Bankacılık
sektörü güçlü yapısı, hızlı büyüme performansıyla Türkiye'de önemli bir
istihdam kaynağı. 2000'lerin başındaki yeniden yapılanma süreci
haricinde son 10 yılda çalışan sayısını istikrarlı biçimde artıran
sektör, geçtiğimiz 5 yılda 30 bin yeni işe alım gerçekleştirdi. Bu
rakamın yaklaşık yarısının şubelere yönelik olduğu, en çok satış ve
pazarlama pozisyonlarının öne çıktığı görülüyor. Şubeleşmedeki
yavaşlamaya, teknolojideki gelişmeye rağmen yeni dönemde de sektörün
istihdamındaki artışın devam etmesi bekleniyor. Bankalarsa en çok
alternatif kanallara, satış ve pazarlama kadrolarına eleman almayı
planlıyor. Amerika ve Avrupa'da finans sektörü ciddi bir imaj sorunu
yaşarken, Türkiye'de bankacılık hala en gözde mesleklerden. Bankalar,
2000'li yıllardan bu yana ciddi bir istihdam merkezi konumunda.
Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'nun (BDDK) son raporuna göre,
sektör son 5 yılda yaklaşık 30 bin kişilik istihdam sağladı. Bu rakamın
yaklaşık yarısı ise şubelerdeki yeni eleman ihtiyacını karşılamaya
yönelikti. Diğer yarısı ise genel müdürlüklerdeki satış ve pazarlama
pozisyonlarına yerleştirildi. Şu sıralar şubeleşmede küçülme trendine,
teknolojik gelişmelere rağmen bankacılıkta istihdam artışı yeni dönemde
de devam edecek. Çünkü, kişi başına düşen şube sayısı, bankacılık ürün
ve hizmetlerinden yararlanan müşteri sayısı, kredi ya da mevduat hacmi
gibi hangi göstergeye bakarsanız bakın, Türkiye'nin hala gidecek uzun
bir yolu var.
RAKAM NASIL DAĞILIYOR?
Türkiye Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurulu'nun (BDDK) raporuna
göre bankacılık sektöründe çalışan sayısı Eylül 2011 sonu itibarıyla
yaklaşık 195 bin kişiye ulaşmış durumda. Bu rakam 2007 sonunda 167
bin'di. Sektörün geçtiğimiz yıl yaklaşık 3 bin yeni eleman aldığına
işaret eden HSBC İnsan Kaynakları Genel Müdür Yardımcısı Şengül
Demircan, yeni istihdamın büyük çoğunluğunun eleman deviniminin
karşılanmasına yönelik olduğunu söylüyor. HSBC'nin istihdamının 2011'de
455 kişi düzeyinde arttığını kaydeden Demircan, "İşe alımlarımızın büyük
bir kısmı giriş seviyesi pozisyonlar için yapıldı. Bunlar kısmen
devinimi karşılamak için kısmen de yeni açılan şubeleri oluşturmak için
gerçekleşti" diye konuşuyor.~
HSBC, 2011'de ağırlıklı olarak 3 pozisyonda işe alım gerçekleştirdi.
Demircan, toplam rakamın dağılımını şöyle özetliyor: "119 kişiyi memur,
191 kişiyi müşteri hizmet yetkilisi ve 145 kişiyi de yönetmen yardımcısı
pozisyonları için istihdam ettik." Akbank, son 5 yılda yaklaşık 10 bin
250 kişilik yeni istihdam sağladı. Akbank Genel Müdür Yardımcısı Bade
Siparhioğlu, "Bu alımların büyük çoğunluğu sahada müşteri odaklı
konumlandırılmış pozisyonlar için oldu" diyor. Yapı Kredi ise geçtiğimiz
yıl istihdamını en çok artıran bankalardan biri... 2011'de yeni açtığı
41 şubeyle birlikte banka toplam 2 bin 300'ün üzerinde eleman aldı. Yapı
Kredi Genel Müdür Yardımcısı Cihangir Kavuncu, yeni istihdamın
ağırlıklı şube ekipleri, çağrı merkezi, direkt satış ve gişe destek
bölümleri için gerçekleştiğini söylüyor ve ekliyor: "Sektör genelinde de
benzer bir tablo var."
ŞENGÜL DEMİRCAN / HSBC GM. YARDIMCISI
YENİ DÖNEMDE İSTİHDAM NASIL ARTACAK?
DERİNLİK ARTACA
Türkiye'de finansal derinlik son 10 yılda artmasına rağmen hala gelişmiş
ülke ortalamalarına göre çok düşük. Ekonomik büyüme ve kalkınma,
bireylerin bankacılık hizmeti talebindeki artış, tasarruf oranlarının
artması ve kayıtlı ekonominin büyümesi derinliği artıracak. Derinliğin
artması daha büyük bir finansal kesime ihtiyaç doğuracak. Ürün ve hizmet
çeşitliliği gerektirecek. Bunların tamamı daha yüksek istihdam anlamına
geliyor. Finansal ürünlerin çeşitlenmesi ve uzmanlaşma uzun vadede
istihdamı destekleyici bir rol oynayabilir. FİNANS MERKEZİ ETKİS
İstanbul'un finans merkezi olması hususunda anlamlı gelişmeler olması da
istihdam açısından artı bir rol oynayabilir. Türkiye giderek bölgesinde
ve uluslararası arenada finans merkezi olmaya aday. Bu nedenle yabancı
yatırımların gelmesi piyasaya yeni oyuncuların da girmesini
hızlandırabilecek bu da istihdama bir ivme kazandıracaktır. YENİ ŞUBELER
Büyümenin getireceği istihdam artışı beklenebilir, özellikle yeni şube
açılışları ile. Bunun yanı sıra kapsamlı ve bütünsel müşteri hizmetleri
yaklaşımı benimsenecek ve bu da kalifiye eleman ihtiyacını beraberinde
getirecek.
ÖNE ÇIKAN 2 TREND
Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı Cihangir Kavukçu, sektörde büyümenin
son yıllarda perakende bankacılık yönünde olduğuna işaret ediyor. "Buna
paralel bankalar organik büyümeyle şube açılışlarına ağırlık vermeye
devam ediyor. İstihdam da bu yönde artıyor" diye konuşuyor. Ancak,
bankacılık sektöründe dikkat çeken bir trend var. Artık bankalar daha
küçük ölçekli şubeler açıyor. Bu da personel sayısındaki artışı
sınırlıyor. Ayrıca şubeleşmede bir miktar yavaşlama dikkat çekiyor.
BDDK'nın raporuna göre Türk bankacılık sektöründe Eylül 2011 itibarıyla
194 bin 739 kişi istihdam ediliyor. Sektör 10 bin 501 adet şubeyle
faaliyet gösteriyor. 2010 yıl sonuna göre personel sayısı 3 bin 559
kişi, şube sayısının 435 adet arttığı görülüyor. ~
Raporun da işaret ettiği gibi, 2011'de personel sayısındaki artış şube
sayısındaki artışa kıyasla daha durağan. Bankalar şube ağlarını hız
keserek de olsa genişletirken, diğer yandan ürün yelpazesinde hızlı bir
çeşitlenme, segment sayısında artış ve teknolojide müthiş ilerleme var.
Şe-kerbank Genel Müdür Yardımcısı Nejat Bilginer, bu durumun, satış ve
alternatif dağıtım kanalları pozisyonları için eleman ihtiyacını
artırdığına işaret ediyor ve ekliyor: "Ayrıca gerçekleşen satış
faaliyetlerinin satış sonrası hizmet ve operasyonel ayağını yürütecek
iletişim merkezi ve diğer operasyon pozisyonlar için de eleman ihtiyacı
artıyor." Bilginer'e göre, müşteri ihtiyaçlarına hızlı cevap verebilen,
satış odaklı, rekabet ortamında bankayı iyi noktalara taşıyabilecek
satış kadrolarının önemi artacak.
YENİ MEZUNA TALEP BÜYÜK
Garanti Bankası, son 5 yılda çalışan sayısını 4 bin 887 kişi düzeyinde
artırdı. Garanti Bankası İnsan Kaynakları Koordinatörü Osman Tüzün,
"Aramıza katılan çalışanların yüzde 52'si şube, yüzde 45'i genel
müdürlük, yüzde 3'ü ise diğer operasyon görevlerinde istihdam edildi"
diyor. Pozisyon bazında, en çok çağrı merkezi müşteri temsilcisi, gişe
asistanı, yönetici adayı ve müfettiş yardımcısı pozisyonları için alım
yaptıklarını söyleyen Tüzün, Garanti'de işe alımların yüzde 70'ini yeni
mezun alımlarının oluşturduğuna dikkat çekiyor ve ekliyor: "Bu
alımlarımızda, temel kriterlere uygun olan adaylara, görevlerine özel
bilgileri edinecekleri eğitimi verdiğimiz için adaylarımızda herhangi
bir deneyim ve bankacılık bilgisi aramıyoruz. Bu nedenle de üniversite
bölümlerine yönelik bir seçme kriterimiz yok." Yapı Kredi de yeni
mezunları işe alma konusunda hevesli. Yapı Kredi Genel Müdür Yardımcısı
Cihangir Kavukçu, bankanın istihdam stratejilerini benimserken
yapılandırılmış yöntemlerin yanı sıra bankacılığa giriş yapan yeni
kuşağın sektöre ilgisini artıracak yeni yöntemlerle desteklediklerini
söylüyor ve ekliyor: "İşe alım ve seçim süreçlerimizi ise üniversite
aktivitelerine yönelik, sosyal medya destekli yürütüyoruz."
Tabloyu görmek için görseli tıklayın. YENİ NESİL BANKACILAR YOLDA
My Executive Kurucu Ortağı Müge Yalçın, dijital finans çağının çok yakın
olduğunu söylüyor. Elektronik ticaret çözümleri, günün her anında
bankacılık işlemi yapmaya fırsat tanıyan internet ve tablet
bilgisayarlar ve mobil telefon bankacılığı aslında finans sektöründe
alışılagelmiş formları ve dengeleri değiştirdiğine işaret ediyor ve
ekliyor: "Bu değişim önümüzdeki yıllarda farklı platformlarda
sunulabilen alternatif bankacılık ürünlerinin hayatımıza gireceğini
gösteriyor. Hızlanan rekabetin bankaları bu doğrultuda daha yaratıcı
çözümler bulmaya iteceğini, yeni hizmet ve ürün paketleri
tasarlayabilecek personel ve birimlerin öne çıkacağını düşünüyorum."~
Daralan kâr marjları nedeniyle ürün fiyatlamaları ve fonlama
maliyetlerinin de önem kazanması bekleniyor. Geçmiş dönemlerde kâr
merkezi sayılan hazine bölümleri son dönemde destek bölümü fonksiyonuyla
ön plana çıkıyor. Emine Şirin, bu fonksiyonda hazine bölümlerinin hem
ürün geliştirme hem düşük maliyetli fon sağlama anlamında öneminin daha
da artacağına işaret ediyor. Şekerbank Genel Müdür Yardımcısı Nejat
Bilginer ise sektördeki büyümeye paralel olarak yeni şube açılışlarının
devam edeceğini, artan şube sayılarıyla birlikte deneyimli bankacı
ihtiyacının da artacağını söylüyor. Bilgi-ner, "Müşteri ihtiyaçlarına
hızlı cevap verebilen, satış odaklı, rekabet ortamında bankayı iyi
noktalara taşıyabilecek satış kadrolarının önemi artacak. Satış sonrası
hizmet noktalarında ve şubesiz bankacılık hizmetlerinde gelişme olacak.
Ayrıca ürün yelpazesinin genişlemesiyle yeni pozisyonlar görmek mümkün"
diye konuşuyor. ING Bank İnsan Kaynakları ve Sosyal Hizmetler Direktörü
Erdinç Özer, yeni işe alınan ve alınacak bankacıların profiliyle ilgili
şu değerlendirmeyi yapıyor: "Sektörde artışın ağırlıklı olarak satış
kadrolarında olacağını söyleyebiliriz. Yabancı sermayeli banka sayısının
artışı birçok anlamda değişimi de beraberinde getiriyor. Eskiden
sürekli Türk yönetici ve Türk personel ile çalışmaya alışkın olan
bankacılar, artık farklı kültürlerden birçok insanla bir arada çalışmak
durumunda. Profil anlamında da yabancı dil bilgisi olan, birçok farklı
kültürü tanıyan, yeniliklere açık personel sayısının arttığını
görüyoruz. Bildiğiniz üzere sektörde bazı spesifik işler zorunlu
sertifikasyona tabi olarak yapılmaya başladı. Bu sürecin gelecekte daha
da belirginleşeceğini, birçok işin konunun uzmanı olduğunu
belgeleyebilen kişiler tarafından yapılacağını düşünüyorum."
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?