Akhisar Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Alper Alhat, zeytinyağının tüketiciye ulaşıncaya kadar fiyatların niye bir kaç kat katlandığının sorgulanması gerektiğini söyledi.
Akhisar Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Alper Alhat, zeytinyağının bazı market raflarında yüksek fiyatlara satılmasının suçlusunun üretici olmadığını tüketiciye ulaşıncaya kadar fiyatların niye bir kaç kat katlandığının sorgulanması gerektiğini söyledi. Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakan Yardımcısı Mehmet Daniş de sektöre küresel marka olma yolunda AR-GE desteklerini kapısına kadar açtıklarını söyledi. Daniş, “50 araştırma enstitümüzün tüm çalışanları, yarı zamanlarını özel sektörün emrinde geçirebilir. Bu 700 milyon liralık bir destektir” dedi.
25 Kasım Dünya Zeytin Günü, Akhisar’da Ticaret Borsası koordinasyonunda kutlandı.Zeytine Minnet Yürüyüşü ile başlayan kutlamalar kapsamında “Üreticiden Tüketiciye Zeytinyağı” konulu panel düzenlendi. Ekonomist ve Televizyon Programcısı Cem Seymen yönetimindeki panele Gazeteci ve Yazar Vahap Munyar, Gurme Yazar Sahrap Soysal, Gazeteci Yazar ve program sunucuları Abdurrahman Yıldırım, Hande Berktan, Bilgi Üniversitesi Öğretim Üyesi Dr. Fatoş Karahasan ile Ayhan Sicimoğlu konuşmacı olarak katıldı. Panelistler Akhisar’ın bugüne kadar sektörde aldığı yol ile bundan sonra izleyeceği “markalı üretim” konusunda görüşlerini paylaştı.
"Ağaç sayısı 10 yılda 6 milyon arttı"
Akhisar Ticaret Borsası Yönetim Kurulu Başkanı Alper Alhat, Akhisar’ın tütün üretiminden zeytin üretimine geçtiğini, son 10 yılda ağaç sayısını 6 milyon artırarak 14 milyona çıkardığını söyledi. Alhat, “Bin 650 yaşında ağacına sahip olduğumuz gibi en genç zeytin ağaçlarına da sahibiz. Zeytin de büyük başarılar elde ettik. Bakanlığımız ile işbirliği yaparak sofralık zeytinde tuz oranını düşürerek tüketimi yılda 100 bin ton artırdık. Türkiye’deki neredeyse tüm sofralarda artık Akhisar zeytini tüketiliyor. Sıra zeytinyağında. Halkımızın bilinçlenmesi konusunda önemli yol aldık, medyanın gayretleri ile artık herkes zeytinyağının ne kadar sağlıklı olduğunu biliyor ancak tüketimi konusunda henüz istenilen noktaya gelemedik” dedi.
Alhat tüketiminin artırılması için izlenecek yol haritasının da belli olduğuna dikkat çekerek şöyle devam etti:
Eğer biz zeytini ihraç edeceksek, bunu markalı yapmak zorundayız. Ürünümüzü katma değere dönüştürmeliyiz. Bunun kesinlikle olması gerekiyor. İkinci olarak da Türkiye’de daha uygun fiyata zeytinyağı üretmek, satmak ve yemek istiyoruz. Çok değerli markalarımızın, tüketicinin alabileceği fiyatlarda zeytinyağını raflarda sergilemesini istiyoruz. Bu konu Akhisar’ın değil Ayvalık’ın, Aydın’ın tüm zeytin kentlerinin ortak sorumluluğudur. İşte bu yüzden de hepimiz birlik olmalıyız, bu işe çeki düzen vermeliyiz. Zeytinyağının çiftçiden alış fiyatının 14, 15 liranın üzerinde olmadığını hepimiz biliyoruz ve bir litre yağın markete gelinceye kadar maliyetine binen kalemleri de tahmin etmek zor değil. Raflarda gördüğümüz fahiş fiyatlar tüketicileri rahatsız ettiği kadar üreticileri de üzmektedir. Butik üretilmiş yağlar bir kenara ama çiftçiden 14 e alınan bir yağın 20 liranın üzerinde satılmasının tüketimin azalmasına ve kullanılmış meşrubat şişelerinde zeytinyağı süsü verilmiş kontrolsüz satışların artmasına neden olduğunu düşünüyoruz. Bu böyle geldi ama böyle gitmeyecek, bu sorunlara karşı tüm üretici bölgelerin emekçileri birlikte mücadele etmelidir.
700 milyon TL destek
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakan Yarımcısı Mehmet Daniş de Türkiye’deki tüm yapısal sorunlara karşın zeytin ağaçları sayısını son 10 yılda ülke genelinde yüzde 70 oranında artırarak 190 milyona ulaştıklarını söyledi. Ağaç sayısına karşın sektör lideri İspanya’daki verimi henüz elde edemediklerini belirten Daniş, “Çünkü bölünmüş arazilerde üretim yapıyoruz. Bunları mülkiyet olarak birleştirme veya yönetim bazında birleştirme üzerinde hala çalışıyoruz” dedi.
Türkiye’nin yarı kurak bir iklime sahip olduğunu bunun da iyi tarım uygulamalarını zaman zaman güçleştirdiğini ifade eden Daniş, zeytinyağının raflardaki fiyatlarından üreticinin refah payına ulaşamadığına da dikkat çekerek bunun için katma değerli ürünlere yönelmek gerektiğini ifade etti. Panelde gündeme getirilen Kamu Spotu için gerekli girişimlerde bulunacağını söyleyen Daniş, sektöre AR-GE desteği için de tüm kapıları açtıklarını söyledi. Daniş, “50 araştırma enstitümüz var, bunlar çok değerli çalışmalar yapıyor. Enstitülerimizi, tüm networkumuzu, AR-GE desteklerimizi, insan kaynağımızı özel sektöre açtık. Her enstitümüzde tüm arkadaşlarımız yarı zamanlarını özel sektörde geçirebilir. Özel sektörle birlikte AR-GE’ye bütün imkanlarımız sunduk ve bunun ekonomik değeri 700 milyon liradır” dedi.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?