Organize perakendenin en önemli oyuncusuydu. Ancak kâr etmiyor, cirosu artmıyor üstelik müşteri kaybediyordu. Sabancı’nın çoğunluğu almasıyla büyük bir dönüşüm başladı. Bu dönüşüme ise MEHMET NANE liderlik yaptı. 2014’te cirosunu yüzde 20 artıran şirket, uzun zaman sonra ilk kez kâra geçti. 2015’e hızlı giren şirket, başta Kiler olmak üzere toplam 500 milyon TL’lik 3 kritik satın alma yaptı. CarrefourSA Genel Müdürü Mehmet Nane, önümüzdeki süreçte de organik büyümenin yanı sıra inorganik büyüyeceklerini de söylüyor ve ekliyor: “Gelecek 5 yılda müşterinin kalbinde ve aklında bir numara olmak istiyoruz. Tüm sektörde ise ilk 3’te olacağız.”
Deride kilo başı ihracat geliri 6,5 dolar. Oysa kürk kategorisinde sektör ortalamasından 44 kat fazla gelir elde ediliyor. Plastik sektöründe kilo başı ihracat geliri ortalama 3,12 dolar. Yapışkan bantlarda bu rakam 10 kat artıyor. Çelikte paslanmaz ürünler, otomotivde binek otomobiller, halıda yün halıların ihracatından daha fazla gelir elde ediliyor. Peki bu kategoriler neden daha fazla kazandırıyor? İşin sırrı, AR-GE ve inovasyonda yatıyor. Bunların üzerine tasarım ve markalaşmayı da ekleyenler başarıyı yakalıyor.
Tüpraş, petrol fiyatlarındaki yaklaşık yüzde 50’lik gerilemeye rağmen döviz fiyatlarının yukarı yönlü hareketi nedeniyle ciroda önemli bir kayıp yaşamadı. 2013 sonunda 41 milyar TL olan ciro, 2014’ün sonunda 39,7 milyar TL’ye geriledi. Tüpraş Genel Müdürü YAVUZ ERKUT, çalkantılı piyasalarda yaşamayı öğrendiklerini belirtiyor. Tüpraş’ın yaşamını sürdürebilmesi için her yıl en az 200 milyon dolar yatırım yaptıklarını söylüyor. Yeni yatırımlar için önce 3 milyar dolarlık dev yatırımı hazmetmeleri gerektiğine dikkat çeken Erkut, “Bir an önce borçlarımızı ödersek yeni yatırımlara girişebiliriz” diye konuşuyor.
Bugünlerde her sektörde farklı bir hareket var. Gıdadan ilaca çok sayıda sektör düşen kârlılıkları yükseltmenin yollarını arıyor. Türkiye ekonomisinin en temel 30 sektöründe ekonominin nabzı nasıl atıyor? İşte yanıtlar...
Philip Morris/Sabancı Türkiye Genel Müdürü Enrique Jimenez, Türkiye’nin yatırım potansiyeli yüksek bir ülke olduğunu belirterek yatırımlarını sürdüreceklerini söyledi.
Saim Yüksel, iş hayatına 1984’te dekorasyon sektöründe çırak olarak başlıyor. Kalfalık ve ustalık derken 2001 yılında Paşa Alçı’yı kuran Yüksel’in iş hayatındaki en önemli dönüm noktası ise 2008’de gerçekleşiyor. Paşa Söve ile birlikte kendi imalathanelerini kurduklarını ve yola Paşa Yapı olarak devam ettiklerini belirten Yüksel, “Daha önceleri müşteriye karşı siparişleri yetiştirmekte zorluklar yaşarken Paşa Söve ile bu sorun ortadan kalkmış oldu. İsmimizin değeri kat be kat arttı” diyor. Şirketin başarısında ekiplerinin önemli payının altını çizen Yüksel, kimseyi “eleman” olarak görmediklerini belirtiyor. Başarılarının sırrını bu yaklaşım sayesinde tüm çalışanların şirketi kendi işi gibi sahiplenmesi olarak açıklıyor.
Akçay’da 1988 yılında kurulan Can Yapı, günümüzde faaliyetlerine merkezinin yanında Altınoluk, Edremit ve Ayvalık’taki şubeleriyle devam ediyor. Firmanın ortağı Can Ürer, küçük bir dükkanla yola koyulduklarını ve şu anda tüm Türkiye’ye mal satan bir yapıya dönüştüklerini ifade ediyor. Ana faaliyet alanlarının inşaat demiri toptancılığı olduğunu söyleyen Ürer, “İnşaat projesine göre hazır demir üretiyoruz. Bir nevi terzilik bizimkisi, inşaatın ölçülerine göre ona elbise dikiyoruz” diye konuşuyor.
Altuğ Acar, Silikon Vadisi’nde mobil uygulamalar alanında çalıştıktan sonra Türkiye’ye dönüp Turkcell’de işe başladı. Sonra 2009 yılında eşi Pınar Kart Acar ile Mivento’yu kurdu. Mivento, bugün müşteri ilişkileri alanındaki özgün çözümleriyle fark yaratıyor. Şirketin CEO’su Altuğ Acar, “Yükselen başarı grafiğiyle büyürken müşteri memnuniyeti odaklı, titiz, dürüst çalışma prensiplerimizle mutlu müşteriler yaratmak her zaman birinci önceliğimiz oldu” diyor. Şirket, e-ticaret ve mobil teknolojileri entegre ederek geliştirdiği mobil hediye çeki uygulaması Hediyemo ile Avrupa’da bir ilke imza attı.
KOBİ’lerin büyümesine engel olan faktörlerin başında finansmana ulaşamamak geliyor. Finansman dışındaki engeller de daha çok şirketlerin içsel sorunlarından kaynaklanıyor. Kurumsallaşamamak, nitelikli insan kaynağı eksikliği, teknoloji ve inovasyonda yetersizlik, markalaşamama gibi konular büyümenin önündeki diğer önemli sorunlar. Uzmanlara göre, tüm bu sorunların çözümünde ‘eğitim’ kritik rol oynuyor.
Konya Ereğli’de doğan Demireller Şirketler Grubu’nun tarihi 1959 yılına dayanıyor. Merhum Kazım Demirel’in ilk olarak bir akaryakıt istasyonu kurarak başlattığı serüven, günümüzde 5 farklı alanda toplam 250 çalışanla faaliyet gösteren bir grup doğurmuş. Grubun üçüncü kuşak isimlerinden olan ve finans direktörlüğü görevini yürüten Halime Demirel Akbel, önümüzdeki dönemde de yatırımlara devam edeceklerini söylüyor. Demirel, yeni bir yol dinlenme tesisi inşa ettiklerini, bunun yanında madencilik ve akaryakıt alanında da yeni hamleler geleceğini belirtiyor. Üçüncü kuşak olmanın hiçbir dezavantajını yaşamadığını, aksine çok avantajını gördüğünü anlatan Demirel, grubun yeniliğe çok açık olduğunun altını çiziyor.
Türkiye ekonomisinin en dinamik ayağını oluşturan KOBİ’ler artık satın alma ve birleşme (Mergers&Acquisitions-M&A) piyasasının merkezinde yer alıyor. Birleşme ve satın almalar konusunda harekete geçen çok sayıda fon, KOBİ’lerin peşinde. Peki KOBİ’ler bu fırsatları nasıl değerlendirebilir? Satış ve ortaklığa hazır olmak için öncelikle neler yapmaları gerekiyor? Bu konunun uzmanı danışmanlarla görüşerek birleşme ve satın alma tekliflerine açık KOBİ’ler için bir yol haritası hazırladık…
Türkiye’de şirketlerin yüzde 95’i, KOBİ’lerin ise yüzde 98,8’i aile şirketlerinden oluşuyor. Ekonominin gelişmesi için aile şirketlerinin sürdürülebilir büyümeyi başarmaları kritik… Bu hedeften yola çıkan Akbank, aile şirketlerinin uzun süre var olabilmeleri için Sabancı Üniversitesi işbirliğiyle Akbank Aile Şirketleri Akademisi’ni hayata geçirdi. Akbank KOBİ Bankacılığı’ndan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Bülent Oğuz, “Aile şirketlerinin gelişmesi, KOBİ’lerin ve Türkiye’nin gelişmesi demek. Aile şirketlerine desteğe devam edeceğiz” diyor.
Sıcaklar iyice bastırdı. İş dünyasında da sıcaklarla birlikte tatil planları hazır. Pek çok iş insanı ve yönetici, yaz rotasını belirlemiş durumda. Her zaman olduğu gibi bu yıl da iş dünyasının yurtiçi tatil tercihinde Bodrum başı çekiyor. Bodrum’a gidenlerin favorisi ise tekne turları… Bodrum dışında Fethiye, Kazdağları, Ayvalık da tatil planlarında yer bulunuyor. Yurtdışında ise Yunan Adaları, İsveç, İspanya gibi ülkeler öne çıkıyor. İşte iş dünyasının yaz planları…
Oyak Çimento’nun pazar payı sadece 1 yılda, yüzde 12’den yüzde 15’e çıkarak tam 3 puan arttı. Boyner Mağazacılık, 2012’de 800 milyon TL olan cirosunu 1 yıl sonra 1,5 kat artırarak 1,3 milyar TL’ye yükseltti. Makro Market ise yine 1 yılda tüm kalemlerde yüzde 35 büyüdü. Peki nasıl başardılar? Tabii ki rakiplerini satın alarak...