Gaziantepli Oba Grubu makarna üretiminde dünyada 2’nci, Türkiye’de ise 1’inci sırada. Bugüne kadar yurt dışı ağırlıklı büyüdüklerini söyleyen Oba Makarna’nın CEO’su Alpaslan Özgüçlü, yeni dönemde iç pazarda büyümeye odaklanacaklarını belirtiyor.
Gaziantep’in önemli aileleri arasında yer alan Özgüçlü Ailesi, 11 yıl önce ekonomik kriz nedeniyle kapanan Oba Makarna’yı satın aldı. Aile, o dönem zor günler yaşayan markayı yeni yatırımlarla güçlendirdi. Bu sayede kısa sürede hedefini yakalamayı başardı. Oba Makarna, Türkiye’nin en fazla ihracat yapan 145’inci şirketi olurken, en büyük 500 sanayi kuruluşu arasında da 262’nci sıraya yükseldi. Oba Grup’un cirosu ise 750 milyon TL’ye, ihracatı ise 563 milyon TL’ye ulaştı. Ailenin ikinci kuşak temsilcisi ve Oba Makarna’nın CEO’su Alpaslan Özgüçlü, küllerinden yeniden doğan Oba’yı ve hedeflerini şöyle anlatıyor:
KRİZDE
KAPANDI “OBA Makarna 50 yıl önce rahmetli Selahattin Öztahtacı tarafından
kuruldu. 80’li yıllarda pazarda lider iken 2000’lerde yaşadığı kriz sonrasında
kapılarını kapattı. 2005’te Oba’nın hem marka ismini hem de üretim tesisi satın
aldık. Üretime tekrar başlayınca tesis yeterli gelmediğinden ve teknolojisi
eski olduğundan yeni yatırım yaptık. Günlük 80 ton olan kapasiteyi 1.000 tona
çıkardık. Bugün 1.500 ton buğday kırma ve günlük 1.000 ton makarna üretimiyle
Türkiye’nin 1’inci dünyanın ise 2’inci en büyük makarna firması olmanın
gururunu yaşıyoruz.
NASIL
BAŞARDI? Makarna işine Türkiye’de ilk başladığımızda iç pazarda sektörü 1-2 firmanın
domine ettiğini tespit ettik. Biz de kendimize öncelikle yurt dışı pazarda
büyüyüp, oradan elde ettiğimiz tecrübe ve bilgi birikimiyle yurt içi pazara
yönelme hedefi koyduk. Şimdi ise yeni
dönemde hedefimiz yurt içi pazar payımızı daha da artırmak. Bu nedenle geçen
yıl, yurt içi pazarda marka bilinirliğimizi artırmak için pazarlama
yatırımlarına ağırlık verdik. 2017’de de bunu sürdürüp yüzde 9 olan pazar
payımızı önceki yıla göre yüzde 20 oranında artırmayı hedefliyoruz.”
ÜRETİMİ
NEDEN MUŞ’A TAŞIDI
Yatırım
teşviklerinde 6’ncı bölgede yer alan Muş’a son dönemde hazır giyim ve
konfeksiyon yatırımcılarının ilgisi arttı. Sungu Tekstil de uzun yıllar
İzmir’de konfeksiyon üretimi yaptıktan sonra maliyetlerin yüksekliği nedeniyle üretimini
Muş’a taşıdı. Sungu Tekstil’in yönetim kurulu başkanı Baykal Akarsu, Muş’ta SGK
primlerinin karşılanmasından, vergi indirimine kadar çok fazla avantajın
olduğunu belirterek, neden taşındıklarını şöyle anlatıyor:
“CAZİBE
MERKEZLERİNDEN BİRİ” “Muş, cazibe merkez iller arasında yer aldığı için 500 bin
TL’nin üzerindeki yatırımlar destekleniyor. Biz de 2006-2015 yılları arasında
İzmir’de konfeksiyon üretimi yaptıktan sonra maliyetlerin yüksekliği nedeniyle üretimimizi
Muş’a taşıdık. Bu sayede bugün dünyaca ünlü markalara üretim yapan bir işletme
haline geldik.
“İSTİHDAMI
ARTIRACAĞIZ” Şu anda Muş’ta 100 kişiyi istihdam ediyoruz. 2017 yılında bu
sayıyı 250 kişiye çıkarmayı hedefliyoruz. Muş’ta ulaşım, güvenlik sıkıntısı yok.
Yüzde 60’ı genç bir nüfus var. Personel sıkıntısı yok, siz çalışmak istediğiniz
sürece sizinle çalışmak istiyorlar.”
Başkanın
ajandasında ne var?
PLANLARI ERTELEDİK,KUR ARTIŞINDAN KORUNAMIYORUZ”
Denizli’de
2015’te 2 bine yakın şirket kapandı. Şehir tarihinde ilk kez kapanan şirket sayısı
yeni açılan firma sayısını geçti. 2016’ın ilk 9 ayda ise kapanan şirket sayısı
700’ü buldu. Denizli’nin ihracatında da gerileme var. 2014’te 3,1 milyar dolar
ihracat yapan Denizli’nin ihracatı 2,7 milyar seviyesine gerileyerek 4 yıl
öncesi seviyesine geri döndü.
Denizli
Sanayi Odası Başkanı Müjdat Keçeci, yaşanan son ekonomik gelişmelerin kentteki iş
dünyasının planlarını ertelemesine neden olduğunu belirtiyor. Ani şekilde
yükselen yabancı para birimleri karşısında kendilerini tam olarak
koruyamadıklarını belirten Keçeci, şu anda Denizlili sanayicilerin üzerinde
çalıştıkları tek konunun risk yönetimi olduğunu belirtiyor. Keçeci’nin
Denizli’ye yönelik tespitleri ve 2017 ajandasının öne çıkan başlıkları şöyle:
KUR
ARTIŞI NASIL ETKİLEDİ?
Kur
artışı konusunda Denizlili şirketler olarak hedging operasyonlarına öncelik
versek de ani hızlı ve beklenmedik şekilde yükselen yabancı para birimleri
karşısında bu enstrümanlarla da kur artışlarından tam olarak korunamıyoruz. Ancak
her şeye rağmen hedging operasyonlarına ağırlık verdiğimizi söyleyebiliriz.
“PLANLAR
ERTELENDİ”
Yaşanan
son ekonomik gelişmeler, Denizli iş dünyasının gelecekle ilgili uzun vadeli
stratejik planlarını erteledi. Denizlili sanayicilerimiz yakın bir tarihte
yatırımla ilgili herhangi bir proje düşünmüyor. Şu anda üzerinde çalışılan tek proje,
şirketlerin risk yönetimiyle kendilerini daha sonraki yıllara taşıyabilme
çalışmaları.
ÖNCELİK
ENDÜSTRİ 4.0
2017
ajandamızın en önemli başlıkları arasında yatırım, ihracat, eğitim ve en
önemlisi de endüstri 4.0 yer alıyor. Önümüzdeki dönemde en çok ihtiyaç
duyduğumuz şeyin yatırım ve hatta dijital sanayiye uygun bir yatırım olduğu
kanaatindeyiz.
“2017
ÇOK ZOR GEÇECEK”
“YENİ
YATIRIM YOK” Şu anda Denizli’de büyük ve önemli bir yatırım söz konusu değil. 2017
gerçekten her yönüyle aşılması, yaşanması, geçinilmesi zor ve meşakkatli bir
yıl olacak. Bu nedenle herkesin kendi çapında tedbirli ve dikkatli olması
gerekiyor.
ANADOLU’DA
E-TİCARET EN ÇOK NEREDE ARTTI?
4
MİLYONU ANADOLU’DA Türkiye’de yaklaşık 10 milyon kişinin online alışveriş
yaptığı biliniyor. İstanbul’da 6 milyon internetten alışveriş yapan kesim
varken Anadolu’da 4 milyon kişi internetten alışveriş yapıyor. Peki Türkiye’de
son 6 ayda internetten alışveriş en çok hangi şehirde arttı? Bu sorunun
yanıtının İstanbul olduğunu düşünüyorsanız yanılıyorsunuz.
YALOVA
VE MARDİN 400’e yakın online alışveriş sitesiyle anlaşması olan Avantajix’in
verilerine göre Türkiye’de son 6 ayda internetten alışverişin en fazla arttığı
şehir yüzde 156’lık artışla Yalova oldu. Yalova’dan sonra son 6 ayda
internetten alışverişin en fazla arttığı ikinci şehir ise yüzde 106’lık artışla
Mardin. Manisa, Düzce, Konya, Elazığ, Kırıkkale, Ordu, Erzurum ve Niğde’de de e-ticaretin en
fazla arttığı şehirler arasında.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?