İnovasyon odaklı rekabet

3 milyar sınırı aşıldı...

28.12.2016 14:38:510
Paylaş Tweet Paylaş
İnovasyon odaklı rekabet
İNOVASYON ODAKLI REKABET
BÜYÜME

2011 yılında 1,7 milyar TL’lik büyümekte olan küçük ev aletleri sektörü, son 4 yılda yüzde 76,5 büyüyerek 3 milyar TL’lik büyüklüğe ulaştı. Böylece sektör, 2015 yılında bir önceki yıla göre satış adedinde yüzde 1,3 küçülürken ciroda ise yüzde 15,4 büyüdü. Çalışan ve kendi kazancıyla tüketime katılan kadın sayısına paralel olarak küçük ev aletleri sektöründeki tüketimin hızlanması sektörü büyütüyor.
REKABET
Küçük ev aletleri sektörü, kategori bazlı ürün geliştirmede artık daha katma değerli, kullanıcıya hem kolaylık hem tasarruf sağlayan ürünlerle öne çıkıyor. Bu da sektördeki şirketleri inovasyon odaklı tasarıma yöneltiyor. Sektörün böyle bir değişim içine girmesi, rekabetin de inovasyon odaklı olmasına yol açıyor.
ÇEŞİTLİLİK
Sektörün önümüzdeki dönemde büyümesini ve ürün çeşitlendirmesini sürdürmesi bekleniyor. 2016’da ise küçük ev aletleri pazarının, yeni ürünlerin de etkisiyle yüzde 20 oranında cirosal büyümeyi koruyacağı düşünülüyor. Arzum Ar-Ge ve Pazarlama Direktörü Mehtap Yıldız, “Adetsel olarak ciddi bir büyüme olmayacağını ancak yüzde 0-5 arasında bir değişim yaşanabileceğini tahmin ediyoruz” diyor.

SAĞLIK TURİZMİ 
YABANCI HASTA SAYISI AZALDI
İLK 5’TE

Türkiye sağlık turizmi, hem cirosal büyüklük hem bakılan hasta sayısı bazında bugün dünyada ilk 5 ülke arasında yer alıyor. JCI / Uluslararası Birleşik Komisyonu) ile akredite edilmiş toplam 42 yerli sağlık kuruluşu var. Libya, Irak, Azerbaycan, Kazakistan, Türkmenistan, Gürcistan, Özbekistan ve Ukrayna sırasıyla yabancı hastaların en yoğun geldiği ülkeler.
REKABET
Turizm sektöründe 2016 yılında terör olayları nedeniyle yaşanan çöküntü, sağlık sektörü turizmine yabancı hasta sayısında azalma şeklinde yansıdı. Ayrıca yabancı hasta için düzenlenmiş bir mevzuatın bulunmaması sektördeki birtakım kuruluşların daha düşük fiyatlarla ancak kalite ve etik kuralları göz ardı ederek çalışması sonucunu doğurdu. Bu da uluslararası kalite kriterleri ve yüksek maliyetlerle çalışan kuruluşları açısından ciddi bir haksız rekabet yarattı.
VİZYON
Türkiye “medikal sağlık turizmi” anlamında ön plana çıksa da “termal sağlık turizmi” alanındaki potansiyelini değerlendirebildiği söylenemez. Mevcut tesisler kaplıca kültürünün ötesine geçemiyor. Sektörün gelecek hedefi termal sağlık turizmi tesislerinin sayısını artırmak. Bursa Sağlık Turizmi Derneği (BUSAT) Başkanı Prof. Dr. Sedat Demir, “Termal su kalitesi, dünya standartlarının çok ötesinde olan Bursa, Afyon, Kütahya gibi şehirlerimizde yeni yatırımlar teşvik edilmeli” diyor.

BİLİŞİM TEKNOLOJİLERİ
GELECEKTEN UMUTLU
İSTİHDAM

Bilişim teknolojileri, 2015 yılında bir önceki yıla oranla TL bazında yüzde 19,7 büyüyerek 83,1 milyar TL’ye ulaştı. İstihdamını 113 bin kişiye çıkaran sektörün 2015 yılı ihracatı da 2,2 milyar TL oldu. 2015’te sektörünün alt kategorilerindeki büyüklük ise donanımda 13 milyar TL, yazılımda 9,7 milyar TL ve hizmetlerde 4,7 milyar TL şeklinde gerçekleşti.
TEKNOKENT
Bilişim teknolojileri kategorisinde, bir önceki yıla göre en yüksek büyüme yüzde 25,1 ile hizmet kategorisinde gerçekleşti. Böylece yazılım ve hizmet sektörünün toplam bilişim teknolojilerindeki payı, yüzde 53’e ulaştı. Bunun yanında teknokentlerin nicelik ve niteliğindeki artış yazılım sektörünün büyümesine olumlu katkıda bulundu.
SİBER ETKİSİ
Genel olarak büyüme eğilimindeki bilişim sektörünün 2016 yılında da büyümesini sürdüreceğini öngörülüyor. Türkiye Bilişim Derneği (TBD) Başkanı İlker Tabak, “Bu büyümede, hükümetin yürürlüğe koyduğu Ar-Ge reform paketinin de etkisi olacağına inanıyoruz. Ayrıca siber güvenlik konusunda yapılacak yatırımların da sektörümüze olumlu etki yapmasına bekliyoruz” diyor.~SERAMİK
YENİ PAZAR ARAYIŞI
İHRACAT

Seramik sektörü, 2015 yılında seramik kaplama malzemelerinde iç pazarda toplam 230 milyon m2, dış pazarda ise toplam 77,2 milyon m2 sat��ş gerçekleştirdi. Küresel pazarlardaki daralma nedeniyle 2015’te kaplama malzemeleri ihracatı aralık sonunda geçen yılın aynı dönemine göre miktar olarak yüzde 8,90 ve tutar olarak yüzde 16,37 azaldı. Aynı sebeplerle seramik sağlık gereçleri ihracatı da aralık sonunda geçen yılın aynı dönemine kıyasla miktar olarak yüzde 2,67 ve tutar olarak yüzde 10,66 oranında küçüldü.
EKSİLER
Enerji maliyetlerinin yüksek olması, seramik sektöründe maliyet avantajı getiren demiryollarının yeterince kullanılmaması, hammaddelere ulaşımda zaman zaman sıkıntıların yaşanması ve Ar-Ge yatırımının yetersiz olması sektörün başlıca eksileri. Bazı pazarlarda Türk seramiğine yönelik kötü algı da bir diğer negatif etken.
GENİŞLEME
2015’teki tüm negatif gelişmelere rağmen Türk seramik sektörü bugün dünyanın 4’üncü büyük ihracatçısı konumunda. Başlıca pazarları İngiltere, Almanya, Fransa olan sektör önümüzdeki dönemde ihracat alanını genişletmeyi planlıyor. Türkiye Seramik Federasyonu (TSF) Genel Sekreteri Germiyan Saatçioğlu, “Başta ABD olmak üzere Afrika, Asya Uzak Doğu pazarları sektör olarak büyüme yaratacağımız pazarlar” diyor.

MOTOSİKLET 
SİGORTA MAĞDURU
DARALMA

Yakın coğrafyadaki negatif etkiler, Rusya ile ilgili gelişmeler ve döviz kurlarına bağlı yaşanan fiyat artışları ve tüketicinin kaliteli yabancı ürünlere yönelmesi gibi olumsuzluklar nedeniyle motosiklet satışı miktar bazında 2015’te bir önceki yıla göre yüzde 8,3 azaldı. Küresel markaların pazar payı yüzde 12 gibi çok ciddi bir oranda artış gösterdi. Pazarın toplam 2015 cirosu ise yaklaşık 1,26 milyar lira civarında gerçekleşti.
KDV ETKİSİ
Motosiklet pazarı, son iki yıldır küçülüyor, ancak kentleşmeyle büyüyen trafik sorunu nedeniyle büyük şehirlerde motosiklet satışlarında yükseliş görülüyor. Bunun yanında ikinci el ürünlerin motosiklet bayilerinden alınması halinde ödenen yüzde 18 KDV ürün maliyetinin yükselmesine neden oldu.
KARAMSAR
2016 yılında sektörde bahar havası beklentileri hâkimken Zorunlu Trafik Sigorta primlerinin çok yüksek oranda artışı talebi olumsuz etkiledi. Fiyatı 50 bin lira olan bir otomobilin zorunlu trafik sigorta poliçesi 750 lira civarındayken 3 bin liralık bir motosikletin zorunlu trafik sigorta poliçesi ise en az 850 liradan başlıyor. MOTED Genel Koordinatörü Remzi Öztürk, “Ürün bedelinin üçte biri kadar olan sigorta ücretleri değişmediği takdirde gelecekte daha da karamsar bir tablo sektörü bekliyor” diyor.

GAYRİMENKUL
KRİZDE BÜYÜYOR
TALEP

Ülkemizdeki demografik değişimler (nüfus artışı, göç) ve konutun yatırım aracı olarak görülmesi gayrimenkul sektörüne olan talebi canlı tutuyor. Bunun yanı sıra özellikle kriz dönemlerinde hareketlenen bir sektör olması nedeniyle gayrimenkul pazarı, 2015 yılında bir önceki yıla göre satışlarda yüzde 9, ciro bazında da yüzde 4 büyüme gösterdi. Artan talebe bağlı olarak son 2 yılda kurumsal gayrimenkul şirketlerinin pazar payı yüzde 30 arttı.
MEVZUAT
Sektörün en önemli problemi henüz bir kanuna sahip olmaması. Ancak bu konuda hükümetin girişimiyle TBMM görüşme sırasına giren kanun tasarısı olumlu rol oynayacak. Önümüzdeki dönemde kanunun çıkmasıyla birlikte sektörün hem kurumsallaşması hem de müşteri memnuniyetini AB standartlarına çekmesi beklentiler arasında.
İYİMSER
Sektör önümüzdeki dönemde fiyatlarda daha tedbirli ve dengeli bir artış bekliyor. 2016 yılında ise sektörün yüzde 5 civarında bir büyüme göstereceği öngörülüyor. ERA Gayrimenkul Türkiye Koordinatörü Mustafa Baygan, “15 Temmuz darbe girişimi sonrası alınan tedbirler sayesinde ekonomik değişkenler sağlamlığını korudu. Bu da sektörün gelecek yıllarda hem yatırımcısını hem de çalışanlarını memnun edeceğinin en büyük göstergesi” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz