Bankalar markete dönüştü

Bankalar, bankacılık dışı finansal ürünler önemli bir gelir kaynağı haline gelmiş durumda.

1.02.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Bankalar markete dönüştü
Bankacılık geçmişte sadece mevduat ve kredi demekti. Sunulan ürün ve hizmetler sınırlıydı. Artan rekabet, teknolojik gelişmeler ve büyüyen müşteri portföyü, ürün ve hizmetleri çeşitlendirdi. Bankalar adeta birer finansal süpermarkete dönüştü. Bugün artık banka şubelerinde sigortadan faktoringe, leasingden yatırım fonlarına her tür finansal ürünü bulmak mümkün. Yeni dönemde ürünlerin daha da çeşitlenmesi, bankacılık dışı finansal ürünlerin toplam banka gelirleri içindeki payının artması bekleniyor. Bankacılık, geçmişte sadece mevduat ve kredi demekti. Sunulan ürün ve hizmetler sınırlıydı. Artan rekabet, teknolojik gelişmeler ve büyüyen müşteri portföyü, ürün ve hizmetleri de çeşitlendirdi. Özellikle son 5 yıldır bankalar adeta birer finansal süpermarkete dönüştü. Bugün artık banka şubelerinde sigortadan faktoringe, leasingden yatırım fonlarına her tür finansal ürünü bulmak mümkün. Bu gelişmeden hem bankacılar hem banka müşterileri memnun. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Erün, "Müşteri tek bir adresten banka işlemlerini yapabiliyor, faturalarını ödüyor, taşıt kredisi, konut kredisi alırken sigortasını da yaptırabiliyor. Bununla birlikte bankaların çağrı merkezi, internet bankacılığı, mobil bankacılık, ATM gibi alternatif dağıtım kanallarından sigorta ürünlerinin sunulması da müşterilere farklı kanallardan ulaşabilmek için bu yapıda önemli bir rol oynuyor" diye konuşuyor. Geçmişte olduğu gibi hazine kağıtlarından değil bankacılık işlemlerinden para kazanan bankalar açısından da bankacılık dışı finansal ürünler önemli bir gelir kaynağı haline gelmiş durumda.

SON 5 YILDA GELİŞTİ
Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, banka şubeleri kanalıyla sunulan sigorta ürün sayısının son 5 yılda yaklaşık 3 kat arttığını belirtiyor. "Bankaların sahip olduğu geniş müşteri kitlesi, klasik sigorta ürünlerinden daha farklı ve yeni ürün taleplerini de beraberinde getiriyor" diyor. Sadece Akbank değil, son birkaç yıldır pek çok banka, sigorta başta olmak üzere bankacılık dışı ürünlere daha yoğun odaklanmış durumda. ING, faktoring ve leasing şirketlerini 2010 Nisan ayında faaliyete geçirdi. Banka sigorta alanında ise bugün 25 farklı sigorta ürününü şubelerinde müşterilerine sunuyor. Bankacılık dışı finans ürünlerinin toplam bireysel bankacılık satışlarının yaklaşık yüzde 10'unu oluşturduğunu belirten ING yetkilileri, "Bu oran 5 yıl önce yüzde 3-4 seviyelerindeydi" diye konuşuyor. Yapı Kredi de bu oran yüzde 11'e ulaşmış durumda. Garanti Bankası da son yıllarda yeni ürünler tasarlama konusunda atakta. Son 5 yıldır müşterilerin daha kişisel ürünlere yöneldiklerini belirten banka yetkilileri, bu isteğin yeni ve inovatif ürünleri tasarlamayı gerektirdiğine dikkat çekiyor ve şöyle diyor: "Sigorta ve bireysel emeklilik branşlarında oldukça geniş bir ürün yelpazesine sahibiz. Garanti şubelerinden müşterilerimize yaklaşık 80 adet hayat dışı sigorta ürünü, 15 adet hayat sigortası ve 17 adet bireysel emeklilik paketi sunuyoruz. Sigorta ve emeklilik ürünlerimizin tüm bankacılık ürün gamı içindeki payı yaklaşık yüzde 22 düzeyinde."~

YURTDIŞINDA TABLO NASIL?
Yurtdışında bankacılık dışı finans ürünlerinin toplam satışlardan aldığı pay uzmanlara göre yüzde 30'lar seviyesinde. Uzmanlar, bunun nedenini gelişmiş pazarlarda bankacılık dışı finans ürünlerinin çok iyi bilinip talep edilmesine bağlıyor. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Erün, yurtdışındaki görünümü şöyle aktarıyor: "Ortağımız Eureko BV'nin, Rabobank ile banka sigortacılığı yapan şirketinin tüm sektörün üretimindeki payı yüzde 17. Bu örnek de gösteriyor ki yurtdışında banka kanalından sunulan sigorta ürünlerinin payı gayet yüksek. Sigorta ürünleri aynı zamanda komisyon geliri yarattığı ve teminat özelliği taşıdığından bankaların çok ilgi gösterdiği ürünler."Yine leasing ve faktoring ürünleri de finans sektörünün geliştiği pazarlarda bankalar tarafından yoğunlukla temin edilen ürünler arasında... Ancak uzmanlar, bu durumda bu sektörlerin gelişmiş olmasının payına dikkat çekiyor. Avrupa'da yatırımların yüzde 20'ler seviyesinde leasingle yapıldığını ifade eden Yapı Kredi Leasing yetkilileri, Türkiye'de ise bu oranın yüzde 3-4 bandında olduğunu açıklıyor ve pazarın gideceği daha çok yol olduğunu söylüyor.

GELECEK HESAPLARI
Önümüzdeki dönemde bankacılık dışı ürünlerin toplam banka gelirleri içindeki payının daha hızlı bir şekilde artması bekleniyor. ING yetkilileri, gelişmiş Avrupa ülkelerinde bankacılık dışı finans ürünlerinin payının yüzde 30 olmasının Türkiye'nin de bu alanda büyüme yaşayacağının bir göstergesi olduğunu ifade ediyor. "Bu durum gelecek 5 yıl içinde Türkiye'de bir artışın yaşanacağına işaret ediyor. Bugün en çok talep gören ürünler, bireysel emeklilik ve sigorta. Gelecekte de bu şekilde devam edeceğini öngörüyoruz" diyor. Şekerbank ise banka dışı finans ürünlerinde atağa geçmiş durumda. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, henüz sigortalatma alışkanlığı çok düşük olan ülkemizde sigorta ürünlerinin önümüzdeki yıllarda şubelerde çok daha fazla pay alacağını düşünüyor. Tözge, "Bu artışta en önemli etken Avrupa Birliği uyum esaslarına dair sigorta ihtiyaçları ve özellikle de sorumluluk sigortalarının gelişme beklentisi olacak" diye konuşuyor. Garanti Bankası da önümüzdeki dönemde sigorta bilincinin gelişmesine paralel olarak yeni ürün geliştirme çalışmalarına devam etmek niyetinde. Garanti Bankası Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Erün, "Ülkemizde gelir seviyesi arttıkça sigorta ürünlerine olan talep de artacak. Özellikle ev ve deprem sigortaları ön planda olacak. Mesleki sorumluluk sigortalarının önemi artacak. Bireysel emeklilik sisteminde ise yıllık gelir sigortalarını da daha çok konuşuyor olacağız" diyor.

REKABET ZORLAŞACAK
MALİYET BASKISI
Birçok banka, bankacılık dışı finansal hizmetlerle büyümeyi planlarken banka desteği olmayan sigorta, leasing, faktoring alanlarındaki şirketlerin de rekabet gücünün düşeceğini tahmin ediyor. Örneğin ING Bank yetkilileri, faktoringde işlemlerin maliyet yapısı gereği bir banka çatısı altında olmayan kurumların zorlanacağı görüşünde. Banka yetkilileri, "Banka desteği olmayan şirketler ile banka iştiraki şirketlerin müşteri portföyü farklılık gösterecek. İşlemlerin maliyet yapısı gereği rekabet şansları çok fazla olamayacak. İlgili şirketler daha fazla riske katlanıp daha yüksek kâr marjları ile işlem yapmaya devam edecekler" diyor.~

GENİŞ KANAL FARK YARATIYOR

Leasing işlemlerinde de dağıtım kanalları geniş olmayan veya bir ürünü destekleyici finansman sağlamayan küçük şirketlerin, diğer şirketlerle rekabette yer alamayacağından birleşmelerin söz konusu olabileceği tahmin ediliyor. Lider Faktoring yetkilileri, sayısı 70'in üzerindeki faktoring şirketi arasında bazılarının, uzun vadeli sağlıklı büyüme gösterebilecek sermaye yapısında olmadığına dikkat çekiyor. "Son yıllarda çok ciddi bir büyüme vaat eden ve henüz gelişme evresinde olan faktoring sektöründe belli büyüklüklere ulaşan başarılı faktoring şirketlerine önümüzdeki yıllarda yabancı yatırımcı ilgisinin de artacağını bekleiyoruz" diyorlar.

BANKALARIN PLANI NASIL?
YATIRIM FONLARI ÇEŞİTLENECEK
Akbank önümüzdeki dönemde gelişen ekonomik şartları göz önünde bulundurarak farklı yatırım seçenekleri ile müşterilerine en geniş alternatifleri sunmayı hedefliyor. Akbank Bireysel Bankacılıktan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Galip Tözge, "Türkiye'de ilk kez Akbank tarafından yatırımcılara sunulan Emtia Fonu ile tüm emtia piyasalarına tek bir fon ile yatırım yapma imkanı sağlıyoruz. Altından borsaya, emtiadan faize bir çok finansal enstrümana anapara riski almadan yatırım fırsatı sağlayan Anapara Koruma Amaçlı Fonlar ile nitelikli fon pazarında hızlı bir büyüme sergileyen bir banka olarak, yatırım danışmanlığı ve portföy yönetimi hizmeti sunuyoruz" diyor.

3 ALANDAKİ CANLILIK ING
Bank, gelecek yıllarda özellikle bireysel emeklilik, leasing ve faktoring alanında önemli bir canlılık bekliyor. "Faktoring de leasing de artık müşterilerin iyi bildiği ve gerektiğinde yoğun olarak kullandığı ürünlerden. 2011'in son günlerinde leasing yasasında yapılan yeni bir değişiklikle bazı üretim mallarının yatırımıyla ilgili KDV oranı yüzde 1 çekildi. Özellikle KOBİ segmentindeki şirketlerin yoğun kullanacağı bu ürünlerdeki payın daha da artması hedefleniyor. ING Bank olarak bu üründe de sektörün ilk 10 şirketi içerisinde yer almayı amaçlıyoruz" diye konuşuyor.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz