Türk faktoring sektörü açısından 2010, pazar payı rekabetinin geçmiş yıllara oranla daha yoğun yaşandığı bir yıl oldu.” Garanti
Faktoring Genel Müdürü Cengiz Üçbaşaran, 2010’un ilk 6 ayında 22,8
milyar dolara ulaşan sektörde yaşanan gelişmeleri bu sözlerle anlatıyor.
Üçbaşaran’ın belirttiği gibi faktoringde pazar payları sürekli
değişiyor. Sektörün büyük oyuncuları, yeni ürünlerle işlem hacimlerini
hızla artırırken yeni girenler de eskilerin pazar paylarından kapıyor.
Sektörde, 5 yıl öncesinin en büyük ilk 20 şirketi ile bugünkü büyükler
tablosu birbirine hiç benzemiyor. 2005’te sektörde ismi bile anılmayan 7
faktoring şirketi, şimdi pazarın ilk 20 oyuncusu arasına girmeyi
başarmış durumda.Çek tahsilatçısı imajından sıyrılıp hızla alacağın
finansmanına doğru gelişen sektörde müşteri sayısı da artıyor. Şu anda
36 bin olan faktoring kullanan şirket sayısının 50 bine çıkması
bekleniyor. Uzmanlar, önümüzdeki dönemde rekabetin daha çok KOBİ ve daha
alt segmentte yaşanacağını söylüyor.
5 YILDA 3 KAT BÜYÜME
Factors Chain International’ın raporuna göre, dünyada faktoring
sektörünün büyüklüğü 1,7 trilyon dolar düzeyinde... Türkiye ise Avrupa
faktoring piyasasından yüzde 2,3’lük pay alıyor. Sektörün cirosu bu
yılın ilk 6 ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 127 oranında
artarak 22,8 milyar dolar oldu. Yıl sonunda ise cironun 34,6 milyar
dolara ulaşması bekleniyor. 5 yıl öncesine göre ciroda 3 katına varan
büyüme var.Yüksek büyüme oranları sektördeki rekabeti de etkiliyor.
Sektöre yeni oyuncu girişi sürerken mevcutlar da yeni ürünlerle pazar
paylarını artırıyor. İlk 10 sıralamasında son 5 yılda önemli bir değişim
yaşandı. 2005’te sektörün en büyük ilk 10 oyuncusu Koç, Yapı Kredi,
TEB, Deniz, Garanti, Fortis, Kapital, Destek Finans, Ekspo ve
Kızılkaplan olarak sıralanıyordu. 2010’da ise en büyük ilk 10 faktoring
şirketi sıralaması lider hariç tamamen değişti. Koç Faktoring ile
birleşen Yapı Kredi Faktoring, 5 yıl önceki gibi hala sektörün lideri
konumunda… 2005 cirosu 1,1 milyar dolar olan Yapı Kredi Faktoring’in bu
yılın ilk 6 ayındaki işlem hacmi, 5 milyar 350 milyon dolara ulaşmış
durumda. 5 yıl önce 5’inci sırada bulunan Garanti Faktoring ise yılın
ilk 6 ayında ulaştığı 5,2 milyar dolar ciro ile 2’nciliğe yükseldi.
Pazar payını yüzde 23’e çıkardı. Net kârlılıkta yüzde 20 büyüme
yakaladıklarını söyleyen Cengiz Üçbaşaran, pazar payını artırmada KOBİ
penetrasyonunun etkili olduğunu söylüyor ve ekliyor: “Kriz döneminde
bile KOBİ’lerle çok yoğun çalışmaya devam ettik.”
SIRALAMA NASIL DEĞİŞTİ?
Sektörde en büyük sıçramayı, 2005’te 25’inci sırada bulunan Vakıf Finans
Faktoring yaptı. 2005’te 105 milyon dolar olan Vakıf Finans
Faktoring’in cirosu, 2010’un ilk 6 ayında 2 milyar 177 milyon dolar
oldu. Böylece şirket 25’inci sıradan 3’üncülüğe yükseldi.2010’da ciroda
yüzde 700 büyüme beklediklerini söyleyen Vakıf Finans Faktoring Genel
Müdürü Recep Çelebi, “2010 ciro hedefimiz 5 milyar 250 milyon dolar”
diyor ve ekliyor:
“Bugüne kadar büyümemiz daha çok kurumsal büyük şirketlerden
kaynaklandı.Önümüzdeki dönemde küçük ve orta ölçekli şirketlerde de
büyümeyi hedefliyoruz. Sektörün çok üzerindeki büyüme oranlarımız
tesadüfi ve bir kereye mahsus işlemlerden kaynaklanmıyor.”2010’un ilk 6
aylık sonuçlarına göre sektörde Vakıf Finans Faktoring’i sırasıyla TEB,
Fiba, Deniz, Lider, Ekspo, Kapital ve Şirinoğlu takip ediyor. ~
Özellikle sektörde 4’üncü sırada olan TEB Faktoring’in iddialı büyüme
hedefleri var. İlk 6 ayda 1,3 milyar dolar ciro gerçekleştiren şirket,
2010’u 2,9 milyar dolarla kapatmayı hedefliyor. 2011 hedefi ise yüzde 24
büyüyerek 4 milyar dolar ciroya ve 4 bin müşteriye ulaşmak yönünde.
Bunun için BT yatırımlarını artırdıklarını söyleyen TEB Faktoring Genel
Müdürü Çağatay Baydar, “Büyüme KOBİ ve daha alt segmentteki şirketlerden
gelecek” diyor. Baydar, pazar payını artırmada banka iştiraki olmanın
avantajlarından da yararlandıklarını söylüyor ve ekliyor: “Başarımızda
TEB’in şube ağı ve yaratılan sinerjinin payı büyük.”
YENİ OYUNCU GİRİŞİ HIZLANDI
Önümüzdeki dönem için TEB, Vakıf Finans, Garanti gibi sektördeki hemen
hemen bütün şirketlerin yüksek büyüme hedefi var. Bunlardan biri de Fiba
Faktoring. Pazarın yüzde 9’unu ellerinde bulundurduklarını söyleyen
Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, 2010 sonu ciro hedeflerinin 2,5
milyar dolar olduğunu söylüyor. Fiba’nın 2011 hedefi ise ciroda 3,2
milyar seviyesine ulaşmak yönünde.Büyüklerin dışında sektöre yeni giren
oyuncu sayısı da sürekli artıyor. 5 yıl önce sektörde toplam 39
faktoring şirketi varken bu sayı 2010’da 81’e yükseldi. Bunlardan 64’ü
sektörde faal olarak hizmet veriyor. Bu yıl sonuna kadar sektöre
BDDK’dan yeni izin alan Ar Faktoring ile Değer Faktoring’in girmesi
bekleniyor. Pazarda 5 yıl öncesine göre en büyük değişiklik ilk 20
faktoring şirketi arasında. Daha önce ilk 20 arasında yer almayan 10
şirket ilk kez listeye girdi. Böylece 5 yıl içinde sektördeki ilk 20
oyuncunun yarısı değişmiş oldu. Listeye ilk kez giren 10 faktoring
şirketinin 7’sini, sektörde daha önce olmayan firmalar oluşturuyor. Geri
kalan 3’ü ise 5 yıl önce ilk 20 arasına giremeyen ancak sıralamada daha
aşağıda yer alanlar.2005’te sektörde olmayıp 2010’da ilk 20 arasına
giren şirketlerin başında Şirinoğlu Faktoring var. Şirketin 2010 ilk 6
aylık cirosu 284 bin TL. Şirinoğlu gibi 2005’te sektörde olmayıp 2010’da
ciddi büyüme yakalayan diğer 6 faktoring şirketi ise HSBC, Creditwest,
Girişim, Hedef Finans, Doğan ve Eko Finans Faktoring olarak sıralanıyor.
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Faktoringin alacak tahsilatçısı imajından kurtulmasıyla sektördeki
rekabetin yönü de değişiyor. Daha fazla müşteriye ulaşmak isteyen
faktoring şirketleri, birbiri ardına yeni ürünleri devreye sokuluyor.
Son dönemde öne çıkan ürünlerin başında ticari tahsilat yönetimi, alacak
garantisi, tedarikçi finansmanı gibi yenilikçi çözümler var. Ayrıca
ödeme aracı çek olmayan, borçludan temlik teyidi alarak yapılan işlem
sayısında da artış yaşanıyor.
Uzmanlar gelecekte çek–senet sirkülasyonunun azalacağını, garanti ve
tahsilat hizmetlerinin daha geniş ölçekte verilmeye başlanacağını
belirtiyor. Deniz Faktoring Genel Müdürü Fikret Özdemir, yeni ürünlerin
önümüzdeki dönem de artmaya devam edeceğini söylüyor ve ekliyor: “Bu yıl
sonuna kadar 2 yeni uygulamayı daha piyasaya sunacağız.” Bu arada
faktoringcilerin hizmet verdiği sektörlerde de bir değişim var. Daha
önce plastik ürünleri, tekstil, gıda, metal, inşaat malzemeleri,
lojistik, dayanıklı tüketim ve makine sektörleri ön plandayken yeni
dönemde bilişim, enerji ve turizm müşterilerinin sayısı
artıyor.Tahminler, sektördeki işlem hacminin giderek artacağı yönünde.
36 bin olan faktoring kullanıcısı şirket sayısının 2011 sonunda 50 bine
çıkması bekleniyor. 2010’da 2009’a göre yüzde 31 büyüme gösteren
sektörün, 2011 büyümesinin de yine bu rakamın altına inmeyeceği
düşünülüyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?