağaza özelliğiyle fayda sağlar |
Kategori lideri Coca-Cola, Intel |
Pazarın büyük kısmını elinde tutar ve bu konumu pazarları şekillendirmek için kullanır |
Konsolidatör Cisco, Microsoft |
Satın almalar ve kesintisiz AR-GE yoluyla bir sektöre egemen olurlar |
İhtiyaca özel Dell, Burger King |
İhtiyaca özel ürün ve hizmet sunmak için pazar sezgisini ve zekasını kullanırlar |
Aracıyı gereksiz kılan NAPA, Priceline |
Değer zincirinin erişilmesi güç kısımlarına erişim sağlarlar |
Tecrübe sağlayıcı Starbucks, Apple |
Müşterilere zengin tecrübeler sunarak katılım ve keyif yaratır |
Hızlı takipçi Hyundai, VVrigley |
Başkalarının buluşlarını yeni yollarla başarılı şekilde pazarlamalarını sağlar |
Inovatör Apple, 3M |
Pazara yaratıcı ürünler ve hizmetler sunar |
Platform sağlayıcılar NSE, FedEx |
Diğerlerinin faydalanabileceği altyapı ya da ortak kaynakları işletirler |
Yüksek kaliteli oyuncu BMW, Nordstrom |
Yalnızca son teknoloji ürünler ya da hizmetler sunarlar |
Düzenleme takipçileri HMO'lar |
Yüksek düzeyde kurala tabi sektörlere yönetim hizmetleri ve erişim sunarlar |
Şöhret oyuncuları Tats, Volvo |
Adanmış, bağlı bir müşteri grubuna yüksek kalite bir ürün sunarlar |
Risk emici Insurance |
Çok sayıda müşteri için riskleri bir havuzda toplayarak riski azaltır |
Çözüm tedarikçisi IBM, JCI |
Tam olarak müşteri ihtiyacına uygun ürün ve hizmet paketleri tedarik ederler |
Değer oyuncusu VValmart, IKEA |
Benzer ürün ve hizmetler için çok düşük fiyatlar ya da yüksek değer sunarlar |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?