Otomobilde Kuyruk Dönemi

Otomobil sektörü çok hareketli. Her segmentte talep oldukça yoğun. Buna bir de bazı özel modellerin sınırlı sayıda ithal edilmesi eklenince, otomobilde kuyruk oluşuyor. Yeni gelecek modellerde ise ...

1.04.2004 03:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Otomobil sektörü çok hareketli. Her segmentte talep oldukça yoğun. Buna bir de bazı özel modellerin sınırlı sayıda ithal edilmesi eklenince, otomobilde kuyruk oluşuyor. Yeni gelecek modellerde ise aylar öncesinden sıraya giriliyor. Örneğin, Mercedes’in yeni SLK modeli  için eylüle kadar beklemeniz gerekiyor. Yenilenen Toyota’nın Land Curiser Prado’su için ise 1 ay önceden sipariş vermelisiniz. Jaguar, Maserati ve Ferrari gibi modellerde ise bu süre 6 aya kadar çıkabiliyor.  
 
Türkiye’nin bir dönemini, 1980 öncesini yaşayanlar hatırlayacaklardır. O dönemin kapalı ekonomisinde, otomobil ithalatı yoktu, üretim şirketleri ise kapasiteye sahiptiler. Renault, Tofaş ve Otosan’dan otomobil almak için bazen aylarca beklemek gerekiyordu. Özellikle 1970’lerin sonunda bu tablo iyice kötüye gitmişti.  
 
Şimdi otomobil sektöründe tam anlamıyla bir “tüketici demokrasisi” yaşanıyor. Dünyanın dört bir yanından otomobil ithal ediliyor, çok sayıda da yerli üretici var. Ama yine de bazı modellerde, son dönemde yaşanan talep artışı nedeniyle “beklemek” gerekiyor. Otomobil müşterisi, yoğun talep gören modellerde “kuyruğa” girmek zorunda kalabiliyor. Özellikle pazara yeni sunulacak modeller, aylar öncesinden konuşulmaya başlanıyor.  Bu da otomobil kuyruklarına neden oluyor. İstediği bütün özelliklere sahip otomobili almak isteyen kullanıcılar, aylar öncesinden sıraya giriyor.  
 
Son dönemde yaşanan örnekler de bu durumu destekliyor. Mercedes, bu ay satışa sunulacak yeni “SLK” modeli için Ağustos-Eylül aylarına gün veriyor. Yenilenen Toyota’nın efsanevi modeli Land Curiser Prado’yu alabilmek için bir ay öncesinden sipariş vermeniz gerekiyor.  
Müşteriye özel üretilen Maserati ve Ferrari’de ise bekleme süresi 3 ile 6 ay arasında değişiyor.  
 
Toyota’nın efsane modeli  
 
Toyota’nın efsane modeli Land Cruiser, en fazla talep gören araçların başında geliyor. 50’inci yaşını kutlayan Land Cruiser’ın yenilenen Prado modeli yok satıyor. Bu araca sahip olabilmek için kullanıcılar 1 ay bekleyebiliyor.  
 
1954’den beri 3.5 milyon adet üretilen Land Cruiser, bugüne kadar 130 ülkeye ihraç edildi. Zorlu Amerikan pazarına 1957’de Land Cruiser’la girmeyi başaran Toyota, bu modeli aslına uygun olarak belli periyotlarda yeniliyor. Yeniliklerde kullanıcılar tarafından ilgiyle izleniyor.    
Toyota Land Cruiser Prado’nun başmühendisi Kunihiro Hoshi, yeni Land Cruiser Prado ile ilgili şunları söylüyor:  
 
“Land Cruiser’u geleneklerine uyarak, yaratıcılık ve araziye azami elverişlilik ön plana alarak yeniledik. Araziye elverişlilik yönünü koruduk. Zamanın ihtiyaçlarını karşılamayan bazı özelliklerini de değiştirdik.”  
 
Yeni Toyota Land Cruiser Prado, teknik açıdan Toyota’nın piyasaya sürdüğü en gelişmiş arazi aracı olarak kabul ediliyor.  
 
Land Cruizer 100 ise kullanıcıların ilgisini çeken diğer bir model olarak pazara sürüldü. Bu modelin ortalama teslim süresi 1 ayı buluyor. 1998’den beri Türkiye’ye ithal edilen araç, özellikle güçlü motoruyla dikkat çekiyor.  
 
Porsche için ne kadar beklenir?  
 
Cayenne, Porsche’un en fazla talep gören modeli üç ayrı versiyonu konumunda. Porsche, Cayenne modelini stoklarında sürekli bulunduruyor. Ancak, kendine özgü tutkunları olan bu modelde, müşteriler farklı aksesuarlar da talep edebiliyorlar. Dolayısıyla, teslim tarihi 3 aya kadar uzayabiliyor.    
 
Spor otomobil üreticisi olarak bilinen Porsche, 2003 yılında Cayenne ile SUV segmentine de girmiş oldu. Cayenne, şu anda Porsche’un toplam satışında oldukça önemli bir yer tutuyor. Porsche SUV segmentindeki otomobilin kullanıcılarının yüzde 90’ı erkeklerden oluşuyor. Cayenne ile bayan Porsche kullanıcıların sayısı da artmaya başladı.  Çoğunlukla 35-45 yaş aralığında kişiler satın alıyor. Cayenne, gelir düzeyi yüksek,  hem jip özellikleri hem de otomobil konforu arayanlardan önemli talep alıyor.  
 
Audi’de ise A6’nın özellikle yüksek motorlu modellerine yoğun talep var. Teslim süresi 2 ile 3 ay arasında değişen Audi A6, çoğunlukla yaş ortalaması 30 ile 60 arasında değişen kişiler tarafından tercih ediliyor. Yüzde 93 oranında erkeklerin kullandığı bu model, daha çok  şirketlerin üst düzey yöneticileri tarafından makam aracı olarak tercih ediliyor.  
 
Ford Fusion’a talep yoğun  
 
Ford Otosan, stok yönetiminde oldukça iddialı şirketlerden biri. Stoklarında bütün otomobil modellerini bulunduruyor. Ancak, belli modellerin pazarda beklenin üzerinde talep görmesi, şirketin teslim sürelerini uzatabiliyor. Bu modellerin başında da Ford Fusion geliyor.  
B segmentinde yer alan bir otomobil olan Ford Fusion’a sahip olabilmek için müşteriler 4 ile 6 hafta arasında bekleyebiliyor. Ford Otosan Pazarlama Müdürü Özgür Yücetürk Ford Fusion’un özelliklerini şöyle anlatıyor:  
 
“Yeni Ford Fusion, küçük otomobil sınıfına farklı bir yaklaşım getiriyor. Kullanıcı bu otomobille daha yüksek bir sürüş konumu sağlayabiliyor. Ayrıca aynı segmentte bulunan diğer otomobillere göre ek kullanım alanı oldukça geniş. 15 inçlik büyük jantlar aracı yükselterek, yoldaki etkileyici duruşuna da katkı sağlıyor.”  
 
Yücetürk, Ford Fusion’un manevra yeteneğine de dikkat çekerek şöyle devam ediyor: “ 9.8 metre olan dönüş çapıyla, şehir içinde mükemmel bir manevra yeteneği var. Kalın siyah gövde ve tampon şeritleri, Fusion’ın çevresinde bir zırh oluşturarak park esnasında meydana gelebilecek hasar ve çizilmelere karşı koruma sağlıyor.”  
 
Octavia’da 20 gün bekleniyor  
 
Skoda’nın en fazla satış adedi yakalayan modeli B segmentinde yer alan  “Fabia” da talep birkaç gün içinde karşılanabiliyor. Ancak, bir üst segmentte yer alan Skoda Octavia’da teslim süresi çok daha uzun. Talebin yoğun olduğu Octavia için kullanıcılar en az 20 gün beklemek durumunda kalabiliyor.  
 
Skoda Yüce Auto Pazarlama Uzmanı Can Horozoğlu Octavia’nın toplam satış içinde ��nemli bir paya sahip olduğuna dikkat çekerek şöyle konuşuyor: “Octavia’da Ambiente, Elegance ve Collection olmak üzere üç ayrı donanım seviyesi var. En baz versiyonumuz olan Ambiente’de bile ABS, EBD, sürücü ve yolcu hava yastığı, elektrikli ve ısıtmalı yan aynalar, elektrikli ön camlar, yükseklik ve derinlik ayarlı hidrolik direksiyon bulunuyor. Octavia aynı segmentte yer aldığı rakiplerine göre fiyat avantajı da sağlıyor.”  
 
Horozoğlu, “Araç orta ve orta üstü gelir grubuna hitap ediyor. Eğitim seviyesi yüksek  kısmen geleneksel aileler daha çok tercih ediyor” diyor ve şunları söylüyor:  
“Üç beş yıl öncesinde müşteriler istedikleri özelliklerde otomobile sahip olabilmek için iki üç ay bekleyebiliyordu. Ancak, şimdi bu süreler çok kısaldı.”  
 
Ferrari 6 ay bekleniyor  
 
Ferrari de en çok tercih edilen modeller arasında 360 Modena ve Maserati de 4200 Coupe dikkat çekiyor. Maserati ve Ferrari araçlarına sahip olabilmek için bekleme süresi ise 3 ile 6 ay arasında değişiyor. Çünkü, araç müşteriye özel olarak yapılıyor. Kullanıcının renk ve aksesuar tercihlerine göre yaratılıyor.  
 
Ferrari’nin Pazarlama ve Satış Müdürü Banu Bakkalbaşı, Maserati ve Ferrari’nin kendi sınıfındaki otomobillere farklı özelliklere sahip olduğunu belirterek şunları söylüyor: “Bu otomobiller kendi segmentlerindeki diğer araçlara göre çok daha yüksek performansa sahip. Estetik araçlar. Ayrıca, Maserati, tüketiciye aracının birçok detayını belirleme şansı tanıyor. İç döşeme rengi, dikiş iplikleri, halıların rengi ve bir takım farklı akseuarlar ile aracı kişiselleştirmek mümkün. Birçok farklı kombinasyon oluşturulabiliyor. Ferrari ve Maserati’nin müşteri profilini gelir düzeyi yüksek kişiler oluşturuyor.”  
 
BMW’nin ise en çok satan modeli BMW 316i. Borusan Otomotiv’in stoklarında bu otomobil bulunsa bile, döşeme ve aksesur gibi özelliklerde farklılık isteyen kullanıcılar için 2 ayda sıfırdan bir otomobil yaratılabiliyor.    
 
Jaguar 5 haftada teslim ediliyor  
 
Jaguar’ın en fazla talep gören modeli Jaguar X-TYPE’nin Türkiye’de zengin aksesuar çeşidi bulunuyor. Ancak, aksesuarları kendi isteğine göre farklılaştırmak isteyen kullanıcı bu aracı teslim alabilmek için 5 hafta bekleyebiliyor. Jaguar X-TYPE Ürün Müdürü Filiz Savaşan, kullanıcıya göre aracı kişiselleştirdiklerine değinerek şöyle devam ediyor:  
 
“Müşterilerimiz kendi arzularına göre aksesuarlarını seçerek farklılık yaratabiliyorlar. Jaguar’ın ‘Genç Neslin Otomobili’ sloganı ile piyasaya sunduğu en son modeli olan X-TYPE’ın en önemli özelliği Sürekli Dört Çeker (4X4) olması. Yeni neslin modern dizayn, performans ve sportif sürüş arzularına cevap veren X-TYPE, satışa sunulduğu andan itibaren yüksek güvenliği, stili ve bireyselliği ile rakiplerine iyi bir alternatif oldu.”  
 
Tofaş’da ise Fiat Albea modeli çok ilgi görüyor. Ayrıca, Fiat Punto’nun da otomotik modelinin piyasaya sunulması özellikle hanımların ilgisini artırdı. Renk ve farklı aksesuarlar isteyen tüketiciler, bu otomobillere ortalama 15 gün içinde sahip olabiliyor.  
 
Arazi Araçlarına Talep Yoğun  
 
Smart, MG ve Rover’ın Türkiye genel distribütörü F&B Otomotiv exclusive araç satışında pazarın önemli bir oyuncusu. Şirket ayrıca 4x4, spor ve sedan segmentlerinin tümünde dünyanın en ünlü markalarını Türkiye’ye getiriyor. F&B Otomotiv çatısı altında her segmentte 20’den fazla marka satışa sunuluyor.  
F&b Group Pazarlama Yönetmeni Nilgün Yolalan, son yıllarda yoğun talep olan otomobillerle ilgili şöyle konuşuyor:  
 
“Müşteri talepleri dönemsel olarak değişebiliyor. Ancak, Cadillac, Infiniti, Lexus, Lincoln, Porsche gibi markaların 4x4 modelleri yoğun talep görüyor. Sahip olduğumuz zengin araç stoğumuz haricinde müşterilerimizin yeni bir araç siparişi olduğunda, aracı marka ve modeline göre 2 ila 4 hafta arasında teslim edebiliyoruz. Şu dönem tercih edilen araçlarımız ağırlıklı olarak Amerika veya Almanya üretimi olup, motor hacmi ve gücü yüksek, zengin aksesuarlı araçlar.”  
 
Volvo’nun en fazla talep gören otomobili Volvo S60. Aracın tüketici profilini 35-55 yaş arasında akademisyenler ve işadamları oluşturuyor. Özellikle ÖTV vergileri sonrasında 2.0 turbo motoru ile fiyat olarak da çok avantajlı bir konuma gelen S60 2.0T, spor ve dinamik bir model.  Volvo Otomobil Satış ve Pazarlama Direktörü Tomas Ernberg şöyle şunları söylüyor: “Kullanıcının tercihlerine göre bu otomobil baştan yaratılabiliyor. Dış renkte, koltuk ve kaplama iç renginde, motor seçeneğinde Volvo'yu, daha üretime girmeden önce belirleyebiliyor. Kişiye özel bir otomobil üretiliyor. ‘Hayalindeki Volvo’yu yarat’ sloganıyla tüketiciye istediği seçenekleri sunuyoruz. Bunun için bekleme süresi 4 ile 6 hafta arasında değişiyor.”  
 
Mercedes Eylül’e Gün Veriyor  
 
Lüks otomobil pazarının önemli oyuncularından Mercedes, özellikle yeni modellerinde talebi karşılamakta güçlük çekiyor. Bu ay satılışa sunulacak yeni Mercedes-Benz SLK modeli için Ağustos-Eylül aylarına gün veriyor. Daha çok gençler tarafından tercih edilen bu modelin pazara sunumu tüm dünyada ilgiyle izleniyor.  
 
1996 yılından bu yana 308 bin adet üretilen ilk nesil  Mercedes-Benz SLK, dünyada kendi segmentinde bir numara oldu. Mercedes-Benz markasının modern ve dinamik yüzünü sembolü haline geldi. SLK ikinci nesilde de aynı çizgi korundu.  
 
Tasarımı, aracın sportif ve güçlü karakterini ilk bakışta yansıtıyor. Ayrıca uzun motor kaputu, yatık ön cam, geniş kapılar ve kısa bagaj bölümü, yeni SLK’nun karakteristik özellikleri arasında yer alıyor. Aracın motor kaputunun üzerinde Formula 1’i anımsatan profili, yeni Mercedes-Benz SLK’nın spor otomobil geleneğini ortaya koyuyor.  
 
Volkswagen’de geçen yıl pazara sunulan Volkswagen Touareg lüks sınıfta en çok satan model. Volkswagen SUV olarak adlandırılan arazi araçları pazarına bu modelle girdi. Touareg özellikle pazara en son giren 4 X 4 olmasının da verdiği avantajla çok ileri bir teknolojiye sahip.  

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz