İddialı hesaplar

Uzmanlar, niş alanlarda hız ve kalite sunan küçüklerin büyüme şansı olabileceğini düşünüyor...

29.12.2015 10:50:450
Paylaş Tweet Paylaş
İddialı hesaplar
Gerek regülasyonlar gerek Türkiye’nin büyüme modeli, bankaları kurumsal bankacılığa yönlendiriyor. Toplam kredilerde yüzde 43 ile en büyük paya sahip kurumsal bankacılıkta, son 5 yılda önemli bir yükselme mevcut. Öyle ki danışman Tunç Akyurt, 5 yıl önce 180 milyar TL olan KOBİ kredileri hariç kurumsal kredi portföyünün 2015 yılı başında 550 milyar TL’ye ulaştığını açıklıyor. Bu kredilerin GSYİH’ye oranı da tırmanışta. 2012’de bu oran yüzde 38 iken, geçtiğimiz yıl sonu yüzde 52’ye yükseldi. Bu yıl da büyüme sürüyor. İlk yarıda kurumsal ve ticari krediler yüzde 20’nin üzerinde büyüdü. Akbank Kurumsal ve Yatırım Bankacılığı Genel Müdür Yardımcısı Levent Çelebioğlu, “Bireysel bankacılık ve kredi kartlarıyla ilgili getirilen düzenlemelerden sonra, ekonomideki yavaşlamaya rağmen kurumsal bankacılık en hızlı büyüyecek segmentlerin başında” diyor. Gerçekten de mevcut durumdaki gibi ekonominin iyi gitmediği dönemlerde kurumsal bankacılık öne çıkıyor. Bu mantıkla da sektöre yeni giren ve göreceli küçük ölçekli oyuncular, büyüme planlarının odağına kurumsal bankacılığı alıyor. Kitle bankacılığında başarılı büyükler için de volatil dönemde kurumsal bankacılıktan gelen gelirler çok daha fazla önem kazanıyor.
GÜVENLİ BİR LİMAN MI?
Bankaların kurumsal bankacılıktan sorumlu genel müdür yardımcıları, belirsizlik dönemlerinde kurumsal şirketlerin en sağlam müşteri segmenti olarak görüldüğü konusunda hemfikir. Halkbank Kurumsal ve Ticari Pazarlama Genel Müdür Yardımcısı Murat Oktay, “Gelişmekte olan ülkelerin birçoğunda, kurumsal segmentte yer alan büyük şirketlerin ekonomik istikrarın temelini oluşturduğunu gözlemliyoruz. Türkiye, kurumsal segmentteki şirket sayısı bakımından dünya sıralamasında üst sıralarda. Söz konusu şirketlerin gayri safi yurt içi hasılaya doğrudan katkısı ise yüzde 10’u aşıyor. Bu nedenle ticari ve kurumsal kredilerde yoğunlaşmanın artarak devam edeceğine inanıyoruz” diyor. Odeabank Kurumsal Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Yalçın Avcı’ya göre kurumsal bankacılık müşterileri sağlıklı finansal yapıları ve büyük montanlı iş yaratma kapasiteleriyle sektörün ilgi odağında yer alıyor. Avcı, yapılan yatırımların kurumsal müşterilerin finansman ihtiyaçlarının artışında önemli rol oynadığını da belirtiyor ve ekliyor: “Değişen piyasa şartlarının vade yapılarını uzatma etkisi de bu müşteriler tarafından fonlanıyor. Bu nedenlerle bu iş kolunun sektörde yeri her geçen gün daha da güçleniyor. Kısa ve orta vadede bu alandaki büyüme oranları, sektör ortalamalarının üzerinde olacak.” “Kurumsal bankacılık bu dönemde de güvenli liman olma özelliğini koruyor” diyen Finansbank Kurumsal ve Ticari Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Ömür Tan, kurumsal firmaların bu zor dönemde önemli bir sınav verdiklerini ve sonuçta sektörde her zamanki gibi lider ve toparlayıcı rol üstleneceklerini düşünüyor. ABank Kurumsal Bankacılıktan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Kağan Yıldırım da Tan ile aynı fikirde. “İçinde bulunduğumuz dönemde iş koşulları ve kurumsal müşterilerin KOBİ segmentindeki firmalara göre daha güçlü bir sermaye yapısına sahip olmaları ve risklerini daha iyi yönetmeleri nedeniyle kurumsal bankacılık öne çıkıyor” diyor.

~YENİLERİN GÖZDESİ
Bankaların kurumsal bankacılıkta büyüme hevesinin altında yatan pek çok neden bulunuyor. Burada yakalanan büyük hacimler, bankaların aktiflerinde hayati 
önem taşıyor. Ayrıca bu alan düşük sorunlu kredi oranıyla avantaj sunuyor. Kurumsal bankacılıkta büyüme, perakende bankacılığı gibi çok şubeli bir banka yapısı da istemiyor. İşte bu nedenlerle sektöre yeni giren Fibabanka, Intesa Sanpaolo, Bank of Tokyo, Rabobank gibi oyuncular ile Citi, ABank, Burgan Bank gibi daha küçük ölçekli bankalar, kurumsal bankacılıkta büyümeyi hedefliyor. “ABank KOBİ bankacılığı yapan butik bir bankaydı. Kredilerimizin yüzde 70’i KOBİ kredilerden oluşuyordu” diyen Kağan Yıldırım, yeni dönemdeyse kurumsal bankacılığı ana büyüme alanlarından biri gördüklerini söylüyor ve devam ediyor: “Bu yılın ilk 6 ayında kurumsal kredilerde yüzde 60 büyüdük. Yıl sonuna kadar bu büyümenin yüzde 80’i aşmasını bekliyoruz. İmalat sanayi, turizm, perakende, inşaat ve sağlık sektörlerine odaklanacağız.”
HEDEFLER BELİRLENDİ
Fibabanka Genel Müdürü Bekir Dildar, kurumsalda hedeflerini şöyle aktarıyor: “Sermaye artışı ve bilançoda hızlı aktif büyümemiz olacaksa bu tabii ki büyük kurumsal firmalarla olacak. 100 milyon TL ve üzeri cirosu olan firmaları içeren kurumsal bankacılık, bilançomuza büyük hacim getirir.” Sektöre girdiği andan beri bireysel ve KOBİ tarafında da yatırım yapan Odeabank’ın genel müdür yardımcısı Yalçın Avcı, kurumsal firmaların finansmanındaki paylarını artırmak istediklerini dile getiriyor. “Müşterilerimizin değişen piyasa şartları paralelinde oluşacak ihtiyaçlarını yakından takip edip, ortaya çıkan iş fırsatlarını değerlendirme hedefindeyiz. Portföyümüz içindeki sektörel çeşitlendirmeyi sürdüreceğiz” diye konuşuyor. Katılım bankaları için kurumsal taraf her zaman önemli. Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı Mehmet Ali Verçin, katılım bankalarının çalışma prensipleri gereği para piyasalarında aktif olarak yer alamadıklarını hatırlatarak, “Bu nedenle kredi talebinin azaldığı zamanlarda, atıl fonların geri ödemede sorun yaşanmayacağını düşündüğümüz kurumsallaşmış firmaların kısa vadeli fon ihtiyaçlarını karşılamada daha fazla istekli oluyoruz. Bankamızda da kurumsal tarafta yüzde 20’ye varan büyüme öngörüyoruz” diyor.

~BÜYÜKLER DE İDDİALI 
Danışman Mehmet Sönmez’e göre kurumsal bankacılıkta en cazip iş, dağıtım ağı olan büyük firmaların nakit akışını almak. Bu işte de ülke geneline dağılmış, şube ağı geniş büyük bankalar daha yüksek şansa sahip. Büyük bankalar, daha uygun maliyetli kredi bulabilme avantajlarıyla da kurumsal bankacılıkta bir adım öne geçiyor. Bu gibi artılarla büyüklerin de bu alanda büyüme hedefleri iddialı. Örneğin Yapı Kredi Bankası Genel Müdür Yardımcısı Feza Tan, “Kurumsal iş hacmimizi ve sektör payımızı artırmayı hedefliyoruz. Kurumsal bankacılıkta büyümemizde proje kredileri önemli rol oynuyor. Kurumsal ve ticari kredilerde 2015’in ilk 6 ayında yüzde 17 büyüdük. 2016’da da önemli projelerin kilit oyuncularından olacağız” diyor. “Bizim bu alandaki büyümemizin en önemli unsuru, beraber çalıştığımız KOBİ’lerin zamanla başarıyla bu segmente gelmeleri” diyen Halkbank Genel Müdür Yardımcısı Murat Oktay da KOBİ kredileri dahil tüm ticari kredilerde bu yılın ilk yarısında yüzde 19,1 artış kaydettiklerini açıklıyor. Halkbank, bu alanda büyümede yurtdışı müteahhitlik hizmetleri, şehir otelciliği, imalat sanayi ve ihracatçı sektörlere ağırlık vermeyi planlıyor.
ODAK HANGİ ALAN?
Finansbank’ın da kurumsalda bu yıl pazar payı kazanıp sektörün yüzde 30 üzerinde büyüme hedefi mevcut. Ömür Tan, “Son çeyrekte 500-600 milyon dolar yeni kredi kullandırmayı planlıyoruz. Sektör tercihimiz yok, firmalarımızın ihracat kredileri başta olmak üzere her türlü işletme ve proje finansmanı kredilerinde büyümek istiyoruz” diyor. “Yılın ilk yarısı oldukça canlı geçti. Sonrasında seçim ve yazın etkisiyle yavaşlama görülse de bütçelediğimiz büyüme rakamları doğrultusunda ilerliyoruz” diyen TEB Kurumsal Firmalar Grup Direktörü Gülümser Özgün Henden de uzun vadeli kredilerde, yapılandırılmış finansman ve proje finansmanı işlemlerinde büyümek istediklerini vurguluyor. “Büyük hacimli altyapı projeleri, enerji üretim gibi işleri yakından takip ediyoruz. Türev ürünler, emtia finansmanı, satın alma finansmanı, tahvil ve sukuk ihracı, uluslararası halka arz gibi hizmetler büyümeyi hedeflediğimiz alanlar” diyor. ING Bank Kurumsal Bankacılık Genel Müdür Yardımcısı Alper Hakan Yüksel ise bu alanda planlarını şöyle aktarıyor: “Kurumsal bankacılıkta sektöre kıyasla gözle görülür hızlı büyüyeceğimizi öngörüyorum. Yılın kalan zaman diliminde yüzde 50’nin üstünde büyüme yaşayacağımızı tahmin ediyoruz.” KÜÇÜKLERİN ŞANSI VAR MI?
Peki bu rekabetçi ortamda küçük ve yeni bankaların büyükler karşısında şansı ne? Peppers&Rogers Group Türkiye Genel Müdürü Selim Uçer, görece küçük oyuncuların kurumsal tarafta büyüme hedeflerinin nedenini, bireysel ve KOBİ taraflarında hizmet verebilmek için gerekli şubeleşme, ATM ağı, teknolojik altyapının maliyetinin yüksek olması gibi nedenlerle açıklıyor. Deloitte Türkiye Finansal Hizmetler Endüstrisi Lideri Hasan Kılıç, “Küçük bankaların müşteriye şubeli veya şubesiz kanallardan hizmet satması ve sıfırdan pazar payı elde etmesi artık çok zor. Küçükler, niş bankacılıkta hizmet sunarak öne çıkabilir” diyor. EY Türkiye Danışmanlık Bölüm Başkanı Selim Elhadef de yeni ve küçük ölçekli bankaların avantajının, belirli niş segmentlere odaklanarak büyük bankalara oranla küçük şube ağları, operasyonel yapılarıyla farklı taleplere hızlı yanıt vermek olduğunu söylüyor. Küçük ölçekli bankalar da rekabette en çok hız ve esnekliklerine güveniyor. ABank’tan Yıldırım, “Hızımız, uzmanlığımız ve esnekliğimiz bizi bu segmentte tercih edilen banka yapacak. Bunun için hedeflediğimiz sektörlere odaklanan, teknolojiyi iyi kullanan banka olmak için çalışıyoruz” diyor. Bekir Dildar da “Müşteriye hızlı ve kaliteli hizmeti belli bir fiyatla verirseniz müşteri icabet eder, nitekim bugüne kadar böyle oldu” şeklinde konuşuyor.
~“KURUMSALDA REKABET DAHA KOLAY”
MURAT DİNÇ / BURGAN BANK GENEL MÜDÜRÜ
ANA ODAĞIMIZ

Kurumsalda hızlı büyüme planımız var. KOBİ ve bireysel bankacılıkta altyapı yatırımlarımız ve satış ekiplerinin yapılanması sonrası daha aktif olacağız. Bizim gibi müşteri ilişkisini ağırlıklı şubelerden veya müşteri temsilcileri üzerinden yöneten yapılarda, kurumsal ve ticari bankacılıkta rekabet etmek, büyük şube altyapı ve bölge ağı gerektiren perakende bankacılığa göre daha kolay oluyor.
YÜZDE 10 BÜYÜYECEĞİZ
Dolayısıyla kurumsal bankacılık önümüzdeki dönemde en hızlı büyüyeceğimiz alanlardan biri olacak. Bankamızın geniş imkanları sayesinde kredi, proje finansmanı, dış ticaret, hazine ve mevduat-fon yönetimi gibi konularda kurumsal bankacılıkta rahat büyüyebiliyoruz. Ayrıca bu konuda sorunlu kredi oranımızın düşük olması, teminatlı çalışma imkanları da büyümemizi kolaylaştırıyor. Kurumsal bankacılığın bilançomuz içinde önemli bir yeri var. Yıl sonuna kadar yüzde 10 daha büyüme hedefliyoruz.

“BÜYÜK RESİMDE ÖNEMİ ARTIYOR”
MICHAEL WEISS / AT KEARNEY TÜRKİYE GENEL MÜDÜRÜ
KOBİ’LER YAVAŞLAYINCA 

Kurumsal bankacılığın önemini anlamak için diğer bankacılık segmentlerini de kapsayan büyük resme bakmak daha sağlıklı. Bireysel bankacılıkta büyüme hızı ve kârlılığın son dönemde azaldığını gözlemliyoruz. Ücret ve komisyonlara getirilen sınırlamalar ve takibe düşen bireysel kredi oranının artması nedeniyle bankalar yeni gelir kalemleri yaratmaya ağırlık veriyor. KOBİ’lerin de 2015-2018 KOBİ Stratejisi Eylem Planı’na göre kurumsala kıyasla daha yavaş büyüdüklerini gözlemliyoruz. 
NE KADAR BÜYÜR? 
Toplam kredi büyümesi 2015’in ikinci yarısında bir önceki yıla göre yüzde 24 oldu. Bu büyümede kurlardaki artışın da etkili olduğunu görüyoruz. TL cinsinden kredilerde önceki yıla göre yüzde 19 olan artış, büyük ölçüde ticari ve kurumsal segmentten geliyor. Burada artışın yüzde 28 olduğunu tahmin ediyoruz. Ekonomik büyümede KOBİ segmentini geride bırakan ticari ve kurumsal kredilerde, yılın geri kalanında da sektörün üzerinde büyüme gerçekleşebilir. 
~KÂRA ETKİSİ ARTACAK
NEREDEN GELECEK?

Aslında kurumsal tarafta kredi spreadleri ve komisyon gelirleri diğer segmentlere göre daha düşük, ancak müşterilerle uzun vadeli ilişki kuran bankalar nakit akışı ve çapraz satışlarla kâr oranını artırıyor. Finansbank’tan ÖMÜR TAN, “Kurumsal firmalara geniş bir ürün yelpazesiyle hizmet verdiğinizde penetrasyonunuz ve bunun doğal sonucu olarak kârlılığınız artar. Ayrıca sadece firma özelinde bakmayıp tedarikçileri ve müşterileriyle kurduğu ekosistemle potansiyeliyle bakıp strateji geliştirdiğinizde kâr ivme kazanır. Bizim açımızdan bu yıl memnuniyet verici sonuçların alındığı bir yıl. Kurumsal taraf banka kârlılığında önemli bir yere sahip.”
GELİRLERİ YÜKSELECEK
Albaraka Türk Genel Müdür Yardımcısı MEHMET ALI VERÇIN, “Piyasaların kötüye gittiği dönemlerde kurumsal tarafta takipteki alacakların düşük olması tabii ki kârlılığı olumlu etkiliyor. Ayrıca hacimli işler yapıldığı için yüksek kârlılık sağlanıyor” diyor. ABank Genel Müdür Yardımcısı Kağan Yıldırım da benzer bir görüşte: “Perakende bankacılığa yönelik kısıtlamalar ve bu yıl oluşan konjonktürel dalgalanmalarla hem brüt kârlılık hem net kârlılıkta kurumsal bankacılık gelirleri, diğer segmentlerden daha yüksek olabilir. KOBİ’lerde sorunlu kredi oranlarının hızla artması, banka gelir tablolarına kurumsal bankacılığın katkısının daha büyük olacağını gösteriyor.”

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz