KOBİ’ler
son 10 yıldır radarda! Hem kârlı hem potansiyeli yüksek bu alanda
bankalar, bugüne kadar önemli getiri elde etti. Şimdiyse sıra finans
sektörünün geri kalanında... Son dönemde sigortadan leasinge, finans
sektöründe adeta bir KOBİ seferberliği yaşanıyor. Müşterilerinin önemli
bölümü KOBİ’lerden oluşan faktoring ve leasing, yeni çözümlerle işlem
hacmini artırmak hedefinde. Sigorta sektörü sigortalı KOBİ sayısını
gelişmiş ülkeler seviyesine taşımayı planlıyor. Bireysel emeklilik
şirketleri ise işveren katkılı sözleşmeler portföyünü KOBİ’lerle
büyütmek istiyor.ürkiye’de işletmelerin önemli bir bölümü küçük ve orta
ölçekli şirketlerden oluşuyor. Toplam rakamın 2 milyon adet üzerinde
olduğu tahmin ediliyor. Bu büyük topluluğu ilk keşfedenlerden biri
bankacılık sektörü olmuştu.. Başta krediler olmak üzere KOBİ’lere uygun
ürün ve hizmetlerini çeşitlendiren bankaların bu çabaları, “bankalı”
KOBİ nüfusunu son 10 yılda önemli ölçüde artırdı. Şimdi ise sırada
bankacılık dışı finans var. Son yıllarda sigorta, bireysel emeklilik,
faktoring, leasing gibi alanların da radarında KOBİ’ler olduğu
görülüyor. Doğası gereği uzun yıllardır zaten KOBİ’lerle çalışan
faktoring ve leasing sektörlerinde hedef daha fazla hacim yaratmak.
Bireysel emeklilik şirketleri ise işveren grup emeklilik ve gruba bağlı
emeklilik sözleşmelerini artırmayı planlıyor. Bu kapsamda KOBİ’lerin
katkısının büyük olacağı düşünülüyor. Sigortacıların hedefinde
halihazırda yaklaşık yüzde 15 düzeyinde olan sigortalı KOBİ sayısını,
gelişmiş ülkelerin seviyelerine taşımak var. BES'DE KURUMSAL ÖNCÜ OLDU
Türkiye’de bireysel emeklilik bireysel sözleşmelerle büyüyor. Emeklilik
Gözetim Merkezi’nin 6 Temmuz 2012 tarihli verilerine göre, sektördeki
toplam fon büyüklüğünün sadece yüzde 26’sını işveren grup emeklilik ve
gruba bağlı emeklilik sözleşmeleri oluşturuyor. Yapı Kredi Emeklilik
Genel Müdürü Taylan Türkölmez, bu pay içerisinde ağırlığın KOBİ’lerde
olduğunu söylüyor ve şöyle devam ediyor: “KOBİ ağırlıklı olarak
değerlendirilebilecek gruba bağlı bireysel sözleşme sayısı, toplam
bireysel emeklilik sözleşmelerinin yaklaşık yüzde 20'sine ulaştı."
AvivaSA CEO’su Meral Eredenk, kurumsal katılım tarafında sözleşmelerin
özellikle son yıllarda arttığına işaret ediyor. İlk 500 kuruluştan gelen
katılımlarla, sağlanan büyümenin, küçük ve orta boy işletmelerin
kurumsal ürün ve hizmetlere ilgi göstermesine ön ayak olduğunu söylüyor.
Eredenk gelişimi şöyle anlatıyor: “KOBİ’lere yönelik ilk dönem
çalışmalarda, bankaların maaş müşterilerine sunduğu bireysel planlardan
daha avantajlı, fakat kurumsal planlar kadar özel şartlar içermeyen
paketler bulunuyordu. O dönemde sunulan ürün ve hizmetlerle, ilgi
artırıldı.~
Sonraki dönemde emeklilik şirketlerinin uzmanlaşan ve büyüyen kurumsal
projeler bölümleriyle gerçek anlamda KOBİ’lere yönelik çalışmalar
yapılmaya, firmalara özel finansal danışmanlık hizmetleri verilmeye
başlandı. Ardından firma ölçeğine ve beklentisine uygun ürünler ve
kurumsal modeller hazırlanıp geliştirildi. KOBİ’lerin katılım düzeyi
artırıldı.” Yakın gelecekte BES’in KOBİ’lerin insan kaynakları
uygulamalarında daha fazla yer alması, vergi avantajına yönelik yeni
düzenlemelerle daha çok kullanılması bekleniyor. Taylan Türkölmez,
zamanla KOBİ portföyünün daha da gelişeceğini, özellikle devlet
katkısına bağlı olarak bu gelişimin hızlanacağını söylüyor ve ekliyor:
“Gelecek 5 yılın sonunda, geçen zaman içerisindeki gelişim referans
alındığında KOBİ portföyünün toplam portföy içerisindeki payının yüzde
25 civarında olacağını öngörüyoruz."
FAKTORİNGİN BÜYÜK HEDEFİ
KOBİ’ler faktöringin en önemli hedef kitlesini oluşturuyor. BDDK
verilerine göre 2012’nin ilk çeyreğinde faktoring şirketlerinin müşteri
sayısı 68 bin düzeyinde. Sektör bu rakamı 2014 yılına kadar 100 bine
taşımayı hedefliyor. Fiba Faktoring Genel Müdürü Oya Yüksel, “Her
müşterinin 5 alıcıdan olan alacaklarıyla işlem yapsak bu 500 bin işletme
anlamına geliyor” diyor. Net bir veri olmamakla birlikte faktoring
şirketlerinin portföylerinde yer alan müşterilerin yüzde 70’ini
KOBİ’lerin oluşturduğu tahmin ediliyor. Yeni dönemde büyümenin
KOBİ’lerden geleceğine işaret eden Oya Yüksel, şunları ekliyor: “Bence
sektörün en önemli sorunu yeteri kadar tanınmıyor olması ve yanlış
algılanması. Faktoring ürününü kullanmayan çok firma ve sektör var ve
bizim hedefimiz onlara ulaşıp faktoringi ve avantajlarını tanıtmak.
Bunun için yılda 5-6 bin müşteri ziyareti yapıyoruz. Ziyaret ettiğimiz
firmalardaki aktivasyon oranımız yüzde 23. Bu oranı artırmaya
çalışıyoruz. Oran arttıkça daha çok KOBİ’nin faktöringden yararlandığını
göreceğiz.” TEB Faktoring Genel Müdürü Çağatay Baydar, bu yıl sektörde
yüzde 20 büyüme öngördüğünü söylüyor. “KOBİ ve alt segmente daha fazla
odaklanmaya başladık. Müşteri adayını yerinde ziyaret edip nakit
ihtiyacına en geç 30 dakikada cevap vererek KOBİ’lerimize çözümler
sunuyoruz. Türkiye ekonomisinin lokomotifi olan KOBİ’lerin faktoringi
sevmesini sağladığımız takdirde, 2 yıl içinde sektördeki müşteri
sayısını 65 binden 100 bine çıkarabileceğimize inanıyoruz. Bu konudaki
hedefimiz KOBİ’lere daha çok hizmet vererek müşteri tabanımızı yüzde 35
genişletmek” diyor.
LEASİNG YENİ ÜRÜNLE BÜYÜYECEK
Finansal kiralama, KOBİ’lerin sıkça kullandığı bir finansal ürün.
Finansal Kiralama Derneği (Fider) Başkanı Bülent Taşer, “Mevduat
toplayan kurumlar olmaları nedeniyle sıkı kurallara bağlı olarak
faaliyet göstermek zorunda olan bankaların finanse edemedikleri küçük
ölçekli şirketlerin yatırım harcamaları, leasing şirketleri tarafından
finanse ediliyor” diyor. Halihazırda leasingin KOBİ’lere sağladığı pek
çok avantaj var. Örneğin varlığa dayalı bir finansman aracı olduğu için
mali yapısı çok güçlü olmayan şirketlerin bu aracı kullanabilmeleri
diğer finansal araçlara nispeten daha kolay. Diğer yandan leasing ile
kullanılan kredi, yatırım kredisi özelliklerine uygun. Vadesi uzun, geri
ödeme şekli kullanan şirketin sektörünün özelliklerine uygun olarak
belirlenebiliyor ve geri ödemeler genellikle sabit oluyor. Bülent Taşer,
yeni düzenlemelerle birlikte gelecek yeni ürünlerin de KOBİ’lere büyük
fayda sağlayacağını söylüyor. Leasing kullanan KOBİ sayısının bu sayede
artacağına işaret ediyor. Bugün leasing müşterilerinin yüzde 90’ını KOBİ
niteliğindeki işletmeler oluşturuyor. Bülent Taşer, işlem hacminin
yüzde 80’ninin de KOBİ’lere yapıldığını söylüyor. “Toplam kiracı sayısı
43 bin adet olup bu işletmelerin yaklaşık 39 bini KOBİ niteliğinde” diye
konuşuyor. Yapılan projeksiyonlar, 2016 sonunda sektörün 131 bin adet
kiracıya ulaşacağına işaret ediyor. Bu kiracıların yüzde 90’ının KOBİ
olacağı tahmininden hareketle 2016 sonunda sektörün, sözleşmesi devam
eden 118 bin adet KOBİ niteliğinde kiracısı olacağını öngörüyor. ~
MUSA ÜLKEN / ANADOLU SİGORTA GENEL MÜDÜRÜ
SİGORTA SON 3 YILDA HERAKETLENDİ
YENİ ÖZEL ÇÖZÜMLER
Türkiye ekonomisindeki ağırlığını giderek arttıran KOBİ’lerin, büyük,
küçük her türlü riske karşı varlıklarını ve faaliyetlerini kesintisiz
devam ettirebilmesi çok önemli. Bunun için, KOBİ’lerimize ihtiyaç
duyacakları sigorta desteğinin sağlanması amacıyla sigorta sektöründe
özellikle son 3 yılda önemli bir hareketlilik var. Örneğin biz
işletmelerin tüm sigorta ihtiyaçlarını tek bir poliçe altında topladık.
Avantajlı fiyatlarıyla sektörlere göre farklılaşan özel paket ürünler
geliştirdik. PAZAR BÜYÜYOR
Son yıllarda KOBİ poliçelerindeki artış sektörü gerçekten umutlandırdı
ve yeni bir pazar oluştu. Yaşanan artışlara paralel olarak, KOBİ paket
poliçelerine verilen önem arttı ve ürünler
teminat bazında zenginleşmeye başladı. Ancak sigortalılık oranının hala
yeterli düzeyde olmadığını görüyoruz. Sektörde yapılan tahminler,
Türkiye’de KOBİ’lerin sigortalılık oranının yüzde 15-20 seviyesinde
olduğu yönünde birleşiyor. GELECEK PLANI
Sigorta şirketleri açısından fırsatlar devam ediyor. Sigortaya ilgi
duyan KOBİ’lerin sayısının artmış olmasına rağmen, hala pek çok KOBİ
finansal, poliçe kapsamındaki teminatlar konusunda yeterli bilgi sahibi
olmadığı ve sigorta bilinci yeterli düzeyde olmadığı için sigorta
yaptırmıyor. Önümüzdeki 5 yılda henüz sigorta ile tanışmamış bu kitleye
yönelmek, çok düşük olan sigortalılık oranlarının diğer dünya ülkelerine
yakın seviyelere yükseltilmesine imkan sağlayacak.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?