Bu
büyümenin lokomotifini ise bireysel krediler oluşturuyor. İhtiyaç ve
konut kredileri başta olmak üzere "tüketici kredileri" adı altında
sunulan ürünler hızla çeşitleniyor, hacim çarpıcı bir ivmeyle artıyor.
2002 yılında 2 milyar TL olan pasta, geçtiğimiz yılın sonunda 162 milyar
TL'ye ulaştı. Her yıl onlarca çeşit yeni ürün sunan bankalar arası
rekabet hızlandı.ürkiye'de tüketici kredileri, 2000'li yıllardan bu yana
hızlı bir gelişim içinde. Ekonomide sağlanan istikrar, düşen faiz
oranları ve artan gelir düzeyiyle birlikte pazar, yıllar itibarıyla
çarpıcı bir ivmeyle büyüyor. 2002 yılında 2 milyar TL düzeyinde olan
toplam kredi hacmi, geçtiğimiz yılın sonunda 162 milyar TL'ye ulaştı.
Bireysel kredi sahibi müşteri sayısı da 1,6 milyon kişiden 14 milyon
kişiye çıktı. Bu süreçte bankaların sunduğu ürünler de müthiş
çeşitlendi. Tüketici kredileri bugün, yeni ürün yaratma konusunda
bankaların en başarılı olduğu alan. Farklı ihtiyaçlara cevap veren konut
kredilerinden bayram kredisi, eğitim kredisi gibi yaratıcı ihtiyaç
kredilerine kadar onlarca çeşit ürün var.
Tabloyu görmek için görsele tıklayın. LOKOMOTİF KONUT
Tüketici kredileri konut kredileri, ihtiyaç kredileri ve taşıt kredileri
olmak üzere 3 ana başlıkta toplanıyor. Bunlar, toplam pazardan
sırasıyla yüzde 51, 44 ve 5 oranında pay alıyor. 2011 yıl sonu
itibarıyla ihtiyaç kredilerinin hacmi 86 milyar TL'ye, konut
kredilerinin hacmi ise 70 milyar TL'ye ulaşmış durumda. Akbank Genel
Müdür Yardımcısı Galip Tözge, bu tablonun geçmişte farklı olduğuna
dikkat çekiyor. Tözge, "2001 yılında konut kredilerinin bireysel
krediler toplamı içindeki payı yüzde 19'du. Yine o dönemde taşıt
kredileri pazardan yüzde 37 oranında pay alıyordu." Bu dağılımın 2012'de
ihtiyaç kredileri lehine gelişmesi bekleniyor. İhtiyaç kredilerinde
yüzde 2-3'lük artışlar öngörülürken konut kredilerinin toplam krediler
içindeki payınınsa yüzde 2-3 oranında azalabileceği düşünülüyor.
Finansbank Genel Müdür Yardımcısı Erkin Aydın, bu yıl pazarda yüzde 14
düzeyinde büyüme beklediğini söylüyor ve ekliyor: "Bu büyümede ihtiyaç
ve konut kredisi yine lokomotif ürünler olacak."
GÖKHAN MENDİ / TEB GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
"BÜYÜME DEVAM EDECEK"
REFORMLAR ETKİLİ OLDU
2001'den sonra bankacılık ciddi bir reform ve yeniden yapılanma
sürecinden geçti. Bu süreç her alanda olduğu gibi tüketici
kredilerindeki büyümede de etkili oldu. Son 10 yılda hızlı bir gelişim
yaşandı. Ancak pazarın büyüklüğü yüzdesel olarak önemli bir artış
göstermiş olsa da kredilerin GSMH'den aldığı pay, hala Avrupa Birliği
ülkeleri ile kıyaslanamayacak seviyede. Nüfus artış hızı, genç ve
tüketime yönelik nüfusun toplam nüfus içindeki payı, yaşam
standartlarındaki değişimler kredi pazarında etkili olacak.
YENİ DÖNEM NE GETİRECEK?
Kredi kartını bir nakit kredi aracı gibi yanlış kullanan çok önemli bir
kesim zamanla günlük finansman ihtiyaçları için doğru tüketici kredileri
alternatiflerine yönelmeye başladı. Türk halkı artık çok daha fazla
seyahat ediyor. Eğitime çok daha fazla para harcıyor. Gençlerin
ailelerinden daha erken yaşlarda ayrılma yaklaşımı artıyor. Kredi
kullanma alışkanlıkları da bunlara bağlı olarak giderek gelişiyor.
Perakende bankacılıkta bankalar, iç müşteriye odaklanırken yeni müşteri
ediniminde de önemli bir rekabet söz konusu olmaya devam edecek.~
YARATICI ÜRÜNLER GELİYOR
Bankalar, hiç şüphesiz müşteri ihtiyacını tespit etmede ve yenilikçi
ürün geliştirmede son derece başarılılar. Bu performans, özellikle
tüketici kredileri tarafında çok açık görülüyor. Giderek artan rekabet
ve hacim, bankaların yaratıcılığını hayli geliştirdi. Pazarda bugün
eğitimden sağlığa pek çok farklı alanı hedefleyen, bayram kredisi,
bedelli ihtiyaç kredisi gibi güncel ihtiyaçları adresleyen farklı vade
ve faiz seçenekleri bulunan onlarca çeşit bireysel kredi ürünü
sunuluyor. Halkbank, meslek gruplarına yönelik kredi ürünlerine sahip.
Halkbank Genel Müdür Yardımcısı İsmail Hakkı İmamoğlu, "14 Mart Tıp
Bayramı ile 7 Nisan Dünya Sağlık Günü vesilesiyle sağlık sektöründe
çalışan müşterilerimize yönelik 'Nöbetçi Kredi' kampanyası düzenledik.
Polis teşkilatının kuruluş yıldönümü dolayısıyla 'Kredi 155' kredi
kampanyaları sunduk" diye konuşuyor. TEB Genel Müdür Yardımcısı Gökhan
Mendi, tüketici kredilerinin toplam portföy içindeki payının yüzde 30'u
bulduğuna dikkat çekiyor. Artan talebin bankaları, ürün çeşitliliğini
artırıp her müşteriye ihtiyacına uygun olan ürünlerle gitmeye
yönlendirdiğini söylüyor. Mendi, "Biz özellikle konut tarafında, pek çok
projede esnek ödeme planlarımız ve uygun fiyatlamamızla yer alıyoruz.
11 adet farklı konut kredisi ürünümüz ve müşterilerin kendi ödeme
planlarını kendilerinin oluşturabildiği esnek ödeme planı avantajımız
bulunuyor" diyor.
REKABETİN YENİ YÖNÜ
HSBC Genel Müdür Yardımcısı Taylan Turan, ürün geliştirirken müşteri
ihtiyaçlar��na odaklandıklarını söylüyor. "Kesinlikle tüm satışlarımızda,
süreçlerimizde, fiyatlamalarımızda müşterimizi düşünüyoruz. İhtiyacı
neyse onu sunuyoruz" diye konuşuyor. Rekabette de müşteri ihtiyacını iyi
tespit edebilen kazanıyor. Taylan Turan, "Bu bilgilere çok çeşitli
yöntemlerle ulaşabiliyoruz. Yapmış olduğumuz araştırmalar, müşteri
geribildirimleri ve piyasadaki gelişmeler bize ışık tutuyor ve bu
bilgiler ışığında, kredi kalitemizi de koruyarak büyüme stratejisi ile
hareket ediyoruz" diyor. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge ise
rekabette hızın ve yenilikçiliğin de çok etkili olduğuna dikkat çekiyor.
"Müşteri ihtiyaçlarına en uygun çözümleri geliştirebilen yenilikçi
bankalar rakiplerinin önüne geçti. Örneğin biz Akbank olarak sektörde
kredi verme biçimini değiştiren cepKredi, smsKredi gibi uygulamaları
başlattık. Kredi Makinesi, Kredi Ekspres şubeleri ve konut kredilerine
özel Büyük Kırmızı Ev şube kavramı gibi yenilikçi projelerimiz bizi
rekabette öne çıkardı" diye konuşuyor.
YENİ DÖNEM PLANLARI
Önümüzdeki dönemde müşteri ihtiyaçları paralelinde tasarlanan
teknolojik, hızlı, basit ve prosedürsüz çözümlerin öne çıkması
bekleniyor. Galip Tözge, "Bugün 14 milyon kişiyi kapsayan bireysel
krediler pazarında müşterilerin değişen ihtiyaçlarını dikkate alarak
geliştirilen yenilikçi uygulamalar şüphesiz ki önümüzdeki yıllarda da
hakim olmaya devam edecek" diyor. Tüketici kredilerinden bu yıl yüzde
15-20 aralığında büyüme bekleniyor. Garanti Bankası Bireysel Bankacılık
Koordinatörü Didem Dinçer Başer, Avrupa ekonomisinin içine girdiği
resesyon, kaynak maliyetlerinin artması ve 2011 yılında artan kredi
karşılık oranları gibi nedenlerin etkisiyle yavaşlasa da, 2012 yılında
da Türkiye'de kredi büyümesinin devam edeceğini söylüyor ve ekliyor:
"Garanti Bankası olarak biz bu yıl tüketici kredilerinde yüzde 20 büyüme
hedefliyoruz." Hemen her bankada tüketici kredileri bu yılın büyüme
alanlarının başında geliyor. Bazı bankalarınsa diğerlerinden daha
iddialı hedefleri var. HSBC Genel Müdür Yardımcısı Taylan Turan,
mortgage dahil tüm bireysel kredilerde yaklaşık yüzde 50 civarında artış
yakalamayı planladıklarını söylüyor. "Orta vadeli amacımız, bireysel
kredilerdeki pazar payımızı, hak ettiğimiz seviye olan yüzde 3-4 bandına
taşımak. Şu anda bu oran yüzde 2" diyor. ~ MEHMET CEMALCILAR / YAPI KREDİ PERAKENDE BANKACILIK GRUP DİREKTÖRÜ
HEDEFİMİZ YÜZDE 30 BÜYÜME"
FIRSAT ALANI
Tüketici kredileri, farklılaşan müşteri ihtiyaçlarına yönelik
zenginleşen ürün ve hizmet yelpazesiyle bankalar için büyük bir fırsat
alanı oluşturuyor. Bu ürün-hizmet zenginliğini ticari verimlilik ve
gider disiplini ile sunabilmek, hem biz hem rakiplerimiz için en önemli
odak noktası haline geldi. Kârlı ve verimli büyümeyi en iyi şekilde
gerçekleştirilebilmek için başarılı müşteri ilişkileri yönetimi, hizmet
kalitesi, doğru fiyatlama ve kalifiye, uzmanlaşmış personel
odaklanılması gereken konular olmaya devam edecek.
2012 TAHMİNİ
Tüketici kredilerinin bu yıl yüzde 20 civarında büyüyeceğini tahmin
ediyorum. Büyümenin kaynağı konut kredileri ve bireysel ihtiyaç
kredileri olacak. Bireysel ihtiyaç kredilerinde, 2011 'in ilk
yarısındaki yüksek büyüme, ikinci yarıda alınan tedbirler neticesinde
hızını kaybetti. Şu anda 2012 için yaklaşık yüzde 25'lik bir büyüme
bekliyoruz. Konut kredilerinde ise 2011 'de yüzde 21 büyümeden sonra
2012'de yüzde 18 civarı bir büyüme tahminimiz var.
YENİ YIL PLANI
Yapı Kredi'de 2011 'in sonunda tüketici kredilerinin toplam kredilere
oranı yüzde 20 civarında gerçekleşti. Müşterilerimizin beklenti ve
talepleri doğrultusunda yeni ürün ve hizmetler sunarak pazarda daha da
büyümeyi hedefliyoruz. 2012 yılında toplam kredilerde yüzde 18 civarı
bir büyüme hedeflerken ana odak noktası olan tüketici kredilerinde yüzde
25-30 civarı bir büyüme öngörüyoruz.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?