Önce teknoloji, ardından internet otomobil endüstrisini değiştirmeye başladı. Bu konuda büyük adımlar atılıyor, ardı ardına yeni modeller sunuluyor. İnternete bağlı, “dijital yaşam”ı simgeleyen bu ...
Önce teknoloji, ardından internet otomobil endüstrisini değiştirmeye başladı. Bu konuda büyük adımlar atılıyor, ardı ardına yeni modeller sunuluyor. İnternete bağlı, “dijital yaşam”ı simgeleyen bu otomobillere, BMW’nin yeni 7 serisi eklendi. Silikon Vadisi’nde tasarlanan bu süper model, mause’lu, internetli olanaklar sunuyor, yarının dünyasından mesajlar veriyor.
Geçtiğimiz günlerde dünyanın önde gelen otomobil markalarından BMW, yeni 7 Serisi’nin tanıtımını Tayland-Bangkok’da gerçekleştirdi. Yeni 7 serisinde BMW lüksü yeniden tanımlıyor. Normalden uzun olması ve diğer özellikleriyle lüks adına her şeyi sunan BMW 7, aynı zamanda BMW’nin klasikleşmiş özellikleri olan dinamik ve sportif anlayışından da ödün vermiyor. Bir BMW yetkilisi bu otomobili tanımlarken, “Hafta içinde şoförünüz ile birlikte bir makam aracı olarak kullanabilirsiniz. Hafta sonlarında da tüm sportifliği ve dinamikliğini, kendi sürüşünüzle yaşayabileceğiniz yeni bir anlayış” diyor. Belki BMW’nin yeni modelini en iyi bu sözcükler tanımlıyor.
BMW 7 serisinin bu özellikleri, onu diğerleri arasında farklı bir segmente konumluyor. Ama bu otomobilin “Otomobil Endüstrisi” açısından verdiği çok önemli mesajlar da var. Yaratılan konsept ve geliştirme aşamaları son dönemde, BMW ve birkaç markanın sinyallerini verdiği yeni trendleri ortaya koyuyor. BMW 7 serisinin belki de en önemli özelliklerinden biri, ABD’de yeni ekonominin merkezi Silikon Vadisi’nde (Silicon Valley) tasarlanıp geliştirilmesi...
Hem otomobilin yaşam alanında hem de sürüş teknolojisinde yepyeni uygulamalar ve trendler birbiri ardına karşımıza çıkıyor. Bu trendler içinde ise tasarımcılar, motor endüstrisi ve elektronik teknolojisinin yolları kesişiyor.
Silikon Vadisi deyince aklınıza bilgi teknolojileri, yeni ekonomi ve dijital yaşam gibi kavramlar geliyor. Dünyada otomobil endüstrisinde de son dönemdeki yeni trend ise“dijital yaşamı” otomobillerin içine de yansıtmak. Böylece bir yandan motor gücünde, diğer yandan estetik anlayışta trendler takip ediliyor. Bununla birlikte, otomobil dijital yaşamla birleşiyor.
BMW’de bu nedenle “Dizayn Work” adını verdiği araştırma ve geliştirme merkezini Kaliforniya’da, Silikon Vadisi’nin tam ortasında Palo Alto’da kurmuş. BMW ‘nin yeni 7 serisi için, 200 kişi, 1 yıl boyunca Silikon Vadisi’nde çalışmış. Bu çalışmalar sonucunda üç farklı modelden bugün satışa sunulan yeni 7 serisi seçilmiş.
Dijital yaşamın başlangıcı
Otomobillerde son dönemde farklı fonksiyonlar nedeniyle çok fazla düğmeye ihtiyaç duyuluyor. Bu ise hem kullanım zorluğu hem de estetik açıdan kötü görüntüler yaratıyor. Ve bunun çözümü için şimdi konsol üzerinde monte edilmiş bir ekran ile bu sorun çözülmeye çalışılıyor. Fakat BMW’de bunun bir adım ötesine geçilmiş ve ekran bir bilgisayardaki fonksiyonlarını üstelenecek kadar geliştirilmiş. Böylece geleneksel göstergeleri de içine alan çok fonksiyonlu bir bilgi ekranı yaratılmış.
Peki kumanda? İşte burada dijital yaşam için çok önemli bir yeni anlayışın ilk örneklerinden birini görüyoruz. Bir ”navigator” ya da otomobil için geliştirilmiş bir “mause” diyebileceğiz “kontrol mekanizması” ile, klimadan müzik düzenine, yakıt durumundan yol haritasına kadar sayıları 700’ü bulan fonksiyonu yönetmeniz mümkün. Bu hemen sizin yanınızda, iki koltuk arasındaki konsol üzerinde ve kullanımı da çok kolay.
Bir ekran ve bir “mause” olur da, internet olmaz mı? Otomobillerde dijital yaşamı hayata geçirmek üzere, son dönemde çabalarını bu noktaya yönelten endüstri tasarımcıları bu konuyu da çözüm buldular.
BMW 7 serisinde bunun en gelişmiş adımlarından biri atılıyor. Ekran ve “navigator” vasıtasıyla, BMW’nin internet portalına bağlanıyorsunuz. Buradan e-posta alıp gönderebiliyorsunuz. Ayrıca, bulunulan yeri kuşbakısı görüntüsü, şehir rehberi, dünyadan haber ve borsa bilgilerine de ulaşabiliyorsunuz. WAP ya da GPRS kullanarak bütün bunları rahatlıkla gerçekleştiriyorsunuz. Bunun için ya cep telefonunuzu ya da otomobilinize yerleştirebileceğiniz bağlantı düzeneği yeterli...
Gelecekte BMW inter portalından M-Commerce’i de gerçekleştirebileceğiniz belirtiliyor. Bu da otomobil içinde “dijital yaşam”ın hızla geliştiğinin habercisi.
Açma ve kapamadan, sürüşteki özelliklere kadar artık otomobillerde elektronikten maksimum düzeyde yararlanılıyor. İşte tüm bunların oluşturduğu sürüş konsepti ise “iDrive” olarak tanımlanıyor.
Örneğin, otomobillerde klasik anahtarlar artık yavaş yavaş tarihe karışıyor. Son dönemlerde birçok markada, “anahtarsız”, daha doğrusu elektronik anahtarlı modeller üretiliyor. BMW yeni 7 serisinde de aynı konsept geçerli. Anahtar böylece çalıştırma fonksiyonların da üzerinde işlevler üstleniyor. Elektronik anahtara, otomobilin kullanıcısının arzu ettiği özellikler kaydediliyor. Örneğin koltuk ayarlarınız, ayna ayarlarınız, klima düzeyi gibi. Anahtarınızı araca yerleştirdiğiniz anda, tüm fonksiyonlar otomatik olarak size göre ayarlanıyor.
Elektronikteki gelişmeler, otomobillerin ana teknolojilerini de etkiliyor. Örneğin bunlardan biri BMW 7 serinde kullanılan yepyeni bir özellik: “Programlanabilir hız”. Programlanabilir hız ayarı, Cruise Control’ün fonksiyonlarına ek olarak, istenildiğinde aktif hale getirilecek çeşitli hız seviyelerinin kaydedilmesini de sağlıyor. Sürücü otomobil hareket etmediği zamanlarda bile sekiz ayrı hız seviyesi belirleyebiliyor.
Aktif Cruise Control (ACC) sürüş sırasında diğer araçlarla aradaki mesafeyi ve hızı korumada sürücüye destek sağlıyor. ACC, trafiğin yoğun olduğu zamanlarda, öndeki araçla arada otomatik olarak bir mesafe ayarı yapıyor. Aracın hızı, trafiğe uyum sağlıyor ve sürücü de sürekli hız ayarlamak gibi monoton bir zorunluluktan kurtuluyor.
SERVİSE GİTMEDEN KONTROL
Herkes yoğun iş temposu içerisinde çalışıyor. Otomobil ise bu temponun hızına yetişmede en önemli araçlardan biri. Fakat otomobillerin bakımı ya da yaşanabilen problemler de zaman açısından sürücüsünü zorlayabiliyor. Otomotiv endüstrisi bu yöndeki gelişmelerde artık çok hızlı. Önceleri servise gittiğinizde arabanızdaki çip’e bağlanan cihazlar yardımıyla otomobilinizin son durumunu rahatlıkla görebiliyor ve servisten en kısa sürede çıkabiliyordunuz. Şimdi ise bunun bir adım ötesine geçiliyor.
BMW’nin 7 serisinde de uygulamaya başladığı bu teknolojide, arabanın içinde bulunan küçük bir çip, her türlü performansı kaydediyor. Ve siz sadece bu çip’i çıkarıp servise göndererek bazı ayarları yaptırabiliyorsunuz. Eğer çip servise gittiğinde önemli bir sorun görünüyor ya da örneğin yağ değişimi gibi bir müdahaleye gereksinim duyuluyorsa, sizi servise davet ediyorlar.
SEGMENT SAYILARI ARTIYOR
BMW 7’nin dünya basın lasmanı sırasında BMW Asya, Pasifik ve Doğu Avrupa’dan sorumlu başkanı Lueder P
“Otomobil endüstrisinde çok farklı segmentler oluşuyor. Ve teknolojideki gelişmelerle birlikte de her segmente farklı otomobil modelleri geliştiriliyor. Bunun yanı sıra, her segment içinde farklı model konseptleri oluşturuluyor. Örneğin, bugün BMW 7 serisi varolan bir segmentte kendine ayrı bir kulvar açıyor. Biz bu seriyi özellikle Asya ülkelerindeki pazarlarda yoğun olarak pazarlamayı hedefliyoruz. Çünkü, Avrupa ve ABD pazarlarında bu segmentte doygunluk oranı daha yüksek.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?