Indesit,
2 günde bir Hotpoint mağazası açıyor. BİM'in market açma hızı 24
saatten daha kısa. DiaSA’nın 2012 hedefi, neredeyse her gün bir mağazaya
denk geliyor. Çilek Mobilya her hafta, Enza Home ise daha kısa zaman
aralıklarıyla yeni bir satış noktasına kavuşuyor. Colin’s her ay 6, LC
Waikiki ise her ay 5 yeni mağazayla tüketiciye ulaşıyor. Sadece onlar da
değil... Perakendenin tüm alanlarında baş döndürücü bir hızda
mağazalaşma var. Uzmanlara göre bu hız yarışı önümüzdeki günlerde de
sürecek. En önemlisi “hem hızlı hem kârlı olmak” her zamankinden daha
fazla önem kazanacak. Son günlerde perakende sektörü her zamankinden
daha hareketli. Hazır giyimden ev tekstiline, mobilyadan beyaz eşyaya
kadar her alanda mağazalaşma yanşı sürüyor. Rakiplerin ataklan, ekonomik
konjonktür, pazar dinamikleri ve tüketici talepleri, bu hızı besleyen
faktörler arasında öne çıkıyor. Mağazalaşma yarışının en hararetli
olduğu sektörlerin başında, organize perakende ve hazır giyim geliyor.
Organize perakendede yıllık mağaza açma ortalaması 150-200’ü buluyor. Bu
sayı indirim market segmentinde yılda 250-300’e kadar çıkıyor. Örneğin
organize perakendenin lideri BİM yılda 400 mağaza açıyor. DiaSA 225,
Migros ise 70’in üzerinde yeni mağazayla tüketicisine ulaşıyor.
Migros’un 2012 hedefinde 100’ün üzerinde yeni mağaza açmak var. Hazır
giyimde ise yıllık ortalama hız 60 mağaza. Pazardaki şirketler hem kendi
mağazalarını açarak, hem bayilik vererek büyüyor. Colin’s bu alanda
yılda 72 mağaza ile “en hızlı mağazalaşan şirket” koltuğunda.
Mobilyadaki markalar her ay 2-3 mağaza, ayakkabıdaki oyuncular ise ayda
ortalama bir mağaza açıyor. Mobilyada ipi göğüsleyen şirket, sektör
ortalamasının 3 katı hızla mağazalaşan Enza Home. Peki bazı sektörlerde
her gün, bazılarında haftada bir mağaza açan, rakiplerini açık ara
farkla geçen “en hızlıların” ortak özellikleri neler? Bu hızı nasıl
yönetiyorlar? Karşılarına çıkan risklerle nasıl baş ediyorlar? İşte
hızlıların sırları...
Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
SEKTÖRÜN EN HIZLILARI Aslında perakendenin her alanında mağazalaşma yarışı tüm hızıyla
sürüyor. Ama belli sektörler var ki buralardaki rekabet daha çetin...
Her yıl binlerce marketin açıldığı organize perakende bu alanlardan
biri. Organize perakendenin en hızlısı BİM. Yılda ortalama 350400 mağaza
açan BİM, aynı zamanda pazarın da açık ara lideri. Üstelik bu yeni
mağaza sayısına ise sadece yurtiçinde ulaşıyor. Aslında sadece BİM
değil, organize perakendenin bütün oyuncuları son derece hızlı. İndirim
mağazacılığından çıkarak “süpermarket odaklı” büyüme stratejisi
benimseyen Migros, yılda en az 100 mağaza hedefiyle yoluna devam ediyor.
Mobilyanın en hızlıları ise Yataş’ın yeni mobilya markası Enza Home ve
Çilek Mobilya. Yılda 52 mağaza ile sektör ortalamasından 2 kat daha
hızlı mağazalaşan Çilek Mobilya’nın stratejisini, genel müdür Muzaffer
Çilek, şöyle anlatıyor: “Kurulduğumuz günden itibaren sadece Türkiye’yi
değil, uluslararası pazarları hedefleyen bir marka olduk. Konsept
mağazacılık anlayışımız ile mağazalaşma çalışmalarımızı sürdürüyoruz.
Ülkemizi ve dünyanın diğer ülkelerini bölgesel anlamda değerlendirip,
pazar araştırmalarının sonuçlarına göre mağaza açıyoruz. Ülkenin
kültürünü, tüketici tercihini ve yaşam tarzını da çok iyi analiz etmeye
çalışıyoruz.”~
NASIL YÖNETİYORLAR
“HESABI DİKKATLİ YAPARIZ”
“Mağaza açmak kolay ama kapatmak zor” diyen Ceyo Genel Müdür Yardımcısı
Naki Kolsuz, stratejilerini söyle anlatıyor: “Mağaza kapatmak prestij
kaybıdır. Bu nedenle çok dikkatli hesaplar yapmaktan yanayız.
Kriterlerimiz; tüketici talebi, rakiplerin konumu, sirket olarak düzenli
biçimde yürüttüğümüz saha araştırmaları ve sermayemizdir. Corner’lar
yeterli değilse mutlaka orada olmayı tercih ederiz.”
“SADECE HIZ YETMEZ”
Boydak Holding Bayi Yapılandırma ve Perakende İş Geliştirme Müdürü
Oğuzhan Severcan, sadece hızın yeterli olmadığını söylüyor ve ekliyor:
“Tüketicimizin bize ulaşabileceği her noktada olmayı istiyoruz.
Teknolojinin devreye girmesiyle artık mağaza sayısı değil verimliliğin
ön plana çıkacağı bir döneme girdik. Biz de bu eğilimleri öngörmeye ve
buna uygun mağazalar açmaya odaklanıyoruz.”
“MASTER LİSTELER VAR”
Taç ve Linens’ın büyüme politikasını ise Linens Genel Müdürü Erkmen
Onbulak anlatıyor: “Linens’te master listelerimiz ışığında yıllık büyüme
planlarımızı belirliyoruz. Lokasyonlar hem istatistiki hem kalitatif
veriler göz önünde bulundurularak veriliyor. AVM projeleri de
hedeflerimizdeki öncelikleri değiştirebiliyor. Taç tarafında ise bayi
tabanlı ilerlediğimiz için büyüme hızımız çok daha yüksek.”
“PAZARA BAKARIZ”
LC Waikiki’deki uygulamayı Tema Mağazacılık Yurtiçi Mağazalardan Sorumlu
Genel Müdürü Gordon Bullock anlatıyor: “Ayda ortalama 5 mağaza
açıyoruz. Franchise ve bayilik vermiyoruz. Hızımızı bulunduğumuz veya
yer almayı planladığımız pazarların şartlarına göre ayarlıyoruz. En
temel kriterimiz pazar ihtiyaçları. Mağaza açarken rakiplerimizin
yarattığı sinerjiye çok fazla bakmıyoruz.”
“HEDEFİMİZ CADDELER”
Takı sektöründeki oyunculardan So Chic’in stratejisini Sezgin Group
Genel Müdür Yardımcısı Fehmi Kurdik şöyle açıklıyor: “Takı sektöründe
yoğun bir rekabet yaşanıyor. Farklılaşmak ve markanızı güncel tutabilmek
çok önemli. Mağazalaşma stratejisinde hız ve doğru lokasyon önem
taşıyor. İkisini bir araya getiren model ise cadde mağazaları. Biz de
buna odaklanıyoruz."
HANGİ SEKTÖR DAHA HIZLI
EN HIZLILAR ORGANİZEDE
Organize perakendenin oyuncuları, en hızlılar arasında. Sektörde her yıl
binlerce mağaza açılıyor. Büyüklerin yıllık ortalaması ise 150-200
mağaza.
MOBİLYADA HIZ SABİT
Mobilya sektörünün genelinde hemen hemen aynı rakamlar var. Markaların neredeyse tamamı ayda 2-3 mağaza açıyor.
HAZIR GİYİMİN ORTALAMASI 60
Sektördeki önde gelen oyuncuların yılda en az 50-60 mağaza açtığı
görülüyor. Sektörde kendi mağazasının yanı sıra, bayilikle büyüyenler de
var.~
AYAKKABIDA AYDA 1 MAĞAZA
Ayakkabı perakendecileri de istikrarlı büyümeyi tercih ediyor.
Rakiplerin performansı benzer. Her marka ayda ortalama 1 mağaza açıyor. Tabloyu görmek için görsele tıklayın.
