Hedefimiz ilk 10'a girmek

"Ticari bankacılık yapmaya devam edeceğiz. Bireyselin payı değişmeyecek. Hedefimiz ilk 10 banka arasında olmak"

1.03.2011 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Hedefimiz ilk 10'a girmek


Türk bankaları 2001'den bu yana kuvvetli bir büyüme trendinde. Pek çok banka bu dönemde büyük sıçrama yaptı. Bu bankalardan biri de Şekerbank'tı...
Şekerbank, geçtiğimiz 8-9 yılda, aktif büyüklüğünü 3 milyar TL'den 11 milyar TL'ye taşıdı. Anadolu'nun ve küçük işletmelerin bankası olma misyonuyla şube ağını büyüttü. Bugün önemli bölümü Anadolu'da olmak üzere 266 şubeyle hizmet veren banka, geçtiğimiz dönemde ortaya koyduğu bu performansı, yeni dönemde de korumak hedefinde. Şekerbank Genel Müdürü Meriç Uluşahin, "Son 8-9 yılda sıçrama yapmış bir banka olarak aynı sıçramayı önümüzdeki 8-9 yılda da gerçekleştirmek hedefindeyiz" diye konuşuyor. Şekerbank, kendini bir ticari banka olarak konumluyor. Bu doğrultuda da ağırlıklı orta ve küçük ölçekli işletmelere hizmet veriyor. Son dönemde özellikle KOBİ altı segmente ve mikro işletmelere daha fazla odaklandıklarına işaret eden Meriç Uluşahin, "Toplam kredi portföyümüz içinde de KOBİ alt segmentiyle küçük işletmelerin ağırlığını yüzde 50'ye taşıyacağız" diyor. Uluşahin'in tahmini, sektörde de rekabetin bu segmente kayacağı yönünde. Yeni dönemde her bankanın, Şekerbank'ın 5 milyon TL ve altı ciroya sahip işletmeler olarak tanımladığı işletmelere kredi kullandırmak konusunda daha hevesli olacağına işaret eden Uluşahin, "Bilançolarda sağlıklı yapıya kavuşabilmek için büyümeyi en verimli burada yakalamak mümkün" diye konuşuyor.

Şekerbank Genel Müdürü Meriç Uluşahin ile Şekerbank'm mevcut performansını, yeni döneme yönelik plan ve hedeflerini konuştuk:


Capital: Şekerbank 2010'u nasıl geçirdi? Bir önceki yıla göre bilanço rakamlarınız nasıl gelişti?
- Aktiflerimiz yüzde 27 civarında büyüme gösterdi. Kredilerimiz yüzde 39 büyüdü. Burada sektörün 10-12 puan üzerine çıktık ama bunu çok agresif bir büyüme olarak değerlendirmemek lazım. Toplam aktiflerimizin büyüklüğü 11,3 milyar TL, kredilerimizin büyüklüğü de 7,7 milyar TL civarında. Mevduatımız 2010'da yaklaşık kredilerimiz kadar büyüdü. Topladığımız mevduatın hepsini krediye verir bir banka haline geldik. Hazine bonolarının toplam aktiflerimiz içindeki payı yüzde 20 seviyelerinde kaldı. Bu da kaynaklarımızın çok önemli bir kısmını gerçek bankacılık faaliyetlerine yönelttiğimizi gösteriyor.

Capital: 2010 yılında Şekerbank için büyümenin katalizörü ne oldu?
- Son dönemde Şekerbank'ın çabası müşteri portföyünü ve pazar payını büyütmek yönünde oldu. Kredilerimizin büyük bir kısmını KOBİ ve küçük işletmelere kullandırdık. Bugün kurumsal müşterilerimiz, kredi portföyümüzün yüzde 16'sını geçmiyor.Diğer yandan KOBİ'leri de kendi içinde farklı segmentlere ayırdık. Orta ölçekli işletmelerin alt kategorisini, yani 5 milyon TL ciro ve altı ciroya sahip işletmeleri ayrı bir iş kolu olarak yapılandırdık. Odağımıza da bu segmenti ve küçük ölçekli işletmeleri koyduk. Geçtiğimiz yıl gerçekleştirdiğimiz yüzde 391uk toplam kredi büyümemizin yüzde 50-55 gibi bir oranı bu segmentlerden geldi. Son 2 yılda bu kesimin kredilerimizden aldığı payı yüzde 37'den yüzde 41'e çıkardık. 2011 sonunda hedefimiz bu oranı yüzde 50'ye çıkarmak.~

Capital: Bu kesimde toplam ne kadar müşteriye hizmet veriyorsunuz?
- Zirai tarafta 60 bin çiftçi müşterimiz. 123 bin civarında küçük işletme müşterimiz var. Toplamda küçük işletme, esnaf ve zirai tanım içinde yer alan ve ayrı bir iş kolu olarak tanımladığımız alanda toplam 275 bine yakın müşterimiz bulunuyor. Önümüzdeki dönem buradaki müşteri sayımızı artırmak istiyoruz.

Capital:  Bu segmentte ne kadarlık bir potansiyel görüyorsunuz? Bu yıl ve sonrasında burada kaç müşteriye daha ulaşmak hedefindesiniz?
-  Türkiye'de bankacılık hala çok bakir bir pazar. Kredilerin gayri safi milli hasılaya oranı Avrupa'da ya da gelişmiş ülkelerde 4 katına varıyor.Biz de bu oran yüzde 40 seviyesinde. Özellikle Anadolu'da bazı yerlerde bankacılıkla tanışmamış kesim, hanehalkının yüzde 60-70'ine varan düzeyde. Diğer yandan biz Anadolu'dan çıkmış bir bankayız, bir çiftçi bankasıyız. Merkezlerde değil civardayız. Anadolu insanının dilinden anlıyoruz. Bu özelliklerimizle söz konusu segmentte kendimize değer katabileceğimizi gördük. 2011'de toplam kredilerde sektörün genelinde yüzde 25 düzeyinde büyüme bekleniyor. Şekerbank'ta bu oranın biraz daha üzerine çıkabiliriz. Toplam kredi portföyümüz içinde de KOBİ alt segmentiyle küçük işletmelerin ağırlığını yüzde 50'ye taşıyacağız. Bugün 7,5 milyar TL olan kredi büyüklüğümüz 10 milyar TL'ye geldiğinde bunun 4,5-5 milyar TL'sini bu kesime aktarmak istiyoruz.

Capital:  Şekerbank son yıllarda inovatif ürünler konusunda oldukça başarılı. Bu yıl ve sonrasında bu doğrultuda yeni ürün planınız var mı?
-  Bu yıl özellikle üreten taraf için yepyeni paket ürünler hazırladık. Bu ürünlerin bir kısmı hayat sigortası ya da işletme sigortası içerecek. Bankayla belirli bir ilişkisi içerisine girmiş, bundan belirli bir fayda sağlamış müşterilerimize kredi faizlerinde indirim olanağı sağlıyoruz. Her yöreye göre ürün çıkarıyoruz. Örneğin bir ilin kurtuluş gününe özel kampanya yapabiliyoruz. Yerelliğe önem veriyoruz. Yeni ürünler tarafında aslında 1-2 tane niş alan belirledik. 2008 yılında EKOkrediyle başladık. Bu ürün bundan sonra da her zaman gün-demımizde olacak. Enerjinin önümüzdeki dönemde bankacılık sektörü için en önemli sektörlerden biri olacağını düşünüyoruz. Bu yıl ayrıca, konut kredisi alanında çok özel bir projemiz var. Mart ayında lansmanını yapacağız. Açıkçası ürün çeşitliliği yaratmak zor değil. Ürünü değişik şekillerde paketleyerek yeni ürün oluşturmak mümkün. Ancak biz bunu yapmak yerine tamamen yeni, farklı ürünler pazara sunmak istiyoruz. Konuttaki girişimimiz de yine bu yönde. Sadece konut finansmanıyla ilgili bir iştirakimiz oldu. Bu kapsamda kendi içinde kaynağı bulunan bu projeyle çok iddialı olacağız.

Capital:
  Konut tarafındaki bu girişiminiz dışında bireysel tarafta başka yeni planlarınız var mı?
- Sadece konut kredilerinde hareketleneceğiz. Biz odağımıza ticari bankacılığı koyduk. Bireysel her türlü ürünü bulunduracağız. Müşterimiz en iyi fiyata, en iyi kalitede aradığı her ürünü bizde de bulabilecek. Ancak bireysel bankacılığın toplam faaliyetlerimiz içerisindeki payı yüzde 20 ile sınırlı kalacak.

Capital:  Şubeleşme tarafında planlar nasıl? Şu anda kaç tane şubeniz var? Bu yıl kaç yeni şube daha açacaksınız?
-  Şu anda 266 şubemiz var. Geçen yılın son çeyreğinde 4 şube açtık. Bu yıl 10-15 yeni şube açma planımız var. Şube ağımızı büyütürken de ana stratejimize bağlı kalıyoruz. Yeni şubeleri büyük şehirlerde bile açıyor olsak, merkezlere değil gelişen civara yöneliyoruz. Anadolu'da şubeleşmeye de devam ediyoruz. Örneğin geçen yıl açtığımız şubeleri Van Erciş'te, Kayseri İncesu'da, Mustafa Kemal Pa-şa'da, Ortaca'da açtık.

Capital: Yeni dönemde mevduat tarafındaki rekabetin de artması bek-leniyor. Burada nasıl bir stratejiyle hareket edeceksiniz?
-  2010 yılını yüzde 97 düzeyinde bir kredi/mevduat oranıyla kapattık. Yaygın mevduatı rahat toplayabilen bir bankayız. Burada yıllardır güçlü bir tabana sahibiz. Bu da bizim en kuvvetli yanlarımızdan biridir. Mevduat tarafında rekabete elbette dikkat ediyoruz. Gerek yeni ürün geliştirme gerek yeni fiyatlama yapma konusunda rakiplerimizden geri kalmıyoruz. Ancak anlamsız fiyat yarışına girmiyoruz. İlişki bankacılığıyla müşteri kazanmaya çalışıyoruz.

Capital: Şekerbank'ın uzun vadeli hedefleri nasıl?
-  Şekerbank uzun vadede yine ticari bankacılıkta kuvvetli bir banka olacak. Küçük işletmeler dediğimiz müşterilerimizin bir bölümü bizimle beraber büyüyecek ve KOBİ düzeyine ulaşmış olacak. Biz bu anlamda KOBİ portföyümüzü büyütmüş olacağız. Küçük işletmeler portföyümüzü de büyütmeye devam edeceğiz. Ayrıca ticari portföyü genişletirken kendimize bireysel portföy de yaratmaya devam edeceğiz. Hedefimizde ilk 10 özel banka arasında olmak var. Her zaman ilk 10 banka arasında olacağız. Belki zaman içerisinde kendimize göre bu çıtayı daha da yükseltebiliriz. 2001'den bu zamana kadar bilançomuz genel olarak önemli bir büyüme gösterdi. Örneğin 3 milyar TL düzeyindeki aktif büyüklüğümüz 11 milyar TL'ye ulaştı. Son 89 yılda sıçrama yapmış bir banka olarak aynı performansı önümüzdeki 8-9 yılda da gerçekleştirmek hedefindeyiz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz