Leonardo Fioravanti, dünyanın önde gelen otomobil tasarımcılarından. Ferrari’nin eski baş dizaynırı... Kuzey İtalya’daki ünlü Turin bölgesindeki Fioravanti şirketinin kurucusu. Dev otomobil şirketl...
Leonardo Fioravanti, dünyanın önde gelen otomobil tasarımcılarından. Ferrari’nin eski baş dizaynırı... Kuzey İtalya’daki ünlü Turin bölgesindeki Fioravanti şirketinin kurucusu. Dev otomobil şirketleri için tasarım yapıyor, danışmanlık hizmeti veriyor. Son olarak Alfa Romeo için Vola modelini tasarlayan Fioravanti, otomobil tasarımındaki trendleri Capital’e anlattı, elektronikten fonksiyonlara kadar çeşitli unsurlardaki değişimlere dikkat çekti...
Otomobil endüstrisinde, bağımsız çalışan tasarım stüdyoları çok büyük öneme sahip. Otomobil şirketleri yeni model geliştirilmesi için bu stüdyolara sipariş veriyorlar. Bu stüdyoların en önemlileri Kuzey İtalya’daki Turin bölgesinde yer alıyor. Turin’deki tasarım stüdyoları Daimler Chrysler, General Motors ve Fiat gibi birçok dev otomobil firmasıyla çalışıyorlar.
Bu stüdyolar sadece otomobil tasarımıyla uğraşmıyorlar. Aynı zamanda, istenildiği takdirde mühendislik, üretim ve reklam gibi konularda da otomobil şirketlerine yardımcı oluyorlar, danışmanlık hizmeti de veriyorlar.
Turin’deki en tanınmış otomobil tasarım stüdyolarından birisi de Fioravanti. Bu stüdyo Leonardo Fioravanti tarafından 10 yıl önce kurulmuş. Fioravanti, daha önce 25 yıl boyunca Ferrari ve Fiat gibi firmalarının baş dizaynırlığını yapmış. Fioravanti’nın dizayn ettiği otomobiller arasında Ferrari Dino 206 ve Ferrari 365 Daytona gibi araçlar bulunuyor.
Fioravanti, Turin’deki dizayn stüdyoları, otomobil dizaynındaki son trendler ve gelecekle ilgili beklentileri gibi konularda Capital’in sorularını yanıtladı:
Otomobil dizaynında son trendler nelerdir?
Otomobil sektöründe tasarım açısından son trendlerle ilgili olarak şunları söyleyebilirim. Tasarımda bugün trend farklı açılardan özgürlüğü yakalamaktır. Geçmişte de bu tarz arayışlar vardı, ancak bugün bu konu çok daha önemli. Bunun başlıca nedeni geçmişe göre model ve fonksiyonlardaki artıştır. Bu faktörler kullanıcıya çok daha büyük özgürlük tanıyor. Buna örnek olarak Peugeot’un Lexus SC430 ve Alfa Romeo’nun VOLA modelini verebilirim. VOLA modelini ben dizayn ettim.
Otomobil şirketleri son yıllarda sizin gibi tasarım stüdyolarından daha fazla yararlanıyorlar. Şirketler niçin sizi tercih ediyorlar?
Küçük tasarım evlerinde az sayıda, ancak oldukça yetenekli ve deneyimli kişiler çalışıyor. Büyük proje evlerine kıyasla, buradakiler projeye uygun felsefeyi çok daha rahat yakalayabiliyorlar. Bunun sonucunda firmaların beklentilerini daha iyi karşılıyorlar.
Bunlar, bir modelin başarısı için olmazsa olmaz koşullar. Bu nedenle otomobil firmaları son yılarda bu tarz küçük dizayn evlerine daha çok yöneliyorlar.
Turin’in otomobil endüstrisindeki önemi neden kaynaklanıyor?
Tarihi ve kültürel gelenekler nedeniyle Turin’in otomobil endüstrisinde çok önemli bir yeri var. Dünya ekonomisindeki globalleşmeden önce bile, buradaki tasarım evleri dünya çapında projeler geliştirdi. Bu da farklı kültürlerle çalışmak, müşterilerin beklentilerini karşılamak açısından bize çok büyük tecrübe sağladı.
Biraz önce belirttiğim gibi, küçük tasarım evleri daha iyi proje geliştiriyorlar. Bunun sonucunda globalleşmeden sonra da Turin öneminden hiçbir şey kaybetmedi. Son yıllarda Bentley ve Ferrari gibi özel otomobil üreten firmalar birleşme baskısı yaşarken, Turin‘deki firmalar çok başarılı bir performans gösterdi. Çünkü, buradaki dizayn evleri otomobil şirketlerinin fark yaratmasını sağlıyorlar.
Turin’deki dizayn evleri ne tür hizmetler veriyorlar?
Biz burada otomobil endüstrisi için gerekli tüm hizmetleri veriyoruz. Modelin sıfırdan geliştirilmesinden, aracın yapımı için gerekli aletleri karşılamaya kadar. Konsept eksizlerini çiziyoruz, bu çizimleri modelliyoruz, sanal olarak animasyon gerçekleştiriyoruz, fizibilite çalışmalarını yapıyoruz. ve CFD (Bilgisayarda yapılan akışkan dinamiği uygulaması) uygulamaları gerçekleştiriyoruz.
Bunların yanında gerçekten ciddi mühendislik gerektiren rüzgar tünelinde aerodinamik hesaplamaları yapıyoruz. Bu hesaplamaları yaparken bire bir CAM boyut modellemelerinden yaralanıyoruz. Daha sonra şov otomobilleri ve çalışan prototipler hazırlıyoruz. Şirketlere tüm bunların yanında, üretim mühendisliği, parça dizaynı ve aracın yapımı gibi konularda da hizmet veriyoruz. Tüm bu servislerin bir arada verilmesi Turin’i otomobil firmaları için daha cazip hale getiriyor.
Bugün bağımsız otomobil tasarım ve mühendislik endüstrisi 3 milyar dolar civarında bir büyüklüğe sahip. Uzmanlar bu rakamın önümüzdeki yıllarda çok hızlı şekilde büyüyeceğini iddia ediyorlar. Sizin bu konuya bakışınız nedir?
Turin otomobil endüstrisinin gittikçe onem kazandığını söyleyebilirim. Bizim gibi stüdyoların sayısı da her geçen gün artıyor. Bunun sonucunda önümüzdeki yıllarda bu endüstrinin çok daha hızlı büyümesi kaçınılmaz.
Turin’de sizin gibi birçok önemli tasarımcı büyük firmalardaki işlerinden ayrılarak kendi stüdyolarını kuruyorlar. Bu neden kaynaklanıyor?
Bunun nedeni tipik bir tasarımcı mantığıdır. Gerçek anlamda proje geliştirmek özgürlük gerektirir. Yaratıcılık için tasarımcının bağımsız olması gerekir. Bu nedenle buradaki tasarımcılar kendi işlerini kurmayı tercih ediyorlar.
Sadece otomobil mi tasarım ediyorsunuz. Yoksa diğer sektörlere de hizmet veriyor musunuz?
Biz diğer sektörlere hizmet vermiyoruz. Ancak, Turin’de diğer sektörlere yönelik ürün tasarlayan firmalar da bulunuyor. Biz firma olarak ulaşım araçları üzerine uzmanlaştık. Ama sadece otomobil değil, kamyon, tren, otobüs, motorsiklet ve deniz botları da tasarlıyoruz.
Yetkililer otomobil sektöründe bugün birleşmeler ve diğer nedenlerden dolayı çok ciddi bir rekabetin yaşandığı iddia ediyorlar. Bu durum otomobil tasarım endüstrisini nasıl etkiliyor?
Çok ciddi rekabetin yaşandığı doğru. Gerçekten de birçok otomobil firması çok zor günler yaşıyor. Bu durum ister istemez bizim işimize de yansıyabilir. Ancak, ben yine de bugünkü koşulların olumsuz olduğunu düşünmüyorum. Bu tarz yoğun rekabetin yaşandığı dönemlerde yepyeni fırsatlar doğar. Bugün de çok büyük fırsatlar bulunuyor. Biz bu fırsatları nasıl gerçekleştireceğimiz üzerinde düşünmeliyiz.
Otomobil endüstrisinde geleceğin trendleri neler olacak?
Bence geleceğin otomobillerinde ana parçalar basitleşecek. Böylece otomobillerin fiyatları düşecek. Ses emisyonunun azaltılması da oldukça önemli bir konu. Ayrıca, çevreci otomobiller, üzerinde en fazla tartışılan konulardan birisi. Otomobil şirketleri tüm bunlar için hidrojen ve yakıt hücreleri gibi yeni motor türleri üzerinde çalışılıyorlar.
Sizce önümüzdeki yıllarda tek hacimli otomobiller, çift hacimli otomobillerin yerlerini alacak mı?
Böyle bir genelleme yapılamaz. Bu tamamen aracın fonksiyonuna bağlıdır. Biz bu tarz bir tercihi temelde otomobilin fonksiyonlarını göz önünde bulundurarak yaparız. Örneğin bir otomobil aile, spor, küçük ve yönetici modeli olabilir. Önemli olan ihtiyaçları ve tercihleri dikkate almaktır.
Bazı uzmanlar, önümüzdeki yıllarda keskin ve sert hatlı otomobillerin, yumuşak hatlı otomobillerin yerini alacağını ve gelecekte çok daha fazla kişisel otomobil göreceğimizi iddia ediyorlar. Bu konuda neler düşünüyorsunuz?
Otomobil tarihinde araç dizaynı açısından dönem dönem farklı tercihler yapıldı. Örneğin bazen keskin, bazense yumuşak hatlar tercih edildi. Bu değişimin nedenini saptamak o kadar kolay değil Ama ben bunun “moda”yla ilişkili olduğunu düşünüyorum. Biz, “moda, yaşamamıza yardım eder” deriz. Ben gelecekte daha kişisel otomobillerle karşılaşacağımızı umuyorum. Ancak, keskin hatlı otomobillerin, yumuşak hatlıların yerini alacağını iddia edemem.
Gelecekte otomobillerin görünümü nasıl olacak?
Otomobil evrimi bizim istediğimizden çok daha yavaş gerçekleşiyor. Bu nedenle önümüzdeki dönemde gerçekleşecek değişimler hakkında konuşmak bence çok doğru değil. Ayrıca, bu konuda görüşümü açıklamam bizim müşterilerimize ve onların sırlarına zarar verebilir.
Uzmanlar, elektronik endüstrisinin, geleceğin otomobillerinde çok daha önemli rol oynayacağı iddia ediyorlar. Sizin bu konudaki tahminleriniz nelerdir?
Ben, elektonik endüstrisinin, geleceğin otomobillerinde çok önemli rol üstleneceği görüşüne katılıyorum. Örneğin çip kartlar, anahtarların yerlerini alacak. Bu konuda yeni Renault Laguna’ya bakabilirsiniz. Bizim 1994 yılında tasarladığımız konsept otomobili Sensiva’da da elektroniğin önemli rolünü görebilirsiniz. Bu otomobilin lastikleri patentlidir. Bu lastiklerin tırtıllarının altına sensor içeren çapraz bantlar yerleştirilmiştir. Bu sensorler yüzeyin koşullarını algılıyor ve bunları bilgisayara iletiyor. Bilgisayar bu bilgileri değerlendiriyor ve buna göre vites, direksiyon ve hız için ideal ayarlamaları gerçekleştiriyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?