100 yıllık geçmişe sahip bir finansal model olan “barter” şirketlerin
tekelinden çıkıyor ve ilk defa TakasMerkezi.com ile
bireylere ulaşıyor. TakasMerkezi.com, genç Türk girişimcilerinin
de dünya çapında web projeleri çıkarabileceğini kanıtlamak
hedefiyle yayın hayatına başladı. Kuruluşu 2003 yılına
dayanan TakasMerkezi.com, binlerce kişinin her gün girdiği
bir siteye dönüşüne kadar neredeyse 5 yıl bekledi. 2008 yılına
yaklaşırken, çekirdek bir ekip bu fikri gerçeğe dönüştürmek
için çalışmaya başladı ve neredeyse bir yıl sonra sektöründe
önemli bir etkinlik olarak tarihe geçen Techcrunch –
Webrazzi Meetup’ta lansman yapma şansı bularak TakasMerkezi.com’u hayata geçirildi.
Basit ama inovatif bir fikir
Üç ay olmadan modeli eskiyen cep telefonları, okuyup
rafa kaldırdığımız kitaplar, izlediğimiz filmler, daha iyisini aldığımız
için çekmeceye kaldırdığımız elektronik cihazlar... Tüm
bu ürünleri yeniden değerlendirmek, yoğun yaşam temposunda
hepimizin ihmal ettiği ve unuttuğu bir alışkanlık. Oysa
bizim için bir değer taşılayan bu ürünler bir başkası için pekala
kıymetli olabilirdi.
Ortaya konan site, ürünlerin fiyatlandırılmasında para
değil puan kullanacak ve üyeler sattıkları ürünlerden topladıkları
puanlarla da birbirlerinin ürünlerinden dilediklerini alabileceklerdi.
Artık terkedilmiş bir ticaret modeli olan takasın sosyal
etkilerini de yanına alan site, ilk defa bireysel boyutta
“barter” yani “çoklu takas” iş modelini devreye soktu.
7-8 ay süren bir test yayından sonra, Mart 2009’da Takas-
Merkezi.com gerçek anlamda hizmet vermeye başladı. Başvurdukları
ilk yarışma olan Altın Örümcek 2008 web ödüllerinde
de, güçlü rakiplerini geride bırakarak, kendi kategorilerinde
birincilik kazandı.
O günlerde tamamen internet üzerinde yapılan tanıtım
faaliyetleri, barter’ın ülkemizde pek de bilinmeyen bir iş modeli
olmasına rağmen siteye yavaş yavaş ivme kazandırdı.
şu anda ise binlerce üye, binlerce ürünlük bir havuzda,
her gün onlarca işlem gerçekleştiriyor. Her üye için açılan bir
cari hesapla, bir işlem gerçekleştiğinde, ürün bedeli kadar
sanal para, alıcının hesabından satıcının hesabına geçiyor.
Ve bu sanal para sadece site içerisinden ürün almak için kullanı
labiliyor. Tabii ki site tüm bu hizmetler karşılığında bir komisyon
tahsil ediyor. Yani gerçek para sadece alıcılardan,
belirli bir oranda komisyon tahsilatı şeklinde devreye giriyor.
İnternet kullanıcıları, TakasMerkezi.com’da güvenle ve
sosyal bir etkileşimle, geleneksel tüketim anlayışına inat, eğ-
lenerek alışveriş yapıyor.
~ Türkiye çapında yayılacak
TakasMerkezi.com, belki de ilk defa e-ticaret siteleri arasında
franchising modelini uygulayan girişim oldu. Halihazırda
20’ye yakın bölgede franchising yapılanması tamamlandı.
Franchisee’ler, bulundukları bölgede tanıtım ve pazarlama
faaliyetlerini organize ederlerken, o bölgeden üyelerin
yaptıkları her satıştan oluşan komisyon gelirinden pay alıyorlar.
Her ne kadar internet, coğrafi sınırlamaların ötesinde bir
kavram olsa da, böylesine yeni bir iş modelinin kulaktan kulağa
ve direkt tanıtımlarla yayılması daha kolay görünüyor.
TakasMerkezi.com, birçok şehirde birden temsil edilme şansı da
yakalıyor.
İstanbul Sanayi Odası’nın TakasMerkezi.com’u bir Türk
teknoloji ürünü olarak tanımladığını ve 52 ülkenin dahil olduğu
teknoloji-proje havuzuna dahil ettiğini belirten sitenin
kurucu ortağı Önder Eren, dünyada TakasMerkezi.com
benzeri bir site olmadığının ve 52 ülkede birden benzer siteler
açmamak için hiçbir sebep bulunmadığının altını çiziyor.
Önder Eren, bu amaçla yatırımcı arayışına devam ettiklerini
söylüyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?