BusinessSummaries
Yazar: Robert Craven
Yayıncı: Virgin Books,
2001
ANA FİKİR Bir şirketi işletmek,
aşağı doğru giden bir
asansörü yukarı çıkarmaya
çalışmak gibidir. Şirketin,
sizin işinize yaramasını
sağlamadığınız sürece.
Bu kitap, size, işlerinizi
yoluna koymanız için pratik
ve sınanmış bir yaklaşım
sunmaktadır:
- Bir şirketin daha iyi
işlemesi için gerekli hayati
araçlar
- Bir şirketi dinamoya
dönüştürmek için yüzlerce
fikir ve örnek - Faydalı kaynaklar ve bağlantılar
- Şirketinizin marşına basmak için geçerliliği
kanıtlanmış çalışma planları
Rakamlar kendilerini anlatıyor, küçük şirketlerin
neredeyse yarısı ilk 4 yıl içinde batıyor, yani hangi
sektörde faaliyet gösteriyor olursanız olun başarmak
için gerekli tüm yardıma ihtiyacınız var. Ve her şeyin
üzerinde eğleniyor olmalısınız. Bu kitapları araç olarak
kullanın, tavsiyeleri izleyin ve sonra kendi kararlarınızı
alın, ne de olsa patron sizsiniz!
BU KİTABA NEDEN İHTİYACINIZ VAR?
Şirketinizin güçlü ve zayıf yanlarını nasıl tanımlayacağınızı
öğrenecek ve şirketin potansiyelinin beklentilerinize uygunluğunu
değerlendirerek, onu bir dinamo haline dönüştürmeyi öğreneceksiniz.
BAŞARILI KURULUŞLARIN 3 TAKINTISI
Örneklerin yüzde 99,9’unda şirket batmaları tek bir faktöre
bağlanabilir: Yönetici ya da yönetim ekibi. Diğer bir deyişle SİZ!
İşinizin başarısının anahtarı sizdedir ve şirketin batmasının anahtarı
da sizdedir. Yüksek derecede başarılı şirketler, üç kilit soruna dair
saplantılı bir odaklanmaya sahiptir ya siz? Ve nihayet neden birçok
şirket bu kadar aşikar bir şeyi ihmal etmektedir?
Başarılı şirketlerin takıntılı olduğu noktalar şunlardır:
Takıntı 1: Şirket stratejisi
Strateji, sektör ortamınızda neler olup bittiğinin farkında olarak,
nereye gitmek istediğinizi planlamanızla ilgilidir –harici faktörleri
dikkate alarak kendi planlarınızı yapmanız.
Takıntı 2: Pazarlama
Pazarlama, iş dünyasında yanlış anlaşılan bir diğer kelimedir.
‘Strateji’de olduğu gibi ‘pazarlama’ sözcüğünü de her yerde
kullanıyoruz; ona, keyfimize ve ruh eğilimlerimize göre farklı anlamlar
yüklüyoruz. Bu sözcükleri çok fazla kullanan insanların, onlara saygı
duymadığını söylemeye gerek yok.
~
Takıntı 3: Ekipler ve insanlar
Başarılı ekip çalışması, motive ve liderlik etme v e etkin iletişim
yeteneklerini gerektirir. Ne yazık ki çoğu şirket, bir tür ‘insan’ sorunu
yaşamaktadır.
STRATEJİYE YAKLAŞIM ÜZERİNE
Strateji tamamen ne yaptığınızı ve ne yapmadığınızı bilmenizle
ilgilidir! Strateji, hangi yarışta koşacağınıza karar vermenizdir. Strateji,
rakiplerinizden farklı olmanız hakkındadır. Her şeyden önce eğer
diğerleriyle aynıysanız, o zaman neden müşteriler sizin şirketinize
gelmek istesin ki?
Bir fındık kabuğuna sığacak şekilde, bir stratejinin işe
yaramamasının 3 nedeni vardır: 1. Stratejik düşünme tipleri. Yöneticiler, genellikle iş birimi
stratejisiyle ‘kurum-merkezli’ olarak adlandırılan stratejiyi birbirinden
ayırmayı başaramaz. Bunun nedeni, ekonomi okullarının ve
danışmanların stratejiden söz ederken normal olarak büyük
şirket/kurum-merkezli stratejiden söz etmeleridir.
2. Amacın belirsizliği. Basitçe söylemek gerekirse şirket stratejisi,
etrafta olup bitenlerin farkında olarak plan yapmaktır. Peki ama buna
kimler dahil edilmelidir? Üst yönetim? Bütün ekip? Bu, söz konusu
kuruluşun düzeyine (ve boyutuna) bağlıdır.
3. Araçların ve kuramların kullanımı. İş birimi düzeyinde analiz
araçları görece basittir. Başarılı bir stratejinin önündeki tek gerçek,
engel ‘profesyonel’ denilen insanların sindirmesi ve anlaşılmaz dilleridir.
ÇÖZÜM Etkin olabilmesi için stratejik düşünce araçlarının aşağıdaki koşulları
karşılaması gereklidir:
1. Bugünün ve yarının şirket ihtiyaçlarını yansıtın
2. Müşterilerden başlayın, pazarın anlaşılmasına odaklanın
3. Pratik olun (nazari değil)
4. Spesifik olun (yüzeysel değil)
5. Uzun vadeli bir bakış açısını teşvik edin
6. Ölçülebilir olun
~ PAZARLAMA
Hızla Büyüyen KOBİ’lerde “Pazarlama Başarısı” adını taşıyan ve
Warwick Business School’dan David Storey’nin kaleme aldığı bir
makale, ‘canlı’ şirketlerle ilgili büyüleyici vaka araştırmalarına
dayanmaktadır. Araştırmadan 9 temel ders çıkmaktadır:
1. Profesyonel tavsiyeden faydalanın: Dışarıdan bir analist, şirketin
pazarlamanın önemine odaklanmasında katalizör rolü görebilir.
2. Temel teknikleri kullanın: Basit, temel teknikler gerekli olanlardır.
Pazarı segmente etmek ya da mevcut bilgiyi daha etkin kullanmak
ihtiyaç duyduğunuz tek şey olabilir.
3. Müşteriye odaklanın: Bunu yaparsanız, müşteriye gerçekten
istediğini verebilme konusunda daha iyi hale gelirsiniz!
4. Plan: Müşteriyi öne koyma disiplini; sistematik planlama, öncelik
verme ve ölçüm verimliliği gerektirir. Bunların hepsi de şirket
performansına katkıda bulunur.
5. Odak kayması diğer faktörleri de değiştirir: Müşteri ihtiyaçlarına
odaklanma, yeni bir ışık altında tüm fonksiyonlarını gözden geçirirken
şirketin tüm bakışını değiştirir.
6. Yeni kurallar yeni pazarlar yaratır: Yeni kurallar, düzenlemeler ve
mevzuat, bunları gerçekten isteyenler için yeni fırsatlar yaratır.
7. Bir rekabet üstünlüğü kazanın: Müşteri ihtiyaçlarına odaklanarak
şirketler, rekabet üstünlüğü kazanabilmektedir. Çünkü müşteri
tarafından gerçekten neyin benimsendiğiyle ilgili olarak faaliyetlerine
odaklanabilirler!
8. Değişimlere bakış: Pazarlama merkezi şirket fonksiyonu olabilir,
bu da firmanın rekabet edebilirliğini artırır. Tüm faaliyet müşteri
üzerindeki etkiye odaklanmalıdır.
9. Ekip değişiklikleri: Ekip, yeni felsefeye uyarlanabilmek için
değişmek zorundadır. Başarılı biçimde müşteri odaklı olmak tüm
çalışanlarınızın katılımını ve adanmışlığını gerektirir.
Pazarlamayı ihmal ederek kendinizi tehlikeye atarsınız. Hala
piyasadasınız diye ‘iyi’ pazarlama yaptığınızı varsayamazsınız. Tam da
şimdi daha kârlı fırsatları kaçırıyor olabilirsiniz, çünkü müşteri hariç her
şeye aşırı fazla zaman harcıyorsunuzdur.
GERÇEK GİRİŞİMCİLER SÖRFÇÜ DOĞAR
Girişimciler, sörfçüler gibi özgün psikolojik tavırlarca yönlendirilir,
kimisi bunları çatlaklık olarak tanımlayabilir. Çoğu kendilerine ve
başkalarına bir şeyler kanıtlama ihtiyacı içindedir.
Çoğu da özsaygısını yitirmiştir; bazıları ciddi biçimde kendini
tehlikede hisseder ve daima kendileri hakkındaki fikirlerinden daha
iyisini yapabileceklerini kanıtlamaya çalışırlar.
Girişimcinin standart tanımları, bir sörfçünün tanımıyla aynı olabilir;
başarmak için güçlü bir arzuya sahip, ‘kendisini toparlamaya’ çalışan
insanlar. Ne başarı ne de başarısızlık onları delirtmez, sürmeye devam
ederler ve ‘keşfedilmekle’ ilgili sabit bir korku içinde asla tatmin
olmaksızın bir başarıdan sonra onu tekrar etmeye, o başarının rastlantı
olmadığını kanıtlamaya çalışırlar.
Başarısızlık, genellikle içsel korkuların onaylanması olarak görülür,
ama onlar teslim olmaz. Bunun yerine kendilerini toparlar ve ikinci
seferinde doğru yapabileceklerini göstermek için yeniden işe girişirler.
Çoğu elindeki işten başka hiçbir şeyi önemsemez ve bu bir tür
uyuşturucu gibidir.
~ BAŞARI PSİKOLOJİSİ
Başarılı insanlar, işleri başarısız insanlardan farklı şekillerde yapıyor
görünmektedir. Başarı, başarıyı besler ve başarının sırlarının kilit parçası
elbette ki tutumdur.
Başarı amaçlardır Amaçlar, hırs ve gayreti beraberinde getirir.
Amaçlar, daha sıkı çalışmanızı sağlayan motive edicilerdir. Amaçlar, size
işe gitmek ve ne istediğiniz hakkında net olmak için gerekli nedeni
verir (sosyal hayat, araba, ev ya da hayat tarzı). Neyi başarmak
istediğiniz konusunda net olun, odaklanma başarılı olmanıza yardımcı
olacaktır. Amaçlar olmaksızın çok az şey yapabilirsiniz.
Kendinizi sınırlayan inançlar Hayal kurma yeteneğimiz, hayal
gücümüzü özgür bırakma isteğimizle sınırlıdır. Başarısızlık korkusu,
çoğumuzun kafasına daha erken yaşta sokulmuştur, bu nedenle en
derin tutkularımızdan söz etmek bizi sinirlendirir. Başarı korkusu da
yapmaya istekli olduğunuz şeyin önünde başka bir sınırlayıcıdır.
Sorumluluğu kabul edin Başarılı olanlar, eylemlerinin sonuçlarının
sorumluluğunu kabul eder. Hatalarının kendi davranışlarının sonucu
olduğunu ve başarılarının da kendi davranışlarına bağlanacağını kabul
ederler. Başkalarını suçlamazlar.
Olumlu bir tutum geliştirin Eğer etrafınıza negatif insanlar
toplarsanız, onların negatişişği size de geçer. Aslında çevrenizdekilerin
tutumlarını absorbe edersiniz. Çevrenize bira içen insanları toplayın,
onlarla bira ve alkol hakkında konuşun, hızla aynı yola girersiniz.
Çevrenize müzisyenleri toplayın, müzik hakkında konuşun, hızla
onlardan biri haline gelirsiniz.
Yani çevrenizi sizi uyaracak ve gelişmeye teşvik edecek insanlarla
ve kitaplarla doldurun.
Kendinize inanın Öz inanç ve özgüven, belki de çocuklarımıza
verebileceğimiz en önemli hediyelerdir. Özgüvenle yeni fikirleri
denemeye ve gerçekleştirmeye istekli oluruz. Kendimizi başka
insanların standartlarıyla ölçmeyiz.
Başarılı olmaya karar verin Başarı, size kendiliğinden gelmez.
Üzerinde çalışmalısınız. Başarı tanımınızın ne olduğuna karar verin.
Ona nasıl ulaşacağınızı planlayın.
Zamanınızı yönetin Zamanınızı etkin biçimde yönetin. Zaman israfı
olan faaliyetleri kesin, neyin önemli olduğunu kararlaştırın ve size en
fazla fayda sağlayan faaliyetlere yoğunlaşın.
Amaçlar koyun ve onlara ulaşın Neyi başaracağınız konusunda
netlik ve vizyon, başarı kararlılığınızı pekiştirecektir. Başarınızı ne kadar
görselleştirirseniz, daha fazla zafer provası yapabilir, böylece de
önünüzdeki görev için daha fazla hazırlanırsınız.
~ İNOVASYONUN TEMELLERİ 1. Eğlenceli kılın.
2. Müşterilerinizi ve ne istediklerini dinleyin; onlara sıradan değil
sıradışı bir şey vermeye odaklanın.
3. Sadece boş laf etmeyin: Prototipler yaratın, böylece başkaları
neden söz ettiğinizi görüp ona dokunabilir; demir tavında dövülür.
4. Kimi hedeşediğiniz konusunda net olun ve inovasyonunuzun
‘vaat’i gerçekleştireceğinden ve anlaşılması kolay olduğundan emin
olun.
5. İçinizdeki düşmanın farkında olun; kötümserler, her zaman
coşkunuzu yenmeye çalışacak ve sizin başarısızlık korkunuza
odaklanacaktır.
VE DÜŞÜNCENİZİ BESLEYECEK BAZI KÜÇÜK ŞAKALAR
Markalaştırın Markanızı iletmeden yapamazsınız. Şirketinizle ilgili her
şey, bir şey iletir. Pekala iletmek istediğiniz şey nedir?
Kendinizi marka yapın Kendinize, şirketinizin markaya davrandığı
gibi davranın. Temsil ettiğiniz şeyin ne olduğunu, ne yaptığınızı ve
nerede görünmek ve neyle bilinmek istediğinizi iletecek bir iletişim
stratejisi ve planı yaratın.
Başlatın; işleri sürüncemede bırakmayı kesin ve hemen yapın İşleri
ertelemeyi kesin. Hiç karar almamaktansa bazen iyi ya da kötü
herhangi bir karar almak ve sonuçları görmek daha iyidir. Analiz
ederek felç olmak kararsızların ve adanmamışların hastalığıdır.
Muhafaza edin Sırf değişim hatırına değişiklik yapmayın. Halen
mükemmel olan şeyleri yeniden yaratmak ve yeniden yapmak için aşırı
zaman harcıyoruz.
Satış yapmak için müşterilerin iznini alın Geleneksel kitlesel satış
teknikleri basitçe etkili değildir ve düşük başarı oranlarına sahiptir.
Onlarla bağlantıda kalmanıza izin verecek müşterileri arayın.
Kendileriyle ilişki kurmanıza izin veren müşteriler, sizin için para
harcamaya 10 kat daha fazla isteklidir.
İnsanlar insanlardan satın almayı sever, ama zorla satın almayı asla
Günümüzün birebir pazarlama dünyasında müşteriler, kötü eğitimli
satıcılardan satın almaktan nefret eder. Ama sizden satın almaya
bayılırlar. Onları şirketinize doğru uyarın ama onlara moron gibi
davranmayın.
Tuhaf insanlarla bir gün geçirin Ne koyarsanız onu alırsınız. Eğer
tüm zamanınızı, sıkıcı insanlarla sıkıcı toplantılarda harcarsanız, yaratıcı
yanınızı törpülemeye mahkumsunuz demektir. Düşünce tarzınız
rakiplerinizinkinden bir şekilde farklı olmalıdır. Düşüncenizi
keskinleştirmenin en iyi yollarından birisi, ara sıra her şeye kaçık bir
açıdan yaklaşan insanlarla zaman geçirmektir. Farklılıkları
memnuniyetle karşılayın ve işleri yapmanın daha iyi bir yolunu bulup
bulamayacağınıza bakın.
Strateji tamamen bir al ver işidir Strateji tamamıyla sektörünüzdeki
durumun farkında olarak, planlamayla ilgilidir. Strateji ne yaptığınız ve
ne yapmadığınız hakkında net olmaktır.
Kârsız faaliyetleri bırakın Müşteri, ürün, kanal bakımından ne kadar
kârlı olduğunuzu biliyor musunuz?~ Eğer birisinde kârsızsanız onu
yapmaya neden devam ediyorsunuz? Kârsız işleri yapmayı sürdürmek
için ne tür mazeretler buluyorsunuz?
Önemli olana odaklanın Acil olanla önemli olan arasındaki farkı
bilin. Sizin ve şirketiniz için nelerin gerçekten önemli olduğunu
bilmelisiniz. Eğer neyin gerçekten önemli olduğunu bilirseniz, neyin
daha az önemli ve neyin de önemsiz olduğunu bilirsiniz.
Tutumunuza dikkat edin Tutumunuz radyasyon gibi sızar. Yaptığınız
her şey, yaptığınızla ilgili hissiyatınızı da iletir. Peki siz, bilinçli ya da
bilinçsiz olarak hangi mesajları iletiyorsunuz?
Düşünmeye daha çok, yapmaya daha az zaman ayırın Bir şirket
kurmaya niyetlendiğinizde zamanınızın giderek daha fazlasını
düşünmeye ve daha azını yapmaya harcarsınız. Bir kuruluşun liderinin
rolü, neler olup bittiğine bakmak ve genel bakış açısına sahip olmaktır.
Az fazladır; her şeyi basitleştirin Konsept ne kadar basit olursa o
kadar güçlü olur. Zamanınızı ve kaynaklarınızı dikkatli kullanın.
YAZAR HAKKINDA
ROBERT CRAVEN
Robert Craven, İngiltere’nin girişimcilik alanında en çok tanınan ve
aranan konuşmacılarından birisi; onun çarpıcı sunumlarından birine
tanık olmuş olan herhangi birisi bunun nedenini bilecektir.
‘Girişim Gurusu’. (The Financial Times)
‘Muhtemelen, girişimcilik ve şirket büyümesi konularında
İngiltere’nin en çok aranılan konuşmacısı.’
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?