Sahte ürün sorunu
KOZMETİK
POTANSİYEL Dünyada kozmetik pazarının büyüklüğü, 2017’de tahmini olarak 500 milyar dolar olarak gerçekleşti. Türkiye’de 2016 yılında 8 milyar TL olan kozmetik pazarı, dünya pazarıyla kıyaslandığında çok küçük. Türkiye’nin potansiyeli olduğunu söyleyen Kurtsan Holding Yönetim Başkanı Aylin Kurt, “Tüketici ihtiyaçları iyi tespit edilip onlara uygun ürünlerle ulaşılırsa pazarı rahatlıkla büyütebiliriz” diyor.
BİTKİSEL Kozmetik pazarında son dönemin yükselen trendi bitkisel ürün grupları. Şu an yüzde 5 olan bitkisel ürün payının yüzde 10’lara ulaşması bekleniyor. Kurt, tüketicilerin bitkisel ürünlere ilgisinin her geçen gün katlanarak artığını, ancak sahte ürünlerin büyük bir sorun olduğunu söylüyor. Yalan vaatlerle bitkisel olmaktan uzak ürünlerin doğal ve bitkisel gibi satılmasının sektöre darbe vurduğunu belirtiyor.
PROBLEM Sektörün en önemli artısını, zincir parfümeri ve kişisel bakım mağazalarının çoğalması olarak açıklayan Kurt, şöyle konuşuyor: “En büyük sorun ise raflarda çok sayıda kalitesiz, yalan söylemli ürünlerin olması ve tüketicilerin bu ürünleri kullanıp zarar görmesi. Ancak bakanlığın yaptığı denetimlerin artması bizi umutlandırıyor.”
ÇAĞRI MERKEZİ
UMUT 2018'DE
ZOR YILLAR Son birkaç yıldır yaşanan olumsuz gelişmeler, çağrı merkezi sektörünü de etkiledi. Şirketler, tasarruf tedbirleriyle birlikte zorunlu olmayan yeni bir girişim içinde bulunmadı. Cazibe Merkezleri Programı kapsamında belirlenen 23 il için çağrı merkezleri özelinde özel desteklerin yıl içinde hayata geçirilmesi bekleniyordu ancak sürecin halen uygulamaya alınmaması nedeniyle bu beklenti 2018’e ertelendi.
İSTİHDAM 2017 yılında çağrı merkezi sektörünün sağladığı istihdam, 105 bin kişiye ulaştı. Bu rakamın 91 bini müşteri temsilcilerinden oluşurken pazar büyüklüğü ise 2017’de yüzde 13,3 büyüyerek 5,1 milyar TL oldu. 2023 yılı için sektörün hedefi, çalışan sayısının 200 bin kişiye ulaşması ve çalışan nüfusunun en az yüzde 1’inin çağrı merkezi çalışanı olması. DİJİTALLEŞME Gelişen teknolojiler ve uygulamaların yeni hizmet kanalları ve iş modellerini de beraberinde getirdiğini söyleyen Çağrı Merkezleri Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Metin Tarakçı, ”Önümüzdeki dönemde dijitalleşmeye paralel olarak basit işlemlerin dijital mecralardan yapılması yaygınlaşacak, çağrı merkezleri çözüm merkezleri olarak bu dönüşümün parçası olacak” diyor.
DİZİ
BÜYÜK POTANSİYEL
YÜKSELİŞ 2017 yılında 350 milyon dolarlık dizi ihracatı yapılan Türkiye’de, çok değil, 5 yıl önce bu rakam 100 milyon dolardı. Yapım şirketlerinin de ciro içindeki ihracat payı gün geçtikçe artıyor. Örneğin geçen yıl 300 milyon TL olan cirolarının içindeki ihracat payının yüzde 30 olduğunu belirten Ay Yapım CEO’su Kerem Çatay, “Yurt dışından elde ettiğimiz gelirle kârlı hale geliyoruz” diyor.
SÜRELER Bir dizinin yurt dışında talep görmesi için öncelikle Türkiye’de tutması gerekiyor. Ancak Türkiye’de 120 dakika olan diziler, yurt dışında yarıya bölünerek yayımlanıyor. 60 dakikalık diziler, rekabette daha avantajlı hale geliyor. Bu da aslında dizi sektörünün uzun yıllardır gündemde olan “uzun süre” konusunu tekrar gündeme getiriyor.
KISITLAMA Türk dizilerinin 600 milyon insana ulaştığını belirten Çatay, şöyle konuşuyor: “Başka ülkede olsa çok güzel kullanılırdı. Ama bizde RTÜK kuralları nedeniyle bazı kısıtlamalar söz konusu. Her şeyi mozaiklemek zorunda kalıyoruz. Türk şirketlerinin yurt dışında tanıtımı anlamında diziler daha iyi kullanılabilir. Bunun önünü açmak lazım.”
E-TİCARET
PAY ARTMALI
DÜNYADA E-Ticaret, Türkiye’de ve dünyada inanılmaz bir hızla büyüyen bir sektör. 2016 yılında dünyada 1,6 trilyon dolarlık e-ticaret yapıldı. 2017 yılı sonunda yüzde 20 büyümeyle bu rakamın 1,93 trilyon dolara ulaşması bekleniyor. 2016’da yüzde 8,5 olan e-ticaretin toplam perakende içindeki payının ise 2017 sonunda yüzde 9,6’ya çıktığı tahmin ediliyor.
HACİM Türkiye’de ise yıllık büyüme hızı yüzde 30’lar düzeyinde seyretmesine karşın e-ticaret hacmi henüz gelişmekte olan ülkeler düzeyinde bile değil. Rakamları paylaşan Avantajix.com Kurucu Ortağı Güçlü Kayral, “2016’da yüzde 3,5 olan e-ticaretin toplam perakende içindeki payının, 2017 sonunda yüzde 4-4,5 düzeyine, e-ticaret hacminin ise 40 milyar TL’ye ulaşması bekleniyor” diyor.
NE YAPILMALI? Sektördeki büyümenin önümüzdeki yıllarda da süreceğini belirten Kayral, 2018’de yapılması gerekenleri şöyle anlatıyor: “Perakende sektörü, e-ticaret ekosistemine daha fazla dahil olmalı. Türkiye’nin en büyük 100 perakende şirketinden 35’inin doğrudan kendilerinin yürüttüğü e-ticaret faaliyeti bulunmuyor. Ayrıca şirketlerin teknik altyapılarını gelişen teknolojiye uygun yenilemeleri gerekiyor. Mevzuatlarda da özellikle sınır ötesi e-ticareti teşvik edici düzenlemeler yapılmalı.
MADENCİLİK
HEDEF 15 MİLYAR DOLAR
PAZARLAR Maden sektörünün 2017 başında yıl sonu için ihracat hedefi 5 milyar dolar olarak açıklandı. Sektörün Ocak-Kasım 2017 verilerine göre yaklaşık 4 milyar 300 milyon dolar olarak gerçekleşen ihracat rakamları, yıl sonu hedefine büyük ölçüde ulaşılacağını gösteriyor. En fazla maden ihraç edilen ülkeler ise sırasıyla Çin, ABD, Belçika, İtalya ve İspanya oldu.
SORUN İstanbul Maden İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Aydın Dinçer, madencilik sektörünün en önemli probleminden birinin izin süreçleri olduğunu söylüyor. “İzin süreçlerinin uzaması, madenlerimizin ekonomiye kazandırılmasını geciktiriyor ve ihracat hızını yavaşlatıyor. Bu konudaki taleplerimizi kamu otoritesine iletmeye devam edeceğiz” diyor.
VİZYON Sektör olarak Türkiye ekonomisine yaklaşık 40 milyar dolar katkı sağladıklarının altını çizen Dinçer, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Yeni pazarlara erişmek, mevcut pazarlardaki payımızı artırmak ve ihraç birim fiyatlarımızı yükseltebilmek için markalaşmak en önemli hedeflerimiz arasında. 2023 hedefimiz olan 15 milyar dolar ihracat değerine ulaşmak için çalışmalarımızı sürdürüyoruz.”
LİMANCILIK
DÖNÜŞÜM BAŞLIYOR
PERFORMANS 2017 yılının ilk üç çeyreği, liman sektörü açısından olumlu geçti. İlk 9 aylık konteyner elleçleme rakamları, bir önceki yıla göre yüzde 10,6 artış gösterdi. 2016 yılında dünya konteyner gelişim oranı, bir önceki yıla göre yüzde 3,2 iken bu oran Türkiye’de yüzde 9,1 olarak gerçekleşti.
HEDEF 2017 rakamlarında bir önceki yıl elleçlenen toplam 430 milyon tonu geçmeyi düşündüklerini söyleyen TÜRKLİM Başkanı Mustafa Kenan Selçuk, “Küresel ekonomik dinamiklerin de etkisiyle eski gelişim oranlarını yakalayamıyoruz” diyor. 2018’de mevcut idari ve yasal sorunlara ek olarak küresel trendleri de takip etmeye devam edeceklerini söylüyor.
TRENDLER Selçuk, dünyada ekonomik modellerin değişim sürecinde olduğunu belirterek “Siber güvenlik sorununu, üretimin robotlaşma eğiliminden dolayı değişen tedarik zincirleri, iklim değişikliklerinden dolayı olası olumsuz senaryoların etkilerini, Bir Kuşak Bir Yol gibi küresel dinamikleri değiştiren projelerin ülkemize ve limancılığımıza etkilerini takip ediyoruz. Önümüzdeki 5 yıl, sektörümüz açısından önemli dönüşümler için bir hazırlık dönemi olacaktır” diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?