Hazır çorba

Hazır çorba kullanımı artacak, İstikrarlı büyüme...

25.10.2016 11:52:230
Paylaş Tweet Paylaş
Hazır çorba
PAZAR
Yaklaşık 12 milyon hanenin hazır çorba tükettiği Türkiye’de, hazır çorba pazarı her yıl büyümesini sürdürüyor. Sektör, 2015’te yüzde 7,3 büyüyerek 204 milyon TL’lik bir hacme ulaştı. Geçtiğimiz yıl Türkiye’de 13 bin 500 ton kuru çorba tüketildi. Yıllık 7 bin tonluk ihracatı olan sektörün en büyük pazarları ise Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Kuveyt, İran, Kuzey Afrika ve Orta Asya ülkeleri...
BİLGİ KİRLİLİĞİ
Sektördeki olumsuzlukların başında hazır çorbaların sağlıksız olduğu yönündeki bilgi kirliliği geliyor. Hâlbuki en etkin koruma yöntemi olan “kurutma” metoduyla hazırlandıkları için ürünlere herhangi bir koruyucu katkı maddesi eklenmiyor ve ürünler hava, nem ve ışığa karşı koruyan üç katlı ambalajlara doldurularak 2 yıla kadar dayanıklılığını koruyor.
BÜYÜME
Önümüzdeki 5 yıl içinde gıdanın Türkiye’nin en büyük sektörü olması bekleniyor. Bu büyümeden payını alacağı düşünülen hazır çorba sektörünün de 2016 sonunda yaklaşık yüzde 8’lik büyümeyle 220 milyon TL’lik hacme ulaşması öngörülüyor. MÜMSAD Başkanı Metin Yurdagül, “Çalışan kesimin artması, evlerde mutfakta geçen zamanın giderek azalması sonucunda hazır çorba gibi pratik ve hazır gıdaların kullanımını artıracaktır” diyor.

MAKARNA
SIKINTILAR SÜRÜYOR 
İHRACAT

Makarna sektörü, 2015’te iç pazardaki durgunluğa ek olarak dış pazarda da ciddi kayıplar yaşadı. 2015’te sektörün ihracatı hacim olarak yaklaşık yüzde 10, değer olarak ise yüzde 25’e yakın daraldı. İhracattaki değer kaybına uluslararası pazarda yaşanan fiyat rekabeti ve bazı sektör oyuncularının makarna üretiminde ekmeklik buğday kullanarak yarattıkları maliyet avantajını fiyat indirimlerinde kullanması neden oldu.
TÜKETİM
Makarnanın sağlıklı beslenme diyetleri içinde daha fazla kendine yer bulması ve makarnanın ana yemek olarak tüketiminin artmaya başlaması sektörün artıları arasında. Çizgi üstü pazarlama çalışmalarına yapılan yatırımın yetersizliği, bazı markalardaki kalite problemleri ve gıda kodeksine uygunsuzluk ise sektörü rahatsız eden sorunlar.
BEKLENTİ
TL’de yaşanan değer düşüşü devam ederse makarna ihracatının ancak 2014 yılı seviyelerini (742 bin ton) yakalaması bekleniyor. Sektörün 2016 sonunda ise hacim olarak yüzde 2 küçülmesi, değer olarak yüzde 3 büyümesi öngörülüyor. İç pazar değer büyüklüğünün de 1,5 milyar TL seviyesinde olması bekleniyor. Barilla Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Güneş Karababa, “Mevcut koşulları iyileştirecek yatırımlar yapılamazsa sıkıntıları aşmamız kolay olmaz. Değer algısını yükseltmemiz gerekiyor” diyor.

KAMP
HIZLA GELİŞİYOR
HACİM
Kampçılık sektörünün en gelişmiş olduğu ülkelerden biri olan ABD’de, sadece okulların kapandığı 2,5 aylık sürede sektör 24 milyar dolarlık bir büyüklüğe ulaşıyor. Türkiye’de ise okul çağındaki 18 milyon çocuğun yaklaşık yüzde 7’si kamp imkânlarından yararlanıyor. Yine de özel okulların ve buralarda eğitim gören öğrenci sayısının artmasıyla birlikte sektör, son 4 yılda yüzde 70’in üzerinde büyüdü.
İSTİHDAM
Sayıları 10 bini bulan kampların yüzde 90’ı devlet tarafından organize ediliyor. Sektör ekonomiye katkısının yanında istihdam da yaratıyor. Katılımcıların gıda, konaklama, ulaşım sektörlerinde ek istihdam yaratıcı etkileri görüldüğü gibi sektörün büyümesi üniversite öğrencilerine ve eğitimcilere yazın çalışma imkânı sağlıyor. Tüm bunların sonucunda sektörün bu yıl 1 milyar 100 milyon lira civarında bir ekonomi yaratması bekleniyor.
HEDEFLER
Sektörde bundan sonraki genişleme alanının okul dışı eğitim olması bekleniyor. Geleceğin Yıldızları Genel Müdürü Osman Gözet, “Çocuklar, eğitmenler ve ailelerle ihtiyaçlar ve global trendler üzerinde çalışmalar yaparak oluşturacağımız yeni içeriklerle farkı kitlelere ulaşmayı hedefliyoruz” diyor.~MEYVE SUYU HAZIR
“SAĞLIKLA” BÜYÜYECEK
DARALMA

Meyve suyu pazarı, 2015’te cirosal olarak yüzde 3’lük bir artış kaydetmekle birlikte volüm bazında yüzde 4’lük daralma yaşadı. Sektör yaklaşık 150 ülkeye ihracat yapıyor. İhracat son 5 yılda yaklaşık 2 kat artarak 200 milyon dolar seviyelerine yükseldi.
OTO KONTROL
Türkiye Meyve Suyu Endüstrisi Derneği (MEYED) Genel Sekreteri Ebru Akdağ, sektörün önündeki en önemli eksileri meyve üretimi ve tedarikinin gelişmesinin önündeki yapısal sorunlarla meyve suyunun sağlıklı beslenmedeki bütünleyici yerinin yeterince anlaşılmaması olduğunu söylüyor. MEYED tarafından yapılan oto kontrol sistemi kapsamında kalitenin ve tüketicinin korunması ise sektörün artıları artısı.
TREND
Türkiye’de kişi başına düşen ortalama yıllık meyve suyu tüketimi (9 lt.) henüz AB ortalamasından (22 lt.) oldukça düşük olsa da uzun dönemde pazarı büyümesi bekleniyor. Dimes Genel Müdürü Ozan Diren, “Bu büyümenin ana motoru, sağlıklı içecek grupları olacak. Markaya ve dağıtım ağına yatırım yapan ve portföyüne tüketicilerin beklentisi doğrultusunda çeşitlilik katan, tüketicilerin sağlığı ve beslenmesini gerçekten düşünen büyük üreticiler ayakta kalacak” diyor.

HAZIR BETON
HAREKETLİLİK BEKLENİYOR
LİDER

107 milyon metreküp hazır beton üretimiyle Avrupa’daki ülkeler arasında lider konumuna gelen Türkiye, dünyada ise üçüncü en büyük hazır beton üreticisi konumunda. Bugün 800’den fazla üreticisi ve 38 bini aşan istihdam hacmiyle inşaat sektörünün en temel kolu olan hazır beton pazarının cirosu, son 4 yılda yaklaşık yüzde 56 artarak 12 milyar TL’ye ulaştı.
DENETİM
Sektörün en önemli sorunu bir kısım üreticinin denetim dışı, kalitesiz üretim yapması. Beton kamyonlarının trafiğe çıkış saatleriyle belediyelerin hazır beton tesisleri için şehir içinde yer göstermemesi de diğer sorunlar arasında. Üretiminden sonra iki saat içinde yerine yerleştirilmesi gerektiğinden hazır betonun şehir dışındaki alanlarda değil, özellikle şehir içinde ruhsatlandırılması gerekiyor.
UMUTLU
Hükümetin bu yıl uygulamaya koyacağı yeni finansman modelleri ve TC Merkez Bankası’nın indirim kararlarının etkisini göstermesiyle birlikte inşaat sektöründe önümüzdeki 5 yılda ciddi bir hareketliliğin yaşanması öngörülüyor. Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB) Başkanı Yavuz Işık, “Tüm bu unsurlar hazır beton sektöründe de önemli bir canlanmanın ortaya çıkacağına işaret ediyor. Önümüzdeki 5 yılda miktar bazında yıllık yüzde 5 büyüme hedefliyoruz” diyor.

PİRİNÇ
YERLİ ÜRÜN PEŞİNDE
ÜRETİM

Türkiye’de çeltik ekimi ve üretimi son yıllarda artarak devam ediyor. 2000 yılında 58 bin hektar ekim alanında 350 bin ton üretim ve 6,04 ton/ha verim elde edilmişken 2012’de 120 bin hektar ekim alanında 880 bin ton üretim ve 7,35 ton/ha verim elde edildi. 2015 yılında ise 116 bin hektarlık alanda 820 bin ton çeltik üretimi gerçekleşti.
İTHALAT
Türkiye 1984 yılından beri çeltik ve pirinç ithalatçısı bir ülke. Ancak son yıllarda verilen destekler ve yurtdışı fiyatların yüksek seyretmesi, lokal üreticiyi teşvik etti ve alınan ilave tedbirlerle birlikte yerli üretim sürekli yükseldi. 2014 yılında pirinç ithalatı 192 bin 768 ton olurken 2015’te pirinç ithalatı bir önceki yıla göre yüzde 60 azalarak 119 bin 835 ton oldu.
İHTİYAÇ
2016 sonunda Türkiye’de 850 bin ton çeltik üretimi karşılığı olarak 510 bin ton pirinç üretimi gerçekleşeceği tahmin ediliyor. Pirinç tüketimin yüzde 25-30 oranında ithalata dayandığını vurgulayan Pirinç Değirmencileri Derneği (PDD) Başkanı Birol Kocaman, “Ciddi şekilde üretim artışına ihtiyacımız var. Üretim artışı hem dışarıya döviz ödenmesini engelleyecek hem halkımızın daha kaliteli ve sağlıklı pirinç tüketimini sağlayacak” diyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz