"Bazı meslekler ortadan kalkacak"

25.07.2016 15:19:040
Paylaş Tweet Paylaş
"Bazı meslekler ortadan kalkacak"
HALİL AKSU GELECEKHANE KURUCUSU
Şirketlerin hangi sektörde, hangi ölçekte olursa olsun dijitalleşmeye ve yapay zeka devrimine yeterince hazır olmadığı ortada. Aslında dijitalleşme her alanda büyük fırsatlar sunuyor. Araştırma ve bilişim dünyasının saygın isimlerinden Halil Aksu, GelecekHane adlı bir şirket kurdu, burada dijitalleşme ve yapay zeka alanına odaklandı. Aksu’yla yapay zekanın dijitalleşmedeki rolünü konuştuk. Aksu’nun söyledikleri özetle şöyle: 

İMKANSIZI MÜMKÜN KILIYOR

Yapay zeka, düz mantık programlardan farklıdır. Yapay zekanın özelliği, programın öğrenmesi, belli bir süre sonra tanımlı veya kendinin geliştirdiği kurallara göre karar verebilmesidir. Bu alanda son yıllarda çok önemli gelişmeler oldu. Veri miktarının artması, bulut bilişimi sayesinde kapasitenin ve performansın neredeyse sınırsız hale gelmesiyle birlikte imkansız gibi görünen işler mümkün hale geldi. 10-20 yıl sonrasını düşündüğümüzde yapay zeka iyice gelişmiş olacak. Çocuklarımız onu sıradan bir arkadaş gibi görecek, onunla sohbet edecekler. İşlerimizde, evlerimizde, ofislerimizde birtakım görevleri yapay zeka sistemleri üstlenecek. Bazı meslekler yavaş yavaş ortadan kalkacak ama yeni istihdam alanları oluşacak.
DİJİTAL DE DÜNYALILAŞIYOR
Dünya dijitalleşmekte, dijital dünyalılaşmakta… Önümüzdeki 20 yılda dijital daha çok konuşulacak. Ondan sonra daha çok biyoteknoloji ve genetik biliminin konuşulacağını öngörüyoruz. Zaten bu bilimlerin ve sektörlerin gelişimi tümüyle dijital teknolojilerin gelişimiyle mümkün olacak. Şirketler yapay zekaya henüz hiç hazır değil. İlkokuldaki çocuklar daha hazır. X jenerasyonu ve daha ileri yaşlarda olanlar, bu teknolojiye adaptasyon konusunda çok zorlanacak. Oysa yapay zekanın nimetlerinden yararlanamayan şirketler pek de zeki olamayacak.
MÜŞTERİ DENEYİMİ
Tüketici için yapay zeka, görünmez bir teknoloji. Müşteri deneyimi hoş tasarlanırsa bu teknoloji arada kaybolur ve hayatı kolaylaştıran bir hale gelirse, tüketici anında sahip çıkar, kullanır. Kim akıllı telefonuyla bir ‘kankası’ ile konuşur gibi konuşmak istemez ki? Kim birtakım angarya işlerinin yapay zeka tarafından halledilmesini istemez ki? Konforumuz artacak, yazmak yerine konuşacağız, pek yakında düşünce gücüyle sipariş vereceğiz, filmimizi seçeceğiz, müziğimizi dinleyeceğiz. Tüketici için aslolan deneyimdir. Yapay zeka, görüntü işleme, ses tanıma, konuşulanı anlama kabiliyetleri vadediyor.


NE BAŞLATTIM?
NUSRET KAYHAN APAYDIN / VİKO BY PANASONIC CEO’SU
“DOKUNMATİK TEKNOLOJİ DAVRANIŞSAL HALE GELDİ”
Viko by Panasonic CEO’su Nusret Kayhan Apaydın, yaşanılan her anın online hale geldiğini söylüyor ve bu kapsamda köklü değişimlerden bahsediyor. Apaydın, şirketinin yaşadığı dijital dönüşümü şöyle anlatıyor:
HİPER BÜTÜNLEŞİK MİMARİ “Gerek iş süreçlerimizde gerekse ürünlerimizde dijital dönüşümü yansıtan sonuçlar elde edebiliyoruz. Hiper bütünleşik mimariyi tercih etmemiz bunun açık bir örneği. Dijitalleşme günlük hayatımıza bu denli girmişken zamanın ruhunu iyi anlamak ve iyi entegre olmak oldukça önemli.
DOKUNMATİK DAVRANIŞLAR Örneğin artık 2-3 yaşındaki çocuklar dahi dokunmatik teknolojiyi davranışsal hale getirmiş durumda ve TV ekranlarındaki görüntüyü parmaklarıyla büyütüp küçültebileceğini düşünüyor. Dijitalleşmenin getirdiği bu değişimi iyi yorumlamak ve inovasyona dönüştürmek çok önemli.
IŞIK AYARI Tıpkı akıllı telefonlardaki gibi vücudumuzdaki kapasitif enerjiyi kullanarak çalışan Novella S Slider Dimmer adlı elektrik anahtarı, bizim bu değişime karşı ortaya koyduğumuz inovatif yaklaşımın sonucu. Novella S Slider Dimmer, üzerinde parmağın aşağı yukarı kaydırılabilmesi özelliğiyle ışığı istenilen seviyede ayarlamayı sağlıyor. Dokunmatik teknolojiyi elektrik anahtarı üzerinde deneyimleme konforu sunuyoruz. Enerji tasarrufu yapma şansı da veriyoruz.”

ÖNERİ PANOSU
BURAK TANSAN BCG TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ VE YÖNETİCİ ORTAĞI
“DİJİTAL BECERİLERİNİZİ GÜÇLENDİRİN”
“Türkiye’de dijital dönüşüme daha önceden ve daha çok yatırım yapan bankalarda kârlılık verimlilik diğerlerine kıyasla daha yüksek. Türkiye’de dijitalleşme ilk olarak alternatif dağıtım kanallarının en optimal olarak kullandırılmasıyla başladı. Dijital kanalların geliştirilip en iyi müşteri deneyiminin sağlanması temasıyla devam ediyor. Bu dönüşümün kalıcı olması için dijitalleşme kökten olmalı ve tüm operasyonları ve süreçleri kapsamalı. BCG’nin Perakende Bankacılıkta Mükemmeliyet Raporu REBEX’e göre bu müşteri deneyimini önemli ölçüde iyileştiren bankalar, müşteri başına gelirde rakiplerinden yüzde 50 daha verimli.”

ÖGET KANTARCI GİTTİGİDİYOR GENEL MÜDÜRÜ
“BAŞKÖŞEMDEKİ UYGULAMALARIM” “Yoğun programımı organize etmek için ‘Calendars 5’ uygulamasını, dünyada ve Türkiye’deki gelişmeleri takip ettiğim Freemium RSS uygulaması ‘Feedly’yi, gün içinde kartvizitleri telefonumun kamerasıyla rehberime kaydedebildiğim ‘CamCard’ uygulamasını etkin olarak kullanıyorum. Ayrıca spor hayatımın önemli bir parçası. Bu nedenle egzersiz ve beslenme takibi yaptığım FitWell, sık seyahat ettiğim için Uber, TripAdvisor, Yelp tercih ettiğim diğer uygulamalar. Kitap olarak Mark Raskino ve Graham Waller’in birlikte yazdığı ‘Digital to the Core: Remastering Leadership for Your Industry, Your Enterprise and Yourself’ kitabını önerebilirim.”

TRENDLER
WILLIAM BILL 
DENIS 
ULUSLARARASI 
ANİMASYON 
DANIŞMANLIK 
GRUBU KURUCU 
ORTAĞI
DİJİTALLEŞMEYLE GELEN DEMOKRASİ 

Uluslararası Animasyon Danışmanlık Grubu Kurucu Ortağı William Bill Denis, geçen ay Bursa Eskişehir Bilecik Kalkınma Ajansı’nın düzenlediği 2. Anadolu Animasyon ve Çizgi Film Yarışması ve Festivali için Türkiye’deydi. Denis, dijitalleşmenin animasyon alanında global olarak bir demokratikleşmeye neden olacağını söylüyor ve yaşanacakları şöyle anlatıyor: 
ÜST DÜZEY KENTLİLER ARTIYOR 2020 yılına dek 7,3 milyardan fazla cihazın birbiriyle bağlantılı olacağı tahmin ediliyor. Bunlar evde, iş yerinde, televizyonda, tiyatroda ve arabada olacaklar. Bilgi, iletişim ve eğlence için kullanılacaklar. Önümüzdeki 15 yıl içinde tüm dünyada 1 milyardan fazla üst düzey kentli olacak. Bu segmentteki nüfusun özel bir değerlendirmeye ihtiyacı var. Tüm bunlar dijitalleştirme için bir meydan okuma olacak. Ancak bu dijital ortamda animasyonların sunduğu fırsatlar sonsuz.
YENİ KARAKTERLER ARANIYOR
Animasyon, özellikle dersliklerde öğrenim gereçleriyle bağlantılı olarak bilginin yayılmasını artıracak. Dünyada dijitalleşmeyle bağlı bir çok insanın, yeni eğlence materyallerine, yeni hikayelere ve yeni karakterlere giderek artan ihtiyacı ve iştahı bulunmakta. Her şey tam bu noktada başlıyor. Eğer çekici karakterlerle ilgili bir hikayeniz varsa dijitalleşme cazip olan her şeye ve platformlara ulaşılmasını sağlayacak.
İÇERİK İYİ OLSUN YETER Hepimiz özel efektlerle yüklenmiş ve muhteşem görünen 3 boyutlu animasyonlu filmleri seyretmişizdir. Fakat iyi bir hikaye ya da ilginç karakterler olmayınca filmler iş yapamamıştır. Mesele içeriğin iyi olması. Dijitalleşme iyi içerik yaratıcılarına ihtiyaçları olan fırsatları demokratik şekilde sunacak.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


YAZARIN DİĞER YAZILARI TÜMÜNÜ GÖRÜNTÜLE

Yorum Yaz