Her alanda lider olacağız

Ali Sözen: Lactalis’in dünyada beğeniyle tüketilen uluslararası markalarını bünyemize katarak gücümüzü artıracağız...

11.03.2016 15:49:280
Paylaş Tweet Paylaş
Her alanda lider olacağız
Fransız Lactalis Group, dünyanın en büyük süt ve süt ürünleri üreticisi. Son dönemde Türkiye pazarına girmek için araştırma yapan Lactalis, bu hedefini geçen yıl Yıldız Holding’in en büyük gıda şirketlerinden 2,4 milyar TL cirolu Ak Gıda’yı satın alarak gerçekleştirdi. Böylece Türkiye’de süt ve süt ürünleri pazarına hızlı bir giriş yapmış oldu. Geçen yıl gerçekleşen bu stratejik satın almanın ne kadara mal olduğu açıklanmazken Fransız gazeteleri, Lactalis’in Ak Gıda’yı almak için 700 milyon Euro ödediğini yazdı. Peki bundan sonra dünyanın en büyük süt ve süt ürünleri üreticisi Lactalis, Türkiye’de ne yapacak? Sektördeki rekabeti nasıl etkileyecek? Tüm bu soruları 2 yıldır Ak Gıda’nın CEO’luğunu yapan Ali Sözen’e sorduk. 
* Lactalis, geçen yıl 700 milyon Euro gibi yüksek bir miktar ödeyerek Ak Gıda’nın yüzde 80’ini satın aldı. Bu satın alma neden önemli? 
 Lactalis, süt ve sütlü ürünlerde dünyada lider ve sadece bu alana odaklanmış bir aile şirketi. 40 ülkede üretim yapıyor. Bünyesinde dünyada çok iyi bilinen President, Galbani ve Parmalat gibi markaları var. Dolayısıyla sektöre ilişkin ürün bilgisi, Ar-Ge birikimi, teknolojik altyapısı çok güçlü. Paketli sütlü ürünlerin yanında hayvan beslenmesi ve modern sütçülük konularında da adeta ansiklopedi gibi bir şirket. Bünyesinde her alanda uzmanlar var. Girdiği her ülkede de sütçülük sektörünün gelişmesinde önemli roller üstlenmiş. Bu anlamda, Lactalis’le birlikte gelecek dönemde yapacağımız faaliyetler Türk çiftçiliğinin gelişmesinde de önemli rol oynayacak. 
* Bu satın almanın başka ne gibi faydaları olur? 
 Lactalis’in dünyada sektörde lider bir şirket olması, AR-GE ve inovasyon anlamında sektörde fark yaratacak. Ayrıca biz de Lactalis’in 80 yılı aşan tecrübesinden ve AR-GE birikiminden yararlanarak, Ak Gıda’nın faaliyetlerini daha ileri seviyelere taşıyacağız. 
* Lactalis ürünlerini Türkiye pazarında da satacak mı? 
 Lactalis, zengin bir ürün portföyüne sahip. 5 binin üzerinde ürün çeşidi var. Buna karşın Türkiye’deki sütlü ürün çeşitliliği, sütlü ürünleri çok sevmemize rağmen Avrupa’daki kadar değil. Bu satın almayla tüketicilerimize batı tipi peynir çeşitlerini sunacağız. Daha da önemlisi bunları Türkiye’de üretme imkanı bulacağız. 
~* Lactalis’in ürünlerini Türkiye’de üretme dışında başka ne gibi planlarınız var?
 Lactalis küresel bir şirket. Ürünleri dünyada 120’den fazla ülkede satılıyor. Bu anlamda biz de Türkiye’de ürettiğimiz ürünlerimizi tüm dünyaya tanıtabilmek için Lactalis Group’un gücünden ve network’ünden yararlanacağız.
* Lactalis satın almasının ardından şirkette nasıl bir değişim yaşandı? Neler yapıldı?
 Ak Gıda’nın, Lactalis tarafından satın alınarak hakim ortak konumuna geçmesinin üzerinden 6 ay geçti. Bu süreç içinde hala şirket iş yapma kültürlerimizi karşılıklı olarak tanıyıp anlamaya çalışıyoruz. İki şirketin raporlama süreçlerini ve projelerini uyumlu hale getirmek en önemli hedefimiz. Bu nedenle öncelikle entegrasyonumuzu tamamlamak için uğraşıyoruz.
* Entegrasyonu nasıl yapıyorsunuz?
 Entegrasyon süreçlerinin başarılı olarak sürdürülmesi için Lactalis’in merkezinden bir kişi görevlendirildi ve kendisi bana bağlı olarak görev yapıyor.
* Entegrasyon süreci nasıl ilerliyor? Zorluk yaşandı mı?
 Geçtiğimiz 6 ayda, entegrasyon çalışmalarımızda planlarımızdan daha hızlı yol kat ettiğimizi söyleyebilirim. Ayrıca Lactalis Group’un sektördeki 83 yıllık bilgi ve tecrübe birikiminden faydalanmak için sürekli kendileriyle işbirliği içerisinde çalışıyoruz.
* Satın alma sonrasında şirket içinde, organizasyonda değişiklik olmadı mı?
 Ülke içindeki operasyonlarımızda bir değişiklik olmadı. Önümüzdeki dönemlerde de eskiden olduğu gibi çalışmaya devam ediyor olacağız. Bunun da en önemli nedeni Lactalis’in yerel yönetimlere son derece önem veren bir şirket olması. Baktığınızda Ak Gıda’nın başarısında bugüne kadarki yönetim ve insan faktörü büyük önem arz ediyor. Biz de operasyonel başarımızı aynı ekibimizle bugün olduğu gibi sürdürmeyi hedefliyoruz.
* Bundan sonraki hedefiniz nedir?
 Sağlıklı bir entegrasyonun ardından, pazarımıza çok daha yenilikçi ürünleri sunmayı hedefliyoruz. Yeni ürünlerin lansman zamanlamasını süreç ilerledikçe tamamlayacağız.
* Dünyanın en büyük süt üreticilerinden Lactalis’in Ak Gıda’yla Türkiye pazarındaki hedefi nedir?
 Ak Gıda, Türkiye’nin en büyük süt şirketi olarak bu coğrafyada faaliyet göstermek isteyen uluslararası şirketlerin dikkatini çeken bir firmaydı. Türk halkının süt ve süt ürünlerini çok tüketmesinin yanında Türkiye’nin bulunduğu coğrafya ve çevresi de önemli fırsatlar barındırıyor. Bu bağlamda Ak Gıda’nın çevre coğrafyalara olan ihracat gücünü düşündüğümüzde, Lactalis sadece Türkiye���de değil çevre coğrafyalarda da daha etkin konuma gelecek. Satın alma sürecinde Lactalis’in bu potansiyelimizi göz ardı etmeden karar verdiğini düşünüyorum.
* Ak Gıda 20 yıl önce kurulduğunda üretimi ne kadardı? Bugün geldiğiniz noktada üretiminiz nedir? 
 1996’da Akyazı Köy-Tür fabrikasının satın alınmasıyla üretime başlandı. O dönemde günde yaklaşık 50 ton süt işleniyordu. Bugün Ak Gıda, bu değerin 100 katını işleyecek kapasiteye ulaştı. Aynı zamanda sektörün en büyük işletmesi oldu. ~* İlk hangi markalara üretim yaptınız?
 İçim ve Dost markalı ürünlerin üretimiyle başladık. İçim markası, lansmanı yapıldığı zamandan itibaren Türkiye’nin en büyük markaları arasına girdi.
* Bugün geldiğiniz noktada Türkiye’de süt ve süt ürünlerindeki pazar payınız nedir?
 Dost ve Mis markalarımız perakendeci markalarımız. Marketler için bu markaları private label üretiyoruz. Bugün Türkiye’de süt ve süt ürünleri pazarında her 4 paketli üründen birini biz üretiyoruz. Kendi markalarımız olan İçim ve Dolcia’yla da markalı pazarın yüzde 10’una sahibiz.
* Daha önceki yıllarda İçim’in pazar payı neydi?
 3 yıl önce İçim’in pazar payı yüzde 8 seviyesindeydi. Bugün yüzde 10’a çıktı.
* Kendi markalarınızla lider olduğunuz kategoriler hangisi?
 İçim peynir’in pazar payı yüzde 17 seviyesinde. Pazarda güçlü bir ikinci. Öte yandan İçim markamızla kefirde ve kremada pazar lideriyiz.
* Geçen yılki büyümeniz, cironuz ne oldu?
 Bizim pazardan daha hızlı büyüme hedefimiz var. Geçen yıl da kesinlikle pazardan daha hızlı büyüdük ve ciromuzu 2,4 milyar TL seviyesine çıkardık.
* Pazar ne kadar büyüyor? Sizin büyüme hedefiniz nedir?
Türkiye’de süt pazarı yüzde 4-5’ler seviyesinde büyüyor. Biz ise her yıl çift haneli büyümeyi kendimize hedefliyoruz.
* Pazar liderliğine giden yolda hızlı büyüme nasıl gerçekleşti?
 İşlerimizi operasyonel mükemmeliyetçilik, yüksek verimlilik ve kalitede sıfır hata anlayışıyla yapıyoruz. Bildiğiniz üzere raf ömrü kısa taze ürün üretimi gerçekleştiriyoruz. Müşterilerimizin siparişlerini her zaman eksiksiz, en taze ve tam zamanında karşılayarak iyi bir hizmet veriyoruz. Böylelikle müşterilerimizin tercih ettiği tedarikçi konumunda yer almayı başarabildik. En son teknolojilerle en yüksek kalitede üretim yapmak için fabrikalarımıza yatırım yapıyoruz. Ayrıca büyümemizde müşterilerimizin İçim markasına olan güveni ve bağlılığı da etkili oldu.
* Özel markalı ürünler üretiminizin ne kadarını oluşturuyor?
 Çeşitli perakendeciler için üretim yapıyoruz. Gizlilik sözleşmelerimiz gereği, bu konuda rakamsal bilgi veremiyorum. ~* Peki private label’la (market markalarıyla) ilgili hedefleriniz nelerdir?
 Üretim ve operasyonel mükemmellik konusundaki hassasiyetlerimiz gerek markalı gerekse özel markalı ürünler üretimi konusunda aynen devam edecek.
* Ak Gıda’nın ürettiği toplam kaç ürün var?
 Akyazı fabrikasında UHT süt, yoğurt, beyaz peynir ve kaşar peyniri üretimleriyle başlayan yolculuğumuz şu anda 4 ana kategoride 324 nihai ürün çeşidiyle devam ediyor. Beyaz peynirden kefire, ayrandan pudinglere kadar çok geniş yelpazede ürün çeşidimiz var. Ayrıca endüstriyel anlamda süt tozu gibi nitelikli ve yüksek teknoloji gerektiren ürünlerimiz de mevcut.
* 324 çeşit ürün kaç tesiste üretiliyor?
 Türkiye’nin 5 farklı bölgesindeki 5 üretim tesisinde üretim yapıyoruz. Fabrikalarımız Pamukova, Karaman, Lüleburgaz, Kahramanmaraş ve Aydın’da bulunuyor. Pamukova tesisimiz, Türkiye ve komşu coğrafyaların en büyük süt işleme kapasitesine sahip.
* Önümüzdeki dönemde tesis sayısında artış olacak mı?
 Ak Gıda olarak her zaman yatırıma büyük önem veren bir firma olduk. Her yıl 50 milyon TL üzerinde yatırım yapıyoruz. Geldiğimiz noktada büyümemizi sağlayan en önemli kaynak yaptığımız yatırımlar. Bu prensibimizin sonucu olarak 20 yılda üretim tesisimizi 5’e çıkardık. Gelecek dönemlerde de yatırımlarımızı artırarak sürdürmeyi planlıyoruz.
* Yeni marka ve ürün çeşidi planınız var mı?
 Yeni markalar ve ürünler üzerine çalışmalarımız devam ediyor. Bu çalışmalar sonucunda ortaya çıkan ürünlerimizi tüketicilerimize en kısa sürede sunmayı arzu ediyoruz. Orta vadede, Lactalis’in dünyada beğeniyle tüketilen, Türk tüketicisinin de benimseyeceğini tahmin ettiğimiz uluslararası markalarını bünyemize katarak pazardaki gücümüzü artıracağız.
*Süt işinde rekabette öne geçmenin kuralı nedir?
 Sütün her damlası çok değerli. Bu sektörde başarılı olabilmek için tesisleriniz çok verimli olmalı, sütünüzün bir damlasını bile israf etmemelisiniz. Yani, üretimde operasyonel mükemmeliyeti yakalamalısınız. Her zaman bir gelişim alanı vardır kavramıyla işinizi geliştirmelisiniz. Bunun yanında güçlü bir dağıtım ağınız olmalı. Bir de fiyat olarak yüksek kaliteyi erişilebilir fiyatlarla sağlamalısınız.
* Önümüzdeki dönem için en önemli hedefiniz nedir?
Bugün Ak Gıda 5 fabrikasıyla süt endüstrisinin lideri konumunda. Süt ve süt ürünleri sektöründe, sanayiye giden sütün yaklaşık yüzde 12’sini biz işliyoruz. Her zaman yatırımlarla büyüyen bir şirket olduk. Yeni başlayan Lactalis dönemimizde de bu yatırımlar artarak devam edecek. İçim markamızla tüketicilerimize yenilikçi ürünler sunmayı hedefliyoruz. Ayrıca dünyada tüketici tarafından beğenilen ve tercih edilen ürünleri Türk tüketicilerle buluşturacağız.
* Önümüzdeki 5 yılda Ak Gıda’yı nerede görmek istiyorsunuz?
 Amacımız oynadığımız her alanda lider olmak ve Türk sütçülüğünün gelişimine ve tanıtımına önderlik etmek.~“AVRUPA’DA EN HIZLI BÜYÜYEN PAZARIZ”
DÜNYADA 9’UNCU

Süt ve süt ürünlerinde Türkiye, Avrupa’nın en hızlı büyüyen pazarı. 18,2 milyon tonluk çiğ süt üretimiyle de dünyanın en büyük 9’uncu pazarı.
EV DIŞI PAZAR BÜYÜYOR
Süt ürünleri endüstrisi önümüzdeki yıllarda miktar olarak yüzde 5-6 seviyesinin üzerinde büyümeye devam edecek. Bunda hızla büyüyen ev dışı pazarının da önemli etkisi olacak.
TÜKETİMDE ÇEŞİTLİLİK ARTTI
Mutfaklarımızda artık daha çeşitli süt ve süt ürünlerine yer vermeye başladık. Tüketicilerin yüzde 75’i dolaplarında en az 3 çeşit peynir bulunduruyor. Örneğin krema artık mutfaklarda daha çok kullanılır hale geldi.
YENİ ÜRÜNLER BAŞARILI
Ev hanımları artık labneyi farklı lezzetlerin hazırlanmasında kullanır oldu. Bunun yanında süzme peynir evde bir joker peynir olarak sabah kahvaltısının dışındaki alanlarda da kullanılıyor.

AYRAN MEŞRUBATIN YERİNİ ALDI
TÜKETİM TRENDİ DEĞİŞTİ 

Artık tüketiciler ayran gibi sağlıklı içeceklere yöneliyor. Bugün dolaplarda bir ve bir buçuk litrelik ayranlar gazlı meşrubatların yerini almaya başladı. 
CAM ŞİŞEDEKİ YENİLİK 
Cam şişede 10 günlük raf ömrü olan pastörize sütler, cam paketini tercih eden tüketiciler için alternatif oluşturdu. Tüm bu gelişmelerle birlikte Türkiye süt ve süt ürünleri pazarının büyümesinin devam edeceğini düşünüyoruz. 
FAZLA KAPASİTE SORUNU 
Süt sektörü tarıma dayalı bir sektör. Bu nedenle talep ve arz dengesizliği sektörümüzde çiğ süt miktarında üretim fazlalığı veya yetersizliği oluşturabiliyor. ~İHRACATI ARTIRACAĞIZ
LACTALIS ETKİSİ

Önümüzdeki dönemde ihracattan sağladığımız gelirlerimizi artırmayı hedefliyoruz. Lactalis’in diğer ülkelerde kurulu dağıtım altyapısı ve operasyonlarından yararlanarak ihracat gelirlerimizi artıracağız.
“YENİ PAZARLARA GİRECEĞİZ”
 İhracatımızı artırmak için mevcutta bulunduğumuz dış pazarlarda ürün portföyümüzü genişleteceğiz. Bunun yanında olmadığımız pazarlara da tercih edilebilecek birkaç çeşitle giriş yapmayı planlıyoruz.
“DÜNYAYA TANITACAĞIZ”
 Yeni dönemde en önemli hedeflerimizden biri de Türk beyaz peynirini dünyaya tanıtmak. Bağımsız otoriteler tarafından tescillenen tatlarımız bu hedefimizde en büyük kozumuz olacak.
“ÖDÜL ALDIK”
Uluslararası Lezzet ve Kalite Kurumu tarafından yapılan lezzet ödüllerinde kaşar peyniri, labne ve beyaz peynirde iki yıldız, süzme peynirde ise üç yıldız alarak Türkiye’nin 4 kategoride ödül alan ilk ve tek peynir markası olduk. Bunun yanında da elbette marka olarak yeniliklerimiz olacak.

PEYNİRE ODAKLANDIK
BÜYÜME NEREDE?
 
Süt ve süt ürünleri pazarında kategori bazında en hızlı büyüme peynirde. Son yıllarda peynirde özellikle paketli ürünlerin arttığını gözlemliyoruz. Türkiye’de nüfusun yüzde 76’sı peynir tüketiyor. 
“ARTMAYA DEVAM EDECEK” 
Beklentimiz, önümüzdeki dönemde peynir kategorisindeki büyümenin artarak devam etmesi. En son peynir tebliğiyle de bunun daha kısa sürede gerçekleşeceğini söyleyebiliriz. Biz de bu nedenle son yıllarda başlayan peynir odaklanmamızı hız kesmeden devam ettirmek istiyoruz. 
İHRACAT 30 MİLYON DOLAR 
Yılda 30 milyon doların üzerinde ihracat gerçekleştiriyoruz. İhracat içinde de Labne kategorisinin ayrı bir önemi var. Labne’yi Ortadoğu’da “Turkish Labneh” olarak konumladık ve pazarda önemli yerlere getirdik. 
PAZAR PAYI ARTTI 
Labne pazarında Suudi Arabistan’da yüzde 23’lük pazar payıyla lideriz. Kuveyt ve çevresindeki ülkelerde ise yüzde 29’luk bir payla lidere çok yakın 2’nci markayız.

TÜRKİYE'DE SEKTÖRE NE KAZANDIRACAK?

1 Lactalis, süt ve sütlü ürünlerde dünyada lider, 40 ülkede üretim yapan, 120’den fazla ülkede bulunan, sadece bu alana odaklanmış bir aile şirketi. 
2 Özellikle de AR-GE birikimi, teknolojik altyapısı da çok güçlü. 
3 Paketli sütlü ürünlerin yanında hayvan beslenmesi ve modern sütçülük konularında da adeta ansiklopedi gibi bir şirket. 
4 Her ülkede olduğu gibi Türkiye’de de çiftçiliğin ve sütçülüğün gelişimine önderlik etmek istiyor. 
5 Lactalis ürün portföyünde 5 binin üzerinde çeşit var. 
6 Orta vadede bazı markaları pazara sunma ve Türkiye’de üretme imkanı bulacağız. 
7 Türkiye’de ürettiğimiz ürünlerimizi ihraç edebilmek için grubun gücünden yararlanacağız. 
8 Her yıl 50 milyon TL üzerinde yatırım yapıyoruz. Gelecekte yatırımlarımızı artırarak sürdürmeyi planlıyoruz.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz