Türkiye’de her 4 binek araçtan 1’ini, ikinci elde ise her 35 binek araçtan 1’ini operasyonel kiralama şirketleri satın alıyor...
Yasemin Erdoğan
Operasyonel kiralama, yaklaşık 20 yıllık geçmişiyle Türkiye’nin en genç sektörlerinden biri. Ortalama yüzde 20’leri bulan yıllık büyümesiyle de potansiyeli en yüksek pazarlar arasında yer alıyor. Tüm sektörler için son derece zorlu olan 2016 yılında bile yüzde 14 büyümeyi başaran filo kiralama pazarı, bu yılı da benzer bir performansla kapatmayı hedefliyor. Tüm Oto Kiralama Kuruluşları Derneği’nin (TOKKDER) 2016 verilerine göre Türkiye operasyonel kiralama sektörü, geçen yıl 147 bin yeni aracı filosuna kattı. Sektörün toplam araç sayısı 330 bin 600 adede ulaştı. 2016’da yaklaşık 10 milyar 885 milyon TL’lik yeni araç yatırımı yapan sektörün aktif büyüklüğü ise 23 milyar TL’yi aştı. Büyüme ivmesi 2017 yılının ilk yarısında da sürdü. Yine TOKKDER verilerine göre sektördeki araç sayısı 337 bin 515 adede ulaştı. Pazarın aktif toplamı ise 2017’nin ilk yarısında 24 milyar 630 milyon TL olarak gerçekleşti. Pazardaki bu potansiyeli, büyüme fırsatlarını ve 2017 beklentilerini sektörün önde gelen oyuncularına sorduk.
GARANTİ FİLO’NUN PLANI
TÜİK verilerine göre Türkiye’de 12 milyon civarında otomobil bulunuyor. 2 milyon 500 bin civarında otomobil ise şirketler ve işletmeler tarafından iş amaçlı olarak kullanılıyor. Yani toplam araç parkının yüzde 12’sine aktif olarak hizmet verildiği tahmin ediliyor. Gelişmiş ülkelerde ise bu oran yüzde 30-45 arasında. Yani pazarın önünde halen ciddi bir büyüme potansiyeli mevcut. Filo kiralama sektörünün önde gelen şirketlerinden Garanti Filo da planlarını bu potansiyele göre kurguluyor. Sektörün önünün açık olduğunu belirten Garanti Filo Genel Müdürü Ayşegül Gülgör, “Her geçen gün daha çok sayıda şirketin filo kiralama çözümüne yöneldiğini görüyoruz” diyor. Filo kiralama sektörünün şirketlere çok önemli avantajlar sağladığını dile getiren Gülgör, özellikle KOBİ’lerin, kiralamayı tercih etmeleri halinde zaten kısıtlı olan sermayelerini daha etkin kullanabileceklerini belirtiyor. Şirket olarak 2016 yılını sektörün üzerinde bir büyümeyle kapattıklarını söyleyen Gülgör’ün 2017 hedeflerine dair değerlendirmesi şöyle: “Garanti Filo için 2016, hedeflerimiz doğrultusunda geçti. Özellikle müşteri adedimizde bir önceki yıla göre yüzde 40 büyüme gerçekleştirdik. Müşteri portföyümüzü 5 bine, araç sayımızı da 17 binlere ulaştırdık. Dijital tarafta pek çok yeni projeyi hayata geçirerek işlerimizin yüzde 14’ünü dijital kanallardan gerçekleştirdik. Bunun yanı sıra artan talep doğrultusunda 2016 itibarıyla Anadolu’daki büyük şehirlere daha fazla odaklanmaya ve Anadolu’daki müşterilerimize daha yakından hizmet sunmaya başladık. 2017 ilk yarıda da sektörün üzerinde bir büyüme kaydettik. 20 bin araca ve 6 bin müşteriye ulaştık.”
TEB ARVAL’DAN ÖZEL ÇÖZÜMLER
Araç kiralama sektörü 2016 yılını yüzde 19,3 büyümeyle kapatırken pazarın önde gelen birçok şirketinin daha yüksek bir performans sergilediği görülüyor. TEB Arval da pazarın üzerinde büyüme yakalayanlardan… 2016’da 19 bin araca ulaşarak yüzde 22 filo büyümesi gerçekleştirdiklerini söyleyen TEB Arval Genel Müdürü Philippe Chabert, bu başarıyı farklı müşteri segmentlerinde sundukları özel çözümlerle yakaladıklarını söylüyor. Chabert’in bahsettiği özel çözümlerden bir kısmı KOBİ’lere yönelik. “KOBİ’lerin ihtiyaçlarına daha doğru bir şekilde cevap verebilmek için KOBİ Çözümleri Departmanı’nı kurduk” diyen Chabert, 2017 hedeflerini şöyle özetliyor: “Eylül ayı itibarıyla filomuz 20 bin araca ulaştı. Yıl sonunda 21 bin aracın üzerinde filo büyüklüğüne ulaşmayı hedefliyoruz. 2017 bizim için önemli bir dönüm noktası, çünkü bu yıl aynı zamanda TEB Arval’in 10’uncu yaşını da kutluyoruz. Temel hedefimiz, müşterilerin ve sürücülerin ihtiyaçlarını doğru şekilde analiz ederek tam kapsamlı araç kiralama hizmetini sunmak.” 2017 planlarını gerçekleştirmek adına özellikle teknolojiye odaklandıklarını ifade eden Chabert, “En önemli önceliklerimizden biri müşteri memnuniyetimizi artırmak” diyor ve sözlerini şöyle sürdürüyor: “Bu amaçla hem müşterilerimizin hem sürücülerimizin bakım, onarım, teslimat, iade gibi süreçlerde yaşadıkları deneyimleri çeşitli anketlerle ölçümleyerek aksiyon planlamaları oluşturuyoruz. Müşterilerimizle uzun vadeli ilişkiler kurmak bizim için çok önemli. Yaptırdığımız pazar araştırmaları gösteriyor ki herhangi bir zamanda TEB Arval’den hizmet alan bir kurum, bir sonraki satın alma döneminde de büyük oranda bizimle çalışmayı tercih ediyor. Bu da müşteri odaklı yaklaşımımızın en önemli göstergesi.”
~
GARENTA’DAN ŞUBE ATAĞI
Filo kiralama pazarında iki farklı markayla hizmet veren Garenta, geçen yılı başarılı bir büyüme performansıyla tamamlayan şirketler arasında yer alıyor. Ortalama filo adedinde uzun dönem kiralama markası GarentaPRO yüzde 14, kısa dönem kiralama markası GarentaDAY ise yüzde 13,6 büyüme sağladı. Şirket, 2017’nin ilk 6 ayında da başarılı bir grafik çizmeye devam ediyor. “Bu yılın ilk yarısında, bir önceki yılın aynı dönemine göre filomuz GarentaPRO ile yüzde 19,2 büyürken GarentaDAY ile de yüzde 15,6 artış kaydetti” diyen Garenta ve İkinciyeni.com Genel Müdürü Özgür Maraş, 2017’yi çift haneli büyümeyle kapatacaklarını söylüyor. Sektördeki toplam araç sayısının ağustos itibarıyla 365 bine çıktığını belirten Maraş, bu büyümede KOBİ’lerin artan ilgisinin önemli bir paya sahip olduğunu söylüyor. “Son yıllarda sadece büyük şirketler değil, KOBİ’ler de araç satın almak yerine kiralamayı tercih ediyor” diyen Maraş’ın sektöre dair değerlendirmeleri ve büyüme beklentileri şöyle: “ÖTV ve sıfır araç satışında yaşanan fiyat artışlarının irili ufaklı birçok şirketi araç kiralamaya teşvik ettiğini görüyoruz. Özellikle Anadolu’daki şirketler araç kiralamanın öneminin ve avantajlarının farkına varmaya başladı. Dolayısıyla biz de Anadolu’da Adana, Bursa, Eskişehir, Gaziantep, Kayseri ve Konya gibi gelişme potansiyeli yüksek olan illerimizi hedefliyoruz.” “Garenta olarak bizi farklı kılan detaylardan biri de kendimize ait teknik altyapımızın olması” diyen Maraş, sözlerini şöyle sürdürüyor: “Kullandığımız SAP sistemine ciddi yatırım yaptık. Tüketici ihtiyaçlarına göre de sürekli yeniliyoruz. Bu da bize artı değer katan önemli detaylar arasında yer alıyor. Kiralamanın her adımını online platformda yaparak kiralama sürecini tamamlamak, müşterilerimize ayrı bir keyif veriyor.”
LEASEPLAN’IN ANADOLU HEDEFİ
2016 yılını 22 bin 737 kiradaki araç sayısıyla kapatan ve bir önceki yıla göre yüzde 25 büyüme kaydeden Leaseplan Türkiye, 25 bine yaklaşan filosuyla pazarın en güçlü oyuncularından biri. KOBİ’ler için ürettikleri akılcı çözümlerle yola devam ettiklerini söyleyen Leaseplan Türkiye Genel Müdürü Türkay Oktay, sektörde toplam araç parkının yıllık yüzde 17-18’ler seviyesinde arttığını, müşteri sayısındaki büyümenin ise yüzde 40’ı bulduğunu belirtiyor. Oktay, hedeflerini de bu potansiyele göre kurguladıklarını belirtiyor: “Türkiye’de şirketlerin kullandığı 2 milyonun üzerinde araç var. Sektör olarak bunun sadece 300 binini kiralamış durumdayız. Bu da şirketlerin 1,7 milyon adetlik daha araç parklarının olduğunu gösteriyor. Şirketlerin bu ciddi araç parkı kiralamaya dönecektir. Bu dönüşümle de sektörümüz, 2017 sonunda da büyüme trendine devam eder.” Leaseplan Türkiye’nin diğer bir odak noktası ise Anadolu olacak. Oktay, Anadolu’ya dair büyüme planlarını şöyle anlatıyor: “Sektörün özellikle Anadolu’da faaliyet gösteren KOBİ’lere ulaşarak büyüyebileceğini düşündüğümüz için 2013 yılı başında sektörümüz adına bir ilke imza atarak alternatif satış kanalımız www.tiklakirala.com’u hizmete sunduk. Filo kiralama özellikle KOBİ’ler için sınırlı sayıda insan kaynağının etkin kullanımı açısından önem kazanıyor. Bunun gün geçtikçe daha çok farkına varan Anadolu’daki KOBİ’ler de araç kiralamaya büyük ilgi gösteriyor. Biz LeasePlan Türkiye olarak 2016 başında ilk şubemizi İzmir’de açtık.”
FLEETCORP, PAZARLA BÜYÜYOR
2016’daki ekonomik dalgalanmalara rağmen yukarı yönlü performans gösteren şirketlerden biri de Fleetcorp. Şirket, 2016’da yeni araç bazında 11 bin seviyesinde kontrat üretimi ve 7 bin 200 aracın satışını gerçekleştirerek filo büyüklüğünü 23 bin 500’e çıkardı. Yılı 560 milyon TL ciroyla kapatan Fleetcorp, 2015’e göre yüzde 20’lik büyüme göstermiş oldu. Fleetcorp’un 2017 büyüme planları da ekonomideki gidişatla yakından ilgili. Kur ve faizdeki dengesizliğin dinmesi gerektiğini belirten Fleetcorp CEO’su Barbaros Çıtmacı, planlarını da bu zemine göre revize ettiklerini ifade ediyor. “Planlarımızı, 2017 sonunda ciromuzun 780 milyon TL olarak gerçekleşeceği şeklinde güncelledik” diyen Çıtmacı, yıl sonu hedeflerini şöyle özetliyor: “2016 sonunda 1,6 milyar TL olarak gerçekleşen aktif büyüklüğümüzün, bu yılın sonunda 1,9 milyar TL tutarında olacağını öngörüyoruz. Toplam filo büyüklüğümüzü 2016 kapanışa yakın seviyede tahmin ediyoruz.” Sektörün büyüme potansiyeline dair de bilgi veren Çıtmacı, filo yönetiminin Türkiye’deki geçmişinin 20 yıl olduğunu hatırlatıyor. Bu kısa süreye rağmen sektörün geldiği noktayı etkileyici bulan Çıtmacı, pazardaki büyümenin yüzde 19- 20 aralığında olduğunu ifade ediyor. Çıtmacı’nın bu konudaki değerlendirmeleri şöyle: “Pazar, 2010-2016 döneminde yıllık ortalama yüzde 19 büyüyerek 110 binden 320 bin adetlik araç parkına geldi. Tabii bu gelişmede global ölçekte yabancı oyuncuların 2005 ve sonrasında Türkiye pazarına girmesi de etkili. Pazarın 2017 hedeflerine gelince, olumlu trendin devam edeceğine eminim. Yüzde 13-15 büyüme oranı korunacaktır.”
~
ALİ KEMAL ULUER / VDF FİLO KİRALAMA GENEL MÜDÜRÜ “VDF HIZLI BÜYÜYOR” 2017 NASIL GEÇİYOR? Operasyonel filo kiralama sektörü, 2017’nin ilk çeyreğinde gözlenen stabil büyümenin aksine, 2017’nin sonunda otomotiv pazarının üzerinde seyreden büyüme trendini devam ettirecek. Sektörde 5,3 olan müşteri başına düşen araç adedi bizde 4,3’ler civarında. HEDEFİMİZ NE? Vdf Filo olarak dijital kanallarımıza olan yatırımlarımız oldukça fazla. Dijital kanallardan hizmet artırıcı çalışmalarımız da yine aynı hızda devam ediyor. Tecrübeli kadromuzla 2017 yılında da büyük ligin güçlü bir oyuncusu olarak ve büyüme trendini yakalayarak yolumuza devam edeceğiz. |
İNAN EKİCİ OTOKOÇ OTOMOTİV KİRALAMADAN SORUMLU GMY “FIRSATLAR VAR” BÜYÜME YÜZDE 25 Otokoç olarak uzun dönemli kiralama hizmetimizde bir önceki yıla göre yüzde 25 ciro artışı gerçekleştirdik. 2016’da 330 bin 600 adetlik pazarda 27 bin adetlik araç parkına ulaştık ve pazardan yüzde 9 pay aldık. Her yıl Türkiye büyümesine paralel bir büyüme sağlıyoruz. Bu yıl hedefimiz 30 bin adetlik araç parkına ulaşmak. PAZAR NASIL? Sektörün 2016’da olduğu gibi yüzde 15 civarında büyüme yakalayacağını düşünüyorum. Uzun dönemli kiralama sektörü büyük fırsatlar barındırıyor. Müşterilerinizin ihtiyaçlarını doğru analiz ederek onlara özel çözüm üretebildiğiniz ölçüde pazardaki fırsatları faydaya dönüştürebilirsiniz. Otokoç olarak müşterilerimizin ihtiyaçlarını doğru okuyoruz. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?