Anadolu Grubu CEO’su Hurşit Zorlu, görevde 100 günü tamamladı ve ilk kez Capital’e konuştu. Grubun yeni rotasını şöyle anlattı...
Nilüfer Gözütok Ünal
ngozutok@capital.com.tr
Son dönemde kritik değişimler yaşayan Anadolu Grubu, 2017 başında ilk profesyonel CEO’sunu atadı. Grubun patronu Tuncay Özilhan CEO’luk koltuğunu 33 yıl boyunca Anadolu Grubu’nda çeşitli kademelerde yer alan ve son olarak icra başkan yardımcılığı yapan Hurşit Zorlu’ya bıraktı. Bu yönetim değişikliğinin akabinde de grup yeniden yapılanmaya gideceğini açıkladı. Çalışmaları devam eden yeniden yapılanmayla Yazıcılar Holding, Özilhan Sınai Yatırım ve Anadolu Endüstri Holding şirketleri birleşecek ve tüm Anadolu Grubu şirketleri Anadolu Endüstri Holding altında yer alacak.
Anadolu Grubu CEO’su Hurşit Zorlu, bu birleşme gerçekleştiğinde grup yapısının sadeleşeceğini, cirosal olarak da daha büyük bir ölçeğin ortaya çıkacağını söylüyor. Anadolu Grubu yapısal olarak daha kurumsal ve güçlü bir pozisyona geçerek yol almaya çalışırken bir yandan da sektörel olarak da kritik hamleler yapıyor. Küçük ölçekli işlerden çıkarken stratejik gördüğü sektörlerdeki işlerin ölçeğini büyütüyor. Grup, 2015 yılında Migros’u bünyesine kattı. Bira ve meşrubatın yanında Migros’la üçlü sac ayağını tamamladıklarını belirten Zorlu, bu satın almayla risk yönetimi açısından da daha sağlam bir yapı kurduklarını ifade ediyor. “En az yüzde 10 organik büyümeyle gelecek 7 yılda grup cirosunu 2’ye katlayabileceğimizi öngörebilirim. Tabii ki bu süre, satın almalar ve daha hızlı büyümelerle kısalabilir” diye konuşuyor. Anadolu Grubu CEO’su Hurşit Zorlu, görevde 100 günü tamamladı ve ilk kez Capital’e konuştu. Grubun yeni rotasını şöyle anlattı:
Üniversite sonrası kariyerime küçük bir şirket olan Toz Metal’de başladım. Orada 1 yıl çalıştıktan sonra 1982 yılında THY’ye pazarlama uzmanı olarak girdim. 1984 yılında da Efes Pilsen’in ilanla pazarlama uzmanı aradığını öğrendim. Anadolu Grubu kariyerim böyle başladı. Önce Efes Pilsen’de pazarlama uzmanı olarak işe başladım. Ardından pazarlama şefi, proje geliştirme müdürü, iş geliştirme direktörü oldum. 2000 yılında Anadolu Efes CFO’luğuna geldim. 2008’de holdingin mali işler başkanı olarak atandım. 2013 yılında grubun icra başkan yardımcısı oldum. Bu yıl şubat ayında ise Tuncay Bey icra başkanlığı görevini bana devretti.
Bir süre önce Yazıcılar Holding, Özilhan Sinai Yatırım ve Anadolu Endüstri Holding’i bir çatı altında toplama kararımız olduğunu açıklamıştık. Yönetim kurulu başkanlığı ve icra başkanlığı görevlerinin birbirinden ayrılması da grubun kurumsal yönetimi açısından gerekli gördüğümüz bir şeydi.
Birleşme gerçekleşince oluşacak yeni yapı çok büyük bir bilanço büyüklüğü elde edecek. Karmaşık yapı sadeleşecek.
Ben bu grupta doğdum. Son 10 yıldır da hem mali işler başkanı hem icra başkan yardımcısı olarak birebir Tuncay Bey’le her gün işin içinde birlikteydik. O açıdan yumuşak bir geçiş süreci oldu. Zaten yürüyen bir işimiz var, bunu daha iyi yürütmek peşindeyiz. Benim CEO olmamla iş yapış tarzımızda çok değişen bir şey yok. Tuncay Bey’le aynı kattayız. Doğal olarak önemli konuları birlikte görüşüyor, tartışıyoruz.
Anadolu Grubu, bugün 9 sektörde faaliyet gösteriyor. 50’li yıllarda temeli atılan grubun 80’e yakın şirketi ve 50 binin üzerinde çalışanı var. Geçen yılki ciromuz 25,6 milyar TL.
~
25,6 milyar TL’nin yüzde 43’ü Migros’tan, yüzde 28’i meşrubattan, yüzde 13’ü biradan yüzde 11’i otomotivden ve yüzde 5’i diğer sektörlerimizden geliyor. Bira, meşrubat ve Migros işin yüzde 80’inden fazlasını oluşturuyor.
2016, tüm Türkiye açısından zor bir yıldı. Ama biz yüzde 10 civarında bir büyüme gösterdik. Bazı sektörlerimizin daha iyi bir performans göstermesiyle hedeflerimizi tutturduk. Zaten her yıl en az yüzde 10 büyümeyi hedefliyoruz.
Yurt içinde Migros hızlı büyüyor. Otomotivin ticari araç tarafında büyüme düşüktü ama Migros ve araç kiralama onu telafi etti. 2016’da 500 milyon dolarlık yatırım yaptık. Coca-Cola için Pakistan’da yeni fabrikamız oldu. Türkiye Coca-Cola olarak Isparta’da bir fabrika yatırımı yapmıştık, onu bitirdik.
2017’de yüzde 10’un biraz üzerinde büyüme hedefimiz var. 2017, özellikle yılın başında birtakım belirsizlikler içeriyordu. Bu nedenle biraz konservatif bir bütçe hazırladık. Yılı muhtemelen bu bütçemize paralel belki biraz daha iyi bir sonuçla tamamlarız. Şimdilik bütçelerimizi değiştirecek bir momentum içinde değiliz. Şu ana kadar yıl, bütçelerimiz paralelinde gidiyor.
Yine 500 milyon dolar civarında organik yatırım planımız var. Satın almalar bu bütçeye dahil değil. Bu yıl Migros’un altında Kipa satın alması yaptık.
Grubun genel dinamiği organik olarak mevcut işlerimizi büyütmek, bunun yanında da yeni fırsat alanlarına bakmak. Özellikle bu fırsatlar yurt dışında bira ve Coca-Cola tarafında karşımıza daha çok çıkabiliyor. İnorganik işler de olursa bu yıl yüzde 10’dan daha büyük bir büyüme söz konusu olabilir.
Araç kiralama işinde ve uzun dönem kiralama işinde de büyüyoruz. Filomuzda 31 bin araca ulaştık. Araç kiralama işinde pazarın ikinci büyük oyuncusu konumundayız. Tarım işimiz Anadolu Etap hızlı büyüyor, orada önemli yatırımlar yaptık. Şu anda yaklaşık 25 bin dönüm arazide yaklaşık 3,5 milyon meyve ağacımız var. Aldığımız meyveleri konsantre işimizde de kullanıyoruz ama ağırlıklı olarak sofralık meyve olarak sunuyoruz. Doal diye bir meyve markası yarattık. Kendi çiftliklerimizden çıkan meyvelerimizde bu markayı kullanıyoruz.
Türkiye’nin en büyük organize tarım işine sahibiz. Bizim dışımızda bu ölçekte tarım yapan tek bir oyuncu yok, o açıdan bunu daha da büyütmeyi hedefliyoruz. Kontratlı tarım da dahil, ekosistemimizdeki ağaç sayımızı gelecek 7 yılda 10 milyona çıkarmayı planlıyoruz. Bu alanda geçen yıl 200 milyon TL’nin üzerinde bir ciro yapmıştık, bu yıl ciro yaklaşık 2 katına çıkacak.
İnorganik anlamda Türkiye’de büyük bir planımız yok. Yurt dışında olabilir. Birtakım satın almalar yapılabilir.
Konuşuldu ama ilgimiz yoktu.
Baktığınız zaman bazen satın almak isteseniz de alamayabilirsiniz, çünkü rekabet koşulları da ona imkan vermez. Kipa satın almasında dahi rekabet kurumu açısından önemli bir süreçten geçtik. O açıdan Türkiye’de organik büyüme birinci hedefimiz, ancak ufak tefek birtakım lokal şeyler olur, çok da önemli değil. Onun dışında Türkiye’de inorganik büyüme hedefimiz yok.
11 milyar TL’nin üstünde bir büyüklüğümüz var.
Pazarı farklı görüyoruz. Bir tarafta indirim mağazaları, diğer tarafta süper marketler, gross marketler var. Biz oradayız. Bizim o sayıyı yakalama hedefimiz yok. Tamamen farklı formatlardayız. Biz kendi segmentimizde büyümeyi hedefliyoruz. Migros iyi büyüyor, oldukça da memnunuz. Migros’u şu yılda şuraya getireceğiz diyebileceğimiz bir rakam yok ama diğer işlere göre çok daha hızlı büyüyecektir.
Coca-Cola İçecek olarak değerlendirirsek Türkiye pazarı yüksek tek haneli rakamlar seviyesinde büyüyor. Sektörün büyümesinde turizm etkili… Coca-Cola İçecek’te büyümemizin büyük kısmı yurt dışından gelecek. Yurt dışının toplam işimizdeki oranı her yıl artıyor. 2016 sonu itibariyle bu alanda yurt dışından gelen gelirin oranı son yıllarda yıllık 5’er puanlık artışlarla yüzde 50’ye geldi. Coca-Cola’da 10 ülkede faaliyet gösteriyoruz. Yeni fırsatlara bakıyoruz. Meşrubat işinde yeni fırsatlar olduğu sürece bu yatırımları yurt dışında yapacağız. Onun için yurt dışı Türkiye’ye göre daha hızlı büyüyecek.
Birada da yurt dışı daha hızlı büyüyor. Rusya’daki işimiz büyük bir iş. Rusya’nın yanı sıra Kazakistan, Gürcistan, Moldova gibi ülkelerde operasyon yapıyoruz. Türkiye bira işimizin yüzde 30’nu oluşturuyor. Türkiye pazarı büyümüyor diyebiliriz.
Bazı zor yıllarda küçüldü de pazar. Çünkü Türkiye’de vergiler çok yüksek. Türkiye’de pazar büyüse bile yüzde 2-3 civarında büyüyor. Yurt dışında büyüme yüzde 10-15’ler civarında… Yurt dışında yeni bölge, yeni fabrika fırsatları çıkarsa inorganik olarak da büyümeyi hedefliyoruz.
Tanımlı bir coğrafyamız var: Rusya, Balkanlar ve Çin hariç Orta Asya.
Enerji işimiz nispeten grup ölçeğinde küçük bir iş. İki tane hidroelektrik santralimiz var. Bunlardan biri Türkiye’de Doğan Holding ve Doğuş Grubu ile ortak olduğumuz 120 megavatlık Aslancık Hidroelektrik Santrali. Bir de Gürcistan’da Türkiye sınırına yakın bir hidroelektrik santralimiz var. Kış aylarında Gürcistan’a ve yaz aylarında Türkiye’ye enerji satıyoruz.
~
Enerjide 90 megavat Gürcistan’da, 120 megavat Türkiye’de olmak üzere 210 megavat kapasitemiz var. Türkiye’de daha fazla enerji işi yapma planımız yok. Ama Gürcistan’da hem enerji hem bira işimiz var. Yatırımcıyı da teşvik eden bir yapıda… Orada şu anda 50 megavatlık bir proje üzerinde çalışıyoruz. O yatırımı yapacağız. Enerjide çok büyük hedeflerimiz yok.
Gayrimenkul yeni sektörünüz. Orada neler yapıyorsunuz?
Biz gayrimenkulcü olalım diye yola çıkmadık. Stratejik işlerimiz içecek, perakende ve tarım. Onların altında grubun temelini oluşturan otomotiv işimiz ile kırtasiye işimiz var. Gayrimenkul stratejik önceliği çok olmayan bir konumda. Grubun elindeki eski arazileri değerlendirmek amacıyla projeler yapılıyor.
İlginizi çeken yeni işler var mı?
Bugün “Şu alana da girmek istiyoruz” dediğimiz bir şey yok. Bundan 4 yıl önce sorsaydınız perakende işi böyle bir işti. “Perakende yapalım” diyorduk. Ekomini’ye de öyle başladık. Bugün itibariyle böyle bir alan yok. Çünkü şu an içinde bulunduğumuz sektörlerin de kendi büyüme potansiyelleri var. Grubun odağını dağıtmak da istemiyoruz.
Grup gelirinin yüzde 21’i yurt dışından... Önümüzdeki 5 yılda bu oran değişir mi?
Değişir… Eğer yurt dışında gıda ve meşrubat alanında inorganik bir iş yaparsak yurt dışına oranla ağırlık kazanır.
Organik olarak her yıl ortalama yüzde 10 büyüme hedefimiz var. Önümüzdeki 5 yıl deyince de yüzde 50’nin üstünde bir büyüme sağlarız. 25,6 milyar TL’lik ciro içinde henüz Kipa yok. Onu katarsak gelecek 5 yılda büyümemiz yüzde 70’ler seviyesine gelir. İnorganik büyümeleri de koyduğumuz zaman işimiz daha da büyür.
Bu matematikle 7 yılda 2’ye katlanır.
"MİGROS'LA ÜÇLÜ SAÇ AYAĞI KURDUK" SAĞLAM GRUP YAPISI Migros öncesinde grubun iki temel ayağı vardı, bunlar bira ve meşrubat işiydi. Diğer işlerimiz iyi ama nispeten küçük ölçekte. Migros satın almasıyla biz üçüncü bacağı da koyduk, üçlü bir sac ayağı oldu. Artık üç işimiz de aynı büyüklüklerde. Aslında en büyük ciro Migros’ta ama kârlılık açısından baktığınızda oradaki marjlar diğer işlere göre daha düşük. Böylece daha sağlam bir grup yapısı kurduğumuzu düşünüyoruz. “RİSK YÖNETİMİ İÇİN ÖNEMLİ” Bir yerde bu risk yönetimi açısından da önemli, bir işiniz iyi gitmezken öbürü daha iyi gidip toplamda ortalama büyümeleri sağlayabilirsiniz. O açıdan stratejik planlamamız içinde böyle bir yatırım yapmak vardı. Uzun zamandır nasıl yaparız diye bakıyorduk. İmkan doğunca da bu yatırımı yaptık. Banka işinden çıktık. Alternatif Bank’ın hisselerinin yüzde 75’ini satmıştık, yüzde 25’ini de geçtiğimiz yılın sonunda sattık. Oradan birtakım nakit fonlar yaratmıştık, onları da bu satın almada kullandık. |
“HACİMLİ BULMADIĞIMIZ İŞLERDEN ÇIKIYORUZ” ÖNEMLİ KARARLAR Özellikle geçtiğimiz yıl içinde epey önemli kararlar verdik ve uyguladık. Polinas’ta Ülker Grubu ile ortak yüzde 25’lik bir hissemiz vardı, onu sattık ve ambalaj sektöründen çıktık. Ana Gıda yani Komili markasının sahibi olan şirketimizi sattık ve ondan çıktık. Varlık yönetimi şirketimiz vardı, onu sattık ve çıktık. “ODAKLANMAK İSTİYORUZ” Grubun bilişim sektöründe şirketi ABH var. Onun işlerini IBM’e devrediyoruz. Bunu artık kendi içimizde değil de dışarıdan hizmet alarak yapalım diyoruz. O açıdan geçtiğimiz yıl nispeten küçük 4-5 işimizden çıktık. Zaten bankada yüzde 25 hissemiz vardı, o sektörden tamamen çıktık. Çok hacimli bulmadığımız işlerden çıkıyoruz, daha fazla odaklanmak istiyoruz. |
GRUBUN YENİ YOL HARİTASI 1 Yazıcılar Holding ve Özilhan Sinai Yatırım, Anadolu Endüstri Holding’le birleşme niyetini açıkladı. 2 Birleşme gerçekleşince oluşacak yeni yapı çok büyük bir bilanço büyüklüğü elde edecek. 3 Kurumsallaşma adına ne gerekiyorsa yaptık. Yeni dönemde yapımız da sadeleşecek. 4 9 sektörde, 80 şirketle faaliyet gösteriyoruz. 50 binin üzerinde çalışanımız var. 5 2016 yılında yüzde 10’un üstünde büyüme gösterdik ve ciromuz 25,6 milyar TL oldu. 6 Ciromuz gelecek 7 yılda 2’ye katlanır. İnorganik büyümeleri de koyarsak işimiz daha da büyür. 7 Yatırıma devam ediyoruz. 2017’de 500 milyon dolarlık organik yatırım planımız var. 8 Grubun genel dinamiği organik olarak işlerimizi büyütmek ve yeni fırsatlara bakmak. 9 Yurt içinde satın alma planı yok. Yurt dışında bira ve meşrubatta fırsatlar çıkabiliyor. 10 Perakendede 11 milyar TL’lik ciro var. Migros diğer işlere göre hızlı büyüyor. 11 Tarımda 200 milyon TL ciromuz, bu yıl 2 katına çıkacak. kontratlı tarım da dahil, ekosistemimizdeki ağaç sayısını 7 yılda 10 milyona çıkaracağız. 12 Girmek istediğimiz yeni bir alan yok. Grubun odağını dağıtmak istemiyoruz. |
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?