Çift haneli artış beklentisi

Gelecekten umutlu

13.09.2017 15:39:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çift haneli artış beklentisi

TEMİZLİK KAĞIDI
GELECEKTEN UMUTLU

BÜYÜME
Temizlik kâğıtları sektöründe 2016 yılı, kapasitenin tüketimden fazla olmasının yanı sıra selüloz orijin fiyatlarının gevşemesiyle piyasada fiyat rekabetinin yoğun yaşandığı bir yıl olarak gerçekleşti. Özellikle yılın son çeyreğinde kurların rekor seviyelere ulaşmasının etkisiyle selüloz maliyetlerinin artması sektörün kârlılığı üzerinde baskı yarattı. 2016 yılında sektörün kapasite büyüklüğü yaklaşık 971 bin ton ile önceki yıla göre yüzde 21 büyüdü.
AVANTAJ Temizlik kâğıtları sektörünün ihracatı son 4 yılda yüzde 100’ün üzerinde artarken, 2016’da bir önceki yıla göre yüzde 92 büyüdü. Sektörün yakın coğrafyasında net ihracatçı, çevre ülkelerin net ithalatçı olması pazarı olumlu etkiliyor. Sektörün hammaddesi olan selülozun ithal edilmesi nedeniyle kur riskine maruz kalması ise en önemli sorunlardan biri.
YİMSER 2016’da miktar bazında yüzde 2,2, ciro bazında yüzde 7,2 büyüyen sektörün cirosu 3,8 milyar TL’ye ulaştı. 2017’de sektörde yüzde 7-10 seviyelerinde büyüme bekleniyor. İhracatta ise artış beklentisi yüzde 10 seviyesinde. Viking Kağıt Genel Müdürü Abdullah Akçasız, “Türkiye’de 6 kg. seviyelerinde olan kişi başı tüketimin halen Avrupa ülkelerinin altında kalması sektörün büyüme potansiyelini ortaya koyuyor” diyor.



MOBİL TİCARET
YÜKSELİŞ SÜRÜYOR

HACİM
2015 yılında 24,7 milyar TL olan e-ticaret hacmi 2016’da 30 milyar TL’yi geçti. Mobilin e-ticaret içindeki kullanım oranlarına bakıldığında ise sürekli bir yükseliş görülüyor. 2012 yılında yüzde 5’ler seviyesinde olan e-ticarette mobil kullanım oranı 2016’da yüzde 50’yi geçti. Ancak mobil ticaretin satışa dönüşme oranı yüzde 0,70 seviyelerindeyken bu oran masa üstünde yüzde 1,75 seviyelerinde.
GÜNDEM Mobil ticaretin en önemli artıları pratik olması, her an erişilebilir olması ve satın alma isteği uyandırdığı anda bunun gerçekleşmesi. Son dönemde ise yeni ödeme sistemlerinin, mobil cüzdanların yaygınlaşması özellikle güvenlik endişelerinin giderilmesi açısından çok olumlu.
CİRO Ekosisteme yönelik tüm araştırmalar mobilin kullanım oranları, satışa dönüşüm oranları ve ortalama sepet değerleri göz önüne alındığında mobil ticaret cirosunun e-ticaretin üçte birini geçtiğini gösteriyor. MMA Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Işık İlhan, “Mobil ticaretin çok yakında ciro anlamında da desktop rakamlarının üzeri ne çıkacağı tahmin ediliyor. 2017 yılı sonunda 20 milyar TL gibi bir ciro görmek şaşırtıcı olmayacak” diyor.



ÇELİK
POZİTİF DÖNÜŞ VAR

KONUM
Küresel piyasalardaki olumsuzluklar ve çelik fiyatlarının küresel ölçekteki düşüşüne rağmen, 2016 yılında sektör olumlu neticeler elde etti. Sektör üretimini 2016’da yüzde 5,2 artırarak 33,2 milyon tonla dünya sıralamasında 8’inci, Avrupa sıralamasında ise 2’nci oldu. Ayrıca 2016’da 16,5 milyon ton toplam ihracatıyla dünya 9’uncusu, 7 milyon ton inşaat çeliği ihracatıyla dünya 2’ncisi konumunda yer aldı.
KUR ETKİSİ Döviz kurundaki artış, iç piyasa alım gücünün TL olmasından dolayı sektörü olumsuz etkiliyor. Buna karşın döviz kuru artışı kısa süreli de olsa ihracata olumlu yansıyor. Fakat dövizdeki artış ihracat gelirini artırıyor gibi görünse de çelik sektörü açısından yüksek kur, iç talepte daralmaya yol açıyor ve ithal girdi maliyetlerini yükseltiyor.
BEKLENTİ Kamu yatırımlarının artacağının açıklanması, bazı önemli projelerin devreye girecek olması, kentsel dönüşümün hızlanmasının beklenmesi, çelik ürünlerini girdi olarak kullanan konut, otomotiv ve beyaz eşya sektörlerindeki satışların iyiye gitmesi nedeniyle 2017’de sektörün daha iyi bir yıl geçireceği öngörülüyor. Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Başkanı Namık Ekinci, “2017 yılında küresel çelik piyasalarındaki toparlanma beklentisiyle ihracatımızda minimum yüzde 15 artış olacağını öngörüyoruz” diyor.


~


BEBEK BESLENMESİ
YENİ HEDEFİ YERLİ ÜRETİM

İTHALAT
Son 4 yılda yüzde 60’ın üzerinde büyüyen bebek beslenmesi sektörü 2016 yılında da pozitif büyümesine devam ederek 858 milyon TL hacme ulaştı. Sektördeki şirketlerin Türkiye’de üretim tesisleri olmadığı için sektörün temel geliri ithalata dayanıyor. Ürünlerin büyük bir çoğunluğu Polonya, Almanya, Çek Cumhuriyeti, İrlanda gibi Ar-Ge faaliyetlerinin gelişmiş olduğu Avrupa ülkelerinden ithal ediliyor.
BİLİNÇ Artan internet penetrasyonuyla birlikte, annelerin bilgiye ulaşması kolaylaşıyor. Ancak, kişisel önerilerin çok kolay paylaşılabildiği bu dönemde, birçok anne kulaktan dolma bilgilerle tercihler yaparak, anne sütüne yakın olmayan ürünlere yönelebiliyor.
ROTA Sektörün büyüme hızı annelerin bebeklerini nasıl daha iyi besleyebileceklerini öğrenme hızıyla paralel gidiyor. Sektör temsilcileri, bu nedenle önümüzdeki 5 yılda ilk 1000 gün beslenmesinin önemini annelere ve diğer tüm paydaşlarına en iyi şekilde anlatmayı hedefliyor. Danone Nutricia Anne Bebek Beslenmesi Genel Müdürü Dr. Yalım Üner, “Sektördeki şirketler ilerleyen yıllarda sektörün büyümesine bağlı olarak yerli üretim yapmayı hedefliyor” diyor.



AMBALAJLI DENİZ ÜRÜNLERİ
ODAĞI PAZARLAMA

DURUM
Dünya geneline kıyasla Türkiye’de ambalajlı deniz ürünleri sektörü hala çok küçük. Ancak Ipsos’un 2016 verilerine göre, konserve balık kategorisi tüm FMCG ürünlerinin arasında yüzde 25 büyümeyle sektörün en hızlı büyüme gösteren kategorisi oldu. Sektörün ihracatı ise son 4 yılda yüzde 90 büyüyerek 790 milyon dolara ulaştı.
İLETİŞİM Sektörün en önemli gündem maddesi kişi başına düşen tüketim azlığı. Dünya genelinde 20 kg, Akdeniz ülkelerinde ise 25 kg’a kadar çıkan kişi başı su ürünleri tüketimi, Türkiye’de 5,4 kg civarında. Halkın yeme alışkanlıklarının et ve hamur işine dayalı olması bunda önemli bir etken. Ayrıca diğer proteinler arasında arka planda kalmış olan balığın faydalarına ve pratik tüketimine ilişkin iletişim yeterli yapılmıyor.
HEDEF 2017 sonunda sektörün yüzde 20, ihracatının ise yüzde 15 büyümesi bekleniyor. 2023 deniz ürünleri ihracat hedefi ise 1,5 milyar dolar. Türkiye’de deniz ürünleri tüketiminin dünya ortalamalarının çok altında olması sektörün geleceği için bir fırsat olarak görülüyor. Dardanel Şirketler Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Niyazi Önen, “Hedefimiz önümüzdeki yıllarda pazarlama yatırımlarıyla toplam pazarı büyütmek ve kişi başı tüketimi artırmak” diyor.



ÇAĞRI MERKEZİ
İSTİHDAMI ARTIRACAK

GELİŞİM
Çağrı merkezi sektörü istihdam sayısı 2012’de 66 bin 900 kişi iken 2016 da 85 bin kişiye ulaştı ve istihdamda yüzde 27,1’lik büyüme kaydedildi. İstihdamda en yüksek büyüme oranı 2013-2014 yılları arasında yüzde 14 oranında gerçekleşti. Sektörün cirosu ise 2012- 2016 arasında yüzde 80 arttı. Özellikle sektör çalışanlarını doğrudan etkileyen 2015-2016 arasındaki asgari ücret düzenlemesi sektörün cirosunu yüzde 25 büyüttü.
TEŞVİK Geçen şubat ayında yürürlüğe giren cazibe merkezleri projesiyle belirlenen 23 ilde sektörün istihdam sayıları yükseldi. Burada devlet tarafından oluşturulan teşvikle hem müşteriler hem de çağrı merkezi şirketleri maliyet yönetimi adına rahat bir nefes aldı. Bu da sektördeki şirketlerin müşterilere verdiği tekliflere olumlu yansıdı.
POTANSİYEL 2017 sonunda sektördeki istihdamın 87 bini aşması ve 5 milyar TL’ye yakın cirosal bir hacim oluşması öngörülüyor. Sektör halen içinde çok büyük bir istihdam potansiyeli bulunduruyor. CMC Genel Müdürü Aytaç Aydın, “Tıpkı 2016 yılının son çeyreğinde olduğu gibi yeni şehirlerde yeni lokasyonlarla daha fazla istihdam yaratmak, değişmez ve en büyük hedefimiz” diyor.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz