Akbank Analitik Bölüm Başkanı ATTİLA BAYRAK, finansın yapay zekaya yoğun bir ilgisi olduğunu söylüyor...
Akbank olarak analitik dünyadaki yolculuğumuzun temellerini, 2005 yılında başlayan veri madenciliği çalışmalarımızla attık. 2015 yılında ise veri madenciliği, modelleme, optimizasyon gibi çalışmalarımıza, büyük veri ve yapay zeka çalışmalarını da ekledik. Bu alandaki çalışmalarımızı aralıksız ve hızlandırarak sürdürüyoruz. Büyük veri terimini kısaca yapısal ve yapısal olmayan, metin, ses, resim gibi farklı formlarda ve çok büyük montandaki verileri içeren kaynakların bütünü olarak tanımlayabiliriz. Çok büyük veri, hızlı veri ve çeşitli verinin bir araya gelmesi ve anlamlandırılması amacıyla yapılan altyapı ve analitik çalışmalarını ise büyük veri analitiği çalışmaları olarak adlandırabiliriz. Büyük veri analitiğiyle ileri analitik çözümleri finans sektöründe etkin bir şekilde kullanarak, temel bankacılık süreçlerinin dönüşümünü, teknoloji performansının yükseltilmesini, yeni gelir yaratıcı iş çözümlerinin oluşturulmasıyla beraber iş sonuçlarımıza olan etkinin maksimize edilmesini amaçlıyoruz.
KATMA DEĞER YARATIYOR
Sektörümüzde ürün ve hizmetlerin şube, çağrı merkezi gibi fiziksel kanallardan, mobil, internet bankacılığı gibi dijital kanallara geçişiyle birlikte hızlanan büyük veri analitiği ve yapay zeka uygulamalarının verimli kullanımı daha da büyük bir önem kazandı. Bu iki gelişim alanı uzun süredir gündemimizde olmasına rağmen son zamanlarda hayatlarımızın önemli bir parçası haline gelmiş durumda. Finansın bu noktada yapay zekaya ilgisi çok yoğun. Bugün artık bankacılığı, yatırımlarımızı, birikimlerimizi etkileyen yapay zeka, bankalara özellikle de mutlu müşteri tecrübesinde önemli bir fark katıyor. Yapay zeka, hem müşteri hem banka için katma değerini her geçen gün artırıyor. Türkiye’de bankacılık teknolojilerinin gelişiminde öncülük yapan bir banka olarak yapay zeka ve büyük veri analitiği konularında da sektörümüze liderlik etmeye devam ediyoruz. Bu alanda son 10 yıldır yaptığımız yatırımlarımız bize müşteri deneyimi ve iletişimi konularında gelişim ve değer kattı. Bugün artık müşterilerimizden aldığımız anlık geri dönüşleri de dikkate alarak yeni analitik ve teknolojik projelere yönelmiş durumdayız. 9 bine yakın satış personelimiz, anlık olarak almaları gereken satış ve pazarlama aksiyonlarıyla ilgili yapay zeka yardımıyla yönlendiriliyor ve bu şekilde de 14 milyonu aşkın müşterimiz için anlık olarak en iyi ürün ve hizmetleri sunabiliyor.
PEK ÇOK YENİLİK SIRADA
Yaşadığımız son yarım yüzyıla baktığımızda teknolojinin insanlık tarihindeki en hızlı gelişimini yaşadığını görüyoruz. Bilimkurgu filmlerine konu olan teknolojilerin çoğu, şimdi günlük hayatımızın bir parçası. Yapay zeka da bu gelişimin en gözde, dikkat çekici oyuncusu diyebiliriz. Üzerinde titizlikle çalışılması gereken, gelişim alanı neredeyse sınırsız, tanımsız bir alan. Yapay zekayla beraber finans sektöründe bizi bekleyen pek çok yenilik var. Dijital kanallarımızda ses ve görüntü yardımıyla ürün ve hizmetlerin yönetilebilmesinin yanı sıra müşteri deneyiminin kusursuz hale getirilmesiyle beraber tamamıyla insan bağımsız bankacılık süreçlerinin geliştirilmesi önemli bir bakış açısının yolunu açtı. Öte yandan sektör özelinde sahtecilik, dolandırıcılık gibi konularda da bankacılığı koruyan ileri analitik algoritmalar geliştirilmeye başlanmış durumda. Hem müşterilerimiz hem de kurum bakış açısıyla kazan- kazan senaryolarının yoğun şekilde yaşanacağı bir dönemin eşiğindeyiz.
ALTIN DEĞERİNDE VERİLER
Yapay zeka, müşterilerimizi ve hayatımızı etkilediği gibi kurumlarımızı da şekillendiriyor. Yapay zeka algoritmaları, makine öğrenme ve derin öğrenme algoritmalarıyla beraber, büyük veri analitiğinin büyük kısmını oluşturuyor. Büyük veri analitiği, bizlere müşterilerimizi daha yüksek kalitede analiz edebilme ve ihtiyaçlarına göre daha uygun çözümler sunabilme fırsatı veren çok önemli teknolojik bir gelişme. Müşterilerden elde edilen veriler ve teknolojik gelişmelerin sağladığı olanaklar, büyük veri analitiği kullanılarak optimum çözümlerin geliştirilmesini sağlıyor. Bu da bize, tam da müşterilerimizin istediği, onların ihtiyaçlarını daha iyi bir şekilde karşılayacak ürün ve hizmetler geliştirmemizi sağlayan altın değerinde veriler sağlıyor. Ülkemizde de yeni teknolojilere hızla adapte olan, teknolojiyi kullanan genç bir nüfus bulunuyor. Akbank olarak biz de teknolojik altyapımızı, bu genç nüfusun finansal ihtiyaçlarını en iyi şekilde karşılamaya yönelik olarak oluşturduk. Yapay zeka özelinde baktığımızda yakın bir tarihe kadar çoğu makine öğrenme yaklaşımı, insan davranışlarını matematiksel formüllere uydurarak benzetmeye çalışmaktaydı. Bugün geldiğimiz noktada, derin öğrenme algoritmaları insan beyninin işleyişini taklit eden, kompleks sinir ağlarını kullanıyor. Böylece sinir ağlarıyla beraber kendi kendine öğrenen matematiksel algoritmalar oluşturularak, iş kararlarına destek büyük veri analitikleri hayata geçirilebiliyor. Yapay zeka algoritmaları, kredi tahsis süreçlerinden şubede müşteri karşılama akışına, müşteri kayıplarını engellemekten operasyonel verimlilik çalışmalarına kadar birçok noktada bize geri besleme veriyor. Müşterinin bankacılık yolculuğunun şekillendirilmesi, temas noktalarındaki ideal akışların kurgulanması ve müşteri yolculuğunun tahmin edilmesini içeriyor. İleri analitik yaklaşımlar sayesinde, çok karmaşık problemleri çok küçük veya çok büyük örneklemler üzerinde çalışarak daha büyük hassasiyetle çözebiliyoruz. Örneğin, müşterilerimizin yatırım hassasiyetlerine göre yatırımlarının yönlendirilmesinden, kart harcamalarına göre avantajlar sunulmasına, hangi lokasyondaki şubeden en uygun hizmeti alacaklarına kadar geniş bir yelpazede yönlendirebiliyoruz.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?