Yanlış
işe yerleştirilen bir yönetici, yıllık ücretinin 3 katı maliyet
oluşturuyor. Bu nedenle şirketler, yönetici alırken ince eleyip sık
dokuyor. Bir CEO bulmak için 6 ay, hukuk direktörü için»20 hafta, CIO,
CTO pozisyonları için ise 18 hafta harcanıyor. Uzunarama süreleriyse
alım maliyetlerini artırıyor. CEO düzeyinde işe alım maliyeti 90 ila 30o
bin TL arasında değişiyor. Direktör seviyesinde rakam 35 ila 60 bin
TL'ye iniyor. Orta ve alt seviyelerde alımları İK departmanları yapıyor.
Ancak aday bulma kaynakları, yöneticinin süre ve emek maliyeti gibi
harcamalarla rakam 35 bin TL'ye kadar çıkabiliyor. İşte bütün yönleriyle
işe alım ekonomisi...
Pazarlama ve şirket kültürü konularında dünya çapında üne sahip olan
yönetim uzmanı Jeffrey Fox, hiçbir şeyin bir şirketin kültürüne ve
performans beklentilerine yanlış eleman alımı kadar fazla zarar
veremeyeceğine inanıyor. Ona göre mükemmel şirketler, mükemmel insanları
işe alır. İşe alım süreçleri yavaştır ve bu şirketlerin CEO'ları daima
kimin, niçin ve nasıl işe alındığını takip eder. Peki Jeffrey Fox, doğru
işe alım konusuna neden bu kadar çok dikkat çekiyor? Bu sorunun
yanıtını, Amerikan insan kaynakları şirketi Corporate Leadership
Council'in yaptığı araştırma ortaya koyuyor. Araştırmaya göre yanlış işe
yerleştirilen bir yöneticinin şirkete olan maliyeti, yıllık ücretinin 3
katına kadar çıkıyor. Egon Zehnder International Yönetim Danışmanı
Murat Yeşildere de hatalı bir işe alımın, şirkete orta ve uzun
maliyetinin çok yüksek olduğuna dikkat çekiyor. Yeşildere, "Dünyada
yapılan farklı araştırmalara göre idari anlamda yöneticinin yıllık
maaşının 2-3 katı kadar bir maliyet yaratıyor ki bu rakama, yöneticinin
aldığı hatalı kararlar ve kaçırdığı fırsatlar dahil değil" diyor. İşte
bu nedenle belli pozisyonlarda işe alım süreleri giderek uzuyor ve buna
paralel işe alım maliyetleri de yükseliyor. Dolayısıyla doğru adayı
bulmak isteyen şirketler, özellikle CEO ve direktör pozisyonlarında daha
çok danışmanlık firmaları ile çalışmayı tercih ediyor. Orta düzey
yönetici ve ilk işe giriş seviyelerindeki alımları ise şirketlerin insan
kaynakları departmanları gerçekleştiriyor.
AĞIR BEDEL
İşe alım maliyeti söz konusu olunca görünen ve görünmeyen pek çok kalem
var. KoçSistem İnsan Kaynakları Direktörü Vedat Korkmaz, bir pozisyonun
doldurma maliyeti içinde yer alan kalemleri şöyle sıralıyor: "İşe alım
uzmanımızın ve ilgili yöneticinin harcamış olduğu süre ve emek maliyeti,
açık pozisyonun getirmişolduğu maliyet, aranan pozisyonun uzmanlık ya
da yöneticilik seviyesinde olma durumuna göre maliyet, işe alım portalı
ve kaynak maliyetine, eğitim ve oryantasyon maliyetleri ve eğer
alındıysa danışmanlık bedeli eklenir.~
" Bu toplam maliyet, pozisyon yükseldikçe ve aranan nitelikte kişiyi
bulma süresi uzadıkça farklılık gösteriyor. Özellikle CEO ve hemen
altındaki genel müdür yardımcıları ve direktör seviyesinde, hem tüm
yetenek havuzunu kapsamak hem yanlış karar almamak adına danışman
firmalarla çalışılıyor. Heidrick&Struggles Türkiye Yönetici Ortağı
Ayşegül Dicle Aydın, Türkiye'de bu hizmete daha geç alışıldığı için
geçtiğimiz dönemde danışmanlık maliyetlerinin dünya seviyesinin altında
tutulduğunu, ancak son 2-3 yılda bu rakamların dünya standartlarına
ulaştığını belirtiyor. Aydın, "Bugün CEO ve direktör seviyesindeki beyin
avcılığı işini,şirketin büyüklüğüne ve içinde olduğu faza bağlı olarak
değişmekle beraber 40 bin ila 200 bin Euro aralığında ele alıyoruz"
diyor. Zaten dünyada da sistem aynı şekilde işliyor, danışmanlık
şirketleri alınacak kişinin yıllık brüt ücreti üzerinden bir yüzde
alarak bu hizmeti veriyor. Türkiye'de bu oran maksimum yüzde 33, pazar
genelinde ise yüzde 12 ile 20 arasında değişiyor. Yani danışmanlık
hizmeti alan şirket, pozisyonun yıllık brüt ücretinin en az yüzde 12 ila
20 arasını ödemeyi kabul ediyor. AYŞEN ARIDURU / FORTUNE KARİYER VE DANIŞMANLIK YÖNETİCİ ORTAK
ALIM MALİYETİ NASIL DÜŞER?
HERGÜN MALİYET ARTAR
Bir personelin hangi seviye olursa olsun maliyeti işletmeye büyük. Her
geçen gün de bu maliyet artıyor. Tabii diğer tarafta personel ararken,
orta düzey yöneticilerin kaybettiği zaman da var. Bir de bulunan adaydan
verim alınamaması, performansının iyi olmaması durumunda değiştirilmek
istenmesi, o andaki söz konusu fonksiyonun etkin anlamda yönetilemiyor
olması ayrıca yerine yeni bir aday bulmak ve zaman maliyetini ekleyince
bedel ağır oluyor.
ŞİRKETE BAĞLI
En başta doğru seçimler yapmak önemli ve hassas bir yaklaşım. O nedenle
danışmanlık şirketleri bu yükü ve sorumluluğu şirketlerle paylaşıyor.
Danışmanlık şirketlerinin başarısı, bu açıdan önemli... Yerleştirilen
elemanların kalıcılığı, uyumu ve olumlu performansı da ilk etapta
danışmanların başarısıdır. Eleman aldıktan sonra da o elemanı
kaybetmemek için motivasyon kaynaklarının yaratılması gerekir. Doğru
adayın işe alımı, motivasyon kaynakları, doğru ve dengeli ücret
politikası, çalışan kişinin uzun dönemli çalışmasına ve verimli olmasına
neden olacaktır. işverenlerin de bu konuda üzerine düşen görevler ve
sorumluluklar var. Bu şekilde işe alım maliyetlerinin düşeceğini
düşünüyorum.
ALTTA ÇÖZÜM FARKLI
Murat Yeşildere, aranan pozisyonun ilk işe giriş ya da 2-3 yıl deneyimli
uzman görevi olduğunda maliyetlerin daha aşağı çekilebildiğine dikkat
çekiyor. Burada şirketler, gazete ilanları, kariyer siteleri ve kendi
şirketlerinin internet sayfalarını daha yoğun kullanıyor. Akkök İnsan
Kaynakları Direktörü Şerife Füsun Ömür, sabit maliyet olarak gördüğü
başvuru kaynakları ve veri tabanlarındaki aday sayıları arttıkça yıllık
maliyetlerin de yükseldiğini söylüyor.~
Ömür, "Doğru elemana ulaşmak için kullandığımız araçların çeşitlenmesine
bağlı olarak maliyetlerde de artış söz konusu. Bu süreçte uzman işe
alımlarında, şirket içinde pozisyon için yaklaşık 500 TL'lik bir maliyet
oluşuyor. Yeni mezun toplu işe alım faaliyetlerinde ise eleman bulma
maliyeti 4 bin-5 bin TL'yi buluyor" diyor. Yıldız Holding İK Genel
Müdürü Ege Karapınar da gıda sektöründe de adayların seçim ve ikna
süreçlerindeki maliyetlerin giderek arttığını açıklıyor.Bu maliyetler
perakende sektöründe de benzer... LCWaikiki markasının sahibi Tema Grup,
geçen yıla göre işe alım maliyetlerinde yüzde 15 artış yaşıyor.
Pozisyon bağımsız bir kişinin ortalama işe alım maliyeti 3 bin 500 TL'yi
buluyor. Tema Mağazacılık İnsan Kaynakları Direktörü Demet Turan,
"Mülakat, değerlendirme merkezi uygulamaları, kişilik envanterleri,
danışman kurumlar gibi seçim araçlarının çoğalması maliyetleri
artırıyor. İşe alım, oryantasyonla devam ediyor. Bu açıdan orta düzey
pozisyonların doldurulması 8 ile 12 bin TL arasında değişiyor" diyor. SOSYAL MEDYA ETKİSİ
SANAL ALIM
Amerikan insan kaynakları şirketi Jobvite'ın 800 insan kaynaklar
yöneticisi ile gerçekleştirdiği araştırma, sosyal medyanın işe alım
süreçlerindeki etkinliğini gösteriyor. Araştırmaya göre Linkedin,
Facebook, Twitter, Youtube üzerinden aday bulunma oranı artıyor. Öyle ki
araştırmaya katılan yöneticilerin yüzde 80'i, bugüne kadar sosyal
medyadan gelen adaylardan işe alım yaptıklarını belirtiyor. Yüzde 9'da
bu yıl içinde bu kaynakları kullanmaya başlayacağını açıklıyor.
Araştırma, katılımcıların yüzde 64'ünün işe alımda sosyal medya
mecralarından en az ikisini kullandığını ortaya koyuyor.
DİREKT ULAŞIYORUZ
Türkiye'de de özellikle BSH, Microsoft gibi çok uluslu şirketler sosyal
medyayı işe alım kaynağı olarak değerlendiriyor. Microsoft insan
Kaynakları Müdürü Cavidan Özdemir, "Artık Linkedin, Facebook gibi sosyal
medya mecra kaynağının etkin kullanılması birçok adaya ulaşılmayı hızlı
ve verimli hale getirdi. Ayrıca Twitter'da da kritik pozisyon
arayışımızı duyurarak birçok iyi adaya direkt ya da referansla
ulaşabiliyoruz" diyor. Yıldız Holding İK Genel Müdürü Ege Karapınar da
"internet ve sosyal medya kullanımıyla kişisel pazarlama giderek daha ön
plana çıkmaya başladı. Bu da hangi seviyeden olursa olsun adaylara
ulaşım kaynağında ciddi bir zaman ve maliyet avantajı yaratıyor" diyor.
Kariyer,net Genel Müdürü Yusuf Azoz, giderek daha fazla KOBİ'nin işe
alım süreçlerini internet üzerinden gerçekleştirmeyi tercih ettiğine
değiniyor.
SÜRE UZUYOR
İnsan kaynakları direktörleri ve uzmanlar, son 3 yılda sosyal medya ve
iş bulma sitelerinin kullanımının artmasıyla aday bulmada oluşan yeni
kaynaklara rağmen işverenin ve adayların daha temkinli olması nedeniyle
işe alma süresinin uzadığını söylüyor. Odgers Berndt-son Türkiye
Yönetici Ortağı Ayşe Öztuna Bozoklar, işveren tarafında özellikle üst
düzey transfer ederken daha derin değerlendirme sürecinden geçerek karar
verildiğini belirtiyor. BSH İnsan Kaynakları Müdürü Ahmet Aksoy,
Bozoklar'ın görüşünü destekliyor: "Son yıllarda kaliteli aday bulmak
gittikçe zorlu hale geliyor. Pozisyonlara gelen başvuru sayısı oldukça
yüksek olsa da aranılan nitelikteki adayların sayısı düşük... İş bulma
sıkıntısı nedeniyle adaylar kendilerine uygun olmayan birçok pozisyona
başvuruyor, bu da eleme sürecini uzatıyor." Turkcell İnsan Kaynakları
Genel Müdür Yardımcısı Meltem Kalender Öztürk ise "Burada en önemli
neden, hem adaylar hem işe alacak firmalar için beklentilerin
yükselmesi. İşveren için beklentiler spesifikleşiyor" şeklinde
konuşuyor. Mercedes Benz Türk İK Direktörü Salih Ertör'ün verdiği
ortalama işe alım süreleri de bu gerçeği doğruluyor: "İşe alım süremiz
ortalama 3-5 hafta arası. 2010 yılında pozisyon bazlı ortalama süremiz 3
hafta 4 gün, 2011 yılı ilk 9 ay için de 4 hafta 2 gün olarak
gerçekleşti. Bizim için süreler bir miktar uzamış ama ciddi boyutlarda
değil."Sürelerin uzamasında Yeşildere'nin değindiği gibi özellikle CEO
arayan şirketlerin yurtdışında yaşayan Türk yöneticilerin de bu sürece
katılmasını istemeleri de etkili oluyor.~
ADAY BULMAK ZOR
En uzun sürede alım yapılan pozisyon ise CEO seviyesinde yaşanıyor.
Genelde şirketler için üst ve orta düzeyde işe alım süresi 4-12 hafta ve
daha alt pozisyonlarda da 4-8 haftayı buluyor. Oysa CEO düzeyinde bu
zaman, Human Resources kurucu ortağı Aylin Coşkunoğlu Nazlıaka'nın da
belirttiği gibi en az 2-3 aya hattı 6 aya kadar uzayabiliyor. Genel
müdür yardımcılığı ve direktör pozisyonlarında da özellikle telekom,
hızlı tüketim malları ve enerji gibi sektörlerde aday yerleştirmek daha
fazla zaman alıyor. Son dönemin gözde yatırım alanı enerjide deneyimli
çok yönetici yetişmediğinden isimler, özellikle hukuk direktörlüğüne 10
ila 20 hafta arasında ya da iş geliştirme müdürlüğüne 10 ila 18 hafta
arasında belirleniyor. Bu sektörde enerji ticaret uzmanı bulmak için
bile 8 ila 12 hafta arama yapıldığı görülüyor. Gıda alanında da Ege
Karapınar, üretim ve finans alanında deneyimli pozisyonlarda bulma
sürelerinin uzadığını dile getiriyor: "Ortalama 45 günde işe alım
yapıyoruz, ancak bu pozisyonlarda ortalama 70 gün." Garanti Bankası
İnsan Kaynakları Koordinatörü Osman Tüzün de spesifik deneyim istenen
genel müdürlük pozisyonlarının 7 hafta ve Anadolu şubeleri için portföy
yönetmeni alımlarının 4 hafta daha uzadığını açıklıyor. Sektörden
bağımsız olarak en zor bulunan pozisyonlarsa Microsoft İnsan Kaynakları
Müdürü Cavidan Özdemir'in de açıkladığı gibi "Özellikle belli uzmanlık
gerektiren ve Türkiye'de alan olarak çok niş teknik roller" oluyor.
KoçSistem İnsan Kaynakları Direktörü Vedat Korkmaz'a göre de Türkiye'de
henüz gelişmemiş teknik alanlarda 3-7 yıl deneyimli uzman bulmak oldukça
zor. Burada uzmanların verdiği süre, 10 ila 16 haftaya kadar
çıkabiliyor.
DERYA TÜRKKORKMAZ / MANASSET YÖNETİCİ ORTAĞI
"ARTIK ADAYLAR DA ŞİRKET SEÇİYOR"
DEVLERİ REDDEDİYORLAR
Artık adaylar da firmaları araştırıyor ve değerlendiriyor. Dünya
devlerindeki pozisyonları reddeden yeni mezunlar görüyoruz. 'Firma
mükemmel, hayal edebileceğim en iyilerden ama önerdiğiniz pozisyon
hedeflediğim kariyer planı ile örtüşmüyor' yanıtları alıyoruz. Ya da
'Evim Anadolu
Yakası'nda, Avrupa Yakası'nda çalışmayı düşünmüyorum' diyen adayları
kaybediyoruz. 3 yıldır işsiz olup da 'Bu kadar bekledim, hayalimdeki iş
olana kadar çalışmayacağım' açıklamasına şahit oluyoruz.
TESTLER DE MALİYETLİ
Aslında bu da mevcut koşullar altında doğru kişiyi bulma süresini
uzatıyor. Seçme ve yerleştirme sürecinde maliyeti artıran unsur, uygun
adayı bulabilmek için harcanan zaman olmaya başladı. Yine adayın doğru
aday olup olmadığını anlamak için uygulanan, kişilik envanterleri ve
değerlendirme testleri de maliyet kalemlerinden bir diğeri. Bu araçlar
da kişi hakkında oldukça fazla ipucu veriyor ve doğru aday seçmek
konusunda yardımcı oluyor.
BİNLERCE CV Türkiye'de lider şirketlere yılda yüz binlerce CV başvurusu yapılıyor. Örneğin bir yılda Yıldız Holding'e
350 binin, Garanti Bankası'na 200 binin ve Arkas Holding'e de 100 binin
üzerinde başvuru geliyor. Ancak bu başvurulardan sadece yüzde 20-25'i
şirketin genel alım kriterlerine uyuyor. İşe alım sürecinde, bu CV'ler
arasından aranan pozisyon için uygun olanları belirleniyor. Ardından
adaylar detaylı olarak inceleniyor, beğenilen kişilerle yapılan
mülakatlar ve testler sonrası finalde 2-3 aday arasında üst yönetimle
görüşerek karar alınıyor. Arkas Holding İnsan Kaynakları Direktörü Dr.
Şengül Atalay, bir pozisyon için ortalama 800 ila bin CV aldıklarını
yalnız aranan niteliklere uygun olanların sadece yüzde 7-8'lerde
kaldığını belirtiyor. Yılda ortalama 40 bin başvuru alan TAV Grubu'nda
idari ve merkez kadrolar için her pozisyona ortalama 350 başvuru
geliyor, filtreleme yöntemiyle başvuranların yüzde 10-15'i aranan
özelliklere uygun oluyor. Her pozisyon için ortalama 10 kişi ile yüz
yüze görüşme yapılıyor. Turkcell'de de her pozisyon için en az 10 aday
detaylı incelemeden geçiyor.~
Meltem Kalender Öztürk, "İlan çıkılan pozisyonlar için 60- 70 özgeçmişi
detaylı inceleriz. Her pozisyon için en az 5 aday ile görüşülür. Üst
yönetime sona kalan en iyi 2 ya da 3 adayı raporlarız" diyor. Tabii
detaylı incelenen ve mülakata alınan adayların sayısı şirketin insan
kaynakları politikalarına göre değişiyor. Yetkili ya da uzman
pozisyonlarında ortalama 80 CV ve yönetici pozisyonları 50 CV
incelediklerini açıklayan Allianz İnsan Kaynakları ve Hukuk Direktörü
Ayşegül Oktay, "Ortalama 15 aday ile yüz yüze mülakat yapıyoruz ve 5
adayı üst yönetime raporluyoruz" diyor.
SON KARARI KİM VERİYOR?
Bu mülakatları geçen adayların bazıları için son kararı CEO veriyor.
HRM'den Coşkunoğlu Nazlıaka, hangi pozisyonların CEO kararıyla işe
alınacağının şirketin yönetim yapısı ve büyüklüğüne göre değiştiğini
vurguluyor. "Uluslararası firmalarda CEO'ya doğrudan rapor eden üst
düzey yönetim pozisyonları, örneğin genel müdür, genel müdür yardımcısı
ve direktörler, danışmanlar ve varsa yurtdışı bölge üst yönetim
pozisyonları için CEO karar verir. Aile şirketlerindeyse müdür, yetkili
gibi orta kademe için karar alması söz konusu olabilir." Arkas Holding
İnsan Kaynakları Direktörü Dr. Şengül Atalay, CEO'ya doğrudan bağlı
olacak pozisyonlar için kesinlikle CEO'nun onayı aldıklarının altını
çiziyor. Akkök Grup'unda da benzer bir uygulama mevcut. İK Direktörü
Şerife Füsun Ömür, tüm üst düzey alımlarda CEO'nun ve orta kademe
yöneticilerde de genel müdürlerin karar merci olduğunu bildiriyor.
Çoğunlukla içeriden terfi ile çalışılan Unilever Türkiye'de, karar
sürecini ise insan kaynaklarından sorumlu yönetim kurulu üyesi Lennard
Boogaard şöyle aktarıyor: "Direktör ve üstü pozisyonlar için genel
müdürümüzün kararına başvurulur. Yeni istihdam edilen arkadaşlarımızın
yüzde 80'i MT, yani yeni mezun veya en fazla 2 yıl tecrübeli
arkadaşlardan oluştuğundan genel müdürümüzün mülakat sürecine dahil
olması çok spesifik pozisyonlar dışında gerçekleşmiyor." Ancak tabii
farklı uygulamalar da var. Örneğin JTI Türkiye'de, pozisyon
gözetmeksizin beş aşamalı mülakat sürecinin son aşaması mutlaka genel
müdürle yapılıyor. BURHAN ÇAKIR / TOFAŞ İK DİREKTÖRÜ
"ZOR POZİSYONLARDA 2 AY GEREKİYOR"
AR-GE'DE HAVUZ DAR
İşe alımlarda mesleki teknik yetkinlik ve becerilerin yanı sıra
yenilikçi, girişimci, farklı kültürlerle çalışmaya açık olmak gibi
kriterler arıyoruz, Bazı pozisyonlarda uygun aday bulmakta zorlanıyoruz,
AR-GE pozisyonları, insan kaynakları uzmanı, makine bakım mühendisi,
pazarlama ve marka iletişimi, kurumsal iletişim ve bayi geliştirme
yöneticisi bulmak daha uzun sürüyor, AR-GE'de spesifik bir alanda yüksek
lisans ve doktora mezunu adaylar ararken havuz darlığından dolayı
zorlandığımız olabiliyor,
ARANAN ÖZELLİKLER
İK pozisyonlarında stratejik iş ortağı bakış açısına sahip, tüm
süreçlere hakim, çözüm ortağı olabilecek adaylar bulmak kolay değil,
Pazarlama iletişimi ve kurumsal iletişim pozisyonlarındaysa otomotiv
sektörüne ilgi duyan, konusunda uzman, deneyimli ve kurumsal yapıda
çalışmaya istekli adaylar bulunmuyor, Bayi Geliştirme alanında da aday
havuzu nispeten kısıtlı oluyor, istatistiklerimize göre bu zor bulunan
pozisyonları kapatmak için, normalin iki katı bir süre yani ortalama iki
ay gerekiyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?