Çift haneli pay hedefliyoruz

Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Nida Bektaş ile sektörün performansını, şirketinin gelecek planlarını konuştuk.

1.07.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Çift haneli pay hedefliyoruz
Son 4 yılda yüzde 40’lık bir büyüme yaşayan faktoring sektörü, bu yıl yüzde 20 büyüme planlıyor. Sektörün lider oyuncusu Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü NİDA BEKTAŞ, gelinen noktadan memnun. Ancak gidecek daha çok yol olduğunu düşünüyor. “Faktoring İtalya, Almanya gibi gelişmiş ülkelerde GSMH’nin yüzde 10-12’sini teşkil ediyor. Biz de bu rakam yüzde 5’ten yüzde 7’ye gelmiş durumda. Hala gidecek yerimiz var. Dolayısıyla gelecek hedefimiz, GSMH’den aldığımız payı çift haneli rakama taşımak” diye konuşuyor. Son yıllarda faktoring sektörü önemli bir değişim yaşıyor. 2008 yılında 27 milyar dolar olan sektör cirosu, 2011’de 40 milyar dolara çıktı. Sektördeki müşteri adedi de hızlı bir artış gösterdi. Son 4 yılda 50 binden 66 bin adete ulaştı. Sektörün lider oyuncusu Yapı Kredi Faktoring’in genel müdürü Nida Bektaş, gelinen noktadan memnun. Sektörün yüzde 40’lık önemli bir büyüme yaşadığını belirten Bektaş, hemen arkasından ekliyor: “Faktoring İtalya, Almanya gibi gelişmiş ülkelerde GSMH’nin yüzde 10-12’sini teşkil ediyor. Bizde bu rakam yüzde 5’ten yüzde 7’ye gelmiş durumda. Hala gidecek yerimiz var. Dolayısıyla faktoringin geleceğinde hedefimiz GSMH’den aldığı payı çift haneli rakama taşımak." Bektaş’a göre sektör önemli bir dönüşümün eşiğinde. Şu ana kadar sektörün genelgelerle yönetildiğine dikkat çekiyor. “Kanunlaşması sektörü daha kurallı, daha takip edilebilir bir yere taşıyor olacak” diyor. Bektaş’ın beklentisi, bu yıl sektörün yüzde 20 oranında büyümesi yönünde. “2012’de pazar liderliğimizi korumayı ve pazar paralelinde büyümeyi hedefliyoruz. 7 milyar dolar olan ciromuzu yüzde 20 büyüteceğiz.” Yapı Kredi Faktoring Genel Müdürü Nida Bektaş ile sektörün performansını, şirketinin gelecek planlarını konuştuk:

Capital: Son 5 yılda sektörün performansı nasıldı? İşlem hacmi ve müşteri sayısındaki değişimleri paylaşır mısınız?
- Faktoring, son 5 yılda büyümesini ve gelişimini en hızlı devam ettiren finansal sektörlerden biri. Sektörün aktif büyüklüğü 2008’den 2011’e 7,8 milyar TL’den 15,7 milyar TL’ye gelmiş durumda. Müşteri adedi 2008’de 50 binlerdeydi. 2011’de 66 bin olarak görülüyor. Adet olarak sektörden çoğunlukla faydalanan KOBİ segmenti. Sektörün müşteri adetinin yüzde 90’ını KOBİ’ler oluşturuyor. Hacim olarak daha farklı rakamlar olabilir. Yine sektörün 5 yıllık gelişiminde bankacılık dışı finansal kesimden aldığı pay, yüzde 26’lardan yüzde 36’lara gelmiş durumda. Faktoring alacakları 5,6 milyar TL’den 14,2 milyar TL’ye çıktı. 2011 yılını sektör 40 milyar dolar ciro ile kapattı. 2008’de bu rakam 27 milyar dolardı. Bu da yüzde 40’larda bir büyümeye işaret ediyor. Faktoring İtalya, Almanya gibi gelişmiş ülkelerde GSMH’nin yüzde 10-12’sini teşkil ediyor. Bizde bu rakam yüzde 5’ten yüzde 7’ye gelmiş durumda. Hala gidecek yerimiz var. Dolayısıyla faktoringin geleceğinde hedefimiz GSMH’den aldığı payı çift haneli rakama taşımak.

Capital: Sektörün son yıllardaki gelişimini en çok ne etkiledi?
- Türkiye’nin diğer ülkelere göre büyüyen bir ekonomisi var. Bu paralelde özkaynak sıkıntısı çeken bir yapısı bulunuyor. Nakit sağlamak açısından hem bankacılık finansman kesimi hem bankacılık dışı finansman kesimi Türkiye’de çok önemli. 2008 öncesinde finansman ağırlıklı bankalardan yapılıyordu. Kriz sonrası farklı finansman kanallarını kullanmanın avantajları keşfedildi.~

Capital: Yapı Kredi’nin büyüme planı nasıl?
- 2011’i yüzde 17,7 pazar payı ile kapattık. Sektör lideriyiz. Ciromuz 7 milyar dolar. 5 yıl önce 5 milyar dolardı. 2012’de pazar liderliğimizi korumayı ve pazar paralelinde büyümeyi hedefliyoruz. 40 milyar dolarlık sektörün yüzde 20 büyümesi demek bizim de yaklaşık aynı oranlarda büyüyeceğimize işaret ediyor. Yani 7 milyar dolarlık ciromuzu yüzde 20 büyütmeyi hedefliyoruz.

Capital: Liderliği korumak zor mu?
- Yapı Kredi Faktoring’in ortaklık yapısı, mali gücü ve Yapı Kredi isminin getirdiği çok önemli bir gücü var. Sektörde yıllardır geliştirdiği bilgi birikimi, müşteri odaklı yaklaşımı, esnek müşteri ihtiyacını karşılamaya yönelik yaklaşımı şirketin en önemli güçleri. Müşterinin yanında olmak, iyi ve kaliteli hizmetlerin sürdürülebilir kılınması en önemli hedeflerden biri. Sürekli devam eden liderlik çok kolay bir şey değil. 11 yıldır lideriz. Bu kanıksanmış bir şey de değil. En yakın rakip, çok yakın değil ama bunun rahatlığı hiçbir zaman yok. Her zaman işi iyi yapmak ve mevcudu büyütmek zorundasınız. 11 yıldır sektör lideri olduğumuz için misyonumuz, ürünü ve pazarı büyütmek, müşterinin yanında olarak bu ürünün en iyi şekilde kullanımını sağlamak. 11 yıldır lider olmak güzel bir şey ama hem rakiplerinizle hem kendinizle yarışmak zorundasınız.

Capital: Nasıl farklılaşıyorsunuz?
- Faktoring, alacağın finansmanı demek. Aslında tek bir ürün. Yurtdışında da böyle. Kısa vadeli alacağın finansmanı. Detayına girdiğinizde müşteri ihtiyacına göre esneklik getirebileceğiniz modeller ve yaklaşımlar oluyor. Bizim ağırlıklı çalıştığımız tedarikçi finansman modelimiz var. Ürün aynı olmakla beraber hem tedarikçi hem ana sanayi hem de finansörün birlikte hareket ettiği bir sinerji aslına bakarsanız. Bu tür nişleri yakalayabilmek, orada ürünü doğru kurgulayabilmek ve müşteriye anlatabilmek bugüne kadar iyi yaptığımız şey. Bunu artırarak devam ettirmeyi hedefliyoruz.

Capital: Yatırımların finansmanını yönetiyorsunuz. Bu anlamda geleceğin sektörlerini öngörebilirsiniz. Şirketlerin yatırım yapmaları konusunda onlara danışmanlık da veriyor musunuz?
- Müşterilerimizden gelen bir taleple “bir sektörde geliştirdiğimiz ürünü farklı müşterilerde de kullanabilir miyiz” yaklaşımı var. O sektöre özel ihtiyacı belirledikten sonra farklı sektörlerdeki ihtiyaçlara odaklanarak yaygınlaştırmaya ve o ihtiyaca yönelik iyileştirmeye çalışıyoruz. Sektörel bazda çok odaklanarak gittiğimizi söylemek doğru değil, daha çok müşteriden gelen yaklaşımla hareket etmeye çalışıyoruz. Sektörlerde yaygın portföyümüz olması önemli. Bir sektöre odaklanmak çok istediğimiz bir şey değil. Portföyümüzü daha sağlıklı tutabilmek için her sektöre eşit önem vererek dengeli sektör dağılımı oluşturmak istiyoruz.

Capital: Sektörde rekabet sizce nasıl gelişiyor?
- Rekabet her sektörde olduğu gibi var. Oyuncu sayısı fazla ama mevcutta faktoringin payını daha da artırmak istiyoruz. Aslında pastayı büyütmek mümkünken ‘Rekabet çok, oyuncu sayısını azalması gerek’ demek doğru olmaz. İşini doğru yapan, müşterisini doğru seçen, kârlılığı hedefleyen, özkaynağını koyan şirketler her zaman pazarda yer bulur.~

Capital: Sektörün geleceğini nasıl görüyorsunuz? Potansiyel nerede?
- Niş ürünler bizim için önemli. Hepsinin müşteri odaklı yaklaşımdan çıkması lazım. Müşteriden gelen ihtiyaca yönelik nişleri belirleyip oradan çıkan ürünler avantajlı. Tedarikçi bazında yaptığımız finansman, bu şekilde ortaya çıkan bir ürünümüz. Müşterinin yanında olup çıkabilecek niş fırsatları değerlendirmeye hazırız. Bunun için hem son derece deneyimli hem dinamik bir kadromuz var. Toplam 90 kişiyiz. Yoğun olarak aktif müşteri adetlerimizi takip ediyoruz. Bin 750-2 bin aktif müşteri adetimiz var. Sektörde müşteri adeti 66 bin ama bu rakamın içerinde aktif olmayan müşteriler de var. Bizse sadece aktif olarak müşteri sayımızı veriyoruz. Dolayısıyla müşteri adetlerini sektör bazında doğru kıyaslayamıyoruz. Dernekçe de bu sorunu tartışıyoruz. BDDK da bunun ayrımını yapmıyor. Bu sektörün geliştirmesi gereken bir konu.

Capital: Başka nelerin geliştirilmesi gerekiyor?
- Kanunlaşmayla birlikte birliğin kurulması gündemde. Orada banka dışı finansal kesim tek birlik olacağa benziyor. Dengeleri iyi kurmak lazım. Hem faktoringi hem leasingi eşit şekilde dengeleyecek yapıda bir birlik kurulması önemli. Birtakım şeyler net değil. Daha sonra netleşecek. Yeni kanunlaşmayla beraber faturaların kredi kayıt bürosu tarafından merkezileştirilmiş bir şekilde takibi gündemde olacak. Onun sağlıklı çalışması ve yeni düzenlemeler gelecek şekilde kanunun yasalaşması sektörün sağlığı için son derece

"BANKA TECRÜBEM RESMİN  BÜTÜNÜNÜ GÖRMEMİ SAĞLIYOR"

Capital: Uzun yıllar bankacılık yaptıktan sonra bu alana geçtiniz. Oradaki çok önemli deneyiminizi faktoringe nasıl yansıtıyorsunuz?
- Aslında sektör aynı. Ben bankacılık tecrübemde de hep şubedeydim, müşteriye yakın ve birlikteydim. Bankacılık deneyimim, buraya geldiğimde resmi biraz daha bütün görüp müşterinin ihtiyacını finansman ihtiyacı olarak görmemde katkı sağladı. Yapı Kredi Faktoring’in benden önce de müşteri odaklı yapısı vardı, o tartışılmaz ama pekişmiş olabilir. Resmin bütününü görmek bankacılıktan geliyor diyebilirim.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz