"Bölgesel lider olmak istiyoruz"

Barbaros Özbugutu ile Iyzico’nun kuruluş hikayesini, geldiği noktayı ve gelecek hedeflerini konuştuk...

24.05.2017 12:35:390
Paylaş Tweet Paylaş
"Bölgesel lider olmak istiyoruz"
Yenil nesil şirketlerden Iyzico, 3 yılda hızlı bir büyüme gerçekleştirdi. KOBİ’lere odaklanan şirket, son 1 yılda işlem hacmini yüzde 420, işlem adedini ise yüzde 400 büyüttü. Toplam işlem hacmi 1,5 milyar TL’ye ulaşan şirketin hedefinde, bölgesel bir oyuncu olmak var. “Iyzico olarak online ödeme sistemleri pazarında lider konuma geldik” diyen şirketin CEO’su BARBAROS ÖZBUGUTU, “Türkiye’de büyük bir potansiyel var. Biz de iyi bir ivme yakaladık ve büyümemizin bu şekilde süreceğini öngörüyoruz” diye konuşuyor.

Iyzico, Türkiye’nin yeni nesil şirketlerinden biri. Ödeme sistemleri pazarındaki önemli bir boşluğu doldurma hedefiyle yola çıkan şirket, 3 yılını doldurdu. Şirketin 3 yılda elde ettiği pazar payı ve büyüme hızı da doğru yolda olduğunu gösteriyor. Şirket, 9 bin 500 aktif üye iş yeri ve pazaryeri modeli altında 200 bin üzeri satıcı hesabına ulaşmış durumda. Aralık 2015–Aralık 2016 arasındaki işlem hacmi yüzde 420, işlem adedi yüzde 400 büyüme gösterdi. Şirketin toplam işlem hacmi ise 1,5 milyar TL’ye ulaştı. Iyzico’nun kurucu ortağı ve CEO’su Barbaros Özbugutu, bu hızlı büyümenin önümüzdeki dönemde de süreceğini öngörüyor. Çünkü hem pazardaki potansiyel hem KOBİ’lerin ilgisi bu hedefe ulaşmanın zor olmayacağını gösteriyor. Özbugutu, “Türkiye’de 2,5 milyon civarında KOBİ var. E-ticaret yapan KOBİ’lerin sayısı ise 60-70 bin civarında. Bu alanda çok ciddi bir potansiyel görüyoruz” diye konuşuyor. CEO’su Barbaros Özbugutu ile Iyzico’nun kuruluş hikayesini, geldiği noktayı ve gelecek hedeflerini konuştuk:
* Ödeme sistemleri pazarında nasıl bir boşluk buldunuz? Bu fikir nasıl doğdu?
 Iyzico’yu birlikte kurduğumuz ortağım Tahsin Isın da ben de Avrupa’da e-ticaret ve ödeme sistemleri alanlarında Firstdata, ClickandBuy, Klarna gibi saygın şirketlerde önemli kariyerlere sahiptik. Çalıştığımız şirketlerde önemli projelerde çalıştık. Her bir araya gelişimizde sahip olduğumuz deneyimi, bilgi birikimi ve global ilişkilerimizi Türkiye için kullanmamız gerektiğini konuşuyorduk. Türkiye’deki ödeme sistemleri konusunda fizibilite çalışmalarımıza başladık, e-ticaret sektöründeki durumu inceledik. Ardından da Türkiye’de e-ticaret yapmak isteyen girişimcilerin, karmaşık sanal POS başvuru işlemleri ve uzun bekleme süreleriyle uğraşmadan hızlıca ödeme alabilmeleri için çözüm sunma fikriyle 2013’te Iyzico’yu hayata geçirdik.
*Çok genç bir girişimsiniz. Ödeme sistemlerinde rakiplerinizden farklı yanlarınız neler? Müşterilerinize farklı olarak neler sunuyorsunuz?
 Müşterilerimize Digital Onboarding (yerinden kalkmadan çok daha hızlı ve kolay başlama) ve kolay entegrasyon imkanı sunuyoruz. E-ticaret sitelerinin online ödeme alabilmesi için sanal POS şart. Ancak yeni girişimler, sanal POS almakta zorlanırken büyük yapıdaki şirketler de altyapı zorluğu, tek panelden yönetim veya güvence konusunda sıkıntı yaşayabiliyor. Biz bu şirketlere 24 saat içinde sanal POS ile ödeme alabilme imkanı sunuyoruz. Ayrıca ülkemize özel olarak geliştirdiğimiz pazaryeri çözümümüz, kredi kartı saklama gibi servislerimiz sayesinde de tüm şirketler müşterilerine yüksek güvenlik ve tek tıkla alışveriş imkanı sunuyor. Ayrıca Iyzico’yu tercih eden şirketler, hem BDDK lisanslı hem Mastercard, Visa ve Amex gibi ödeme alanında dünya devi şirketlerin birlikte belirledikleri ve toplamda 200’ün üzerinde güvenlik kriterine sahip olan PCI–DSS sertifikalı bir ödeme kuruluşuyla çalışma şansını da yakalıyor. Böylece kullanıcılarımıza tümüyle güvenli bir platform sunarken, sadece işlerine odaklanmalarını ve ödeme kısmını Iyzico’ya bırakmalarını sağlıyoruz.
* Şirketinize dair en güncel rakamsal bilgileri alabilir miyiz? Kayıtlı üye sayınız son verilere göre nedir?
 Kısa sürede 9 bin 500 aktif üye iş yeri ve pazaryeri modeli altında 200 bin üzeri satıcı hesabına ulaştık. Aralık 2015–Aralık 2016 arasında işlem hacmimiz yüzde 420, işlem adedimiz ise yüzde 400 arttı. Toplam işlem hacmimiz ise 1,5 milyar liraya ulaştı.
* İlk çeyrek şirketiniz için nasıl geçti? Finansal sonuçlarınız nedir?
 Geçtiğimiz yılın mart ayıyla bu yılın aynı dönemini karşılaştırdığımızda işlem hacmi bazında yüzde 450 büyüme sağladık. Iyzico olarak iyi bir ivme yakaladık ve büyümemizin bu şekilde devam edeceğini öngörüyoruz.~* Müşteri kitleniz kimlerden oluşuyor? Hedef kitlenizin profiline dair bilgi verir misiniz? 
 Iyzico olarak internet üzerinden ödeme kabul etmek isteyen, başta e-ticaret sektörü olmak üzere çeşitli sektörlere hizmet veriyoruz. Özellikle ülkemizin dijital dönüşümüne katkı sağlamak adına, halihazırda offline olarak ürün ve hizmet satan firmaları da internetten üzerinden satış yapmaya teşvik etmek ve aynı zamanda ülkemizin e-ihracat hedeflerine yönelik firmalara yurt dışına satış yapmalarını sağlamak adına çözümlerimizi de sunuyoruz.
* Türkiye’deki e-ödeme sistemleri pazarında potansiyel nasıl? Gelişmiş ekonomilerle kıyasladığımızda nasıl bir büyüme potansiyeli var?
 Aslında bu alanda çok ciddi bir potansiyel görüyoruz. Örneğin Türkiye’de 2,5 milyon civarında KOBİ var. Bu sayı Almanya’da 2,7 milyon ve bunların 1 milyonu internetten satış yapıyor. Türkiye’de ise e-ticaret yapan KOBİ’lerin sayısı 60-70 bin civarında. KOBİ’lerimizi dijital ortama taşınmamız gerekiyor. Çünkü orada daha verimli ve efektif çalışma şansları var. Bizim de ilk hedeflerimizden biri de KOBİ’leri bu dijitalleşme sürecinde ödeme olarak desteklemek.
* Pazarın toplam büyüklüğü nedir? Pazarın yıllık büyümesi nasıl?
Bankalararası Kart Merkezi (BKM) tarafından yayınlanan son rapora göre 2016 yılında internetten yapılan kartlı ödeme hacmi 68 milyar TL. Büyüme olarak baktığımızda 2016 yılında büyümenin bir önceki yıla kıyasla yüzde 23 olduğunu görüyoruz.
* Pazardaki rekabet ne düzeyde? Rekabet özellikle hangi alanlarda yoğunlaşıyor?
 Iyzico olarak online ödeme sistemleri pazarında lider konuma geldik. Pazarda en büyük rakip olarak esasında nakit ödemeyi görüyoruz. Türkiye’de toplam ticaret içinde nakit kullanımı halen ciddi oranlarda ve bu sebeple kayıt dışı olarak kalabiliyor. Amacımız ticaret içinde kartlı ödemeyle yapılan alışverişleri artırmak. Bunun dışında üye iş yerlerine sadece ödeme altyapısı sağlamak dışında yurt dışı para birimleriyle ödeme kabul etme, kredi kartı saklama, fraud (sahtecilik) çözümleri olmak üzere üye iş yerinin internette satış döngüsünü artıracak servisleri sunan şirketlerin rekabette öne çıkacağını söyleyebiliriz.
* Peki Akbank ile yollarınız nasıl keşişti? Nasıl çalışmalarınız, iş birlikleriniz var?
 Akbank ile sanal POS ürününü sunmak adına zaten çalışıyorduk. Ancak 2016 yılında beraber yaptığımız çalışmaları bir adım öteye taşımak için bir iş birliği içine girdik. Amacımız KOBİ’lerin dijital ödeme anlamında hayatını kolaylaştıracak çözümleri sunmak. Bu iş birliği doğrultusunda sunacağımız çözümleri de kısa zaman içinde duyuracağız.
* Orta ve uzun vadeli hedefleriniz neler? Iyzico’yu 5 yıl sonra nerede görmek istiyorsunuz?
 Iyzico olarak Türkiye’de yakaladığımız başarının ardından odağımıza İstanbul’a maksimum 3 saat uçuş mesafesindeki bütün ülkeleri aldık. Şimdi hedefimizde ödeme sistemleri alanında bölgesel liderliği yakalamak var. 5 yıl sonra Iyzico’nun bu başarıyı yakaladığını ve Türkiye’den çıkan milyar dolar değerinde bir şirket olacağına inanıyoruz.

"ŞAMPİYON OLACAĞIZ"
İLK ADIM

Ödeme sistemleri bölgesel bir oyun ve biz Doğu Avrupa, Türkiye, İran, Orta Doğu, Kuzey Afrika ve BDT bölgesinde bir ödeme şampiyonu çıkabileceğine inanıyoruz. Eğer bu bölgede bir ödeme şampiyonu çıkacaksa, bu kesinlikle Türkiye’den çıkacak ve bu da Iyzico olacak. İran’a yönelik yaptığımız yatırım bunun ilk adımı oldu. ROTA NASIL?
Adım adım Avrupa ülkelerine girmeyi planlıyoruz. Türk nüfusun yoğun olduğu Almanya, Fransa önemli. Rusya ile ciddi ilişkimiz var o da önemli bir ülke. Tabii Çin de odağımızda. Türkiye’nin etrafındaki coğrafyada bir ödeme şampiyonunun oluşacağını düşünüyoruz. Bu da Türkiye’den çıkacak ve o şampiyon biz olacağız.

BÜYÜME NEREDEN GELECEK?
ODAK ÖNEMLİ

En önemli konu, odağımızı kaybetmemek. 50 kişilik uzman bir kadroya sahibiz. Her ay ortalama 400 yeni üye iş yerinin katılımıyla Türkiye’de ödeme sistemleri konusundaki öncü konumumuzu pekiştiriyoruz. Iyzico olarak kuruluşumuzdan bu yana AR-GE çalışmalarını stratejimizin temeline oturtuyoruz. Türkiye’de 14 farklı banka ve ödeme yöntemiyle entegreyiz.
ÖNÜMÜZ AÇIK
Gelecek 5 yıl içinde planlarımızı başarıyla uygularsak Iyzico’nun değeri 1 milyar değil, birkaç milyar dolar olabilir. Potansiyelimiz var, önümüz açık. Ama onun için de en önemlisi doğru insanları şirketimize davet edip doğru planlama yapmamız. Hedefimiz bölgemizin ödeme şampiyonu olmak.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz