Bankacılık sektörü BIS'in dün açıkladığı raporu değerlendirdi. Açıklamalara göre, Türkiye bankacılık sektöründe kriz olacağı ön görülmüyor.
Ekonomi her ne kadar hükümet kurulamamasının etkisi ve dış piyasalarda sıcak paranın çıkışıyla sarsılsa da finans alanında yatırımlar sürüyor. Finansın önemli yöneticileri, bu zorlu günlerde devam eden yatırımlarını şöyle aktarıyor…
Axa, 13 yılın ardından Türkiye’de CEO’sunu değiştirdi. Mart ayında göreve gelen GUILLAUME LEJEUNE, her türlü rakamsal büyüme hedefi vermekten kaçınıyor. “Hedefim pazarda mevcut konumumuzu koruyarak, kârlılığımızı artırıp sürdürülebilir büyümeyi yakalamak” diyor. Fransız yönetici, ilk iş olarak Axa Group’un uluslararası gücüyle yurtdışında faaliyet gösteren büyük Türk şirketlerini portföyüne ekledi. Bu dönemde zorunlu trafik sigortalarında düzeltmelere gidildi. Prim üretiminde daha dengeli bir dağılım planlayan Lejeune, gelecek büyümelerinde tamamlayıcı sağlık ve eğitim sigortaları ile BES’in önemli fırsatlar olduğuna inanıyor.
Alman Kalite ve Finans Enstitüsü (Deutsches Institut Für Qualität und Finanzen) 2015 yılına ilişkin internet bankacılığı raporunu yayınladı. Rapor, Türkiye’de öne çıkan 11 bankanın internet bankacılığındaki müşteri memnuniyet performanslarını ölçtü. 5 ayrı kategoride değerlendirmeye tutulan bankalar, anket yöntemiyle tüketici görüşlerine göre değerlendirildi. Yapılan değerlendirmede ise Finansbank, İş Bankası ve Yapı Kredi Bankası performansıyla öne çıktı.
Geçen yıl sonunda 63 oyunculu sigorta sektöründe 44 şirketin pazar payı yüzde 1’in altındaydı. Bu tablo, 5 yıl öncesinde de 57 sigorta şirketinin 34’ü için geçerliydi. Bu düşük pazar payları nedeniyle şirketler ölçek ekonomisini yakalayamıyor. Dolayısıyla kârlılıkta zorlanıyorlar. Ayrıca rekabette küçükler, kendi liglerinin dışına çıkamıyor. Her ne kadar küçük şirketlerin yöneticileri pazar payı değil kâr odaklı büyüme gösterdiklerini belirtseler de lider oyuncular yakın dönemde konsolidasyon beklentisinde…
TSKB, geçtiğimiz 2 yılı oldukça hareketli geçirdi. Aktif müşteri sayısını yüzde 13 artıran banka, kredi sözleşmelerinin yüzde 44’ünü yeni müşterilerle imzaladı. TSKB Genel Müdürü ÖZCAN TÜRKAKIN, “APEX bankacılığı hizmetimiz de dahil olmak üzere 2013 sonunda toplam 1.232 KOBİ’ye kredi kullandırdık. 2014’te ise kredi sağladığımız KOBİ sayısı 1.472’ye ulaştı” diyor. Bankanın yatırım bankacılığında da güçlenmek için yoğun çalıştığını söyleyen Türkakın, “Piyasa şartlarının izin vermesiyle pek çok yatırım işlemi elimizde hazır bekliyor” diye konuşuyor.
Aslında bankacılık sektörü KOBİ’lerdeki potansiyeli uzun zaman önce keşfetti. Sistemde adeta KOBİ kapma yarışı oynanıyor. Bu rekabet, bireysel bankacılığa getirilen sınırlamalarla daha da hızlandı. Öyle ki yeni açılacak şubelerin yeri, KOBİ yoğunluğuna göre seçiliyor. Sektörün öne çıkan 6 bankasının 2015’te açacağı yeni şubelerin yüzde 100’ü de KOBİ odaklı olacak.
Dünyada ilk üçe giren Generali Sigorta, 152 yıldır bulunduğu Türkiye’de de hızla büyümek istiyor. Şirket, 2014’ü yüzde 80 artışla 158 milyon TL prim üretimiyle kapattı. Bu yıl için ise daha mütevazı, yüzde 30’luk bir hedefi var. Generali Sigorta Genel Müdürü MINE AYHAN 2015’in ilk çeyreğinde prim üretimini yüzde 49,5 artırmayı başardıklarını söylüyor. Ayhan, “Türkiye’de hedefimiz, önce ilk 10’a, sonra sırasıyla ilk 5’e ve ilk 3’e girmek” diye konuşuyor.
Faktoring sektörü, yıla zorlu bir ortamda başladı. Ancak sektörün lider oyuncularının çift haneli büyüme hedefleri var. Deniz Faktoring yüzde 30, Garanti Faktoring yüzde 25-30 ve Şeker Faktoring ise yüzde 16 ciro artışı bekliyor. Bu büyümenin motoru ise ihracat faktoringi olacak. Eximbank ile yapılan anlaşmayla ihracatçıya daha uygun maliyetle kredi sağlanabilmesinin yolu açıldı. Faktoring sektörü için bu, yakın gelecekte “güçlü” büyüme anlamına geliyor.
Türk Eximbank, bu yıl ülke ihracatının yüzde 20’sini finanse etmeyi planlıyor. 2010’da bu oran sadece yüzde 7,8’ti. Son 3 yılda hızlı değişim geçiren banka, 2015’te ihracatçılara 35,4 milyar dolar destek sağlayacak. Bankanın genel müdürü HAYRETTIN KAPLAN, yoğun pazarlama çalışmalarıyla ve yeni ürünlerle ulaştıkları ihracatçı sayısını da artırmayı amaçladıklarını söylüyor. “5 yıl sonra ihracatın yüzde 30’unu biz finanse edeceğiz. 2014’te 1.800 yeni ihracatçı müşteri kazandık. Bu yıl da 1.000 yeni ihracatçıya ulaşacağız” diyor.
Volatil ekonomi ortamında bankacılar, kurumlarını sağlıklı büyütme savaşı veriyor. Her yönetici, hem bankasında hem sektörde işlerin yolunda gidip gitmediğini farklı göstergelerden izliyor. Banka tarafında verimlilik, dijitalleşme ve aktif kalitesiyle ilgili veriler sürekli takip altında tutuluyor. Sektör ise 8 ana göstergeyle sürekli check-up’tan geçiriliyor. Bankacılara göre net faiz marjı ve kredi/mevduat rasyosu bugünden alarm veriyor. Takipteki krediler ve aktif kârlılıkta da kırmızı çizgiye yaklaşılıyor.
Borsa İstanbul, Alternatifbank hisselerinin 27 Temmuz'dan itibaren borsada işlem görmekten men edileceğini duyurdu.
Bankacılık, yabancı yatırımcıların gözde alanlarından. Ya finansın diğer kolları? 39 oyuncunun 25’inin yabancı olduğu elementer sigortada, yeniler bekleniyor. Finansman şirketlerinde de hareketlilik var, araştırma yapıyorlar. Ancak diğer alanlar için tablo parlak değil. BES’te daralan kâr marjları, son bir yıldır yabancıların ayağını kesti. Leasing ve faktoringde düşük kârlar ve bankaların hakim olduğu pazar nedeniyle ilgi yok.
Dünya sigorta devlerinden Aviva, Türkiye’yi en önemli büyüme pazarları arasında sayıyor. Aviva Avrupa CEO’su, önümüzdeki 20 yıl için AvivaSA’da yıllık ortalama yüzde 30 büyüme hedefliyor. CEO, Türkiye’de bu büyümeyi getirecek pek çok fırsat olduğuna da inanıyor. Öte yandan Türkiye’de yeterli ölçeğe ulaşamadığı ve dolayısıyla kâr edemediği için pek çok şirketin çıkabileceğini de belirtiyor. AvivaSA büyüme planı kapsamında mevcut ve yeni ürünlerle Sabancı Holding’in diğer şirketlerinin 14 milyonu bulan müşterilerine ulaşmayı planlıyor. Emeklilik tarafında ise ölçeği büyütmek için satın alma fırsatlarına açık kapı bırakıyor. Ayrıca şirket sağlık sigortacılığına da göz kırpıyor.
Albaraka Türk, katılım bankacılığının yakaladığı büyüme rüzgarının da etkisiyle son 9 yılda aktiflerini ortalama yüzde 34 büyüttü. Bankanın genel müdürü FAHRETTIN YAHŞI, 2014-2019 arasında çizdikleri 5 yıllık stratejiyle koşullar ne olursa olsun yıllık yüzde 20-22 büyümeye devam edeceklerini açıklıyor. “2014’te aktiflerimizi yüzde 40 oranında da büyütebilirdik. Fakat biz yönetebileceğimiz bir büyüme istiyoruz. Topladığımız fonları sağlıklı şekilde dağıtıyoruz” diyor.