HIZLILARIN ORTAK ÖZELLİKLERİ
Mağazalaşmada hızlı davrananların ortak özelliklerinin başında kaliteli
insan kaynağı, güçlü tedarik altyapısı, güçlü sermaye, ileri teknoloji
ve yüksek tüketici talebi geliyor. “Tedarikteki gücün” hızlı mağazalaşma
için çok önemli olduğunu söyleyen Koçtaş Genel Müdürü Alp Önder
Özpamukçu, “Ürünlerimizin yüzde 85’ini yerli üreticiden temin ediyoruz.
Türkiye’nin her yerinden 600’e yakın tedarikçiyle çalışıyor olmamız
mağaza açma sürecimizde bize pozitif olarak yansıyor” diyor. Kaliteli
insan kaynağı ise hızlıların diğer ortak noktasını oluşturuyor, Çilek
Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek, bu konuda şunları söylüyor: “İnşaat
ve dekorasyon çalışmasına başladığımız bir mağazayı 30 gün içinde
tamamlayıp açıyoruz, Bunun için kendi bünyemizde çok güçlü bir ekibimiz
var, Konuyla ilgili partnerlerimiz de konseptimize vakıf oldukları için
bize hızlı bir şekilde çözüm üretebiliyor.” Ceyo Genel Müdür Yardımcısı
Naki Kolsuz ise güçlü sermayeye dikkat çekiyor: “Bugün bir mağaza açmak
için yaklaşık 300 bin TL düzeyinde yatırım gerekiyor, Hiç az değil,
Yılda ortalama 6-7 mağaza açıyoruz, Bunları yapabilmek için güçlü bir
sermaye gerekiyor.” DiaSA’nın hızı ise franchising ile büyümesinden
geliyor, DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, “Sadece hız
üzerine değil, kârlılık üzerine bir strateji yürütüyoruz, Hız
dinamiğimiz, franchise sistemimizden kaynaklanıyor, 2011’in sonunda
mağazalarımızın yüzde 37’si franchise id.”
YENİLERİN BÜYÜK YARIŞI
Hızlıların pazardaki konumlarınagörülüyor. Organize perakendenin lideri
olan BİM’in yılda 400 mağazayla “hız liderliğini” de elinde tutması buna
iyi bir örnek. DiaSA da yayılma hızıyla dikkat çeken büyüklerden. DiaSA
Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, “Biz ‘Dia franchise’ sistemiyle
girişimcilere işin bir parçası olma fırsatı veriyoruz. Ama sadece rakam
sorgulanmamalı. İyi hizmet, iyi kalite ve iyi ürün fiyatı da çok önemli
bir rekabet avantajı” diyor. Bazı sektörlerde ise küçükler ve yeniler
daha hızlı yol alıyor. Yataş’ın henüz 2 yaşındaki mobilya markası Enza
Home buna iyi bir örnek. Mobilyadaki oyuncular genelde yılda 24 mağaza
açarken, Enza’da bu rakam 3 katına çıkıyor. Bu stratejiyi Yataş Satış
Genel Müdür Yardımcısı İsmail Müftüoğlu şöyle anlatıyor: “Hızımızı,
potansiyel olan lokasyonlar ve yeni açılan AVM’leri takip ederek
belirliyoruz. Lokasyon, nüfus, alışveriş caddeleri ve AVM’ler temel
kriterlerimiz arasında.” Liderden daha hızlı olanlara bir diğer örnek
yapı market zinciri Tekzen. Şirket, özellikle son 3 yıldır agresif
biçimde büyüyor. 2011’de 22 mağaza açan şirketin 2012 hedefi 25 mağaza
daha açmak. Indesit de pazarın hızlı küçüklerinden. Indesit Company
Satış Direktörü Turgay Dağ, “1.000 adet olan mağaza sayımızı 2016 sonuna
kadar iki katına çıkarma kararı aldık. Önümüzdeki 5 yıl içinde 1.000
mağaza daha açacağız. Bu da her iki günde bir yeni bir Hotpoint mağazası
açacağız demek oluyor. Hotpoint mağaza sayımız önümüzdeki yıllarda daha
da artacak” diyor.~
YAVUZ EROĞLU / COLIN’S İCRA KURULU BAŞKANI
DAHA FAZLA TÜKETİCİYE ULAŞIYORUZ
YILDA 70 MAĞAZA AÇIYORUZ
Colin’s olarak yurtiçinde ve yurtdışında ayda ortalama 6 mağaza
açıyoruz. Bu da yılda 70’in üzerinde yeni mağaza demek. 2012’de de
toplam 70 mağaza açmayı hedefliyoruz. Yayılım planımız uzun dönemli
stratejik planlarla belirleniyor. Pazar ve ülkelerin ekonomik koşulları,
fırsatlar ve pazar yayılım planı değerlendirilerek açılışlar
gerçekleştiriliyor. Bizim için her pazarın stratejik planı var. Açılacak
mağazalar pazar potansiyeli, gelen AVM projeleri, cadde fırsatları,
yatırım şartları ve yapılan fizibilite çalışmalarına göre belirleniyor.
HIZLI OLMAK NE GETİRİYOR?
Hızlı mağazalaşmayla gelen marka ulaşılabilirliği beraberinde marka
bilinirliğini de artırıyor. Daha fazla tüketiciye ulaşıyoruz. Başarılı
projelerle yatırımcıların da ilgisini çekip bir sonraki projeler için
fırsat da yaratabiliyoruz. Tabii hızlı olmanın riskleri de var. Her
açılış bir projedir. Her projenin de kâr getirmesi gerekiyor. Mağazayı
devraldığınızda pazar henüz hazır değilse beklenen cirolar hemen
gelmeyebiliyor. Ama fizibilitesi sağlam yapılmış bir projeyle takip eden
periyotlarda başarı mutlaka yakalanıyor ve mağaza kârlı oluyor. Nadiren
de olsa beklenti karşılanamaz ise mağaza kapatılıyor veya başka bir
lokasyona taşınarak yeniden projelendiriliyor."
HIZ NASIL AYARLANIYOR?
Mağazalaşma hızı belirlenirken gözetilen kriterlerin başında tüketici
talebi, pazar dinamikleri ve rakiplerin konumu geliyor. Indesit Company
Satış Direktörü Turgay Dağ, “Hızımızı, pazar şartları ve şirket
stratejimiz etkiliyor. Örneğin 2011’de Doğu Avrupa pazarında yüzde 8,2
büyüdük ve bu büyümenin en az 3’te 1’lik bölümü Türkiye’den geldi. Bu
yüzden de Türkiye’ye daha da çok yatırım yapma kararı aldık” diyor.
Vestel Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül, ilk kriterin
pazardaki talep olduğunu söylüyor: “Hızımızı tüketim eğilimlerini
dikkate alarak belirliyoruz. Pazar araştırmalarından faydalanarak
potansiyeli belirliyor ve aksiyona geçiyoruz.” Ayakkabı Dünyası Yönetim
Kurulu Üyesi Fatih Ak-bacakoğlu ise “Rakiplerimizi baz almıyoruz. 5, 10
ve 20 yıllık plan yapıyoruz. Konjonktüre ve tüketiciden gelen taleplere
göre hızımızı belirliyoruz” diyor. Beymen Genel Müdürü Elif Çapçı,
“Mağaza sayısı, potansiyele ve hedeflenen bölgelerde uygun mağaza
alternatifinin ortaya çıkmasıyla belirleniyor. Lokal bazı pazarları,
pazarı bizden daha iyi tanıyan partnerlere veriyoruz. Yeni format
olacaksa kendimiz ilerliyoruz” şeklinde konuşuyor. Linens Genel Müdürü
Erkmen Onbulak ise şunları söylüyor: “Hem Linens hem Taç, özgün
perakende iş modeline sahip. Rakiplerimizi de göz önünde bulunduruyoruz
ancak iş modellerine öykünmüyoruz.”~
HIZLI OLMAK AVANTAJ MI?
Hızlı olmak, beraberinde birçok avantajı da getiriyor. Bunlardan en
önemlisini ise “müşteriye ilk ulaşan olmak” oluşturuyor. Vestel
Şirketler Grubu İcra Kurulu Başkanı Ömer Yüngül, avantajları şöyle
özetliyor: “Artık rekabet avantajının yakalanması sadece fiyat ve ürün
kalitesi alanlarında değil, müşteriye ulaşma hızıyla da sağlanabiliyor.
Biz de dağıtımdaki gücümüzden en yüksek verimlilikte faydalanıyoruz.”
Yataş Satış Genel Müdür Yardımcısı İsmail Müftüoğlu da onunla aynı
fikirde. “Hızlı mağazalaşmak, tüketiciye doğru lokasyonlarda doğru
konseptle ulaşmamıza ve bir adım önde olmamıza neden oluyor.” Tema
Mağazacılık Yurtiçi Mağazalardan Sorumlu Genel Müdürü Gordon Bullock,
hızın avantajlarını, “Pazar payımızı, müşteri memnuniyetimizi artırıyor.
Yeni iş olanakları sağlıyor” şeklinde özetliyor. Indesit Company Satış
Direktörü Turgay Dağ ise “Asıl önemlisi kontrollü mağazalaşmaktır.
Amacımız mağaza sayımızı her geçen yıl kontrollü bir şekilde artırarak
tüketiciye daha yakın olmak” diyor. Desa Genel Müdürü Burak Çelet’in
yorumu ise şöyle: “Markanın bilinirliği ve tüketicinin verdiğiniz
hizmeti deneyimleme noktası artıyor. Satışlar da artıyor.”
İHSAN ATEŞ / DEFACTO YÖNETİM KURULU BAŞKAN YARDIMCISI
BU HIZDA BÜYÜMEYE DEVAM EDECEĞİZ
HER HAFTA BİR MAĞAZA
2011 yılı boyunca her hafta yeni bir mağaza açtık ve yıl sonunda mağaza
sayımız 134’e ulaştı. Su an itibarıyla mağaza sayımız 138. Ayrıca
yurtdışında 17, yurtiçinde 351 corner’ımız var. Franchise vermiyoruz. Bu
yıl da yeni mağazalarla büyümeye devam edeceğiz. Bu yıl yurtiçi ve
yurtdışında 26 milyon TL’lik yatırımla 35 yeni mağaza hedefimiz var.
Rusça ve Arapça konuşulan ülkeler ağırlıklı olmakla birlikte İngiltere,
Almanya, Çin ve Hindistan öncelikli pazarlarımız.
İŞİN SIRRI NEREDE?
DeFacto olarak önümüzdeki 5 yıl için stratejik planlarımızı belirledik.
Faaliyet göstereceğimiz ülkelerin gayri safi milli hasıla rakamlarına
bakıyoruz. Kişi bası yıllık gelirin 11 bin dolar olduğu potansiyel
ülkelerdeki yeni AVM projelerini inceliyoruz. Söz konusu ülkelerin
perakende pazarını araştırıyoruz. İK, finans sistemi, lojistik
kapasitelerine bakıyoruz. Kararlarımızı bu verilere göre alıyoruz.
Mağazalaşırken nitelikli personelin seçimi, eğitimi ve ihtiyaca yönelik
kadronun oluşturulması büyük önem taşıyor. Hızlı mağazalaşmanın en büyük
artısı, hedef kitlenizin size kolayca ulaşmasını sağlamak.”
RİSKLERİ DE VAR
Hızlı mağazalaşmanın en önemli dezavantajını ise kârı riske atmak. Kendi
alanında en hızlı olanlar, bu riski bertaraf etmek için farklı
stratejiler uyguluyor. Çünkü asıl hedef hem kârlı hem hızlı olabilmek...
Ayakkabı Dünyası Yönetim Kurulu Üyesi Fatih Akbacakoğlu, şu risklere
dikkat çekiyor: “Hızlı olmak hem sermaye hem operasyon açısından risk
taşır. Mağazanın istediğiniz ciroya gelmesi için belli bir süreye
ihtiyaç var. Bu süreci tolere edebilecek finansal yapıda olmanız şart.~
Hızlı ama plansız büyümek yerine yeterli hızda ama sağlam büyümek daha
iyi.” DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez Somoza, “Eğer hızlı mağaza
açılışı yapıyorsanız, işin kârlılığını riske atıyorsunuzdur. Bu nedenle
mağaza açılış planımızı ihtiyatla yapıyoruz” diyor. Koçtaş Genel Müdürü
Alp Önder Özpamukçu, “En büyük dezavantaj altyapının eksik veya yetersiz
olması olabilir” derken, Desa Genel Müdürü Burak Çelet, “Yetersiz
değerlendirmeyle yanlış mağaza açılması mevcut yapıya zarar verir”
şeklinde konuşuyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?