Anadolu'dan daha fazla marka çıkmalı

Derya Gürerk ile Anadolu odaklı KOBİ bankacılığı hedeflerini ve büyüme stratejilerini konuştuk...

1.06.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Anadolu'dan daha fazla marka çıkmalı
Türkiye Finans Katılım Bankası, Capital ve Ekonomist dergileri işbirliği ile “Anadolu Markaları Yarışması” start alıyor. Türkiye genelinde 60 ilde şubesi bulunan Türkiye Finans Katılım Bankası’nın genel müdürü DERYA GÜRERK, “Gerek Anadolu gerek İstanbul’da KOBİ’lere çok yakınız. Bankamızın kredi portföyünün yüzde 25’i KOBİ’lerden oluşuyor. Bu alanda büyüyeceğiz” diyor. Gürerk’e göre artık Anadolu’dan daha fazla marka çıkmalı. “Bu nedenle Anadolu Markaları Yarışması ile KOBİ’lere artı değer katacağımızı düşünüyoruz” değerlendirmesini yapıyor. Türkiye Finans Katılım Bankası, gerek Anadolu gerek İstanbul’da KOBİ’leri hedefleyerek büyümesini sürdürüyor. Bugün Anadolu’da 60 ilde faaliyet gösteren banka, Capital ve Ekonomist dergilerinin düzenleyeceği “Anadolu Markaları Yarışmasına destek veriyor. Bu şekilde Anadolu genelinde her ölçekten KOBİ’nin başarı öyküsünün daha fazla duyulmasını, daha görünür hale gelmesini sağlamayı hedefliyor. Bu yıl şube sayısını 182’den 200’ün üzerine çıkarmayı hedeflediklerini belirten Türkiye Finans Katılım Bankası Genel Müdürü Derya Gürerk, “Anadolu’da yayılma hedefimiz her zaman için mevcut. Tüm büyük şehirlerde varız. Bu yıl Anadolu’da 10 kadar şube daha açacağız” diyor. KOBİ’lerin kredi portföylerindeki payının yüzde 25 olduğunu açıklayan Gürerk, “KO-Bİ’lerden hiçbir zaman kopmayı düşünmüyoruz. KOBİ’lerin kredilerdeki payını da yüzde 30’ların üzerine çıkarmayı istiyoruz” şeklinde konuşuyor. Türkiye Finans Katılım Bankası Genel Müdürü Derya Gürerk ile Anadolu odaklı KOBİ bankacılığı hedeflerini ve büyüme stratejilerini konuştuk:

Capital: Capital ve Ekonomist işbirliği ile “Anadolu Markaları Yarışması”na start veriyorsunuz. Anadolu’da hedefleriniz neler?
- Bizim Türkiye genelinde 182 şubemiz bulunuyor. Bu şubelerimizin yüzde 50’si İstanbul’da yer alıyor. Anadolu’da yayılma hedefimiz her zaman için mevcut. Şu an 60 şehirde varız, bu yıl Aksaray şehrine de bir şube açarak bu sayıyı 61’e çıkaracağız. Tek şubemizin olduğu şehirlerde şube sayımızı artırmayı düşünüyoruz. 2012    yılında şube sayımızı 200’ün üzerine çıkarmak istiyoruz. Bu doğrultuda İstanbul ve Anadolu’da şubeleşmemiz artacak. Bu amaçla 10 kadar şubeyi Anadolu’da, bir o kadarını da İstanbul’da açacağız.

Capital: “Anadolu Markaları Yarışması”na destek verme kararını nasıl aldınız?
- Türkiye Finans Katılım Bankası olarak her zaman KOBİ’lerin yanındayız. Destek olduğumuz sektörlerde KOBİ’lere ulaşarak onlara eğitim veriyoruz. Artık Anadolu’dan daha fazla marka çıkması gerektiğine inanıyoruz. Markalaşmayla birlikte kalite, dayanıklılık, süreklilik devreye giriyor. Artık ülke genelinde bu anlamda katma değer yaratmamız lazım. Fason üretim, yan sanayi üretiminin ötesinde Anadolu’dan markalar çıkmalı. İşte bu markaları ön plana çıkarmak istiyoruz.~
Biz bu projeye Anadolu’da markalaşma sürecini desteklemek adına katılıyoruz. Aynı amaçla hükümetimiz de bazı şehirleri “marka şehir” ilan ediyor. Bu politikanın da paralelinde biz de Anadolu’da marka lansmanları yaparak katma değerin yaratılması için çalışıyoruz. Bu anlamda Anadolu Markaları Yarışması ile KOBİ’lere artı değer katacağımızı düşünüyoruz.

"MARKALAŞMALARI İÇİN KOBİ'LERE TAM DESTEK VERECEĞİZ"

Capital: Anadolu markalarından çıkan başarı hikayeleri hakkında ne düşünüyorsunuz? Bu yarışma KOBİ’leri hangi konularda cesaretlendiriyor?
- Geçmişte bu yarışmayı kazanan çok önemli ve güçlü Anadolu markaları olduğunu biliyorum. Anadolu Markaları Yarışması’yla KOBİ’leri inovasyonla kendi markalarını yaratma konusunda cesaretlendireceğimize inanıyoruz. Bu projenin farklılığı KOBİ’lere topyekün bir destek verecek olmamız. Sadece finansman desteği değil ABİGEM ile işletme anlamında eğitim, Capital ve Ekonomist dergileri ile tanıtım olanağı veriyoruz. Burada yerel üreticilerin gücünü en iyi şekilde bilen ticaret ve sanayi odaları ile birlikte çalışacağız. Tabii bu işlerin finansman ihtiyacı boşluğunu da biz dolduracağız. Markalaşma yolunda gereken tüm unsurları KOBİ’lere birlikte vererek onları motive edeceğiz.

Capital: Bu yarışmanın Türkiye Finans Katılım Bankası’na nasıl bir artı sunacağını düşünüyorsunuz?
- Biz de banka olarak Anadolu Markaları Yarışması paralelinde finansman ürünlerimizi mar-kalaştırmak adına çalışacağız. Güçlü bir kurumsal markaya sahibiz, şimdi de finansal ürünlerimizin marka haline gelmesi için tanıtım çalışmalarına başlayacağız. Yarışmada imalat, tarım ve ticaret sektörlerini seçtik. Süreci Avrupa Birliği İş Geliştirme Merkezleri (ABİGEM), sanayi ve ticaret odaları ile birlikte geliştireceğiz.

Capital: Bu yarışma bankanızın Anadolu’daki bağlarınızı güçlendirecek mi?
- Bizim bankacılık sektöründe varlığımız yüzde 1. Ancak KOBİ kredilerindeki varlığımız yüzde 2,5. Biz zaten KOBİ alanında güçlüyüz, Kredi garanti fonunda başvuru ve kabul edilen işlem adetinde şu anda birinci sıradayız; tüm büyük bankaların önüne geçtik. Biz sadece çalıştığımız şirketlerin markalarını parlatıp ön plana çıkmalarını amaçlıyoruz. Bugün İpekyol, Silk&Cashmere, Mavi gibi markalarımızın yanına yenileri eklensin istiyoruz. Anadolu Markaları Yarışması’nın kriterlerini yerine getiren şirket zaten markalaşabilecek.

Capital: Müşteriniz olan KOBİ’ler bu yarışmayı desteklemenizi nasıl karşılıyor?
- Anadolu’da yarışmaya yoğun ilgi var. Çok pozitif karşılıyorlar. Bu yarışmayla ilgili zaten iş ortaklarımızdan ve ticaret odalarından çok büyük bir talep vardı.

Capital: Son dönemde ticari kredilerde sektör genelinde Anadolu’nun payının arttığını gözlemliyoruz. Yarışma bu trendin hızlanmasına yardımcı olur mu?
- İstanbul, Türkiye ekonomisinde yüzde 15’ten fazla değer yaratıyor. Kalan yüzde 85 Anadolu’dan geliyor. Ben ileride kredilerde Anadolu’nun payının artacağını düşünüyorum.~
Anadolu’da büyüme ve markalaşma anlamında ciddi potansiyel var. Yarışmamızın da desteklediği Anadolu markaları artıkça bu alanda kredi ihtiyacı da yükselecek. Ben ileride halıcılık, mobilya ve mermer gibi farklı alanlarda Anadolu’dan global güçlü markalar çıkacağına inanıyorum. Anadolu markaları parlayacak ve bu yarışma da bu markalar için bir fırsat.

Capital: Kredi portföyünüzde KOBİ’lerin payı ne kadar peki?
- Bankamızın kredi portföyünün yüzde 25’i KOBİ’lerden oluşuyor. Aslında biz yıllık 15 milyon TL ciroya sahip şirketleri KOBİ olarak segmente ediyoruz. Genelde bankacılıkta bu ciro limiti, 25 milyon TL’ye kadar çıkar. Bu geniş kriterde baktığımızda da kredilerin yüzde 30’dan fazlası KOBİ tarafında gerçekleşiyor. Bu nedenle KOBİ’lerden hiçbir zaman kopmayı düşünmüyoruz. KOBİ tarafında büyüyeceğiz.

Capital: Bugün neredeyse tüm bankalar KOBİ’leri hedefliyor. Siz KOBİ’lere ne gibi farklılıklar sunuyorsunuz?
- Katılım bankaları erken kapanan finansman sistemiyle çalışmıyor, bu şekilde kâr edemeyiz. Kredilerimizin yüzde 90’ı taksitli alınır ve biz geri ödeyene kadar bekleriz. “Kriz çıktı, paramı erken ver” deme lüksümüz yok. Anadolu’da da İstanbul’da da KOBİ’ler bu yaklaşımımızı bildiklerinden bizi tercih ediyor.

Capital: Bu yıl KOBİ kredilerinde büyüme bekliyor musunuz? 2012 yılı için hedefleriniz neler?
- KOBİ’lerin kredilerdeki payının yakın gelecekte bugünkü yüzde 25 seviyesinden yüzde 30’ların üstüne çıkarmayı istiyoruz. Bu yıl toplam kredilerde yüzde 25 büyüme bekliyoruz. Aynı şekilde mevduatta yüzde 20-25 büyümeyi hedefliyoruz. Kredi portföyümüzü yüzde 25 büyütecek şekilde pasif tarafını yönetmemiz gerekiyor. Aktiflerde de yüzde 25 büyümeyi hedefliyoruz. 2012  yıl sonu için kâr hedefimizi de 278 milyon TL olarak belirledik; geçen yıl bu rakam 232 milyon TL’ydi. Ayrıca bu yıl personel sayımızı yüzde 10 artırmayı planlıyoruz, 300 kişi daha kadromuza eklenecek.

TÜRKİYE FİNANS'IN 5 YILLIK BÜYÜME HEDEFLERİ

Capital:Ana hissedarınız Suudi ArabistanlI National Commercial Bank’ın (NCB) Türkiye’de beklentileri neler? Uzun vadede ne gibi hedefleriniz bulunuyor?
- NCB, önce sağlıklı bir büyüme bekliyor. Türkiye ve Suudi Arabistan G20 üyesi ülkeler, Basel kurallarıyla kısıtları var. Bunlara uyum göstermemiz gerekiyor. BDDK ve Suudi Arabistan Merkez Bankası’nın (SAMA) kuralları gereği, sermaye rasyomuzu belli bir oranın altına düşürmemiz mümkün değil. Bu kurallar ölçüsünde büyüyoruz. Aslında ana hissedarımızın hem ülkeye hem Türkiye Finans’a bakış açısını göstermesi açısından en güzel cevap, haziranda yapılacak sermaye artışı olacak.

Capital:
Önümüzdeki 5 yıl içinde bankayı hangi noktaya taşımayı hedeflediğinizi rakamlarla ifade edebilir misiniz?
- Büyümeyi desteklemek anlamında hissedarımız gereken sermaye artışını gerçekleştirecek. 6 Haziran’da olağanüstü genel kurula giderek nakit sermaye artışı yapacağız. Geçen yıl yaptığımız 5 yıllık büyüme planımıza göre bankacılık sektöründen her yıl yüzde 20-25 oranında daha hızlı büyüyeceğiz. Tüm bankacılık kredi sistemi içinde payımız yüzde 1,5; bu oranı önümüzdeki 5 yılda yüzde 1,8’e çıkarmak istiyoruz.~

Capital: Zaten katılım bankacılığı tarafındaki büyümeler sektörün üzerinde gerçekleşiyor.
- Evet, katılım bankacılığı son yıllarda hızlı büyüyor ama açıkçası bazımız küçük olduğundan da hızlı büyüyoruz. Zaten daha hızlı büyümemiz gerekiyor çünkü 4 katılım bankası toplamda sektörden yüzde 5 pay alıyor ve bu payı bir an önce yüzde 8 yapmamız gerekiyor. Daha limitli sayıda bankacılık ürünüyle bu büyümeyi yakalamış durumdayız. Ürünlerimizin çeşidi artıkça büyümenin de hızlanacağını öngörüyoruz. Ayrıca Türkiye Finans olarak şubeleşmek için daha gidecek yerimiz olduğunu düşünüyoruz. Şubeleşme potansiyeli güçlü. Sunacağımız yeni ürünlerin ilgi uyandıracağını da düşünüyoruz.

Capital: Katılım bankacılığı alanında liderliği hedefliyor musunuz?
- Amacımız hızlı değil kârlı büyümek. Biz sermaye yeterlilik, gelir/gider rasyolarımıza, sorunlu krediler oranına ve verimlilik artışımıza bakıyoruz. Bankanın gelir/gider rasyosu 2009 yılında yüzde 1,7 iken bugün 2,06’ya çıktı. Bu oran daha da iyileşecek.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz