Türkiye, kredi kartıyla yoğun olarak 90’lı yılların başında tanıştı. İlk
dalga, bankaların tüketiciyi bu yeni ürünle tanıştırdığı, her bankanın
kendi markasını yarattığı dönemdi. 2000’li yıllarda gelişim hızlandı. Bu
dönemde bankalar teknolojiye büyük yatırım yaparak kredi kartı ile
sundukları hizmetlerin kapsamını genişletti. Sadakat programları ile
penetrasyon arttı. İş, yüksek hacimli ve maliyetli hale gelince rekabet
büyük bankalar arasına kaydı. “İkinci dalga” diye nitelendirilen bu
dönemde daha küçük ve orta ölçekli bankalar, yeni yatırım yapmak yerine
büyük bankalarla işbirliğine gitti. Ortak kart platformları oluştu.
Pazar 5 markanın hakimiyetine girdi.
Şimdiyse “Üçüncü dalganın” ayak sesleri geliyor. Bankaların farklı
tüketici ihtiyaçlarını gözeterek segmentasyona gidecekleri bu dönemde,
rekabetin boyutu da değişecek. “Üçüncü dalgada bankalar, yeni ürün ve
servislerini yeni kategoriler yaratarak sunacak. Kredi kartı pazarında
yapı, yeniden çok markalı hale gelecek. Puan ve taksit gibi faydalar
artık kredi kartlarının jenerik özellikleri haline gelmiş durumda. Yeni
dönemde tüketicinin kredi kartı tercihini, katma değer yaratan
özellikler ve ek hizmetler belirliyor. Bankalar da bu doğrultuda
kartlarını çeşitlendiriyor. Pazarda puan yerine mil biriktiren uçuş
kartları, işletmelere özel avantajlar sağlayan ticari kartlar, tarım,
eğitim gibi farklı sektörlerin ihtiyaçlarını gözeten sektörel kartlar,
ödeme seçeneklerini artıran esnek kartlar, gençler ya da emekliler gibi
nüfus gruplarını hedefleyen kredi kartları gibi kategoriler oluşmuş
durumda. Bu kategorilerde hacimler hızla büyürken gelecekte çeşitliliğin
daha da artması bekleniyor.
SON 5 YILA DİKKAT!
Aslında kredi kartları pazarında en hızlı gelişim son 5 yılda yaşandı. 5
yıl önce pazarda toplam 30 milyon kredi kartı vardı. Bu sayı bugün 50
milyona yaklaşmış durumda. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Mine Könüman,
bundan 5 yıl önce Akbank’ın kredi kartları portföyünde sadece Axess
olduğuna işaret ediyor. Son 5 yıllık süreçte hem kart sahibi adedi hem
kart ürünü adedinde çok ciddi artışlar sağladıklarına işaret eden
yönetici, “Kredi kartı adedimiz 4,8 milyona ulaştı. 2002’de yüzde 8
olan ciro pazar payımız ise yüzde 13,4’e yükseldi” diye konuşuyor.
Benzer gelişimi diğer bankalarda da görmek mümkün. Yapı Kredi Genel
Müdür Yardımcısı Nazan Somer, Yapı Kredi’nin bugün 8 milyona yakın olan
kart sayısının, 2005’te 5,6 milyon seviyelerinde olduğunu söylüyor. İş
Bankası’nda rakamın 3 milyondan 5 milyona çıktığı görülüyor. Garanti
Ödeme Sistemleri Genel Müdürü Mehmet Sezgin ise son 5 yılda yüzde 60’a
varan oranda büyüme kaydettiklerine işaret ediyor.
Bugün pazardaki rekabete yön veren büyük ölçekli bankaların dışında, bu
bankaların markalarını kullanan orta ölçekliler tarafında da önemli bir
gelişim var. Örneğin Garanti Bankası’nın Bonus markasını kullanan
Denizbank, bugün 1,4 milyonluk kart adedi ile yüzde 3,1 düzeyinde pazar
payına sahip. Nisan 2008’de Garanti ile işbirliği yapıp Şeker Bonus ile
pazardaki yerini alan Şekerbank’ın da çok kısa sürede 170 bin adetlik
kart portföyüne ulaştığı görülüyor. PORTFÖYLER GENİŞLEDİ
Ağustos 2010 verilerine göre kredi kartları pazarında öne çıkan 3 banka
Garanti, Yapı Kredi ve İş Bankası olarak sıralanıyor.Kart sayısına göre
bu 3 bankanın kredi kartı markaları, toplam pazarın yüzde 65’ine sahip.~
Segmentasyon bazlı ürün çeşitliliğinin öncüsü de yine bu bankalar. Son 5
yılda hepsinin özellikle bireysel kredi kartı portföylerini hızla
büyüttüğü görülüyor. Mehmet Sezgin, Garanti Bankası’nda segmentasyonun 3
bölüm altında toplandığını, yeni ürünlerin bu kapsamda tasarlandığını
söylüyor ve ekliyor:
“Birinci grupta hepsi bonus kazandıran fakat özellikler olarak
birbirinden farklılaşan kredi kartları var. Money Card, Altın Bonus gibi
alt markalarımız da bu grupta yer alıyor. Yine bu grupta Bonus kulüp
kartlarımız, Çevreci Bonus, Aynalı Bonus, Şeffaf Bonus gibi
tasarımlarıyla öne çıkan kartlarımız mevcut. Ayrıca temassız ödeme
imkanı sunan Bonus Trink grubumuz var. İkinci grupta gelir seviyesine
göre segmentasyon yapıyoruz. Burada da Shop&Miles, American Express
gibi kartlarımız bulunuyor. Son olarak kişiye özel segmentasyon ile
çıkardığımız ürünler var. Flexi kart bu ürünlerden biri.”Yapı Kredi
portföyünü, World ana markası altında genişletiyor. Nazan Somer,
bankanın stratejisini şöyle özetliyor:“Bireysel kart mimarimiz altında
yer alan Play, adios, adios Premium ve Crystal kart ile farklı
segmentasyon, hayat tarzı, ihtiyaç ve motivasyonlara yönelik bir
pazarlama stratejisi izliyoruz. Örneğin Play ile genç segmente hitap
eden ilk ve en kapsamlı kredi kartı programını yarattık.”
REKABET NEREDE YÜKSEK?
Bankaların geniş portföylerinden de anlaşılacağı üzere kredi kartlarında
çeşitlilik önemli bir noktaya ulaşmış durumda. Pazarda bugün her biri
farklı ihtiyaçları hedef alan onlarca kredi kartı var. Ancak özellikle
birkaç kategoride rekabetin şimdiden kızıştığı görülüyor. Bunların
başında segmentasyon çalışmalarının ilk örneklerinden biri olan uçuş
kartları geliyor. Bu alanda Garanti, Yapı Kredi, İş Bankası ile birlikte
Akbank’ın da hissedilir ağırlığı var. Pazarda 6 ayrı segmentte farklı
ürünleriyle rekabet eden Akbank, uçuş kartları tarafında Wings markası
ile önemli bir çıkış yakaladı. Rekabetin çok yoğun olduğu bir diğer
alan, genç kitleyi hedefleyen segment. Burada da Akbank Exi26, Yapı
Kredi Play, Denizbank pasoBonus, Finansbank GO markalı kredi kartlarıyla
öne çıkıyor. İş Bankası da İş’te Üniversiteli adını verdiği hizmet
paketi içerisinde Maximum markalı kartlarını gençler için ek
avantajlarla sunuyor Dikkat çeken bir diğer alan ulaşımda kullanılan
kredi kartları. Burada son dönemde en büyük çıkışı İDO ile işbirliği
yapan Denizbank yakaladı. Denizbank Kartlı Ödeme Sistemleri Pazarlama
Grup Müdürü Enis Tuna, bu işbirliği ile sadece Türkiye’nin değil
dünyanın ilk deniz mili biriktiren kredi kartı olan Sea&Miles’ı
yarattıklarını söylüyor ve ekliyor: “Temassız ödeme imkanı sunan bu
kart, alışverişlerde biriken millerin deniz otobüsü ve feribot
seferlerinde bedava yolculuk olarak kullanılmasına imkan
tanıyor.”Temassız ödeme sistemleri tarafındaki rekabette Halkbank’ın da
adı geçiyor. Son dönemde bireysel bankacılık yatırımlarını hızlandıran
banka, KGS özellikli kredi kartlarıyla fark yaratıyor.
TİCARİDE ORTA ÖLÇEKLİLER GÜÇLÜ
Yeni dalgayla gelen kategori yarışında, ticari kredi kartları tarafında
orta ölçekliler hızlı. Örneğin Denizbank yüzde 40 gibi yüksek bir pazar
payıyla bu kategoride lider banka konumunda. Enis Tuna, KOBİ’lere
yönelik İşletme Kart ürünü ile sektörde ilk kez 4 farklı ürünü tek bir
kart ile sunarak büyük fark yarattıklarını söylüyor.
Son dönemde orta ölçekli bankalar, sektörel kredi kartlarında da öne
çıkıyor. Örneğin Şekerbank tarım kesimine yönelik Hasat Kart ile önemli
bir pazar payı yakalamış durumda. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı
Abdurrahman Özciğer, bireysel kredi kartları tarafında da kampanyalarla
fark yarattıklarını söylüyor ve ekliyor:
“Bunun en yeni örneği, sektörde bir ilk diyebileceğimiz eğitim ve sağlık
harcamalarında 2 kat daha fazla bonus kazandıran ve ‘Eğitime Bonus
Sağlığa Bonus Şeker Bonus’ sloganı ile müşterilerimize sunmuş olduğumuz
kampanyamız.”
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?