Erdem Holding, 1 milyar dolara yaklaşan cirosu ile Türkiye’nin güçlü şirketleri arasında yer alıyor. Grubun amiral gemisi Genpa, 2005’te adet bazında yüzde 25’lik bir büyüme sağladı. Holding Yöneti...
Erdem Holding, 1 milyar dolara yaklaşan cirosu ile Türkiye’nin güçlü şirketleri arasında yer alıyor. Grubun amiral gemisi Genpa, 2005’te adet bazında yüzde 25’lik bir büyüme sağladı. Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeynel Abidin Erdem, “2006’da da en az bu kadar bir artış hedefliyoruz. Türkiye çapında 50’ye yakın yerde Genpa-tech mağazasının planlamasını yaptık” diye konuşuyor. Grup olarak hedeflerini ise şöyle açıklıyor: “En az yüzde 10 büyüyeceğiz. Capital’in ‘Son 4 yılda şirketini en hızlı büyüten 10 şirket’ sıralamasının birincisi biz olacağız.”
Telekom, inşaat, gaz dağıtım ve üretim alanlarında faaliyet gösteren Erdem Holding 1 milyar dolara yakın cirosu ile Türkiye’nin güçlü şirketleri arasında yer alıyor. Cirosunun yüzde 60-70’i ithalattan, geri kalanı inşaattan, kimya, pazarlama ve ihracattan kaynaklanıyor.
Holdingin amiral gemisi Genpa, pazardan yüzde 40’a yakın bir pay alıyor. Genpa’nın yeni hedefleri arasında tüm Türkiye’ye yayılmak var. 2006 yılında bayilerle yapılacak olan işbirliği sonucunda, 6 milyon Euro harcanarak 50 Genpa-tech mağazası açılacak.
Türkiye’nin en büyük cep telefonu servisi olduklarını dile getiren Erdem Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeynel Abidin Erdem, “Cep telefonu servis istasyonlarımız tüm bölgelere yayılmış durumda. 2006’da Güneydoğu Anadolu ve Doğu Anadolu bölgelerine de girerek tüm Türkiye’ye dağılmış olacağız” diyor.
Yakın zamanda Alman Dörkem firmasıyla inşaat izolasyon maddesi üretimi konusunda ortaklık yaptıklarını anlatan Erdem, yüzde 40 ortak oldukları İzmit’teki tesiste 6 ay içinde Türkiye’nin tüm ithalatını karşılayacak kapasiteye ulaşmayı hedeflediklerini belirtiyor.
Erdem Holding’in 2006 planları arasında Güney bölgesinde bir golf sahası yapmak ve inşaat sektöründe yurtdışına açılmanın yer aldığını söyleyen Erdem, “İnşaat alanında Türkiye’nin iddialı şirketiyiz diyemem. İzmit’te bir alışveriş merkezi, Carrefour’un bazı binaları, Sabancı Grubu’nun birçok fabrikası tarafımızdan inşa edildi. Yurtdışında Sudan, Abu Dabi, Dubai bölgeleri ile görüşmeler yapıyoruz” diye konuşuyor.
Erdem, 2006 yılı hedeflerini sorduğumuzda, “Holding olarak en az yüzde 10 büyüyeceğiz. Ayrıca, Capital’in ‘Son 4 yılda şirketini en hızlı büyüten 10 şirket’ sıralamasının birincisi yani lideri biz olacağız” diyor.
Erdem Holding Yönetim Kurulu Başkanı Zeynel Abidin Erdem ile holdingin dünü, bugünü ve gelecek planları üzerine konuştuk:
* Grubunuzun tohumları yaklaşık 50 yıl önce atıldı. Bu süreç içinde en önemli dönüm noktası ne oldu?
İş hayatına, 1965 yılında, İstanbul’da iyi bir sermaye ve çok fonksiyonel bir aile yakınımızla başladık. Daha sonra Türkiye’de gelişebilecek ticari fonksiyonları masaya yatırarak ne üretmeli, ne ithal etmeli, ne satmalı, ne ihraç etmeli, ne dağıtmalı başlığı altında bir çalışma başlattık. Dikilmiş ve hazırlanmış tekstil ürünleriyle başlamak kaydıyla çok ciddi bir atılım yaptık. Üç yıl sonra yaşadığımız bir olay, şirketimiz için bir dönüm noktası oldu.
Bir fabrikadan alınan günlük 100-150 parça tekstil ürününün miktarı yüzde 10-15 artıyordu. Altı ay sonra dayanamayıp bir araştırma yaptırdım. Gördük ki, bu artış, fabrikadaki personelin hatasından kaynaklanıyor. Bunun üzerine firmanın sahibinden bir randevu istedim. Geç de olsa aldığım bu randevuda cebimden bir zarf çıkardım ve “Sizin için çok basit bir para ama malınızın karşılığı olup da bana faturası kesilmemiş ve fazla olan bedeldir. Ben bunu haram kabul ediyorum ve size iade ediyorum. Yanlış da anlamayın, personeliniz başka yere göndereceğine bize gönderiyor” dedim.
Daha sonra kendisi beni tekrar çağırdı ve bu parayı neden iade etmek istediğimi sordu. Ben bunu inançlarım, prensiplerim doğrultusunda yaptığımı söyleyince, bizi genel distribütörü yaptı. Böylece üretimin yüzde 5’ini alırken, iki saat sonra yüzde 100’ünü dağıtan biri olarak fabrikadan ayrıldım.
* Grubunuzu büyümeye taşıyan bir karar ya da bir an var mı?
GSM’e geçiş döneminde, yani 1990’lı yıllarda Sayın Turgut Özal, Türkiye’ye mobil telefonu getirtmişti. O zaman biz mobil telefona girmek istediğimizi söyleyince, mobil değil, cep telefonuna girmemizi tavsiye etti. Çünkü, mobil telefon sayısı, sonuçta Türkiye’deki mevcut araba kadardır. O zaman Türkiye’nin nüfusu 60 milyondu. Kendisi, bu kadar nüfusa gelecek 30 milyon abone olduğunu söylemişti.
Türkiye’de 4 milyon araba olduğunu düşünün. 2 milyonuna kesinlikle mobil telefon takılmayacağını, 1 milyonun da imkansızlıktan dolayı alamayacağını varsayarsak, 1 milyon telefonluk bir pazar olacaktı.
Biz o zaman bir araştırma yaptık. 600 bin mobil telefon alındığını gördük. Ama cep telefonu Türkiye’de Avrupa standartlarına yakın, penetrasyonu yüksek önemli bir satış yapan, şu anda da 38 milyon abonesi bulunan bir pazar. İthalatta lider konumunda olan Genpa’yı düşünürseniz, bu bir sıçramaydı.
* Erdem Holding’in ciro, ihracat, istihdam ve bulunduğu pazarlarda pay olarak büyüklüğü ne kadar?
Kendi çapımızda pazarda en ön sıralardayız. Hem cirosal, hem yapısal, hem hizmet yaratmak adına 2 bin 500 kişinin fiilen çalıştığı, 10 bin kişinin de geçim sağladığı bir kuruluşuz. Toplam ciromuz 1 milyar dolar civarında. Ciromuzun yüzde 60-70’i ithalattan, geri kalanı inşaat, kimya, pazarlama ve ihracattan kaynaklanıyor.
1965’te kimya ana girdileri temsilciliği ile başladığımız yola telekomünikasyon, bilgi işlem çözümleri, servis sağlayıcı, otomotiv yan sanayi, sigortacılık, golf turizmi, sınai inşaat gibi ticari ve sınai faaliyetlerle devam ediyoruz. 2006 yılında holding olarak en az yüzde 10’luk bir büyüme yaşamayı hedefliyoruz.
* Bunların içinde lokomotif hangisi?
Lokomotif Genpa dersek, tam tarifi olmuyor. Pazarlama demek daha doğru. Üretim, enerji, gıda ve bütün diğer dallarda lokomotif işimizi pazarlama oluşturuyor. Zaten ismi genel pazarlamanın kısaltılmasından geliyor. Her türlü ticaret, her türlü sanayi, her türlü imalat, her türlü hizmet görürsünüz. Elektronikten inşaata, inşaattan enerjiye, enerjiden üretime…
* Genpa grubun en önemli şirketi ve alanında bir ilk. Bu alana girişiniz nasıl oldu?
Biz zaten telekomun içindeydik. Gerek Alcatel’in gerek Ericsson’un santrallerini satıyorduk. 1978’den beri PTT’ye santral alım satımında temsilciydik. 90’lı yıllara girerken mobil telefon konuşuluyordu. 90’larda da cep telefonu konuşulmaya başladı. Biz de bu alana girdik.
Aslında cep telefonunun isim babası benim. Herkes başka bir şey söylüyordu. Ben bunun cebe sığan bir sistem olduğunu düşündüm. İlk gazete ilanımızı 1992’de “Cep telefonlarınızda hizmetinizde Genpa” diye verdik.
* Telekom sektöründe Erdem Holding ne kadarlık bir büyüklüğe sahip? Nasıl bir büyüme hedefliyor?
Şu anda cep telefonunda pazardan yüzde 40’a yakın bir pay alıyoruz. Eğer bir aksilik olmazsa, pazarda birinciyiz. 2005’te adet bazında yüzde 25’lik bir büyüme yaşadık. 2006’da da en az bu kadar bir artış hedefliyoruz.
Amacımız, bu liderliği korumak ve daha da ileri götürmek. Biz sürekli düşünen, geliştiren, yeni pazarlar arayan, yeni ufuklara açılan bir yelkenli gemi gibiyiz. Şu anda standartlarımız uluslararası platforma ulaştı. Dört dil bilen 20’ye yakın ekibimiz bulunuyor. Teknisyenlerin tamamı doktora yapmış insanlar.
Cep telefonunda Türkiye’nin ayrıca en büyük servisiyiz. Cep telefonu servis istasyonlarımız tüm bölgelere yayılmış durumda. Bu yıl 123 bin cep telefonuna tamir, servis hizmeti verdik. İki bölgede tam teşekküllüydük. Bu yıl Doğu Anadolu, Karadeniz, İç Anadolu, Akdeniz, Ege olarak 5 bölgemizi açtık. Seneye 300 bin telefona hizmet vermeyi hedefliyoruz. Çünkü Güneydoğu Anadolu ve Doğu Anadolu bölgelerine de girerek Tüm Türkiye’ye dağılmış olacağız.
* Pazardaki gelişimi nasıl değerlendiriyorsunuz?
Eskiden lider iki grup vardı: KVK ve Genpa. KVK, başlangıçta hepimizin lideriydi. Sonra bu rolü, Turkcell’in hizmetlerini vererek, Genpa üstlendi. Şu anda bu iki şirket nitelik itibariyle, dünyadaki en doğru hizmet veren, en doğru satış ve pazarlama yapan şirketler. Çünkü, yabancılar artık “I don’t care” (umurumda değil) felsefesiyle yaşıyor. Ama bir KVK ya da Genpa bayisine geldiğiniz zaman, size bir telefon tanıtmayı bırakın, evinize takla atarak ulaştırmayı planlıyorlar.
* Önümüzdeki yılda Anadolu’da daha fazla yer almak gibi planlarınız olacak mı?
2006’da Türkiye çapında 50’ye yakın yerde Genpa-tech mağazasının planlamasını yaptık. Bunun için 6 milyon Euro’luk bütçe ayırdık. Bunu bayilerimizle ortak olarak yapacağız. Çok önemli konumlarda, varlıklı bayilerimiz var. Onlarla işbirliği içinde bunu hayata geçireceğiz.
Tüm işadamlarının gerekler ve ihtiyaç doğrultusunda yapacaklarına karar vermeleri gerekir. Şimdilik büyük bayilerimizde ortak bir girişimimiz vardı. Ve bu girişimi yönlendirip 2006’da hayata geçirmeye çalışıyoruz.
* Telekom alanında yeni projeleriniz, yeni planlarınız var mı? Genpa yeni yılda neler yapacak?
Telekom alanında bizim hedeflerimiz Turkcell’in yeni hedefleri doğrultusunda. Belirleyici istikameti Turkcell verecektir. 10 yıldır Turkcell ile çalışan bir kurum olarak devamında da Turkcell’in yeni projeleri doğrultusunda yol alacağız.
Bununla birlikte seneye Capital’in “Son 4 yılda şirketini en hızlı büyüten 10 şirket” sıralamasının birincisi, yani lideri biz olacağız.
* Dış ticaret ve inşaat alanında da şirketleriniz var. Bu alandaki hedefleriniz neler?
İnşaat alanında Türkiye’nin iddialı şirketiyiz diyemem. Kendi çapımızda güzel ilerleyen bir grubuz. İzmit’te alışveriş merkezi, Carrefour’un bazı binaları, Sabancı Grubu’nun birçok fabrikası tarafımızdan inşa edildi. Yurtdışında Sudan, Abu Dabi, Dubai bölgeleri ile görüşmeler yapıyoruz. Ancak, bu bölgelerde ne kadar yatırım yapacağımız konusunda bilgi verebilmem için erken.
* Turizmde de golf şirketiniz var. Turizmde yeni yatırımlar söz konu mu?
Planlarımız arasında güney bölgesinde bir golf sahası yapmak yer alıyor. Otel gibi bir düşüncemiz yok. Bizim ailemizin anayasasında otel, kumarhane, alkol satış yapılabilecek yerler bulunmuyor.
* Erdem Holding bir aile şirketi. Sizden sonra gelecek nesillere ne öğütlüyorsunuz?
Bizim çocuklarımız ailemizin geleneğini temsil ediyor. Bizim ailede gelenekler birkaç asırlıktır. Çocuklarımın hepsi ABD tahsillidir. Sistem, işletme, mühendislik, tasarım okuyorlar. Bunların hepsi, biz geçmişte nasıl devraldıysak, gelişmekte olan cemiyetin yelpazesi içinde geleceklerini aile şirketi üzerinde devam ettirecekler. Sadece onlara değil, tüm Türk gençliğine, aşırı çalışmayı, dürüstlüğü, ilkelerine sadakati, macera değil gerçeği, vatanına milletine bağlılığı, gelişmekte olan dünya konjonktürüne ayak uydurmalarını tavsiye ediyorum.
* İş dışında neler yapıyorsunuz?
Seyahatlerimi eşimle yapıyorum. Golf oynuyorum, resim çekiyorum, yürüyüş yapıyorum, kitap okuyorum. Pul, halı, sanat eseri, Osmanlı antikaları koleksiyonlarım var. Bunların bir kısmını da bağışlıyorum. Son olarak Washington’dan satın aldığım Ebristanbul koleksiyonunu Topkapı Müzesi’ne bağışladım. Onu İslam Eserleri Müzesi’nde devamlı teşhir etmeyi düşünüyorlar. Bunun dışında Sultan II. Abdülhamit’in kullandığı Osmanlı mühürlerini Topkapı Sarayı’na bağışlamıştım.
Ben en fazla 4-5 saat uyurum. Onun dışında, kitap okumayı ve az TV seyretmeyi düşünürüm. Tenis, golf severim. Geçmişte tüm yakın dövüş sporlarını yaptım. Ama en başarılı olduğum ve hoşlandığım spor golf.
TÜRKİYE’NİN İNŞAAT İZOLASYON İTHALATINI KARŞILAYACAK
* Yeni dönemde farklı sektörlere girmeniz, yatırım yapmanız, yabancı ortaklık yapmanız söz konusu olacak mı?
Yakın zamanda Almanlarla bir ortaklığımız oldu. Dörkem firmasıyla inşaat izolasyon maddesi üretimi yapacağız. Yüzde 40 biz, yüzde 60 onların payı var. Şu anda üretim başladı. İzmit’te 50 milyon Euro’luk bir tesis bu. Daha 10-15 milyon Euro’luk yatırım yaptık.
Zamanla bu yatırım tutarını artıracağız.
Üretim kapasitesi Türkiye’nin ihtiyacını karşılayacak kadar. Türkiye bu ürünü ithal ediyor. Haziran ayında 18-19 milyon dolarlık mal üretir hale gelerek, bu alanda yapılan 21 milyon dolarlık ithalatın tamamını karşılayacağız. Tesiste şu an için 60 kişi çalışıyor. Ancak bu rakam 3 yıl içinde 400’e çıkacak.
“VODAFONE TÜRKİYE ŞARTLARINI AŞARSA ZARAR EDER”
* Teknoloji perakendeciliği pazarı hızla büyüyor. Yeni rakipler pazara giriyor. Siz bu pazarı nasıl değerlendiriyorsunuz? Gelecekte ne vaat ediyor?
Biz ve diğer şirketler inanılmaz bir rekabet içerisinde vatandaşa daha iyi hizmet götürebilmek, en ücra köşelerde mağaza açmak ve insanların taleplerini hızlı bir biçimde karşılamak adına çaba harcıyoruz. Genpa’nın gelecekte bu alanda daha ileri adımlar atarak, pazara örnek olacağından hiç şüphem yok.
Telekom pazarına da Vodafone gibi bir oyuncu girdi. Ve girdiği anda 2 milyar dolar hisse senetlerinden kaybetti. Çünkü, Vodafone’un müşterisi, Türkiye’ye girişini benimsemedi. Vodafone’un burada aşırı bir hareket yapmak için 5-10 milyar dolar daha para harcaması gerekir. Bunu yapacağını sanmıyorum. Tabii Vodafone’un girişiyle hem rekabet hem de hizmet kalitesi artacak. Hizmet kalitesi artarken, Vodafone’un Türkiye’nin standartları ve şartları dışına çıktığında çok zarar edeceğini düşünüyorum. Altı ay içinde her şeyi göreceğiz.
“G3’E HIZLI ADAPTE OLAN KAZANIR”
2006’DA SÜRPRİZ YAŞANMAYACAK Türkiye’de teknoloji perakendeciliğinin büyüme oranı Türkiye’nin ekonomisine bağlı. Kriz gibi ekonomik bazı sorunlar yaşanmazsa, bu yıldan farklı bir büyüme olmayacak. Çünkü artık Türkiye ekonomik standartlarını seçti, enflasyon düştü, kaçak azalmaya başladı. Bu nedenle ekonomiyle bağlantılı olarak pazar da büyüyecek. Ama 2006 büyük sürprizlerin yaşanacağı bir yıl olmayacak.
GÖRÜNTÜLÜ TEKNOLOJİ GELİYOR Ürün ve teknoloji açısından yaşanacak gelişmeler beni değil, daha çok üreticiyi ilgilendiriyor. Ancak görüyoruz ki bilgisayar platformuna çekilen telefon, medya yönüne döndü. Bugün telefonlar fotoğraflı, video kameralı, ses kaydı yapabiliyor. Gelişen teknoloji içeren sisteme doğru kayıyor. Daha önemli bir şey var ki G3 yani görüntülü teknoloji geliyor. Bunu sistemine erken yerleştiren operatör çok kazanacak. Ama 2006 belirleyici yıl olacak, macera yılı olmayacak.
ÖZGÜR GÖZLER
ogozler@capital.com.tr
Türkiye ve dünya ekonomisine yön veren gelişmeleri yorulmadan takip edebilmek için her yeni güne haber bültenimiz “Sabah Kahvesi” ile başlamak ister misiniz?