Bankacılığın DNA'sı değişiyor, yeni normal'e dikkat

Uluslararası danışmanlık şirketi Accenture, geçtiğimiz ay bankacılık ve sigorta sektöründen sorumlu üst düzey ekibini İstanbul'a getirdi.

1.10.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bankacılığın DNA'sı değişiyor, yeni normal'e dikkat

Accenture kıdemli danışmanlarının Türkiye'ye ziyaret amacı, global krize rağmen sağlam duruşuyla dikkat çeken Türk bankalarının uygulamalarını yerinde görmek ve onlara yeni fırsatlarla ilgili bilgi aktarmaktı. Bu vesileyle ben de Accenture global bankacılık sektörü yönetici direktörü Noel Gordon ile tanışma imkanı buldum. Accenture'ın Levent'teki ofisinde biraraya geldiğimiz Gordon, global bankacılık sektörünün "yeni normal"ini anlattı. Türkiye pazarına yönelik izlenimlerini paylaştı. Noel Gordon ile yaptığımız söyleşiden bazı notlar şöyle:

4 Önemli global trend
Global bankacılık sektöründe krizden bağımsız olarak öne çıkan 4 konu var. Bunlar bankacılık sektörünün geleceğinde doğrudan etkili olacak. Birincisi yeni dönemde çok daha fazla yasal düzenleme göreceğiz. Hükümetlerin bankacılık sektörü üzerindeki etkinliği artacak. İkincisi müşteri güveni çok önemli hale geldi. Yeni dönemde bankalar için sosyal sorumluluk ve sürdürülebilir büyüme kavramlarının önemi artacak. Sosyal sorumluluk derken temel bankacılık hizmetlerini sunmaktan, müşterilere adil davranmaktan söz ediyorum. Sürdürülebilirlik ise kârlılıkla ilgili... Kriz öncesinde global bankacılığın özkaynak kârlılığı yüzde 22-25 arasındaydı. Şimdi bu oranda yeni normal yüzde 12-15 aralığı oldu. Bankacılığın geleceğini şekillendirecek bir diğer önemli konu özkaynak kârlılığının yeniden inşa edilmesi olacak. Bugün Unicredit, Bank of America, Citibank gibi dünyanın önde gelen bankaları bu konuda ciddi çalışmalar yapıyor.

Bankalar ne yapıyor?
Bankacılık için artık yeni bir normalden söz ediyoruz ve sektör yeniden yapılanıyor. Özkaynak kârlılığını yeniden inşa etmek isteyen bankalar bunun için belli başlı 5 konuda çalışıyor. Bunların başında maliyetleri düşürmek geliyor. İkincisi müşteri hizmetlerinde iyileştirme, farklılaşma, daha iyi fiyatlandırma ve daha etkin risk yönetimi öne çıkıyor. Üçüncüsü risk kontrolü ve risk yönetimi ve dördüncüsü de daha fazla inovasyon... Bankalar bu süreçte teknolojiyi kullanarak daha iyi hizmet verme, ürün geliştirme, ürün ve hizmetleri farklı müşteri gruplarına adapte etme, ayrıca mobil bankacılık konusunda telekom operatörleriyle işbirliği geliştirme gibi konulara odaklanıyor. Bankaların son dönemde ayrıca perakendecilerle işbirliğini geliştirdiğini görüyoruz.

Öne çıkan 3 strateji
Dünyada bankalar krizden sonra iş modellerini gözden geçirmeye ve yeniden tasarlamaya başladı. Global pazarın önde gelen bankalarına, 'Bunu nasıl yapıyorsunuz' diye sorduk ve aldığımız yanıtların 3 ana başlıkta toplandığını gördük. Özetle 3 temel strateji dikkat çekiyor: Birincisi bankalar ölçeğe odaklanıyor. Ölçeği küçültüp verimliliği artırmak hedefindeler. İkincisi ana bankacılık faaliyetlerine odaklanılıyor. Burada gelişen teknolojinin kullanımıyla giderek karmaşık hale gelen bankacılık sistemlerini sadeleştirmek amaçlanıyor. Son olarak kârlı olmayan ya da daha çok sermaye gerektiren uluslararası işlerden çıkmak bir diğer yaygın strateji olarak dikkat çekiyor. Bankalar önümüzdeki dönem bu stratejiler ekseninde yeniden yapılanacak ve bu süreç 4-5 yıl sürecek.~

Türk bankaları altın çağında
Türk bankacılığı bugün altın çağını yaşıyor. Avrupa'nın geri kalanındaki problemlerin çok azı burada var. Bilançolar iyi, sermaye yeterlilikleri yüksek, büyüme hızlı. Türkiye'de bankacılık hiç şüphesiz geçmiş kriz deneyiminden çok şey öğrenmiş. Ancak her ne kadar Türk bankaları global krizden dünyanın geri kalanı kadar etkilenmemiş olsa da dolaylı olarak dünyadaki olumsuz gelişmelerin etkisi kaçınılmaz. Dünyada kriz yaşanırken Türk bankalarının bu ortamda büyümeyi sürdürmesi gerekiyor. Bunun için de sektörün savunma mekanizmalarını güçlendirmesi önemli. Örneğin müşteri deneyimini geliştirmek gerekiyor. Bankalar yeni müşteriler edinmeli ama mevcut müşterileri de korumalı. Bu da daha iyi hizmet, farklılaşmış sunumlar ve inovasyon gerektiriyor. Şube önemli. Uluslararası pazardaki trend Türkiye'ye de yansıyor. Burada da şubeler küçülüyor, farklı şube modelleri devreye giriyor. Daha segment odaklı bir yaklaşım öne çıkıyor. Mobil bankacılık yeni dönemde sürdürülebilir büyümeye katkı sağlayacak bir diğer önemli odak olacak.

Gelecek 5 yıl ne getirecek?
Global bankacılık sektörü çok önemli bir değişim sürecinde. Önümüzdeki 5 yıl yeniden yapılanmayla geçecek. Odakta sadece kâr değil sistemin, iş modellerinin yeniden yapılanması da olacak. Güçlü bankalar her zaman kazanacak. Sermaye kral olmaya devam edecek. Güçlü sermaye birikimi olan bankalar güçlü müşteri güvenine sahip olacak. Bankalar güçlü oldukları pazarlarda güçlü oldukları işlere odaklanacak. Müşteri sadakatini artırmaya yönelik çabalar çoğalacak. Zaman içinde sadık müşteri tabanları genişleyecek. Bankacılığın DNA'sı tamamen değişecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz