Satın
alma kararlarının yüzde 70'i mağaza içinde veriliyor. Alışverişlerin
yüzde 68'i planlanmadan, anlık olarak yapılıyor. Tüketicilerin yüzde
77'si mağazaya bir alışveriş listesi yapmadan gidiyor. Yüzde 59'u ise
hangi markayı satın alacağına mağaza içinde karar veriyor.Tüm bu
verilerin ışığında artık markalar sadece tüketiciye değil "alıcı" olarak
adlandırdıkları kitleye özel de pazarlama yapmaya başlamış durumda.
Shopper marketing (alıcıya yönelik pazarlama) adı verilen bu yöntem ise
son 5 yılın en önemli trendlerinden biri.... Bu yöntemle markalar sadece
sıcak satış yapmıyor, marka sadakati de yaratıyorlar. Ürünlerini
alanları ve onların alışveriş alışkanlıklarını bizzat yerinde
gözlemleyebiliyorlar. En önemlisi yeni ihtiyaçları keşfetme şansı
yakalayarak rekabette bir adım öne geçiyorlar. Tüketici, mağaza içinde
alışverişçi haline geliyor. Normal tüketici dinamiklerinden farklı
özellikler göstermeye başlıyor. Bu kitlenin mağaza içindeki karar süreci
tamamen farklılaşabiliyor. Zaten satın alma kararlarının yüzde 70'i
mağaza içi uygulamalardan etkileniyor." Bu sözler, Unilever Türkiye
Başkan Yardımcısı Cem Tarık Yüksel'e ait. Yüksel, aslında oldukça
çarpıcı bir saptamayla "shopper marketing" (alıcıya yönelik pazarlama)
uygulamalarıyla satın alma kararının nasıl etkilendiğini anlatıyor.
Yüksel, bu saptamasında yalnız değil. Son dönemde önde gelen markaların
çoğu satış noktasında alışveriş yapmakta olan müşteriyi etkilemek için
kolları sıvamış durumda. Bu çalışmalardan elde edilen olumlu sonuç ise
her geçen gün bu pazarlama yöntemine şirketler cephesinden olan ilgiyi
artırıyor.
ALİ FUAT ORHONOĞLU / UNILEVER EV BAKIM GRUBU MÜŞTERİ PAZARLAMA DİREKTÖRÜ
"ALISVERİSCİNİN KİM OLDUĞUNU BİLMEK KRİTİK"
EN ÖNEMLİ ÖĞRETİ Davranışları tahmin
edilebilen bir tüketicinin mağaza içine girdiğinde davranışları tahmin
edilemeyen bir alışverişçiye dönüşmesi en önemli öğretimiz diyebiliriz.
Bir tüketici herhangi bir markanın herhangi bir ürün çeşidini almak için
mağazaya gelip tamamen başka bir markanın başka bir ürününü alabilir
veya tercihini tamamen başka bir kategoriden yana kullanabilir.
ALIŞVERİŞÇİ KİM? Bu
anlamda mağaza içinde tüketicilerle shopper marketing araçları ile
buluşmak ve aslında alışverişçinin kim olduğunu bilmek gerçekten çok
kritik. Örneğin eğer bebek bezini anne kullanıyor ancak bebek bezi
alışverişini baba yapıyor ise siz istediğiniz kadar mağaza içinde anneye
yönelik duygusal mesajlar kullanın, o mesajlar istediğiniz yere
ulaşmaz.
ÖNCELİKLER DEĞİŞEBİLİR Bu noktada devreye
shopper marketing girmeli ve bebek bezini alan babaların satın alma
kararını o ürüne yönelik olarak nasıl verdireceği üzerine plan ve
stratejiler geliştirmeli. Mağaza içinde yaptığımız işe göre shopper
marketing aktivitelerinin öncelikleri de değişebiliyor.
MÜŞTERİYE ÖZEL Örneğin yeni bir ürünün lansman
kampanyasında alışverişçilerin ürünü fark etmeleri için yoğun
görünürlük ve dolayısıyla POP'ler ön plana çıkabilirken, müşteriye özel
bir aktivitede bu aktivitenin ilgili müşteriye özel olduğunun
duyurulması için mağaza içi radyo, katalog ve teşhir çalışmaları gibi
müşterinin kendi mekanizmalarının kullanılması aktivitenin etkinliğini
artırmada etkili olabiliyor.~
Dijital medyayı geçti
Bu trendin gücünü Capital'in yaptığı anket de ortaya koyuyor. Türkiye'de
farklı sektörlerden 92 pazarlama yöneticisiyle yapılan ankete göre
"shopper marketing" kullanım oranı; mobil pazarlama, dijital medya ve
sponsorluğu geçmiş durumda. Ankete katılanların yüzde 50'si shopper
marketing'e gösterdikleri ilginin nedenini "satın alma davranışlarını
yönetmesi" olarak açıklıyor. Ayrıca marka sadakati yaratması ve
tüketiciyi gözlemleyip yeni ihtiyaçları keşfetme şansı sağlaması da bu
yöntemin cazibesini artırıyor. Anketin çarpıcı sonuçlarından biri de
shopper marketing'in yeni müşteri kazanmadaki etkisi. Ankete katılan
şirketlerin yüzde 40'ı geçtiğimiz yıl shopper marketing'den yüzde 1 ila
10 arasında değişen oranlarda yeni müşteri kazandıklarını ifade ediyor.
Yüzde 30'u ise bu oranın yüzde 20 ila 30 arasında değiştiğini söylüyor.
Etkisi beklenenden yüksek
Markaların pazarlama bütçelerine yakından baktığımızda da tahminlerin
tutacağı görülüyor. Unilever'de toplam pazarlama yatırımının yüzde
15-20'sini shopper marketing yatırımları oluşturuyor. Unilever Ev Bakım
Grubu Müşteri Pazarlama Direktörü Ali Fuat Orhonoğlu, bu oranın 2007
yılından beri gelişerek bu noktaya geldiğini söylüyor. "Geleneksel
pazarlama yöntemlerine kıyasla etkili olduğunu inandığımız shopper
marketing araçlarına yatırımlarımızı artırarak devam ettireceğiz" diye
konuşuyor. Sütaş Grubu Pazarlama Başkanı Ergun Ermutlu da önümüzdeki
dönemde organize perakende sektöründe beklenen büyümelerle birlikte
Sütaş'ın pazarlama bütçesinde shopper marketing'e ayırdıkları bütçenin
artacağını açıklıyor.
Sürdürülebilir yükseliş
Shopper marketing, dünyada yaklaşık 15 yıldır uygulanan bir yöntem.
Ancak perakende sektörünün son yıllardaki hızlı büyümesi, rekabetin
farklılaşmayı zorunlu kılması ve tüketici davranışlarındaki ani
değişimler pazarlamada bu yönteme olan ilgiyi giderek artırıyor. Hub
Magazine'in 6 kıtada 20 ülkede, 131 şirketi kapsayan araştırmasının
sonuçlarına göre şirketlerin yüzde 50'sinden fazlası 15 yılı aşkın
zamandır shopper marketing'i uyguladığını belirtiyor. Şirketlerin bu
yöntemle elde ettiği sonuçlar da oldukça tatmin edici. Katılımcıların
yüzde 73'ü shopper marketing uygulamalarının sonuçlarını "mükemmel"
olarak değerlendiriyor. Yine şirketlerin yüzde 59'u shopper marketing'i
kurumsal stratejilerinin bir parçası olarak görüyor.~
Karar süresi kısalıyor
Yoğun yaşam tarzı tüketicileri satın almada anında karar almaya itiyor.
Point of Purchase Advertising Enstitüsü (POPAI) ve Meyers Araştırma
Merkezi'nin verilerine göre, satış kararlarının yüzde 70'i mağaza içinde
alınıyor. Yine POPAI verileri satın almanın yüzde 68'inin anında alınan
kararlarla yapıldığını gösteriyor. Booz&Company'nin yaptığı
araştırma da alışveriş yapanların yüzde 77'sinin mağazaya bir alışveriş
listesi yapmadan gittiklerini ortaya çıkarıyor. Aynı araştırmada,
tüketicilerin yüzde 41'inin hangi markayı alacağına mağaza dışında,
yüzde 59'unun mağaza içinde karar verdiğini gösteriyor. Marka uzmanı
Hakan Senbir, yakın zamanda shopper marketing'in pazarlama eylemlerinin
merkezine yerleşeceğini söylüyor. "Ana mecrası tamamen 'shopper
marketing' olan kampanyaları daha fazla göreceğiz. Gıda, hazır giyim ve
teknoloji marketleri özelinde perakende başı çekecek" diye konuşuyor.
Satışlara etkisi büyük
Shopper marketing'in satışlar üzerindeki etkisi de oldukça fazla. Yine
de bu etki kategorilere göre farklılık içeriyor. Örneğin shopper
marketing aktiviteleri yiyecek ve içecekte yüzde 73 oranında satın
almayı etkilerken, sağlıkta yüzde 41, güzellik ürünlerinde yüzde 39
etkili oluyor. Capital'in anketinde de şirketlerin yüzde 45'i shopper
marketing'in satışlarını yüzde 10'a varan oranda artırdığını belirtiyor.
Yüzde 30'u da bu artışın yüzde 20-30 arasında olduğunu ifade ediyor.
Türkiye'de özellikle yüz yüze iletişim ve marka deneyiminin etkisinin
birçok ülkeden çok daha etkili olduğunu belirten Doğrudan Pazarlamacılar
İletişimi Derneği Yönetim Kurulu Başkanı Emine Pura, "Tadım ile
desteklenen satın alma noktası çalışmalarında, her 10 kişiden 8'inin
ürünü satın aldığı ve 4'ünün tekrar satın aldığını gözlemliyoruz" diyor.
Ipsos KMG Perakende Ölçümü ve Araştırmaları Genel Müdürü Renan
Burduroğlu ise shopper marketing'in alışveriş kararını büyük ölçüde
etkilemeye başladığını söylüyor ve "Son 5 yılda etkilenme yüzde 31'den
yüzde 42'ye çıkmış durumda. Diğer yandan mağaza içinde karar verme oranı
gittikçe artıyor" diye konuşuyor.
Aktiviteye göre değişiyor
Shopper marketingin satışlara etkisi aktiviteden aktivi-teye göre
değişiyor. Örneğin Unilever 2011 yılında yaptığı bir lansmanda stratejik
bir müşterisinin sadece 14 mağazasında 1 ay boyunca shopper marketing
aktivitesi gerçekleştirdi. Unilever Ev Bakım Grubu Müşteri Pazarlama
Direktörü Ali Fuat Orhonoğlu, bu aktiviteyle ilgili müşterinin 300
mağazasında o kategoride yaptığı satıştan daha büyük satış elde
ettiklerini söylüyor. "Bunun yanında bu yıl gerçekleştirdiğimiz bir
araştırmaya göre kategoriye ve markaya göre değişse de kullanılan
POP'lerin satışa ciddi katkı sağladığını gözlemledik. Özellikle satın
alma dürtüsü anlık gelişen markalarda yaptığımız teşhirlerle satışımızı 2
katına çıkarabiliyoruz" diye konuşuyor. ~
Dimes de belirli dönemlerde odaklandığı ilgili ürüne yaptığı shopper
marketing aktivitelerini ortalama 2 ay boyunca devam ettiriyor. Dimes
Pazarlama Direktörü Ceyda Paydaş Turan, özellikle tadım aktiviteleri ile
destek verilen ürün satışlarında 2 ila 4 kata kadar artış olduğunu
ifade ediyor.
Neden tercih ediliyor?
Shopper marketing'le bilinirlik artırmak, satın alma aksiyonunun
gerçekleşmesini sağlamak ve müşteri sadakati yaratmak hedefleniyor.
Capital'in anketine katılanların yüzde 50'si de shopper marketing'i
kullanmalarındaki en önemli nedeni "satın alma davranışlarını yönetmek"
olarak açıklıyor. Yüzde 31,8'i pazarlamanın bu türünün yeni ürün
lansmanlarına destek olduğunu belirtirken geri kalanlar da satış
artırmayı ve yeni müşteri kazanmayı amaçladıklarını söylüyor. Shopper
marketing'in anlık bir çözüm sunmadığını belirten Ogilvy Müşteri
İlişkileri Direktörü Elsa Altaras, shopper marketing uygulamalarının
algısal veya farklı bir nedenden kaynaklanan satın alma bariyerlerini
kırarak marka sadakatini artırdığını söylüyor. "Böylelikle uzun vadeli
bir ilişkinin başlamış oluyor" diye konuşuyor.
ERGÜN GÜNAY/ PEPSICO YİYECEK TİCARİ PAZARLAMA VE GELİR YÖNETİMİ MÜDÜRÜ "LİSTEDE OLMASAK DA SEPETE GİRMEYİ BAŞARIYORUZ"
POP ÇOK ÖNEMLİShopper
marketing için ekipman ve POP görselleri kullanmak çok önemli çünkü
tüketicilerin alışveriş listesinde olmasak bile bu görsellerle alışveriş
sepetine girmeyi başarabiliyoruz.
ÖZEL AKTİVİTELER Perakendeciye
özel tasarladığımız aktivitelerde ise yönlendirme tabelaları,
aktivitemizi duyuran panolar ve özel olarak tasarladığımız raf
giydirmeleri en çok kullandığımız yöntemler arasında.
DORİTOS BAŞARISI En
son gerçekleştirdiğimiz Doritos Akademi - Fritos lansmanımız bugüne
kadarki en kapsamlı shopper marketing aktivitemiz oldu. Televizyon
reklamı ile önce aktivitemizi duyurduk.
GONDOL GİYDİRMELER Mağaza
girişlerindeki alarm giydirmeler ve yönlendirme cut outları ile
başlayan alışveriş deneyimi mağaza içinde ürüne özel farklı teşhir
ekipmanları, ışıklı ve görseli değişen eğlenceli gondol giydirmeleri,
fotoğraf ve video çekimi aktivitesi ve anında sürpriz hediye kazanma
mekanizması ile tüm alışveriş sürecine dokunacak şekilde devam etti. BÜYÜME 2'YE KATLANDI Aktivitelerimizi, teşhir ve görsel ekipmanlarımızı
ulusal zincir müşterilerimizde alışverişçi profillerine
farklılaştırmaya çalıştık. En son gerçekleştirdiğimiz Fritos
lansmanımızın shopper marketing aktivitesi sayesinde Doritos markamızın
aktivite gerçekleştirilen mağazalarda büyümesini 2 katına çıkardık.~
Avantaj sağlıyor
Shopper marketing'in şirketlere sunduğu pek
çok farklı avantaj da mevcut. Sütaş Grubu Pazarlama Başkanı Ergun
Ermutlu, shopper marketing'in Sütaş'a kazandırdığı en önemli avantajın
alışverişçilerle daha yakın bir bağ kurma fırsatını elde etmek olduğunu
söylüyor. Unilever Ev Bakım Grubu Müşteri Pazarlama Direktörü Ali Fuat
Orhonoğlu, shopper marketing uyguladıkları alışverişçilerin yüzde
30'unun en az bir kere ürünü almak üzere mağazaya geri geldiklerini
belirtiyor. P&G de potansiyel müşteriye shopper marketing'le
ulaşıyor. P&G Müşteri Takımları Pazarlama Müdürü İdil Serez Burian,
shopper marketing kapsamında tüketiciye maksimum fayda sunan
mekanizmalar üreterek potansiyel tüketicilere ulaştıklarını ifade
ediyor.
Neler yapılıyor?
En çok gerçekleştirilen shopper marketing aktiviteleri, mağaza içi
sergilemeler, reklamlar ve ürünleri test ettirme olarak sıralanıyor.
Capital'in anketine katılan şirketlerin yüzde 23'ü POP'yi, yüzde 20,8'i
tadım testlerini, yüzde 15,3'ü müşteri bağlılık kartlarını, yüzde 13,1'i
de teknolojik araçları kullandığını ifade ediyor. Dimes de market içi
tadım aktivitelerini yoğun olarak kullanan şirketlerden. Dimes Pazarlama
Direktörü Ceyda Paydaş Turan, ürünlerini bir kez tadan kişinin satın
aldığını ve tekrar satın alma oranlarının çok yüksek olduğunu söylüyor.
"Dolayısıyla, market içinde kullandığımız POP'ler, tadım stantlarımız ve
uygun olan noktalarda market içi radyo spotlarımız ile alışverişçinin
dikkatini çekip, durduruyor ve ürünümüzü satın almaya ikna ediyoruz"
diye konuşuyor. Coca-Cola da hem POP'leri hem mağaza içi çeşitli
araçları etkin olarak kullanıyor. Coca-Cola Türkiye Pazarlama Direktörü
Beyza Ergen, "Perakendeci ile birlikte geliştirdiğimiz ortak bir projede
paket, sunum, promosyon olarak farklılaşırken; bir bakkalda, o ortamda
bir alışverişçinin ilgisini çekebilecek bir pano ile kampanyamızı
duyurabiliyoruz" diye konuşuyor.
EMİNE PURA/DOĞRUDAN PAZARLAMACILAR İLETİŞİMİ DERNEĞİ YÖNETİM KURULU BAŞKANI
HANGİ SEKTÖRLER KULLANABİLİR?
EN ÇOK KULLANANHızlı
tüketim ürünleri, şu an shopper marketing'in en yoğun kullanıldığı
sektör. Bununla birlikte satış noktasının olduğu her profesyonel alanda
bu uygulama yapılıyor. Özellikle, perakende sektörü, yoğun alışverişçi
trafiği, yüksek ürün çeşidi ve 3-5 saniye arasında değişen satın alma
süresi nedeniyle shopper marketing'i yoğun kullanıyor.
MARKA DENEYİMİ Daha
da kolay anlaşılması için şöyle diyebiliriz, nihai tüketicinin ürünü
satın almak üzere bir satış noktasına gittiği, marka deneyimi yaşadığı
her sektör shopper marketing'i ya çok ileri ya daha temel düzeyde
kullanır. DP 2011 Ödüllerinde, Entegre Sahada Pazarlama Kategorisi'nde
birincilik alan Lipton Piramit Poşet Çay Lansmanı alışverişçi
pazarlaması dinamiklerine göre kurgulanmış başarılı bir örnek. 5 DUYUYA HİTAP Piramit çayın şekli
ve çekici kokusu üzerine kurulu bir mağaza içi stratejisi içeriyor.
Mağazada, piramit şeklinde stant, LCD ekranda dönen reklam filmi, tadım
aktivitesi, promotörlerin kıyafetleri ve ilk defa uygulanan koku
makineleri ile alışverişçinin 5 duyusuna hitap ederek, markanın
hedeflediği iş hedefleri yakalandı, alışverişçiye birebir marka deneyimi
yaşatıldı.~
Daha gidecek yol var
Her ne kadar Türkiye'de birçok marka pazarlamasında shopper marketing'i
yaygın kullansa da uzmanlar kullanım düzeyini yeterli görmüyor.
Özellikle shopper marketing'in promosyon aracı olarak görülmesinin
yanlış olduğunu ifade ediyorlar. Türkiye'de bu yöntemin sadece mağaza
deneyimi olarak algılanması ise yapılan en büyük hatalardan biri.
Dünyada shopper marketing ürünün adının geçebileceği her türlü mekan
kullanılarak hayata geçiriliyor. Türkiye'de ise şirketler genellikle
marketleri ve bakkalları bu yöntemi kullanmak için tercih ediyor. Yalman
ve Yalman İletişim Hizmetleri'nin yönetim kurulu başkanı ve Koç
Üniversitesi öğretim görevlisi Semih Yalman da bu noktaya değiniyor.
"Shopper marketing deyince sadece mekan düşünülüyor. Halbuki mekan
kavramı artık relatif. Sokak, web, AVM, hatta reyon, benzinci, büfe de
olabilir. Aracınız ile ışıkta beklerken bile size bir ürün deneyimi
yaşatılabilir. Özellikle sinemayı neden kullanmazlar hiç anlamadım"
diyor.
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?