Garanti Emeklilik’in “mutlu emeklilik” vaadi, bir sosyal sorumluluk projesini de beraberinde getirdi. Nisan ayında başlayan projeyle şirket, müşterilerine bir hobi kazandırmayı hedefliyor. Kurulan ...
Garanti Emeklilik’in “mutlu emeklilik” vaadi, bir sosyal sorumluluk projesini de beraberinde getirdi. Nisan ayında başlayan projeyle şirket, müşterilerine bir hobi kazandırmayı hedefliyor. Kurulan siteye, 2 ayda 1.100 müşteri üye oldu. 11 aktivite kulübünde daha şimdiden 250 müşteri hobilerini gerçekleştirme fırsatı buldu. Şirketin genel müdürü Erhan Adalı, “Türklerin hobi sahibi olmadığını gördük. Müşterilerimizin sadece finansal açıdan değil, hobi edinmelerini sağlayarak manevi anlamda da mutlu olmalarını istedik” diye konuşuyor.
Bireysel emeklilik şirketlerinden Garanti’nin, müşterilerine farklı bir vaadi var: “Mutlu Emeklilik.” Şirketin genel müdürü Erhan Adalı, “Zenginim ama mutlu değilim” tabirinden yola çıktıklarını, müşterilerini manevi olarak da mutlu etmek istediklerini söylüyor. Bunun en iyi yolunun ise hobi edinmelerini sağlamak olduğuna inanıyor.
İşte bu nedenle Garanti Emeklilik, geçen nisan ayında yeni bir projeye başladı. Önce AC Nielsen ile birlikte bir hobi araştırması gerçekleştirildi. Sonuçlar ise pek iç açıcı çıkmadı. Türkiye’de her 10 kişiden 7’si hobinin önemli olduğunu düşünüyor. Böyle düşünenlerin ise yüzde 60’ının bir planı yok. Bulmaca çözmenin bile hobi sayıldığı Türkiye’de, gerçek bir hobisi olanların oranı sadece yüzde 5,5. İşte Garanti Emeklilik’i de bu veriler harekete geçirdi. İlk etapta bir internet sitesi oluşturuldu. Siteye, 2 ayda 1.100 kişi üye oldu. 11 aktivite kulübü yaratıldı. Şimdi şirketin hedefinde bu rakamları büyütmek var.
Garanti Emeklilik Genel Müdürü Erhan Adalı, “mutlu emeklilik” vaatlerini, yeni projeyi şöyle anlattı:
Neden Hobiler Araştırıldı?
Finans sektöründe yer alıyoruz, kişilerin emeklilik dönemlerindeki gelirlerini artırıcı bir rol üstleniyoruz. Sosyal güvenlik kurumlarının vermiş olduğu emeklilik maaşlarına ilave birtakım gelirler yaratıyoruz. Bu sektörde finansal ürünlerin oluşturulması, yönetilmesi gibi işlerde zaten çok başarılıyız. Aynı başarıyı emeklilik tarafında da farklı hizmetlerle devam ettirmeye çalışıyoruz. Bunu yaparken de şunu iddia ediyoruz: “Biz müşterilerimizi mutlu bir emekliliğe hazırlamak istiyoruz.”
Mutlu emekliliği bir süreç olarak görüyoruz. Tabii ki mutluluğa sadece finansal olarak ulaşılmaz. Hani bir tabir vardır ya, “Zenginim ama mutlu değilim.” Biz de bu tabirden yola çıkarak müşterilerimizi sadece finansal açıdan değil, manevi olarak da mutlu etmek istiyoruz. Onların yaşam kalitelerini yükseltmeyi amaçlıyoruz. Böylece emeklilik dönemlerini daha iyi ve daha mutlu geçirebilirler.
Müşteriler İçin Mutluluk Planı
Sadece emeklilik döneminde değil, emeklilik öncesinde de müşterilerimizin yanında olarak hobilerine sahip çıkmayı planlıyoruz. AC Nielsen ile beraber bir çalışma gerçekleştirdik. Türk insanının hobilere karşı tutumu ve hobi edinme alışkanlıklarını belirlemeyi amaçladık. Çevremizdeki emeklilere baktığımız zaman ilk dönemde, inanılmaz bir boşluğa düştüklerini, ne yapacaklarını bilmez halde sıkıntı yaşadıklarını görüyoruz. Hayatları düzene girdiğinde ise bu, bir düzenden öte kabullenilmiş yaşama alışma haline geliyor. Oysa emeklilik dönemlerinde bir hobileri olsa yaşam kaliteleri çok daha yukarıda oluyor. Hobi edinmek, bir süreç işidir. Aktif ve düzenli olarak bir kurumdan ya da kuruluştan destek alınarak hobi geliştirilmeli. Bizim hobi tanımımız bunları kapsıyor. Açıkçası dünyada da hobi böyle algılanıyor.
Araştırmanın Çarpıcı Sonuçları
Araştırma sonucunda Türkiye’de en önemli hobinin, bulmaca çözmek olduğu ortaya çıktı. Yılda 3 defa bulmaca çözen kişi de kendini hobi sahibi olarak değerlendirebiliyor. Türk insanının yüzde 78’i hobi sahibi olduğunu söylüyor. Bunlardan sadece yüzde 36’sı hem bir spor alanı hem bir özel ilgi alanına sahip. Ama gerçek anlamda hobi sahibi olanların oranının ise yüzde 5,5’ler seviyesinde olduğunu fark ettik. Garanti Emeklilik olarak aslında Türkiye’de insanların hobi sahibi olmadığını gördük. Burada bir boşluk fark ettik. Müşterilerimizin sadece finansal açıdan değil, hobi edinmelerini sağlayarak manevi anlamda da mutlu olmalarını hedefledik. Onun için hobi konusunda farkındalık yaratma, bilinçlendirme gibi bir hedefimiz var. Mutlu emeklilik konsepti çerçevesinde müşterilerimizin bugünden geleceğe dönük olarak, bir ya da birkaç hobi ile uğraşmalarını sağlamaya çalışıyoruz.
Hobinin Gerçek Anlamı
Hobi, yemek, şarap ya da yelken gibi herhangi bir alanla ilgili aktif ve düzenli olarak uğraşmak anlamına gelir. Ayrıca kişilerin, bunu bir sosyalleşme aracı olarak da kullanarak, kişi ve kurumlardan destek alarak, belli seviyede uzmanlığa doğru taşımaları gerekir. Seyahati bile hobi olarak kabul edenler var. Tatil için Antalya’ya gidiyorsanız, bunun adı seyahat hobisi olamaz. Onun adı ihtiyaçtır. Ama fotoğrafçılık inanılmaz bir hobi.
www.hobimlemutluyum.com diye bir site oluşturduk. Bu site aracılığıyla başta müşterilerimiz olmak üzere tüm kesimlere ulaşmak istiyoruz. İnsanlar, bu siteye girdikleri zaman temel hobilerle ilgili bilgiler alacak. Yemek kulübü, müzik-dans kulübü, yelken, tenis, briç ve takı tasarımı gibi 10 aktiviteyle başladık. Bu ay seramik de eklendi. Bu hobileri tanıtıyoruz. Örneğin, şarapla ilgileniyorsanız ve şarap konusunda biraz daha uzmanlaşmak istiyorsanız temel bilgileri siteden alabiliyorsunuz. Şarap hakkında temel bilgileri ve tarihçesini öğrendikten sonra “Evet, ben şaraba meraklıymışım, çok da zevk aldım. Şimdi ne yapacağım” diyorsunuz.
Bu aşamaya geldiğinizde Garanti Emeklilik müşterisi olmanız gerekiyor. Müşterilerimizin hobilerini geliştirmeleri için anlaşmalı kuruluşların çoğunda yüzde 50’ye varan indirim sağlıyoruz. Dolayısıyla böyle bir site aracılığıyla işe başlıyoruz.
Hobimlemutluyum.Com’un Hedefleri
Henüz 2 aylık bir geçmişimiz olmasına rağmen sitemiz çok interaktif bir hale geldi. Sitemiz, günlük 5 bin civarında hit almaya başladı. 1.100 müşterimiz sitemizin üyesi oldu. Şirketimizin, 220 bin müşterisi var. 250 civarında müşterimiz, kulüplerimizde aktif olarak hobilerini gerçekleştirmeye başladı.
Kulüplere üye olan müşterilerimizin yeteneklerini geliştirmelerini sağlayacağız. Örneğin, önümüzdeki günlerde birtakım yarışmalar düzenlenecek. Marmara’da yelken dolaştırmayı planlıyoruz. Yelkenin koordinatlarını internetten bulanlar, çekiliş hakkı elde edecek, kazanana yelkenli hediye edeceğiz.
Daha sonra briç ve tenis turnuvaları düzenleyeceğiz. Burada kendi müşterilerimiz arasında interaktif bir camia yaratma amacındayız. Sadece müşteri-şirket ilişkisi yaratma peşinde değiliz. Aynı zamanda bizler de üyeyiz. Böylece müşterilerle beraber vakit geçirme imkanı buluyoruz. Yaklaşık 20 civarında hobi kulübüne ulaşmayı hedefliyoruz. Şu anda 11 kulübümüz var. Bu sayı yıl sonuna kadar 14-15’e ve önümüzdeki yılın ilk 4 ayında 20’ye ulaşacak. Üye sayımızın, bu yıl içinde 5-6 bin civarında bir rakama oturtmayı hedefliyoruz.
“Hobisi Olanların Oranı Yüzde 5,5’i Geçmez”
En Büyük Mazeret Zaman
Müşterilerimizle ilgili bilgileri, henüz yeni toplamaya başladık. Geçmişe dönük kapsamlı veriler yok. Özellikle profesyonellerin yüzde 57’sinin çok ciddi bir zaman problemi var. Bu, bizlerin de içine girmiş olduğu grubun en büyük mazereti.
Hobi İhtiyacı Hissetmiyorlar
Profesyonellerin yüzde 18’i ise hobi edinme ihtiyacı hissetmediğini söylüyor. Onlara bu ihtiyacı, bizim hissettirmemiz gerekiyor. Gerçekten bir hobisi olan müşterilerimizin oranının yüzde 5,5’i geçmeyeceğini düşünüyorum.
Futbol İzlemek Hobi Değil
Profesyoneller biraz daha ilgililer, ama örneğin ben, “Bugüne kadar ne hobileriniz vardı” diye sorsalar çok şey sayardım. İnanılmaz bir futbol tutkunuyum. Hafta sonu akşam 7’den sonrası çok önemli bir toplantım yoksa mutlaka lig maçını izlerim. Hatta 2’nci, 3’üncü ligleri de takip ederim. Ama bu bizim anladığımız manada hobi değil. Orada pasifsiniz, izleyicisiniz.
Hobi Sürekli Olmalı
Geçmişte bir yıl Aikido yaptım. Üniversite dönemlerinde müzik aleti çaldım, ama bıraktım. Dolayısıyla ben çok rahat “hobim var” diyebilirim. Oysa bunlar hobi değil, çünkü ben bunları bıraktım. Hobinin bir süreklilik arz etmesi gerekiyor.
“Boş Zamanların Yüzde 60’ı Aile İle Geçiriliyor”
Çalışana Ne Kazandırır?
Çalışanların yüzde 24’ü hobilerin iş hayatının stresini azalttığını, yüzde 40’ı mutlu ettiğini söylüyor. Bizim mutlu emeklilik konseptini, bugünden başlatmamızın nedeni de bu. Hobiler insanı mutlu ediyor, aynı zamanda yaşamı daha zevkli hale getiriyor. Profesyoneller açısından çok ciddi bir “kafa dağıtma” işi. Aynı zamanda arkadaş ve çevre edinmeyi, sosyalleşme imkanı sağlıyor.
Zaman Nasıl Yönetilmeli?
AC Nielsen araştırmasının sonuçlarına göre boş zamanlarımızın yüzde 10’unu hobilere ayırıyoruz. Boş zamanların yüzde 60’ı aileyle geçiriliyor. Bu kültürel bir durum ama bir aktiviteyi içermiyor. Karşılıklı oturulup birlikte TV izleniyor. Aslında zaman var, ama onu kullanmada sorun var. Boş zamanların yüzde 15’i alışverişe ayrılıyor. Her halükarda boş vaktimiz var. Bunu en kötü ihtimalle kafede kahve içerek değerlendiriyoruz. Hayata bir değer katmak gerekiyor. Hobiler hayata disiplin getiriyor.
Hande Yavuz
hyavuz@capital.com.tr
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?