2 bin kişiye istihdam yaratacağız

TAB Gıda İK'dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Asok ile İK stratejilerini, kariyer olanaklarını konuştuk...

20.02.2017 16:06:540
Paylaş Tweet Paylaş
2 bin kişiye istihdam yaratacağız
Nilüfer Gözütok
ngozutok@capital.com.tr

TAB Gıda, hızlı servis restoran sektörünün en büyük oyuncusu. Şirket, 4 yabancı ve 1 ulusal markasıyla yaklaşık 1.000 restoranlık bir operasyon yürütüyor. 20 bin kişiye istihdam sağlıyor. Yıllık yüzde 20 büyüme hedefiyle ilerleyen TAB Gıda, 2017 yılında 1.500-2 bin kişilik yeni işe alım planlıyor. TAB Gıda İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Asok, “Bunların 400-500 kadarının yönetici pozisyonunda olmasını planlıyoruz. Diğerleri ise ekip üyesi olarak TAB Gıda ailesine katılacak” diyor.

TAB Gıda, 4 uluslararası ve 1 ulusal markasıyla yaklaşık 1.000 restoranlık bir operasyon yürütüyor. Doğrudan 14 bin, franchise’leriyle birlikte 20 bin kişiye istihdam sağlıyor. Her yıl yüzde 20 büyüme hedefiyle yol alan şirket, bu büyümeye paralel olarak ortalama yılda 1.500-2 bin kişilik beyaz yaka alımı gerçekleştiriyor. SGK tarafından yapılan değerlendirmeler sonucu “en çok istihdam”, “en çok kadın istihdamı” ve “en çok engelli istihdamı” sağlayan ilk 10 şirketten birisi olan TAB Gıda’nın mevcut çalışanlarının yüzde 33’ünü de kadınlar oluşturuyor. TAB Gıda İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Asok, “Bu oranı, bu yıl yüzde 40’a çıkarmayı hedefliyoruz” diyor. Yeni istihdam sağlama konusunda en hızlı şirketlerden biri olan TAB Gıda, kariyer konusunda da özellikle gençlere önemli vaatlerde bulunuyor. Tüm restoran müdürlerinin ya yönetici adayı ya ekip üyesi olarak işe başladığını belirten Asok, “Ekip üyesi olarak işe girmiş birisi 4- 5 yıl sonra kendi ekibini yöneten bir restoran müdürü haline gelebiliyor. 4-5 yılda müdür olmak mümkün” diye konuşuyor. TAB Gıda İK’dan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Gökhan Asok ile İK stratejilerini, önümüzdeki süreçte kaç kişilik bir işe alım gerçekleştireceklerini ve sundukları kariyer olanaklarını konuştuk:
* Öncelikle TAB Gıda’dan bahseder misiniz? Kaç markayla faaliyet gösteriyorsunuz? Sektördeki konumunuz nedir?
Türkiye’de 1994 yılından beri gıda sektöründe faaliyet gösteren TAB Gıda’nın hızlı servis sektöründeki faaliyetleri, 1995 yılında dünyada sektörünün öncülerinden biri olan Burger King’in ana geliştirici ve üretici haklarını alarak Türkiye’ye getirmesiyle başladı. 1995 yılından bu yana TAB Gıda ile Türkiye’de faaliyet göstermeye başlayan Burger King’in dünyadaki en büyük master franchisee’si olma özelliği de taşıyor. Bugün Türkiye genelinde 70’ten fazla ilde 600’den fazla Burger King restoranı bulunuyor. 2007 yılında ise dünyanın en büyük pizza zincirlerinden Sbarro markasını bünyemize kattık. Sbarro’nun 30’dan fazla ilde toplam 90’a yakın restoranı var. Yine 2007 yılında Popeyes’ı Türkiye’ye getirdik. Popeyes Türkiye’de 40’tan fazla şehirde 160’a yakın restorana sahip. 2010 yılında da Arby’s’i bünyemize kattık. Şu an Arby’s 50’den fazla restoranıyla hizmet veriyor. Son olarak 2013 yılında Usta Dönerci markasını yarattık. 50’den fazla restoranı bulunan Usta Dönerci’nin de 50’den fazla restoranı bulunuyor. Yani toplamda TAB Gıda olarak, Burger King, Sbarro, Popeyes, Arby’s ve Usta Dönerci olmak üzere 4 uluslararası ve 1 ulusal markamız var. Restoran sayısı ve iş hacmimizle hızlı servis restoran sektöründe lideriz.
Toplamda kaç çalışanınız var? Nasıl bir çalışan profiline sahipsiniz?
TAB Gıda olarak bünyemizde doğrudan çalışan sayısı yaklaşık olarak 14 bin kişi. Franchise’lerimizle birlikte 20 bin çalışanımız bulunuyor. Bu sayının ortalama yüzde 85’ini restoran kadrolarımızda görevli mavi yakalı çalışanlarımız oluştururken yüzde 15’lik kısmını restoran ve merkez birimlerimizde görevli beyaz yakalı çalışanlarımız oluşturuyor. TAB Gıda olarak kadınların iş hayatında daha çok yer almasının hem ülke ekonomisine hem şirket olarak büyüme hedeflerimize büyük katkısı olduğuna inanıyoruz. Bu perspektiften edindiğimiz vizyonla, yalnızca restoran kadrolarındaki pozisyonlarda değil, merkez yönetimde de daha fazla kadın çalışanımızın olması yönünde çalışmalarımızı yürütüyoruz. SGK tarafından yapılan değerlendirmeler sonucu “en çok istihdam”, “en çok kadın istihdamı” ve “en çok engelli istihdamı” sağlayan ilk 10 şirketten birisi olduk. Mevcut çalışanlarımızın yüzde 33’ü, yani 6 bine yakını kadın. Bu oranı bu yıl yüzde 40’a çıkarmayı hedefliyoruz.
* İK politikanızdan bahseder misiniz?
İnsan kaynaklarında verimlilik bizim sektörümüz için çok önemli. Yüzde 100 müşteri memnuniyeti sağlayabilmek için öncelikle çalışanlarımızın gereksinimlerini göz önünde bulunduruyoruz. Bizim en önem verdiğimiz konu, çalışanlarımızın eğitimi. Bu yüzden en önemli İK politikamız, TAB Akademi ve vizyonu. TAB Akademi sistemiyle çalışanlarımıza donanımlı eğitimler veriyoruz. Çalışanlarımızın ilk günden itibaren hijyen, gıda güvenliği, müşteri ilişkileri, gıda teknolojileri, elektro-mekanik ve pazarlama gibi alanlarda dersler almalarını sağlıyor, bu sayede genç ve profesyonel yönetici adayları yetiştiriyoruz. ~* Her yıl kaç kişi işe alıyorsunuz?
Her yıl yüzde 20 büyümek gibi bir hedefimiz var. Yeni açılacak restoran sayımızı bu doğrultuda planlıyoruz. Bu sürecin sonunda da yeni istihdam rakamlarımızı oluşturuyoruz. Her yıl beyaz yakada 1.500-2 bin kişiyi işe alma hedefimiz bulunuyor.
* 2017 yılında kaç yeni alım yapmayı planlıyorsunuz?
Önümüzdeki yıl yeni açılacak restoran hedeflerimize paralel olarak 1.500-2 bin arası yeni istihdam yaratacağız. Bunların 400- 500 kadarının yönetici pozisyonunda olmasını planlıyoruz. Diğerleri ise ekip üyesi olarak TAB Gıda ailesine katılacak.
*İşe alımda nasıl bir süreç uygulanıyor?
TAB Gıda’da işe alım, oryantasyon, işbaşı eğitimleri, yetkinlik bazlı performans yönetimi, atama, terfi ve elde tutma sistemi, ücretlendirme ve prim sistemini de içeren süreçlerin tamamı profesyonel bir ekip tarafından yürütülüyor. Tüm işe alım sistemimiz eşit fırsat ilkesine dayanıyor ve tüm adaylar aynı şartlarda değerlendiriliyor. İş başvurularını TAB Gıda web sitemizden, 444 7 822 numaralı iş başvuru hattımızdan ve çeşitli online insan kaynakları platformları üzerinden ve restoranlarımız aracılığıyla alıyoruz. Başvuru yapanlar farklı aşamalardan oluşan bir işe alım sürecinden geçiyor ve işe uygun görülenler bizimle çalışmaya hak kazanıyor. TAB Akademi’de gördükleri eğitimden sonra da işe başlıyorlar.
* İşe alımda özel olarak tercih ettiğiniz üniversite veya bölümler var mı?
Bizim en önemli kriterimiz, bizi tercih edecek kişinin bu işi severek yapması, bu işi yapmayı gerçekten istemesi. Bunun dışında elbette iletişimi kuvvetli, yetenekli ve hızlı kişiler arıyoruz. Ancak restoranlarımızda çalışan ekip arkadaşlarımızda özellikle bir üniversite ya da bölümden mezun olma koşulu aramıyoruz. Eğer biri yönetici adayı olmak istiyorsa en azından 2 veya 4 yıllık üniversite mezunu olmak durumunda. Üniversitesinin bölümüyle ilgilenmiyoruz.
* Peki işe alımın ne kadarı yeni mezunlardan oluşuyor?
Söz konusu ekip üyesi çalışanlarımız ise mezun olma şartı aramıyoruz. Ama onun dışındaki pozisyonlarımıza başvuru yapanların yüzde 50 kadarı yeni mezunlardan oluşuyor. Yeni mezunların iş hayatına dahil olabilmelerine destek vermek adına yeni mezun alımlarımızı önceliklerimiz arasında ilk sıralara konumlandırmış durumdayız.
* İşe girmeye hak kazanan yeni mezunlar nerede işe başlıyor?
Onlara özel bir eğitim programınız var mı? Bizler elimizden geldiğince onların doğru kariyer planlaması yapmasını istiyoruz. Eğer bizimle çalışmayı gerçekten istiyorlarsa biz de onları kazanmak için birçok fırsat yaratıyoruz. Elbette bazı bölümlere yükselmek için akademik eğitimlerinin devam etmesi veya tamamlanması gerekiyor. İlkokul ve ortaokul mezunu genç çalışanlarımız var. Ben yükselemiyorum dediklerinde liseyi bitirmeleri yönünde destek oluyoruz, çalışma saatlerini ayarlıyoruz, maddi eksiklerini tamamlıyoruz. İşe başlayan biri 3 ay içerisinde basamakları tırmanmaya başlar, ilk basamak servis expertliği, yani çeşitli sınavların ardından o işin uzmanı olur. 6 ay sonra supervizor olur. Artık yavaş yavaş küçük ekipleri yönetmeye başlar. Eğer lise mezunu ise gösterdiği performansa bağlı olarak 1 yıl içinde müdürlüğe bile terfi edebilir. Bunun için eğitimden geçerek bir sınava tâbi tutulur. O sınavda başarılı olursa bir vardiya müdürü olarak, ekipleri yöneten, finansal anlamda kontrol eden, raporlar hazırlayan sorumlu bir yönetici olur. Sonrasında asistan müdür, kıdemli asistan müdür, restoran müdürü, grup müdürü olabilir. Liseyi bitirmeyecekse işini de çok iyi yapıyorsa kıdemli supervizor dediğimiz bir ara pozisyonda çalışabilir.
* Kaç yarı zamanlı çalışan istihdam ediyorsunuz? Ne kadar süre çalışıyorlar?
TAB gıda olarak bünyemizde yaklaşık olarak 1.600 yarı zamanlı çalışanımız var. Yarı zamanlı çalışan sayımıza 1.500-2 bin çalışanı daha katmayı planlıyoruz. Yarı zamanlı çalışanlarımız günde kaç saat mesai yapacaklarını yöneticileriyle birlikte planlar. Yarı zamanlı çalışanlarımızın ücret hesaplama yöntemi tam zamanlı çalışanlarımızla aynı yani ücret hesaplaması çalıştıkları gün sayısı baz alınarak yapılıyor.
* Yarı zamanlı çalışanların işe alımları ne zaman oluyor?
Sezonluk bölgelerin dinamikleri ve okulların açılış-kapanış dönemleri yarı zamanlı başvuru sayılarımızda ciddi bir artışa neden oluyor. Yıllık olarak ortalama 1.000- 1.500 arası yarı zamanlı çalışma başvurusu aldığımızı söyleyebiliriz.
* Bulunduğunuz sektörün gençler açısından artıları neler?
Ben bütün gençlerin benzer işlerde çalışmasını tavsiye ediyorum. Çünkü bu işi meslek olarak düşünmeseler bile çok şey öğrenebilir, kendilerini geliştirebilirler. Yaptığımız iş hayatla iç içe, bu sektörde çalışanlar insanlarla sürekli iletişim halinde... Hayatın içerisinde öğrenme, bu sektörde çok yüksek. Ayrıca biz şirket olarak çok geniş yelpazede eğitimler veriyoruz. Teoriyle pratiğin bu kadar güçlü bir şekilde yan yana olduğu bir şirkette çalışmanın gençlere çok şey katacağına inanıyorum.~"EĞİTİMİ ŞİRKETTE VERİYORUZ"
TECRÜBE GEREKMİYOR

eyaz yakalı alımlarımızın çoğunluğunu, restoran yönetici adayı olarak adlandırdığımız pozisyona yönelik yapıyoruz. Yükseköğrenim görmüş tüm adayları tecrübe gerekliliği olmadan bu pozisyon için değerlendirmeye alıyoruz. Bu pozisyona aday çalışanlarımızın tam donanımlı olmaları için gerekli tüm teknik ve kişisel gelişim eğitimleri şirketimiz bünyesinde veriliyor.
MÜŞTERİ ODAKLILIK
Bunun yanı sıra adaylarımızdan liderlik özelliği, takım çalışmasına yatkınlık ve müşteri odaklılık gibi yetkinliklere sahip olmalarını bekliyoruz. Mavi yakada ise ekip üyesi pozisyonundaki alımlarımız restoran yöneticilerimiz tarafından yapılıyor. Bu pozisyon için lise mezunu adayları tercih etmekle birlikte bu işi yapmak isteyen her yaş ve öğrenim durumundaki adayı da değerlendirmeye alıyoruz.

"EMEA BÖLGESİNE ÖRNEK OLDUK"
ESNEK MODEL

Özellikle öğrenci olan yarı zamanlı çalışanlarımıza sağladığımız çalışma koşullarımızı, hem onların iş dünyasına kalıcı adımlar atmalarını sağlamak hem şirketimizin ihtiyaç duyduğu insan kaynağını tedarik etmek üzere oluşturduk. Biz aslında çalışanlarımıza sunduğumuz çalışma koşullarına “yarı zamanlı esnek çalışma modeli” diyoruz. Bu sayede özellikle öğrenci çalışanlarımızın iş planlamalarını ders programlarına göre yapabiliyoruz.
BAŞARILI SONUÇLAR
Bizim en önemli İK yapılanmamız, kurmuş olduğumuz TAB Akademi. TAB Akademi eğitimlerimiz o kadar başarılı sonuçlar veriyor ki eğitim modelimiz dünya çapında adından söz ettiriyor ve bazı ülkeler tarafından örnek model olarak alınıyor. TAB Gıda olarak özellikle Burger King’in master franchisee’si olmamız bizi zaten başlı başına bir model haline getirdi. İK stratejimiz ve TAB Akademi eğitimlerimiz, özellikle Avrupa’daki diğer Burger King operasyonlarında büyük ilgi gördü.
PRİM SİSTEMİ
EMEA bölgesi Burger King operasyonu İK süreçlerini yönetirken TAB Akademi eğitimlerini kendisine örnek aldı. EMEA bölgesine örnek olduk. Burger King China operasyonunda da aynı eğitim sistemini kullanıyoruz. Yine dünyada ilk kez TAB Gıda tarafından uygulanan ve restoranlarımızın performanslarına göre belirlenen prim sistemi global tarafından ilgiyle takip edilen bir diğer uygulamamız. Bundan sonraki hedefimiz, tüm eğitim ve sınavlarımızı dijitalleştirerek standardizasyon sağlamak ve erişilebilirliği artırmak.

"4 YILDA MÜDÜR OLMAK MÜMKÜN"
BAŞARI HİKAYELERİ

Çok sayıda başarı hikâyemiz var. Bu işi yapmak isteyen, potansiyeli yüksek gençlerimizi işe alıyoruz. Tüm restoran müdürlerimiz işe, ya yönetici adayı ya ekip üyesi olarak başlamıştır. 112 bölge müdürümüzün hepsi bulundukları pozisyona restoran müdürlüğünden yükseldi. Sayıları 20’yi bulan operasyon müdürlerimizin hepsi iç kaynaklarımızdan yetişti.
BAŞARI GETİREN NEDEN
Bu işe ekip üyesi olarak başlayıp operasyon müdürlüğü ve daha üstü pozisyonlara gelmiş pek çok arkadaşımız var. Ekip üyesi olarak işe girmiş biri, 4-5 yıl sonra kendi ekibini yöneten bir restoran müdürü haline gelebiliyor. 4-5 yılda müdür olmak mümkün. Başarımızın altında yatan temel sebeplerden biri de bu…

Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz