Teknolojinin Yeni Gözdesi

Görüntüleme ve baskı sistemleri pazarının geçmişi çok eski değil. Henüz 20 yıllık bir Pazar. Ancak, gelişme göz kamaştırıcı nitelikte. Yeni şirketler geliyor, iş ve özel yaşamda dönüşüm yapacak ürü...

1.02.2005 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Görüntüleme ve baskı sistemleri pazarının geçmişi çok eski değil. Henüz 20 yıllık bir Pazar. Ancak, gelişme göz kamaştırıcı nitelikte. Yeni şirketler geliyor, iş ve özel yaşamda dönüşüm yapacak ürünler geliştiriliyor. Sadece ABD’de 2005’de 15 milyar adet dijital görüntü basılacak. Türkiye’de ise büyüme trendi yeni başladı. Pazarda 25 şirket var ve büyüklüğü 150 milyon dolara yaklaştı.

Teknoloji alanındaki yeniliklerde hep göz önünde olan sektörler dikkati çekiyor. PC, cep telefonu, TV, ses sistemleri ve diğerleri… Bazı alanlardaki yenilikler ve pazarda yaşanan gelişmeler ise biraz daha geride kalabiliyor. Görüntüleme ve baskı sistemleri teknolojisi de bunlardan biri… Oysa son yıllarda bu alanda müthiş bir büyüme yaşanıyor. Pazar hızlı gelişiyor, çok sayıda şirket bu alana üretici ve satıcı olarak giriyor. Talepteki canlılığa bağlı olarak da sürekli yeni ürünler, teknolojiler piyasaya sürülüyor.

Dijital fotoğraf makineleri, fotoğraf yazıcıları, video projeksiyonları, akıllı yazıcılar, ofis baskı sistemleri ve diğerleri… İş ve özel yaşamda “devrim” niteliğinde değişiklikler yaratan bu sektör, Türkiye’de de hızlı büyüyor. Artık pazarda fotoğraf makinesi, yazıcı ve baskı konusunda çok geniş yelpazede ürünler bulmak mümkün. Üstelik değişimin hızlı bir şekilde devamı da bekleniyor. Uzmanlar, gelecekteki adımın ise iki dünyanın, yani fotoğrafçılık ile baskının bütünleşmesi şeklinde olacağına dikkat çekiyorlar.

Dev bir sektör doğuyor

Görüntüleme ve baskı teknolojileri tüm dünyada son 20 yıldır kullanılıyor. Ancak, günümüzde kullanılan dijital kameraların, lazer yazıcıların ya da kullanılıp atılan renkli kartuşların geçmişi son 10 yıla dayanıyor. Son 10 yılda hızla gelişen baskı ve görüntüleme teknolojileri pazarı, her yıl yüzde 20 gibi bir büyüme gösteriyor.

Uluslararası araştırma şirketi IDC'nin verileri, dünya baskı ve görüntüleme pazarının 2002 yılında 18 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaştığını ortaya koyuyor. Tahminlere göre 2006 yılında dijital fotoğraf makinesi satışları, bugün 10 milyar dolardan fazla bir büyüklüğe sahip olan toplam fotoğraf makinesi satışlarının yüzde 63'ünü oluşturacak. Yine IDC'nin araştırmaları, 2005'de sadece ABD'de 15 milyardan fazla dijital görüntü basılacak ve hanelerin üçte birinden fazlası dijital fotoğraf makinesi sahibi olacak.

Büyük şirketler pay peşinde

Baskı-görüntüleme teknolojilerinin hızlı gelişimi bu pazara yönelik ürün ve hizmet sunan, sunmayan pek çok firmanın da iştahını kabartıyor. Görüntüleme ve baskı sistemleri konusunda uzman Canon, Minolta, Xerox gibi firmaların yanı sıra, Hewlett Packard (HP) ve Adobe gibi BT firmaları da pazardan pay almaya çalışıyor. IDC'nin raporuna göre, dünya baskı ve görüntüleme pazarında öne çıkan büyük oyuncular Adobe, Canon, Epson, Fuji Xerox, HP, Kodak ve Lexmark olarak sıralanıyor. Her biri uluslararası pazarda rekabet eden bu firmalar, bir yandan pazara yeni ürünler sunarken, bir yandan da yeni görüntüleme ve baskı teknolojileri üzerinde çalışıyorlar.

Örneğin, dünya donanım devi HP, baskı ve görüntüleme pazarına yılda 650 yeni ürün sunuyor. Yıllık ar-ge yatırımları 1 milyar dolara ulaşan şirket, bu konuda günde 11 icat ve patent başvurusu yapıyor.

Türkiye’de ilgi artıyor

Son yıllarda teknoloji alanındaki bütün yenilikler, Türkiye’ye de aynı hızda yansıyor. Dijital baskı ve görüntüleme pazarında da benzer bir eğilim var. Bu nedenle pazardaki büyümeyi ve gelişmeyi, Türkiye’deki rakamlardan da görmek mümkün. Buna göre, Türkiye’de son 2 yıldır büyük bir atak içinde. Pazarda 25 civarında şirketin etkin olduğu görülüyor. Sektörü yakından izleyenler, önümüzdeki dönemde yeni oyuncuların da girebileceğine dikkat çekiyorlar.

Önemli bölümü yabancılardan oluşan bu pazarın büyüklüğü ise 2004 yılı sonu itibariyle 150 milyon doları yakaladı. Ancak, büyük potansiyel ve artan talep, pazarın 2008 yılında 2008 milyon dolara ulaşabileceğini ortaya koyuyor.

Eğlence ön plana çıkacak

Bu pazara önümüzdeki dönemde çok fonksiyonlu, renkli ve eğlence merkezli ürünler damgasını vuracak. Önümüzdeki on yıl içinde baskı ve görüntüleme çözümleri büyük oranda tüketicilerin eğlence olanaklarını ve yaratıcılıklarını artıran cihazlardan oluşacak. Daha küçük boyutlu, üzerinde barındırdığı alternatif fonksiyonlar ile daha ilgi çekici ürünlere ilgi artacak.

Daha uzun dönemde ise kameralar, sadece güneş gözlüklerinin üzerine takılıp istenilen görüntüleri anında kaydedecek cihazlar haline gelecekler. Kimi alışveriş merkezlerinde dijital fotoğraf için baskı kioskları da oluşturulacak. Ancak, tüketiciler kendi çektikleri fotoğraf üzerinde yaratıcılıklarını sergileyebilmek ve istedikleri formları yaratabilmek için evde baskı yöntemini tercih edecekler.

hedHewlett Packard Türkiye, her yıl pazara 100 yeni ürün sunuyor. Bu şirketin Türkiye Görüntüleme ve Baskı Grubu Ülke Müdürü Fikret Ergüder, “Gelecekte en fazla çok fonksiyonlu ürünlerin gelişme gösterecek” diye konuşuyor. Ergüder’e göre, fotokopi-yazıcı-faks işlevlerini bir arada sunan cihazlar şu anda da kullanılıyor. Gelecekte ise bu cihazların üzerinde toplanan işlevler daha da artacak. Ergüder, “Eğlence merkezi kavramı daha da gelişecek. Ofislerde renkli baskı önem kazanacak. Özellikle kişiselleştirilmiş baskı, geleceğin önemli teknolojilerinden biri haline gelecek” diyor.

Renkli baskı lüks olmayacak

Xerox Türkiye Ofis Direktörü Mehmet Sezer, sektörde öne çıkan en önemli trendin, “inkjet” baskı ve görüntülemeden, lazer tabanlı teknolojiye geçiş olduğuna dikkat çekiyor. Ona göre, bu trend etkisini artırarak hissettirecek.

Sezer, “Renkli baskı yapan teknolojilerin, dolayısıyla renkli doküman kullanımının artması ile bunun iş verimliliğine de olumlu yansıyacağını düşünüyoruz. Artık hem iş hem de evlerde renkli baskı yapmak, lüks olmaktan çıkacak” diyor.

Bugün ise sektörün önde gelen firmalarının piyasaya sunduğu en son ürünlerde gelecek trendlerinin izlerini görmek mümkün. Örneğin HP, LaserJet 4345mfp Serisi ile tek bir cihazda baskı, fotokopi, e-postayla tarama gibi birçok ürünün fonksiyonlarını bir araya topluyor. Epson ise Stylus Photo R300 ile bir PC’ye gerek olmadan kullanıcının resimlerini basmasını, saklamasını ve kişiselleştirmesini sağlıyor. 

3 ANA TREND ETKİLİ OLACAK

ÇOK FONKSİYON Pazarın geleceğini 3 önemli trend şekillendirecek. Bunlardan birincisi, çok fonksiyonlu ürünler. Gittikçe hayatımızda daha da önemli hale gelen çok fonksiyonlu baskı ürünleri ve bu ürünlerin çeşitliliği bize evimizdeki en basit kullanımlı modelden, iş yerindeki en karmaşık ihtiyaçlarımıza cevap verebilecek ürünlere kadar tüm ürünlerde rahatlık, kolay kullanım ve basitlik sunuyor.

SAYISAL ÜRÜNLER İkinci olarak sayısal fotoğrafçılık ve baskısını ele alabiliriz. Bu teknolojiler, televizyon radyo gibi evlerimizde hayatımızın vazgeçilmez bir parçası haline gelecek.

RENKLİ YAZICI Üçüncü olarak ise ofislerde renkli yazıcı kullanımını sayabiliriz. Böylesi bir teknolojinin sunduğu sınırsız fırsat mevcut. Kişiselleştirilmiş pazarlama dokümanları, teklifler veya herhangi bir renkli doküman farklılık, farkındalık yaratacaktır. Birçok firma halihazırda bu imkanları keşfetti. Ancak 500 dolar seviyesindeki başlangıç fiyatlı renkli LaserJet yazıcılar renkli baskı avantajlarını pek çok kişinin ve işletmenin ayağına getiriyor.

NİLÜFER GÖZÜTOK
ngozutok@capital.com.tr

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz