Kampüste yetenek avı

Pek çok şirket, “kariyer günleri” ile üniversitelerde yetenek avına çıkıyor.

1.08.2012 00:00:000
Paylaş Tweet Paylaş
Kampüste yetenek avı
Son 5 yılda Aras Kargo 1.200, Yaşar Holding 250, Deloitte 150, Ford Otosan ve Aydınlı Giyim 100’er öğrenciyi kampüsten transfer etti. Onlar gibi bugün pek çok şirket, “kariyer günleri” ile üniversitelerde yetenek avına çıkıyor. Türkiye’deki bütün üniversiteler ziyaret ediliyor, öğrencilere sunumlar yapılıyor, fikirleri alınıyor. Yetenekli gençler, daha sıralarda okurken keşfediliyor. Bilkent’in ekonomi bölümünden mezun oldum. Mezuniyet öncesinde aklımda iki yol vardı: Ya ekonomi alanında akademik kariyer yapabilir ya da yurtdışma gidip iş hayatına atılabilirdim. Üniversitedeki hocalarımın beklentisi, akademik kariyer yapmam yönündeydi. Ama iş hayatına atılmayı tercih ettim. Çünkü daha fazla değişik şey öğrenme isteğim vardı. McKinsey, 1998’de Türkiye’de bir ofis açıyordu. Ofise Türkiye’den üniversitelerden yeni mezun birkaç kişi alacaktı. Bu seçim için Bilkent’e gelerek yaptıkları sunum beni çok etkiledi. Sunumu yapan kişiler, gerçekten çok iyi geçmişlere sahipti. Çok iyi okullarda okumuş ve genç yaşlarda iyi görevlere gelmişlerdi. Onlardan çok etkilendim ve birlikte çalışmayı istedim. Daha fazla bilgi alınca McKinsey’de çalışmanın benim için çok güzel bir gelişme olacağını anladım. Mülakat süreci sonunda McKinsey’ye girmeye karar verdim.” Bu sözler, ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay’a ait. Abay üniversitelerde keşfedilen ne ilk ne son başarılı isim. İş dünyasında tıpkı Abay gibi henüz üniversiteden yeni mezun olduğunda seçilen çok sayıda başarılı yönetici bulunuyor. Türkiye’nin önde gelen şirketleri, Pınar Abay gibi başarılı gençleri kazanmak için üniversitelerde pek çok etkinlik düzenliyor. Tanıtımlarla şirketler kendilerini gençlere anlatırken onları da tanıma fırsatı yakalıyor. Bu şekilde kazanılan onlarca genç, şirketlerin yetenek havuzunu dolduruyor.

Tabloyu görmek için görsele tıklayın.

EN BÜYÜK SAHA
Bugün birçok şirket, yetenek avı konusunda üniversiteleri en büyük saha olarak görüyor. Bankacılıktan telekoma, gıdadan beyaz eşyaya birçok sektörden şirket, insan kaynağı temininde üniversitelere büyük önem veriyor. Türkiye’nin dört bir yanındaki üniversitelerde “kariyer günleri” başlığı altında çeşitli aktiviteler gerçekleştiriyor. Bu aktivitelerde bir yandan kendilerini geleceğin çalışanlarma tanıtırken bir yandan da onlar arasından en iyilerini erkenden seçme şansı elde ediyorlar. Örneğin Yapı Kredi Bankası, gençlerle diyaloğa girmenin hem onların iş hayatıyla ilgili beklentilerini görmek hem onlara doğru şekilde ulaşabilmek için son derece önemli olduğuna inanıyor. Yapı Kredi’den Ayşe Özpirinççi, “Profesyonel hayata atılacak gençlere bankacılık sektörünü tanıtarak gelecekte daha donanımlı çalışanlar yetişmesi için bir adım atıyoruz” diyor.~
Ford Otosan İK ve Kurumsal Direktörü Nursel Ölmez Ateş de “Potansiyel adaylarımıza en hızlı ulaşabileceğimiz, onlara kurumumuzun güçlü yönlerini doğru aktarabileceğimiz, kurumumuzda çalışmaları durumunda sahip olacakları ayrıcalıklar konusunda farkındalık yaratabileceğimiz en ideal ortamlar kariyer günlerinde oluşuyor. Bu oluşumun içinde olmamak mümkün değil” diye konuşuyor. Şirketler arasında popüler üniversitelerin başında Boğaziçi, ODTÜ, Bilkent, Yıldız Teknik, İzmir Dokuz Eylül, Sabancı, Koç, İstanbul Bilgi gibi üniversiteler yer alıyor. Ancak son dönemde şirketler, bütün üniversitelere gitmeye özen gösteriyor. Farklı üniversitelerde farklı öğrencilerle tanışmanın ve kendilerini tanıtmanın önemli olduğu düşünülüyor.

CİDDİ İŞBİRLİKLERİ
Şirketler, sadece birkaç günle sınırlı olan buluşmalarla yetinmek istemiyor. Üniversitelerle ciddi işbirlikleri yaparak insan kaynağını yetiştirmeye çalışıyorlar. Yapı Kredi Bankacılık Akademisi ve İstanbul Bilgi Üniversitesi işbirliği ile İstanbul Bilgi Üniversitesi öğrencileri hem bankacılık alanındaki farklı uygulamaları tanıyor hem staj ve burs olanaklarından faydalanıyor. Yine banka, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümü’nde okuyan öğrencilerin ders programında bankacılık sektörünün ihtiyaçları ve beklentileri doğrultusunda düzenlemeler yapılmasını sağlıyor. Avivasa, son 2 yıldır Afyon Kocatepe Üniversitesi Bankacılık ve Sigortacılık Meslek Yüksekokulu tarafından düzenlenen Bireysel Emeklilik Günleri’ne katılıyor. Bu katılım sırasında bireysel emeklilik alanındaki yenilikleri paylaşmanın yanı sıra AvivaSA’daki iş olanaklarını da paylaşarak geleceğin yöneticilerini seçiyor. Bazı şirketler ise üniversitelere gitmek yerine öğrencilerin ilgisini onlar için özel olarak tasarlanmış programlarla ve kendi ortamlarında düzenledikleri farklı etkinliklerle çekmeye çalışıyor. BSH da bu amaçla telefon ve ofis mülakatlarıyla seçtiği 37 öğrenciyi, 5-6 Mayıs’ta “Kariyer Verimliliği Buluşması” adı altında 2 gün İstanbul’da ağırladı. BSH İnsan Kaynakları Müdürü Ahmet Aksoy, “İlk gün merkez binamızda kendimizi tanıttık ve onları tanımaya çalıştık. İkinci gün ise Polonezköy’deki outdoor aktivitelerle hem eğlenmelerini sağladık hem detaylı bir değerlendirme merkezi gerçekleştirmiş olduk. Davet ettiğimiz gençlerden 17’sine çeşitli staj imkanları sağlıyoruz” diyor. Kariyer günleri ya da farklı zamanlarda gerçekleştirilen üniversite ziyaretlerine genellikle şirketlerin insan kaynakları yöneticileri katılıyor. Burada şirket yöneticileri, şirketlerini tanıtırken öğrencileri de yakından tanımaya çalışıyor. Örneğin Akbank, bu tür etkinliklerde bankanın sektörde “okul banka” olarak kabul görmüş özelliğine vurgu yapıyor. Bankacılık kariyeri için en doğru yer olduğunun mesajını gençlere aktarıyor. Avivasa’da insan kaynakları yöneticileri ile satış ve finans yöneticileri üniversite ziyaretlerinde yer alıyor. Bu ziyaretlerde, özellikle sigorta şirketlerinin piyasadaki yerini ve bireysel emeklilik sistemi uygulamalarını paylaşıyor. BSH insan Kaynakları Müdürü Ahmet Aksoy da ağırlıklı olarak IK işe alım ekibinin bu toplantılarda konuşmacı olduğunu belirtiyor. “A’dan Z’ye şirketimizi ve gençlere sunduğumuz imkanları anlatıyoruz. İstanbul içi organizasyonlarda, katıldığımız etkinliğin spesifik bir konusu varsa ilgili departmanın yetkilisi de bize eşlik edebiliyor” diye konuşuyor. Her yıl ortalama 10-12 üniversitede toplamda 30-35 etkinlik düzenleyen Deloitte’tan katılım daha üst seviyeden. Şirket ortakları bizzat bu etkinliklere gidip öğrencilerle birebir iletişim kuruyor ve çalışma yöntemlerini anlatıyor. Yine üniversitelere çok yakın duran ve sadece 2011 yılında 16 ayrı üniversitede 8 programı hayata geçiren Turkcell’de de genel müdür Süreyya Ciliv, bu etkinliklere katılım gösteriyor.~

HEDEFTE KİM VAR?
Her kuruluşun hedefinde farklı öğrenci profili var. Ancak yine de ekip çalışmasına yatkın, bireysel gelişime açık, entelektüel kapasitesi yüksek ve özgüvenli öğrenciler öne çıkıyor. Örneğin Akbank yetkilileri, bankacılığın disiplin, analitik bakış açısı, planlama, özgüven, değişime hızlı uyum, etik ilkelere bağlılık, yaratıcılık gibi çok çeşitli yetkinliğin bir arada kullanımını gerektiren bir iş alanı olduğunu hatırlatıyor ve şöyle devam ediyorlar: “Hedef üniversite ve bölümlerden mezun, aradığımız bu özelliklere sahip öğrencileri çeşitli eleme süreçlerine tabi tutarak ekibimize katıyoruz.” Avivasa bilinçli, sektöre ilgili ve satış alanında kariyer yapmayı hedefleyen genç yetenekleri bünyesine katmayı hedefliyor. Kurum kültürünün önemli noktalarının insan odaklılık, yaratıcılık pozitif liderlik, ekip çalışması, başarı ve sonuç odaklılık olduğunu belirten Coca-Cola Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölümü&Avrasya ve Afrika Grubu Ofisi İşe Alım Müdürü Melitsa Mizrahi, ‘Yeni mezun arkadaşlarımızda da bu özellikleri arıyoruz” diye konuşuyor. Çalışanlarının büyük çoğunluğu makine mühendislerinden oluşan Ford Otosan ise bu bölümün yanı sıra endüstri, bilgisayar, elektrik-elektronik, gemi makineleri ve gemi inşaatı, metalürji mühendisliği bölümlerinden mezun olan adaylara da odaklanıyor. Vodafone Türkiye Yetenek Geliştirme Direktörü Bülent Bayram da “Telekomünikasyon sektöründe kariyer yapmak isteyen, kendini iyi ifade edebilen, girişimci, hızlı, analitik düşünen ve aksiyon alabilen, gelişime açık tüm öğrenciler hedef kitlemizi oluşturuyor” diye konuşuyor.

5 YILIK PERFORMANS
Şirketlerin son 5 yılda üniversiteden insan kaynağı temin etme konusundaki performansına gelince... Son 5 yılda yaklaşık 50 üniversitenin öğrencileri ile bir araya gelen Yapı Kredi, Son 5 yılda yeni mezun 3 bin 200 öğrenciyi bünyesine kattı. Akbank da aynı süreçte 534 yönetici adayı, 202 satış elemanı ve 5 bin 459 gişe asistanı alımı gerçekleştirdi. Akbank yetkilileri, “Bu kadrolarımızı büyük ölçüde yeni mezun adaylar arasından seçtik. Başarılı olan adayları stajyer olarak değil, direkt ilgili görevde çalışmaya başlatıyoruz” diyor. BSH yaklaşık 20 üniversite ziyaret etti. 145 öğrenciye yaz stajı ve okulları ile paralel yarı zamanlı çalışma olanağı içeren proje stajı olanağı sundu. Coca-Cola Türkiye, yurtiçinden ve dünyanın farklı üniversitelerinden 350 öğrenciye staj imkanı yarattı.
Coca-Cola Türkiye, Kafkasya ve Orta Asya Bölümü&Avrasya ve Afrika Grubu Ofisi İşe Alım Müdürü Melitsa Mizrahi, “Pazarlama ağırlıklı olmak üzere kurumsal iletişim, finans, insan kaynakları, bilgi teknolojileri, teknik departmanlarımızın ihtiyaçları doğrultusunda stajyer alımlarımızı gerçekleştiriyoruz” diye konuşuyor. Deloitte, son 5 yılda üniversitelerden 750’nin üzerinde öğrenci alımı gerçekleştirdi. Deloitte Türkiye İnsan Kaynakları Direktörü Ebru Pilav, “Bu genç arkadaşımızın büyük bir bölümü ile üniversitelerde gerçekleştirdiğimiz kampüs etkinliklerinde tanıştık” diyor. 2008    yılından itibaren Discover Genç Yetenek Programı'’nı uygulayan Vodafone da bu program kapsamında 200’e yakın öğrenciyi stajyer ve yeni mezun olarak ekibine kattı.

MELTEM KALENDER ÖZTÜRK TURKCELL GENEL MÜDÜR YARDIMCISI
TURKCELL'İN ÖRNEK YETENEK AVI
SEMİNERDE TANIŞTILAR

Kariyer günlerimizle ilgili güzel hikayelerimiz var. Mesela halen Turkcell’de uygulama ve geliştirme uzmanı olarak çalışan Altay Seyfula ile 2003 yılında İstanbul Teknik Üniversitesi’nde gerçekleştirdiğimiz “Turkcell’li Yaşam Seminerleri”nde tanıştık.~
PROJESİNİ PAYLAŞTI
Altay, o gün okul bitirme projesi ile ilgili detayları Turkcell çalışanları ile paylaştı ve hemen sonrasında fikrini hayata geçirmek için Turkcell PAF programı kapsamında stajyer olarak çalışmaya başladı. Daha sonra o etkinlikte bizlerle paylaştığı fikri “TıklaKonuş Servisi” olarak hayata geçirildi ve 2012 GSMA Mobil Dünya Kongresi’nde Turkcell’e “Müşteriye Hizmet için En iyi Ürün” dalında ödül getirdi.
GENÇ DEĞERLER
Fikirlerinden etkilenerek onu staj sürecimize dahil ettik, şimdi de kendisi iş arkadaşımız... Onun fikrinden yola çıkılarak yürütülen çalışmalar, Türkiye’ye ve Turkcell’e gurur veren bir ödül getirdi. Sadece bu örnek bile gençlerimizin fikirlerinin ne denli değerli olduğunun bir göstergesi. Turkcell olarak inovasyon odağımızı koruyarak onlarla bir araya gelmeye, fikirlerini dinlemeye ve hayata geçirmeye devam edeceğiz.

EBRU PİLAV DELOITTE TÜRKİYE İNSAN KAYNAKLARI DİREKTÖRÜ
"150 ÖĞRENCİYİ TRANSFER ETTİK"
KARİYER GÜNLERİ

Deloitte Türkiye olarak işe alımlarımızın yüzde 75’ini yeni mezunlarımız oluşturuyor. Bu sebeple kariyer günleri bizim için kritik bir önem taşıyor. Bu yıl 150’nin üzerinde arkadaşımızı, kampüs sıralarından Deloitte çalışma ofislerine transfer ettik.
SÜRDÜRÜLEBİLİR BÜYÜME
Yeni mezun işe alımlarımız, şirketimizde sürdürülebilir büyümenin sağlanması ve yöneticilerimizi şirket içinden yetiştirmek açısından çok önemli. İşe alım, eğitim ve geliştirme, kariyer planlama ve yedekleme uygulamalarımızı bu politikayı destekleyecek şekilde yönetiyoruz. Deloitte Türkiye’de çalışanlarımıza sıfırdan başlayıp şirket ortağı olmaya kadar varan kariyer imkanları sunuyoruz.
ÇEŞİTLENEN ETKİNLİKLER
Gelişim ve geliştirme odaklı bir organizasyon olmanın verdiği heyecanı, kariyer günlerinde üniversiteden mezun olacak arkadaşlarımızla paylaşmak çok önemli. Tanıtım toplantıları, vaka çalışmaları, paneller, oturumlar, kariyer fuarları, şirket gezileri ve her yıl çeşitlenen etkinliklerle üniversitelerde olmaktan çok memnunuz.
TANITIM ETKİNLİĞİ
Gerek üniversitelerde katıldığımız organizasyonları gerek üniversite öğrencilerini ofislerimizde ağırlayarak gerçekleştirdiğimiz buluşmaları, öğrenciler için kendilerini geliştirebilecekleri, yeni şeyler öğrenebilecekleri bir tanıtım etkinliğine dönüştürmeyi hedefliyoruz.

AHMET AKSOY BSH İNSAN KAYNAKLARI MÜDÜRÜ
"HEDEFİMİZ KÖKLÜ ÜNİVERSİTELER"
HEDEF ÜNİVERSİTELER

Çerkezköy’deki üretim tesislerimiz ve tüm Türkiye’ye yayılmış satış ve servis organizasyonlarımız için hem mühendislere hem de sosyal bilimler öğrencilerine ulaşmayı hedefliyoruz. İl kısıtlamamız yok, çevre illerden de öğrenci çeken, bölgesinin eğitim merkezi haline gelmiş, köklü üniversiteleri hedefliyoruz. Öğrenciler arasında aramıza katılan ve kariyer yolunda ilerlemeye başlayan örneklerimiz var.~
YÖNETİCİ ADAYI OLDU
Çamaşır makinesi fabrikamızda proje stajı ile lisans bitirme tezini yaptıktan sonra ürün geliştirme departmanında işe aldığımız bir arkadaşımız, şu an Almanya’da 1 yıl sürecek büyük bir geliştirme projesine dahil edildi ve ileride potansiyel yönetici adayı olarak görülüyor.
KADROYA GEÇTİ
Bir arkadaşımız inovasyon ve teknoloji yönetimi departmanımızda yüksek lisans döneminde yarı zamanlı çalışan bir öğrenci olarak başladı. Çok başarılı bir performans sergilediği için yüksek lisans bitiminde önce tam zamanlı olarak kadroya geçti. Sonrasında da alan yöneticiliğine terfi etti.


Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?


İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR

Yorum Yaz