Şirketteki Gizli Güçler!

Şirzat Subaşı, Göktekin Dinçerler, Damla Birol, Aytuğ İğneli, Nazan Somer, Mustafa Kalkandelen ve diğer isimler. Bu sayfalarda yer alan 15 yöneticinin ortak özelliği, güçlü konumlarına ve şirkettek...

1.02.2005 02:00:000
Paylaş Tweet Paylaş

Şirzat Subaşı, Göktekin Dinçerler, Damla Birol, Aytuğ İğneli, Nazan Somer, Mustafa Kalkandelen ve diğer isimler. Bu sayfalarda yer alan 15 yöneticinin ortak özelliği, güçlü konumlarına ve şirketteki yerlerine rağmen, öne çıkmayı sevmiyorlar. CEO ya da genel müdür değiller. Genel müdür yardımcısı, pazarlama ya da satış müdürü, direktör gibi görevleri yürütüyorlar. Ancak, üstlendikleri görevler ve güçleri nedeniyle, “gizli kahraman” olarak değerlendiriyorlar, vazgeçilmezler arasında görülüyorlar.

Türkiye’nin son dönemdeki en hızlı GSM şirketi Avea denince, akla, CEO’su Cahit Paksoy geliyor. Ancak, Paksoy, birleşme sonrasında göreve gelirken, çok güçlü bir ekip kurdu ve yanına parlak yöneticiler transfer etti. Göktekin Dinçerler de bu yöneticilerden biriydi. McKinsey’deki uzun yıllarından sonra farklı bir sektöre geçen Dinçerler, Avea’nın öne çıkmayan, “gizli kahramanları”ndan biri… Cahit Paksoy da çalışma arkadaşı için aynı düşüncede. Tam bir “ikinci adam”, ancak sessiz ve derinden işlerini yürütüyor, başarılı performansıyla iş dünyasından övgü topluyor.

hedGöktekin Dinçerler yalnız değil. Türk iş dünyasında çok sayıda benzer yönetici, öne çıkmayan “gizli kahramanlar” var. Şirketleri iş dünyasında, kamuoyu önünde temsil eden, stratejileri belirleyen liderlerin yanında yer alan bu yöneticiler, genelde çok fazla öne çıkmayı sevmezler.

Bazıları teknik konularda çok güçlüdür. Bir bölümü de pazarlama ve satış bilgileriyle, sektörünün aranan insanı konumundadır. Şirketin strateji ve iş geliştirme yöneticisi olarak çalışanlar da vardır. Bir insan kaynakları yöneticisi, “Gizli kahraman diye nitelendirilen yöneticileri, ‘CEO yedeği’ olarak da görmek lazım. Zaten bazı şirketlerde sistem böyle çalışıyor” diye konuşuyor.

Boyner Büyük Mağazacılık Pazarlamadan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Aytuğ İğneli tam böyle bir yönetici…  Çarşı’dan Boyner’e geçişin arkasındaki en önemli isimlerden biri olarak gösteriliyor. Yaklaşık 16 yıldır eski adı Çarşı, yeni adıyla Boyner’de çalışıyor. Farklı pazarlama stratejilerinin altında imza olarak da biliniyor.

Turkcell’in başarısının arkasında

Birkaç ay öncesine kadar Turkcell’in pazarlamadan sorumlu genel müdür yardımcılığı görevinde bulunan Tülin Karabük, kuşkusuz şirketin başarısının mimarlarından biri. Şirkette de ikinci önemli kişi olarak gösteriliyor. Ali Kesan’ın şirkete transferinin ardından onun eski görevini üstlenmesiyle birlikte, bir basamak yükselerek yurtiçi yatırımlar koordinatörlüğü görevine getirildi. Yani şirketin yurt içi ve yurtdışı olmak üzere iki çatı yönetiminden birinden sorumlu durumda.

Gıda sektöründe göz önündeki isimler, yine satış ve pazarlamadan çıkıyor. Tat AŞ’nin Pazarlama Grup Yönetici Kasia Özgen de genel müdürden sonra gelen, “öne çıkmayan” güçlü yöneticilerden biri olarak nitelendiriliyor. Tat, Sek, Maret ve Pastavilla’nın tek çatı altında yeniden yapılanması sürecinde pazarlama faaliyetlerini başarıyla yürüttü. Hem içeride hem de dışarıda bu yapılanmanın en önemli imzalarından biri olarak görülüyor.

Damla Birol ise Türk Tuborg’un öne çıkan ismi. 2003 yılında pazarlamadan sorumlu başkan yardımcılığına atandı. Şirketin Türkiye pazarındaki payını artırmaya yönelik stratejisi paralelinde Birol, bulunduğu pozisyon itibariyle CEO’dan sonra en güçlü yönetici olarak görülüyor

Satış ağırlıklı yöneticiler

Arçelik, Türkiye’deki konutların neredeyse yüzde 90’ına girmiş bir marka. Bu nedenle Arçelik için iç pazar çok önemli. Dolayısıyla, iç pazarı yöneten ve satış örgütünü organize eden yöneticinin şirkette kritik bir rolü var. İşte bu noktada da satış ve pazarlama direktörü Şirzat Subaşı öne çıkıyor. 

Subaşı, şu anda tüm satış ve pazarlama organizasyonunun başında. Genel müdürden sonraki ikinci isim olarak görülüyor. Daha önce Beko Satış Direktörü olan Subaşı, 2003’ten beri bu görevde.

Shell Türkiye Perakende Satışlar Müdürü Ahmet Erdem de, Şirzat Subaşı’ya benzer bir konumda. Onun sektöründe de satış ve dağıtım çok kritik bir konumda. Şirkette “ikinci adam” olarak görülüyor.

Erdem, 2003’ten beri bu görevde. 1990 yılından bu yana da Royal/Dutch Shell Şirketler Grubu’nun çeşitli birimlerinde yöneticilik yapıyor. Daha önce Shell Türkiye ve Yunanistan’da perakende satışlar yatırım müdürlüğü görevini sürdürüyordu. Genel Müdür Ccanan Ediboğlu’ndan sonra şirketin en önemli ismi olarak işaret ediliyor.

Bilişimdeki kritik isimler

Bilişim sektöründe gizli kahramanlara örneklerden biri Oracle Türkiye Genel Müdür Yardımcısı İlker Koçer. 1994 yılında Oracle’da teknik ve satış gruplarında çalışmaya başlayan Koçer, Oracle Türkiye’de Satış Kanallarından Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak çalışıyor. Satış kanalları sorumluluğu da bilişim şirketlerinde önemli bir pozisyon olduğundan Koçer, şirketin ikinci önemli adamı olarak gösteriliyor.

Göktekin Dinçerler ise Avea’nın pazarlamadan sorumlu olan genel müdür yardımcısı. McKinsey’den transfer olan Dinçerler, şirketin en güçlü isimlerinden biri. Hatta Aria ve Aycell birleşmesinin de mimarı olarak gösteriliyor. İki markayı birleştirerek doğru bir konumlandırma yapması başarısının ve öne çıkmasının en önemli nedenlerinden.

Otomotivin ikincileri

Tofaş Dış İlişkiler Grup Direktörü Nezih Olcay, şirketin CEO’su Diego Avesani’den sonra gelen en önemli isim. Aslında Koç Holding’in Tofaş’taki en önemli temsilcisi konumunda olduğu için de öne çıkıyor. Olcay, 2001’den bu yana bu görevde.

Ford Otosan’daki öne çıkan kişi ise Jerry Kania. Genel Müdür Başyardımcısı olan Kania, ABD’li Ford’un temsilcisi olduğu için, gölgedeki en önemli isim olarak dikkat çekiyor. Kania, Turgay Durak’ın 2002’de genel müdürlük görevine gelmesinin ardından yerini aldı. Bu pozisyon genel müdürlüğe adım olarak da görülüyor. 

Mercedes Benz Türkiye’de CEO’luk görevini Till Becker yürütüyor. Şirketi de en çok o temsil ediyor. Ancak, arkada kalan önemli bir isim daha var; Eşref Biryıldız… Şirketin pazarlama ve satış direktörlüğünü yürüten Biryıldız, tam 25 yıldır Mercedes bünyesinde çalışıyor. 2000 yılından bu yana bu otomotiv şirketlerinin en stratejik pozisyonlarından biri olan bu görevde yer alıyor.

Toyota’nın iç pazar satışlarını ToyotaSa yürütüyor. Dolayısıyla, satış ve pazarlama şirketin en kritik alanı. Şirketin Satış ve Pazarlama Direktörü Fatih Çantalı da böylece genel müdürden sonraki en önemli kişi konumunda.

Bankalarda öne çıkanlar

İş Bankası’nın baş genel müdür yardımcısı olarak görev yapan Caner Çimenbiçer, 1974 yılında işletme bölümünü bitirdikten sonra, bankacılık kariyerinin ilk durağı olan İş Bankası Teftiş Kurulu’na katıldı. 1990’da genel müdür yardımcılığına yükseltildi, 1998 yılında ise CEO’nun yokluğuna vekalet eden baş genel müdür yardımcılığına getirildi. Yaklaşık 30 yıldır İş Bankası’nda aralıksız görev yapıyor. Çok fazla ön palana çıkmasa da, bazı çevreler Caner Çimenbiçer’i bankanın ikinci gücü, ikinci genel müdürü olarak görüyor.

Yapı ve Kredi Bankası’nın bireysel bankacılıktan sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Nazan Somer ise çok büyük bir bireysel müşteri kitlesini yönetmesi ve World Projesi’yle kredi kartı pazarında bankanın etkinliğinin daha da artmasını sağlaması sayesinde öne çıkan kişi. Çok şubeli bankaların kredi kartı cephesindeki rekabeti göz önüne alındığında, bu başarısıyla bankanın ikinci adamı konumuna yükseldi.

GENEL MÜDÜRÜMÜN KATKISI VAR

Mustaf¬a Kalkandelen Metro Cash&Carry’nin ikinci üst düzey yöneticisi. Gıda satın alma direktörlüğü ve yönetim kurulu üyeliği görevinde. Genel müdür Hakan Ergin’den sonra öne çıkan yönetici. Kalkandelen, bugüne kadar üstlendiği görevleri ve başarısının altında yatan nedenleri şöyle anlatıyor:

1994’TE KATILDI Metro Cash&Carry’ye 5 Eylül 1994’te katıldım. Sırasıyla şekerleme bölümü satın alma müdürü, süt ürünleri ve şarküteri bölümü satın alma müdürlüğü, gıda satın alma koordinatörlüğü yaptım. 1998 Ağustos ayından bu yana şu andaki görevim olan gıda satın alma direktörlüğü ve yönetim kurulu üyeliği yapıyorum.

BİRÇOK PROJE Satacağımız her ürünü müşterimizin ihtiyaçlarına göre belirlemek, farklılaşma yolunda sürekli olarak müşterilerimizin sorunlarına çözümler bulmak, kalite seviyesini yüksek, fiyat seviyesini ekonomik tutmak ve zengin ürün gamıyla müşterimize çok fazla sayıda alternatif sunmak her zaman takip ettiğimiz prensipler. Bu prensiplere direk veya dolaylı olarak hizmet eden bir çok projede yer aldım.

Bakkal nasıl kurtulur? Bakkal depreme hazırlıklı mı? Dükkan Sizin, Taze ürünler alanında çalışanlarımıza eğitim verdiğimiz bir program olan Fresh Food Academy, Metro Cash&Carry bünyesinde genel olarak uygulanan Şarap konseptinin Türkiye’ye uyarlanması projesi Wine Concept, Yıl 2003 fiyatlar 2001 kampanyası, Soğuk Zinciri Kırmayın! Kampanyası, Taze Ürün, Platformlarının oluşturulması, Kendi Markalarımızın Oluşturulması, Tedarik Zinciri Yönetimi, Kategori Yönetimi bunlardan bazıları.

POZİTİF BAKIŞ AÇISI Şirket içinde ilerlememde en çok pozitif bakış açısı, açıklık, dürüstlük ve sıkı çalışmamın etkisi oldu. İnsan ilişkilerine çok önem verdim. İnsanları seven ve güvenen bir yapım olması bana çok yardım etti. Çalışma arkadaşlarım da benim onlara göstermiş olduğum güvene karşılık, çok başarılı işler yaptılar ve benim ilerlememde önemli pay sahibi oldular. Ayrıca liderlik tarzımın pozitif yönde gelişmesinde 9 yıldır beraber çalıştığım ve kendisinden çok şey öğrendiğim genel müdürüm Hakan Ergin’in çok büyük katkısı var.

İKİNCİ ADAMLAR HEP ÖYLE KALIR

GÜÇLÜ KILAR “İkinci adam”lar hiçbir zaman genel müdür olmaz. Hep o pozisyonda kalır. Onları güçlü kılan şey “ikinci adam” olmalarıdır. Bu şekilde vazgeçilmezdirler. Hiçbir zaman genel müdür olmak istemezler. Yapsanız da başarılı olmayabilirler. Çünkü, genel müdürlük için gereken birikim, davranış özellikleri ve yetkinliklerle en iyi “ikinci adam” olmak çok farklıdır. Bana göre “en iyi ikinci adam” demek, lideri tamamlayan adam demektir. Tarihten örnek vermek gerekirse İsmet İnönü çok iyi bir ikinci adamdır ama birinci adam değildir.

Genel müdür satış kökenliyse, en iyi ikinci adam finans veya üretim kökenlidir. Eğer genel müdür finans veya üretim kökenliyse tam tersi… Yani genel müdürde eksik olan yönü kapatan insandır.

İHTİYAÇ NEDEN Ekip psikolojisine baktığınız zaman sadece liderin iyi olduğu yerler Süpermen, Örümcek Adam tarzı bir yapı olur. Fakat eğer sizin yanınızda en iyi ikinci adamınız varsa yeri geldiğinde sağduyunuz gibi hareket edebiliyorsa tamamlayıcı kişilikten seçilmesinde fayda vardır. Sizin zayıf yanlarınız onun güçlü yanları birbirinize karşıt durumlarda destek sağlar. Buradaki kritik nokta ikinci adamın neyi sevdiğini ya da onu orada hangi şeyin motive ettiğini iyi tanımlamaktır. En iyi ikinci adamlar kimi zaman konforu, kimi zaman sahnede olmamayı severler. Yapılacak en büyük hata genel müdür özelliği olmayan ikinci adamları genel müdürlüğe yükseltmektir. En iyi ikinci adamları göz önünde görmeyiz. Bunun için içeride çalışıyor olmanız lazım.

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz