Goodyear dünyanın lastik devlerinden. 1961 yılından bu yana, Türkiye’de faaliyet gösteriyor. Capital’in sorularını yanıtlayan Goodyear Dünya CEO’su Robert Keegan, Türkiye’ye büyük önem verdiklerini...
Goodyear dünyanın lastik devlerinden. 1961 yılından bu yana, Türkiye’de faaliyet gösteriyor. Capital’in sorularını yanıtlayan Goodyear Dünya CEO’su Robert Keegan, Türkiye’ye büyük önem verdiklerini, ihracat üssü olarak gördüklerini söylüyor. Avrupa ve Ortadoğu’ya ihracatın büyük bölümünün Türkiye’den yapıldığına dikkat çekiyor. Ona göre, Türkiye, otomotiv ve lastikte umut vaat eden bir ülke ve önünde 3 temel fırsat var: “Yüksek kalitede insan kaynakları, coğrafi yapısı ve tüketicinin talepleri”.
Robert Keegan 1961 yılından bu yana Türkiye’de faaliyette bulunan Goodyear’ın dünya CEO’su. Avrupa ve Orta Doğu’ya ihracatın büyük bölümünün Türkiye’deki fabrikalardan karşılanması, Keegan’ın gözünde Türkiye’yi farklı bir konuma oturtuyor. Keegan, özellikle son dönemde 100 milyon dolar harcanan Adapazarı ve İzmit fabrikalarının bu anlamda büyük önem taşıdığını düşünüyor. Ona göre Türkiye yükselen ve gelişen bir pazar. Keegan, Türkiye’deki kaliteli işgücüne de her fırsatta değiniyor. Bu işgücünü dünyanın her yerinde değerlendirdiklerini belirtiyor. Türkiye’nin lokasyon olarak da Goodyear için büyük önem taşıdığını söyleyen Keegan, Türkiye’ye önümüzdeki dönemde de yatırım yapmaya devam edeceklerini belirtiyor ve şöyle devam ediyor:
“Biz Türkiye’de son 2-3 yıldır yatırımlarımızı sürdürüyoruz. Son dönemde iki büyük fabrikamız için 100 milyon dolarlık yatırım gerçekleştirdik. Bunun yanında özellikle satış ve pazarlama konusunda büyük ilerlemeler kaydettiğimizi söyleyebilirim. Bu konu üstünde büyük yatırımlar yapıyoruz. Bu alanda yaptığımız yatırımların da son dönemlerde meyvelerini almaya başladığımızı söyleyebilirim”
Keegan ile dünya lastik sektörünü, Goodyear’ın Türkiye planlarını ve yatırımlarını konuştuk.
Lastik Sektörünün Dünyadaki Durumu Nedir? Özellikle Son 5 Yılda Ne Tür Gelişmeler Oldu?
Son 5 yılda lastik sektörünün olağanüstü derecede rekabetçi bir ortama girdiğini söylemek mümkün. Son yıllarda hiç olmadığı kadar markanın ve üretim kaynağının ortaya çıktığını görüyoruz. Bunun yanında, üretimin Batı Avrupa’dan Doğu Avrupa’ya kayması da en önemli gelişmelerden birisi.
Yeni Teknoloji Ve Yeni Trendler Anlamında Ne Tür Gelişmeler Var?
Biz firma olarak lastik sektöründe pek çok ilke imza attık. Bu nedenle bizim şirket içindeki gelişimimiz yeni trendleri belirlemek yönünde oldu. İlk uçak, grayder, dev ve naylon gövdeli kamyon lastiklerini biz çıkarttık. Bizim üretim tarafında firmamızın stratejisi daha iyi ürünü daha az maliyetle elde etmektir. Bunu başarmak için de büyük yatırımlar yapmak yerine, süreçlerimizi iyileştirmeyi hedefliyoruz. Günümüzde artık yeni trendler doğrultusunda daha fazla insan SUV/4x4 lastiklerini kullanıyor. Bunun yanında düz lastiklerde de bir artış var. Özellikle BMW diğer lastik markalarına göre çok daha fazla Goodyear ve Dunlop lastiklerini arabalarında kullanmaya başladı.
Goodyear’ın 2003 Yılı Performansı Nasıl Seyretti?
2003 yılında global satış rakamımız 15,1 milyar doları buldu.
Goodyear’ın 2003 Yılına Göre 2004 Yılı Performansı Satışlar, Kâr Ve Büyüme Anlamında Nasıl Bir Değişim Gösterdi Peki?
2003 yılı ilk 6 ayda Goodyear’ın net satışları 7 milyar 299 milyon dolar olarak gerçekleşti. Bu yılın ilk 6 ayında ise 8 milyar 799 milyon dolarlık bir ciro kaydettik. 2004’ün ikinci çeyreğinde 25,1 milyon dolar net gelir elde ettik.
Segment operasyon gelirlerinde ise yüzde 92’lik büyük bir artış yakaladık. 2004’ün ikinci çeyreğinde, bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 6’lik bir büyüme kaydederek 55 milyon ünitelik bir hacme ulaştık.
Dünyada Yeni Alanlara Yatırım Yapma Planınız Var Mı?
Biz stratejimiz doğrultusunda dünyada büyüyen pazarları ayırdık. Yaptığımız analizler sonucunda önümüzdeki dönemde Çin ve Doğu Avrupa’nın büyük bir yükselişe geçeceğini düşünüyoruz. Özellikle Çin, hem nüfusu hem de ucuzluğu nedeniyle önemli bir potansiyel sunuyor. Bu nedenle ileriki yıllarda özellikle bu bölgeye yatırım yapmayı planlıyoruz. Bu pazarlardaki ihtiyaçlara göre de yatırım miktarını ve kapsamını belirleyeceğiz.
Türkiye’de Lastik Sektörünü Nasıl Değerlendiriyorsunuz? Size Göre Dünya Çapında Hangi Ülkelerle Türkiye Benzerlik Gösteriyor?
Bana göre, Türkiye’nin 3 temel fırsatı var. Bunlardan ilki yüksek kalitede insan kaynaklarına sahip olunması. Türkiye’deki kaliteli işgücü burada çalışan yabancı sermayeli şirketler için de önemli bir kriter. Sonuçta bu sayede şirketler, Türkiye’nin dışında herhangi bir lokasyonda da bu insan kaynağından faydalanabiliyor. Bu kişiler gittikleri bölgeye de çok kolay adapte olabiliyorlar. Biz Goodyear çalışma ağı içinde pek çok Türk ile çalışıyoruz. Bu kişileri her bölgede değerlendirebiliyoruz.
Bunun dışında Türkiye’nin coğrafi yapısı da çok önemli. Türkiye’nin bu anlamda büyük avantajı var. Avrupa, Orta Doğu ve Afrika’ya ihracat yapma şansı büyük. Bunun yanında Türkiye’nin çok önemli bir pazar olduğunu düşünüyorum. Hem büyüklüğü hem de büyüme potansiyeli açısından oldukça umut vaat edici.
Ayrıca Türk otomobil kullanıcıları sürekli olarak yeni ve yüksek performanslı lastikler talep ediyorlar. Bu da bize en son çıkarttığımız yüksek performanslı lastikleri pazarlamak için büyük fırsat veriyor. Türkiye’yi diğer pazarlarla kıyaslamak oldukça zor. Her ülkenin büyüklüğüne, coğrafi konumuna, gelişmişlik d��zeyine göre büyük farklılıklar var. Bu nedenle Türkiye’yi hiçbir ülke gibi görmüyorum.
Türkiye’ye Yeni Yatırım Yapma Planlarınız Var Mı? Goodyear İçin Türkiye’nin Önemi Nedir?
İnsanlar genellikle yatırım dendiğinde üretimle ilgili yatırımlardan söz etmeyi sever. Aslında bana göre satış ve pazarlama yatırımları da en az üretim kadar önem taşıyor. Biz Türkiye’de özellikle son 2-3 yıldır bu konu üstünde oldukça önemli yatırımlar gerçekleştirdik. Bu alanda yaptığımız yatırımların da son dönemlerde meyvelerini almaya başladığımızı söyleyebilirim.
Türkiye’de demin de bahsettiğim gibi, insan kaynakları kalitesi oldukça yüksek. Üstelik bu kaliteyi her seviyede hissetmek mümkün. Türkiye’de dışardan bakıldığında da eğitim seviyelerinin oldukça iyi olduğu gözüküyor. Sonuçta, her seviyede pozisyon için iyi eğitimli, bilgili ve deneyimli insan kaynağına ulaşmak mümkün. Bu nedenle biz Türkiye’den pek çok kişiyi önemli kademelerde görevlendiriyoruz. Bu kişilerin firmamızın başarısının altında da önemli rol oynadıklarının bilincindeyiz. Bu anlamda Türkiye bizim için önemli. Bunun yanında otomotiv sektörünün gelişimi de heyecan verici. Yükselen ve gelişen bir pazar olması bizim açımızdan oldukça önemli.
Türkiye’de İzmit Ve Adapazarı Fabrikaları İçin 100 Milyon Dolarlık Yatırım Yaptınız. Bu İki Bölgeden Beklentileriniz Neler?
Bu iki fabrika bizim üretimimizde çok önemli bir yere sahip. Sonuçta bu bölgelerde dünya standartlarında üretim yapabiliyoruz. Ayrıca burada üretilen lastiklerin yüzde 74’ü Avrupa, Orta Doğu gibi pazarlara ihracat ediliyor. Bu iki lokasyon aslında çok farklı pazarlar olarak karşımıza çıkıyor. Ama üretim kalitesi yüksek olduğu için her iki bölgeye de hitap edebiliyoruz. Lokasyon açısından bu bölgelere yakın olmak da avantaj sağlıyor.
İzmit fabrikası aynı zamanda bölgeye büyük katkı sağlıyor. 1960’lı yıllarda bu fabrikaya ilave yatırım yaparak geliştirilmesi sağlandı. 1986 yılında ise bu fabrikanın gösterdiği performans bizi etkiledi. Bu nedenle Adapazarı’nda Uniroyal’in Adapazarı’ndaki fabrikasını satın aldık. Goodyear İzmit ve Adapazarı Fabrikaları arasında yapılan rasyonalizasyon çalışmaları sonucunda bugün İzmit Fabrikası, tamçelik radyal kamyon/otobüs, konvansiyonel arka traktör lastiği ve sırt kauçuğu üretiyor. Buradaki üretim 125 tonu buluyor. Adapazarı Fabrikası’nda ise binek, hafif ticari ve zirai araçlar, kamyon/otobüs ve iş makineleri için konvansiyonel lastik üretiliyor.
Türkiye’deki Lastiklerin Ne Kadarı Goodyear Tarafından Üretiliyor?
Geçen yıl Goodyear Türkiye 6,6 milyon lastik üretti. Bu üretimin demin de bahsettiğim gibi büyük çoğunluğu ihraç edildi. Türkiye bizim için bir ihracat üssü diyebiliriz.
Goodyear Türkiye Rekabette Nerede?
Türkiye’de Oldukça Güçlü Rakipleriniz Var. Goodyear’ın Türkiye’deki Pozisyonu Hakkında Ne Düşünüyorsunuz?
Türkiye’deki pek çok otomotiv üreticisi bizim ürünlerimizi tercih ediyor. Bize yönelik talepler sürekli artıyor ve biz de her türlü isteği yerine getirmeye yönelik çalışmalarımızı yürütüyoruz.
Pazara göre de çok iyi bir büyüme kaydettiğimizi söyleyebiliriz. Özellikle son yıllarda farklı pek çok pazar segmentinde de önemli hazar payları kazanıyoruz. Çok güçlü ve sadık bir bayi ağımız var. Bu ağla gurur duyuyoruz. Bunun yanında farklı Pazar segmentlerini yakalamak adına çıkarttığımız 5 ayrı markamız var. Ayrıca farklı müşteri isteklerine yönelik çok geniş bir ürün yelpazesine sahibiz.
Goodyear 1961 yılından bu yana Türkiye’de faaliyetini yürütüyor. Açıkçası Türkiye ekonomisi içinde de önemli bir yerimiz olduğunu düşünüyorum. Sonuçta bin 500 kişiye istihdam olanağı sağlıyoruz. Bunun yanında 750 mağazadan oluşan bir bayi ağımız var. İstanbul Menkul Kıymetler Borsası’nda yüzlerce yatırımcı bizimle çalışıyor. Bunun yanında milyonlarca müşteriye hitap ediyoruz. Bunların arasında otomotiv sektörünün önemli oyuncuları da var. Ayrıca bu lokasyondan yaptığımız ihracatın miktarı da oldukça fazla. Bu nedenle Türkiye’de güçlü bir pozisyonumuz olduğunu düşünüyorum.
Goodyear’ın Türkiye Planları
Türkiye’de Özellikle Son 1 Yıldır Otomotiv Sektörü Çok Hızlı Büyüyor? Bu Goodyear’ın Önümüzdeki Dönem Planlarında Etkili Oluyor Mu?
Bizim global anlamda artan talebin devam etmesini sağlamak adına stratejimiz devam ediyor. Goodyear Avrupa’nın önemli otomotiv üreticilerinin en büyük tedarikçisi konumunu sürdürüyor. Şu anda Renault, Ford, Fiat, Toyota, Isuzu, Mercedes-Benz, MAN, Case, Massey-Ferguson gibi firmalarla çalışıyoruz. Önümüzdeki dönemde de bu firmalarla çalışmayı sürdüreceğiz. Bu kadar kaliteli ve sektöründe iyi firmalarla çalışmak bizim stratejimizi de olumlu yönde etkiliyor. Sürekli yüksek kalitede ve performansta ürün çıkartmak için çalışmalar yürütüyoruz.
Türkiye’de Geleceğe Dair Planlarınız Neler?
Bildiğiniz gibi 100 milyon dolarlık bir yatırımı yeni tamamladık. Bu sayede her iki fabrikanın da mevcut patonsiyelinde bir artış yakalamayı hedefliyoruz. Bunun yanında pazarlama ve satış anlamında yatırımlarımız devam edecek. Bunun dışında pazarı çok yakından takip ediyoruz. Değişken bir yapı olduğu için pazarın konumuna göre yatırımlarımızı şekillendireceğimizi söylemek mümkün.
Şeyma Öncel
soncel@capital.com.tr
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?